Vektoppgang

"Godt" å se at det ikke bare er sånn 4-5 kg opp her, selv om jeg selvfølgelig vet at det er slitsomt i lengden. Jeg må innrømme at jeg har unngått tråden her litt fordi det liksom har vært flest av de som deler vektoppgang jeg bare kan se langt etter, og det fikk meg til å føle meg enda større og tyngre enn jeg gjorde i utgangspunktet, men altså; Vi er flere som har gått opp godt over 10 kg!! :Heartred
Veldig godt poeng! Tar meg selv i at jeg nok også har bidratt til dette i svarene mine, uten at det var hensikten min, selvfølgelig. Vekt er et sårbart tema og graviditet er jo en ekstra sårbar periode. Selv går jeg aldri på vekta når jeg ikke er gravid, rett og slett fordi det fokuset ikke er sunt for meg. Nå i graviditeten har jeg begynt å veie meg hver morgen og har nok blitt litt opphengt i å følge med. Har bekymret meg en del over at vekten ikke har økt mer, fordi jeg selvfølgelig vil at alt skal være bra med lille, så ble litt lettet da vekten begynte å stige mer nå i tredje trimester. Men finner stadig nye ting å bekymre meg for da også selvfølgelig.

Tenker at dette med vekt er veldig individuelt, og det er så mange faktorer vi ikke kan styre. Det er ikke sånn at hvor mange kilo man har lagt på seg eller ikke sier noe om hvor flink man har vært. Det aller viktigste er vel at vi får i oss næring, og det siste vi skal gjøre akkurat nå, er å begynne på noen form for diett eller lignende. Alle kropper og graviditeter er forskjellige, og dette er ikke noen konkurranse :)

Nr 3 her og, denne gangen har heldigvis vært hakket mildere for meg, men med de to andre var jeg enten innlagt eller inne annenhver dag og fikk 1L karbolytter og 1L ringer. Denne gangen har jeg et sentralt kateter fra før som jeg får både ringer og ernæring gjennom, så har sluppet å komme inn her pga kvalmen, men hjalp lite når alt kom til stykket, endte jo opp her uansett pga andre komplikasjoner. :hilarious:
Uff, det ska ikke vær enkelt. Får håp du nyte de siste ukan som er igjen no ❤️ rart å skriv, men heldigvis snart ferdig

Jeg har gått opp mye...er i uke 26 nå og har gått opp 11 kilo. Har slitt mye med søvnmangel og vært syk, derav ganske inaktiv, men spist normalt og vel så det. Så da har jeg økt i vekt. Men men. :)

Ja, vi er alle ulike. Hadde en venninne som var syltynn og hun la alltid på seg 30 kilo i svangerskap fordi om hun stort sett spiste normalt.

En må jo bare prøve å spise sunt og følge kroppen sine behov.

Også er det jo veldig mange som får problemer med å være aktive pga bekkenplager.

Jeg har prøvd litt forskjellig. Var litt overvektig før mitt aller første svangerskap og spiste det jeg ville mens jeg var svært lite aktiv. La på meg 17 kilo og følte meg tuuuung på slutten. Gikk ned de 17 kiloene + 15 kilo til innen et år, og har stort sett holdt den vekta siden.

Med andremann la jeg på meg 14 kilo, men det var bortevekk etter 3 mnd.
Med tredjemann la jeg vel bare på meg rundt 10 kilo, og disse forsvant etter 2 mnd.
Disse to siste gangene har jeg vært mye aktiv og trent frem til fødsel.

Nå etter fullgåtte 28 uker viser vekta +7 kilo, så ender vel opp en plass mellom 10-14 kilo denne gangen også.

Jeg er gravid for første gang, og har vært usikker på om jeg har lagt på meg nok. 29+5 i dag, og jeg har fremdeles bare gått opp 3-4 kg. Så for meg var det godt å se at det var andre som også hadde ganske begrenset vektoppgang så langt.

Jeg har ikke vært noe kvalm, og vært i god form. Så jeg har ikke hatt problemer med å spise, men litt redusert matlyst og sultfølelse i perioder.

