Vektnedgang

Ja, harde sukkertøy som smaker jordbær og krem på en måte. Veeeldig gode og hjelper en del på søtsuget siden man kan suge på de en stund :hilarious: tyggis bruker jeg også. Også har jeg dessverre begynt å snuse igjen:hilarious: får skylde på at det har vært et tøft år:angelic:
Jeg begynte dessverre å røyke igjen, og kan ikke kutte alt på en gang :bag:
 
Jeg vil gjerne gå ned 10-20 kg, men er usikker på hvordan jeg skal angripe det denne gangen. Jeg spiser allerede små porsjoner, og kuttet det fullstendig crazy godtejaget pga amming for en måned siden.

Vil tipse dere som 1) ikke er gravid eller ammer 2) ikke prøver å bli gravid om saxenda eller ozempic. Det funker som bare det! Les om det eller ta det opp med legen deres. De fleste går ned tosifret tall på noen måneder :)
Det er egentlig en diabetesmedisin, som har vekttap som bivirkning.
Takk for dette tipset. Etter 20 år med opp og ned, mye innsats i form av trening, ernæringsfysiolog, kostholdsendring, livsstilsendring, og lesing av teorier og forskning, så er jeg dessverre blitt temmelig motløs på å klare dette uten medisinsk hjelp. Det er trøstende å vite at slike medisiner begynner å dukke opp, og jeg skal snakke med fastlegen min om dette.

Jeg har ikke sett tv-programmet Et Fett Liv på Nrk enda, men jeg har lagt merke til at det har resultert i mange gode diskusjoner offentlig rundt overvekt som endelig virker å ta tak i noe mer enn "du må ha viljestyrke til å innta mindre kalorier enn du forbruker". Endelig er det litt mer prat om hormoner og kroppens systemer for å motarbeide vektnedgang.

Jeg har en liten liste med ting som jeg har festet meg ved: 1) genetiske forskjeller/urettferdighet: noen klarer ikke legge på seg, andre legger på seg forferdelig lett. Det føles urettferdig, men ikke noe å gjøre med. En person som aldri har hatt et vektproblem vil kanskje ikke forstå like godt hva en går gjennom.
2) kroppen husker hvor mye en har veid, og vil alltid prøve å komme seg opp dit igjen. Dvs at den bruker hormoner og andre triks for å manipulere sulthetsfølelse, metthetsfølelse og lagring av energi.
3) en kalori er ikke alltid en kalori. Behandlingen av maten (f.eks mosing) og sammensetningen av maten kan påvirke hvor mye næring og energi man tar opp.
4) trening er kjempebra for kroppen! Man burde absolutt bevege seg og prøve å være sterk og i god form. Men det er ikke så prekært for vektnedgang som man trodde før, matinntaket er det viktigste. Så tren! Men ikke bruk det til å forsvare økt inntak.
5) jeg skulle aldri slanket meg den første gangen... Jeg var 20 år, BMIen min var på 25,6. Jeg klarte å gå ned 4 kg! Men et år etter hadde jeg gått opp det samme og lagt til 4 nye. Og slik fortsatte det. :( Umulig å si, men hvis jeg ikke hadde startet slanking hadde jeg kanskje ikke blitt så opphengt i mat, og holdt meg under 30 i BMI ut livet.

https://www.nrk.no/livsstil/fa-klarer-a-holde-vekta-1.11885304

https://www.nrk.no/trondelag/vil-av...g-hjelper-ikke-for-a-ga-ned-i-vekt-1.14377409

https://www.nrk.no/viten/bmi-krange...a-nrk-_-er-overvekt-virkelig-sunt_-1.15464525

https://www.nrk.no/viten/eit-feitt-liv_-derfor-er-kokt-potet-bedre-for-deg-enn-potetmos-1.15475320
 
Her er vekta mi de 5 siste årene. Lett å se babyene. :hilarious:
Screenshot_20210509_080320.jpg
 
Jeg teller kalorier med lifesum (app). Jeg fant ut at jeg spiste aaaalt for lite de andre gangene jeg skulle ned noen kg, og ser at jeg kan spise mye mer, variert og holde meg mett om jeg bare teller. Det er kjedelig og tidskrevende (særlig middager hvor alle andre i huset også skal ha mat :hilarious:) , men det gir rom for å kose seg også.
 
