Felles skravletråd våren 2020

Så spennende, Gratulerer ❤️ Som de andre sier, bli med videre om du føler for det. Kanskje ikke nødvendigvis ha fokus på noen stor vektnedgang, men heller å holde vekten i svangerskapet?

Jeg ammer, så jeg spiser normale mengder mat sånn at det ikke skal gå ut over melken. men ved å spise sunnere og være i mer aktivitet så går jeg likevel ned i vekt nå:)
Takk :) klarte ikke motstå, så tok en digital som viste 1-2, så da beregner jeg meg som gravid:)

Tenker at jeg fortsetter å bli med i slankekrigen, men øker karbohydratnivået. Er livredd for å havne der jeg var mot slutten av forrige svangerskap; levde på melkesjokolade, is, frenshfries og vannmelon :eek: og den usunnheten forsatte inn i barseltiden. Tenker at nå har jeg satt inn gode tiltak, og holder på de så godt det lar seg gjøre :)
 
Takk :) klarte ikke motstå, så tok en digital som viste 1-2, så da beregner jeg meg som gravid:)

Tenker at jeg fortsetter å bli med i slankekrigen, men øker karbohydratnivået. Er livredd for å havne der jeg var mot slutten av forrige svangerskap; levde på melkesjokolade, is, frenshfries og vannmelon :eek: og den usunnheten forsatte inn i barseltiden. Tenker at nå har jeg satt inn gode tiltak, og holder på de så godt det lar seg gjøre :)
Så herlig ❤️
Ja, fint å ha fokus på å spise sunt.
Men om du plutselig skeier ut en dag, så har det ikke så mye å si. bedre å skeie ut en gang hver 10 dag enn å gjøre det hver dag ;)
 
Arbeidsplassen her altså! Fristelser hver eneste dag! :arghh: Gikk på en issmell i dag.:banghead:
 
Jeg spør her også. Bær, nøtter og frø, går det under frukt og grønnsaker? :)
 
Gratulerer kiro :) Her ammes det også rikelig (minst 10 ganger i døgnet :p ) Føler han drikker minst like mye når han spiser fast føde som før vi begynte med det. Han drikker mindre erstatning da :p Men like mye fra meg.
 
Så nøtter og frø gjelder ikke?
Ikke ifølge kostrådene om 5 om dagen, hvis det er de rådene som gjelder her?

"Belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter inngår heller ikke i fem om dagen, men har ofte et høyt innhold av næringsstoffer og hører med i et variert kosthold. Spis gjerne en liten håndfull usaltede nøtter om dagen. " Fra helsenorge.no
 
Ikke ifølge kostrådene om 5 om dagen, hvis det er de rådene som gjelder her?

"Belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter inngår heller ikke i fem om dagen, men har ofte et høyt innhold av næringsstoffer og hører med i et variert kosthold. Spis gjerne en liten håndfull usaltede nøtter om dagen. " Fra helsenorge.no

Jeg forstår :)
 
Så nøtter og frø gjelder ikke?
Dette er 5 om dagen
En porsjon tilsvarer 100 gram. Det vil si at målet er 500 gram frukt, bær og grønnsaker hver dag, fordelt på halvparten frukt og bær og halvparten grønnsaker. Både friske, fryste, hermetiske og varmebehandlede frukt, bær og grønnsaker teller med. Tørket frukt kan også inngå som del av anbefalingene, men porsjonsstørrelsene bør justeres ned, og man bør velge produkter som ikke er tilsatt sukker. Et glass juice kan telle med som 1 av 5 om dagen. Når vi drikker juice er mye av fibret fjernet og da også noen av helseeffektene. Derfor anbefales det at vi ikke drikker mer enn 1 av porsjonene som juice.
 
Jeg får dårlig samvittighet av å spise, som om alt jeg spiser er for mye. Jeg er en del sulten, og det er jo litt ubehagelig selv om det ikke er farlig. Jeg teller ikke kalorier, for når jeg gjør det så blir jeg helt besatt av å ikke spise for mye og ender opp med å spise alt for lite.
Det ligger i hodet. Har noen av dere erfaring med det?
 
Jeg får dårlig samvittighet av å spise, som om alt jeg spiser er for mye. Jeg er en del sulten, og det er jo litt ubehagelig selv om det ikke er farlig. Jeg teller ikke kalorier, for når jeg gjør det så blir jeg helt besatt av å ikke spise for mye og ender opp med å spise alt for lite.
Det ligger i hodet. Har noen av dere erfaring med det?

Jeg teller kcal, men jeg bruker lifesum appen så jeg er sikker på at jeg får i meg det jeg skal. At jeg får i meg nok mat, nok av de rette næringsstoffene og nok væske i meg :)
Jeg føler jeg da har mye mer kontroll uten at jeg fokuserer altfor mye på det :)
 
Jeg har også begynt å telle kalorier. Supert med apper som viser om du har for lite av enkelte næringsstoffer, lett og oversiktlig å følge med på at man får i seg det man skal. :happy:
 
Jeg teller ikke, og det er sikekt lke greit. Guttungen har laget mat etter oppskrift i mat og helse i dag, skoleoppgave altså som skal dokumenters med bilde. Det er makaroniform med bogskinke, altså purre og skinke og masse, masse makaroni og eggestand (egg og melk) slått over det hele toppet med revet ost og stekt i ovnen Neppe lavkarbo eller lavkallori, men servert med salat og spist med et smil.
 
Lykke til i morgen ❤️❤️❤️
 
Kopierer utregningsmetoden hit og :)


Forrige ukes vekt (minus) denne ukens vekt. Så deler man på forrige ukes vekt og ganger med 100. Eksempel: Forrige uke veide jeg 80 kg, denne uken veier jeg 78. Da blir forskjellen 2 kg. I prosent er dette 2/80 = 0.025 x 100 = 2,5000 %. Så skriver man forrige ukes vekt, denne ukens vekt, nedgang i kg og nedgang i prosent i veietråden til sitt lag. Bruk 4 desimaler!
 
Back
Topp