Jeg er normalvektig, så det er anbefalt at jeg skal opp en god del mer. Når jeg søker informasjon på nett finner jeg bare artikler som sier at jeg må være forsiktig med å ikke spise for mye, så det hjelper meg ikke så mye.

Det er selvsagt behagelig å slippe å bære på mye ekstra vekt over lang tid, men jeg ønsker jo at barnet skal vokse som det skal. Det et jo det viktigste.

29+0 og 10kg opp.. Det er 1.5kg siste uka det. Såå.. Legga på den farta i 11 uker til så blir det nok svært :P men men.. Prøver å trøste meg med at det bare må bli som det blir og at det skjer noe når lillegutt kommer ut :)

Ganske likt. 28 + 1 og ca 7 kilo.
Opp en kilo de siste 4 ukene, så om det fortsetter sånn så skal jeg ikke klage.
Men føler meg ganske tung og svær fordi om :dead:
Føler meg veldig tung og svær jeg og, er veldig uvandt at kroppen ikke klarer alt en har lyst til og gjøre :sour:

Uke 32 og 10 kg opp. Så på helsekortet fra forrige graviditet. Der ser jeg at vekten forble uendret fra uke 32 frem til de siste 3-4 ukene før fødsel, der jeg la på meg et par kg til. Så får se om det samme skjer denne gang :)

Uke 28 og 14 kg opp! Gjør meg ingenting, selv om jordmor helst vil jeg skal holde meg under normalen. Tenker at jeg er som jeg er å bryr meg lite om vekten :-) med første la jeg på meg 35 kg, nr 2 12 kg og denne gang bikker jeg nok godt 20 kg. Ikke spiser jeg mye eller veldig usunt, så da er bare kroppen min sånn.

Uke 32 og 10 kg opp. Ingen nye kg de siste ti ukene eller så.

Jeg er gravid for første gang, og har vært usikker på om jeg har lagt på meg nok. 29+5 i dag, og jeg har fremdeles bare gått opp 3-4 kg. Så for meg var det godt å se at det var andre som også hadde ganske begrenset vektoppgang så langt.

Jeg har ikke vært noe kvalm, og vært i god form. Så jeg har ikke hatt problemer med å spise, men litt redusert matlyst og sultfølelse i perioder.

Jeg er normalvektig, så det er anbefalt at jeg skal opp en god del mer. Når jeg søker informasjon på nett finner jeg bare artikler som sier at jeg må være forsiktig med å ikke spise for mye, så det hjelper meg ikke så mye.

Det er selvsagt behagelig å slippe å bære på mye ekstra vekt over lang tid, men jeg ønsker jo at barnet skal vokse som det skal. Det et jo det viktigste.
Kjenner meg igjen i denne bekymringen og erfaringen med kun å finne den type artikler. Har også hatt perioder med redusert matlyst. Snakket med jordmor om det, og hun var ikke veldig bekymret for babyens del. Hun sa babyen tar det den trenger uansett, og at det heller er en selv det går ut over om det er noe en mangler. Er jo viktig å ta vare på seg selv også, så prøver å spise nok og variert.

Uke 32 og 10 kg opp. Ingen nye kg de siste ti ukene eller så.
Sånn er det litt for meg også. Går opp det meste stort sett i første og andre trimester,
men så roer det seg. 28+5 nå og opp 7 kilo. De siste to mnd er det vel kanskje bare 1kg+. Var likt forrige gang også, og endte da på 10 kilo +

Sånn er det litt for meg også. Går opp det meste stort sett i første og andre trimester,
men så roer det seg. 28+5 nå og opp 7 kilo. De siste to mnd er det vel kanskje bare 1kg+. Var likt forrige gang også, og endte da på 10 kilo +
Syns jeg kunne se den første vektoppgangen veldig fort. Positiv test 27.04, var da 4-5 uker på vei. Jordmor + vekt i starten av mai, lå da på 59kg, men syns allerede jeg var blitt «rektangulær» i overkroppen og mer fett på ryggen :inpain: Og så var jeg 10kg mer i uke 23/24, mener jeg det var

Back
Topp