Jeg teller kalorier med lifesum (app). Jeg fant ut at jeg spiste aaaalt for lite de andre gangene jeg skulle ned noen kg, og ser at jeg kan spise mye mer, variert og holde meg mett om jeg bare teller. Det er kjedelig og tidskrevende (særlig middager hvor alle andre i huset også skal ha mat :hilarious:) , men det gir rom for å kose seg også.
Jeg liker også godt den appen :D ikveld har jeg kost meg med snacks ved perlingen, 250kcal og da var det en muslibar, en haug av blåbær og sukkererter + frosne grønne erter :p
 
Jeg begynte å telle kalorier for 3 uker siden, gått ned 3 kg :) har ikke vert super streng når det kommer til selskap og 17.mai, så kunne nokk gått ned mer om jeg hadde ønsket
 
Jeg begynte å telle kalorier for 3 uker siden, gått ned 3 kg :) har ikke vert super streng når det kommer til selskap og 17.mai, så kunne nokk gått ned mer om jeg hadde ønsket
Kjempebra!
Det viktigste er at man går ned samtidig som man spiser på en måte som man trives med :) har veiedag imorgen (har begynt å ta målene også, men det vil jeg gjøre kanskje en gang i mnd eller noe), og er spent. Minus 5,5kg siden første veiing 9.april, vært på 79,9kg de siste to ukene. Håper på litt nedgang igjen imorgen :p
 
Og jeg vil tipse alle om å holde seg langt unna slik ræl, og spise sunt og fornuftig.
1. det er IKKE sunt å rase ned i vekt.
2. skal man ha langvarig vektnedgang så MÅ man endre kostholdet sitt.

Ja, det er ikke å anbefale. Det sitter i hodet!! Gjør man ikke noe med tankegangen, så får man heller ikke sunne eller varige resultater.

Kjenner ei som har slitt med vekt i mange år. Feil kosthold og lite fysisk aktivitet. Fikk slankeoperasjon som hun så på som en «lettvint løsning».. Nå flere år etter operasjonen er vekta tilbake igjen der den var siden hun ikke var mentalt klar for å gjøre noe med det faktiske problemet.

Det er en livsstil. Dietter er bevist ikke funker i lengden.
 
Va på vekta i dag, totalt gått ned 4kg nå:D lever fint med å telle kalorier, kan unne meg noe godt som mørk sjokolade om jeg spiser veldig kalorifattige ting i løpet av dagen :p det hjelper på å holde meg i rett spor. Hadde ikke klart «slankekur». Må kunne spise det jeg vil, bare tenke på porsjonskontroll. Prøver å ha periodisk faste også, det går stort sett automatisk siden jeg stort sett aldri får spist frukost før etter Bhg levering og butikken. :wacky: Bruker Lifesum og Fastic
 
Va på vekta i dag, totalt gått ned 4kg nå:D lever fint med å telle kalorier, kan unne meg noe godt som mørk sjokolade om jeg spiser veldig kalorifattige ting i løpet av dagen :p det hjelper på å holde meg i rett spor. Hadde ikke klart «slankekur». Må kunne spise det jeg vil, bare tenke på porsjonskontroll. Prøver å ha periodisk faste også, det går stort sett automatisk siden jeg stort sett aldri får spist frukost før etter Bhg levering og butikken. :wacky: Bruker Lifesum og Fastic
Jeg bruker lifesum, syns det er helt fint å telle kalorier :D jeg spiser alt jeg vanligvis gjør, men kuttet på porsjonene og drikker mye mer vann :)
Jeg kan ikke fordra å spise kl 06 på morgenen, men noe må jeg ha. Slik som på jobb igår fikk jeg aldri noe lunsjpause pga alarmer osv. Blir uvel hvis jeg ikke hadde spist mellom kveldsmat og kl 14 på dagen :wacky:
 
Vi er 3 søstrer som skal begynne med att legge om kosten på mandag :) gleder meg att starte.
jeg har ikke så mye att ta av men det skall bli deilig att legge om kosten og spise sunt:D
 
-8,6 kg siden startvekta i graviditeten :) Baby er nå 5 mnd :) Går hvertfall riktig vei :)
 
Dere som teller kalorier, har dere noen tips til snacks som inneholder lite kalorier, men som også gjør det mett? Akkurat begynt med Lifesum appen, men når dagsmålet mitt på kalorier lenge før dagen er omme, og er konstant sulten så trenger litt tips og inspirasjon
 
Dere som teller kalorier, har dere noen tips til snacks som inneholder lite kalorier, men som også gjør det mett? Akkurat begynt med Lifesum appen, men når dagsmålet mitt på kalorier lenge før dagen er omme, og er konstant sulten så trenger litt tips og inspirasjon
Av snacks så tar jeg en nutrilettbar (ca 200 kcal) eller Muslibar (100kcal) hvis jeg trenger noe mer :)
Ellers er det yoplait sin 0% yoghurt (kirsebær er jeg veldig glad i) med litt müsli og bær i f.eks :)
 
Dere som teller kalorier, har dere noen tips til snacks som inneholder lite kalorier, men som også gjør det mett? Akkurat begynt med Lifesum appen, men når dagsmålet mitt på kalorier lenge før dagen er omme, og er konstant sulten så trenger litt tips og inspirasjon
Sukkerfri yoghurt med havregryn, melk med havregryn, protein pudding med sjokoladesmak(demper sjokoladebehovet:p), muslibar fra Coop, salat med kylling.
 
Back
Topp