Vektnedgang

Likevel opplever jeg at du svarer ut fra utgangspunkt med svarene du har fått fra dine leger som er til deg. Fra ditt ståsted.
Årsak til overvekt er også svært mange. Jeg tenker som så at om noen har behov og får skrevet ut resept som kan være til hjelp for de så er det opp til legen å vurdere nødvendighet. Grad av overvekt spiller også en rolle. Egentlig er vi nok veldig enige. Selv ville jeg ikke tatt medisin for å gå ned i vekt, jeg er for redd for bivirkninger. og jeg vet hva som skal til for å gå ned i vekt, ikke har jeg sykelig høy bmi heller (27), har heller ikke plager relatert til overvekt.
Men om man har sykelig overvekt, ikke er i stand til å gå på diett. så er strengt tatt medisiner bedre enn å fortsette i samme spor.
Ja, det er forskjell på litt overvekt og fedme, men poenget mitt er ikke hva de har sagt til meg om mitt tilfelle. Derfor har jeg ikke skrevet noe om hva jeg har gjort, hva jeg har spist, hva jeg ikke har spist osv. fordi hvert tilfelle er individuelt.
Det er også grunnen til at jeg ikke har nevnt hvor mye vekt man burde gå ned på hvor mange uker. Fordi det er også individuelt. Er man sykelig overvektig og plutselig spiser «normalt» og sunt, så kan man miste mye vekt på kort tid, fordi det er en veldig drastisk endring uten at det er usunt. Men er man bare litt overvektig så må man gjerne være litt mer forsiktig, mister man for eksempel mye vann på kort tid, så kan man få for lite av vitaminer og mineraler.
Man må også veie opp fordel/ulempe med forskjellige ting. Medisiner har gjerne en lang rekke bivirkninger, i noen tilfeller så er fordelene med rask vektnedgang høyere enn risikoen av bivirkningene. I andre tilfeller så er det kanskje ikke en risiko det er verdt å ta.
Sånne vurderinger tar man sammen med legen når det gjelder all medisin, ikke bare for vektnedgang.
Vi er nok enige i mye ja, jeg syns bare man skal prøve alt annet før man bruker medisiner. Fordi det er som regel en grunn til at man er overvektig, og den grunnen blir ikke borte selv om man går ned x antall kg med medisiner

Er 165 og 103kg.. så ja. Har begynt å telle kalorier, holder meg under 1500 om dagen og har gått ned 2 kg på en uke. Håper resten går like greit. Å telle kalorier er faktisk den enkleste metoden jeg har prøvd når det kommer til «slankekurer». Har en bror som har gått ned sykt mye med å telle kalorier også :)
Jeg teller også kalorier, ligger på ca 1600 om dagen :) har fått meg et par overraskelser med tanke på det, hva jeg har puttet i meg :eek::hilarious:

Det er din mening at det burde være siste utvei, men i realiteten er det en godkjent og godt dokumentert behandlingsmetode.
Ja, det er forskjell på litt overvekt og fedme, men poenget mitt er ikke hva de har sagt til meg om mitt tilfelle. Derfor har jeg ikke skrevet noe om hva jeg har gjort, hva jeg har spist, hva jeg ikke har spist osv. fordi hvert tilfelle er individuelt.
Det er også grunnen til at jeg ikke har nevnt hvor mye vekt man burde gå ned på hvor mange uker. Fordi det er også individuelt. Er man sykelig overvektig og plutselig spiser «normalt» og sunt, så kan man miste mye vekt på kort tid, fordi det er en veldig drastisk endring uten at det er usunt. Men er man bare litt overvektig så må man gjerne være litt mer forsiktig, mister man for eksempel mye vann på kort tid, så kan man få for lite av vitaminer og mineraler.
Man må også veie opp fordel/ulempe med forskjellige ting. Medisiner har gjerne en lang rekke bivirkninger, i noen tilfeller så er fordelene med rask vektnedgang høyere enn risikoen av bivirkningene. I andre tilfeller så er det kanskje ikke en risiko det er verdt å ta.
Sånne vurderinger tar man sammen med legen når det gjelder all medisin, ikke bare for vektnedgang.
Vi er nok enige i mye ja, jeg syns bare man skal prøve alt annet før man bruker medisiner. Fordi det er som regel en grunn til at man er overvektig, og den grunnen blir ikke borte selv om man går ned x antall kg med medisiner

Og det var jo det som var min intensjon med mitt første innlegg - diskuter det med legen deres! Så kom du med masse advarsler om at det var ræl og unødvendig.

Ja det er noe med å kutte ned, og ikke slutte helt.
Mitt første steg tror jeg må være å kutte snop midt i uka og holde det til helger.
Jeg er altfor sløv og fysen på noe midt i uka, og spiser fort hver dag... Det er jo ikke bra.

Brus drikker jeg ikke så mye, men blir fort litt saft. Uten sukker og kalorier rett nok, men som en lege sa til meg, så vil kroppen lures til å tro at det er sukker så lenge det smaker søtt... Jeg er bare så sløv på å drikke nok vann, men det blir lettere å drikke mer med litt smak på vannet...
Jeg har jevnlig en flaske med fun light når jeg perler, godt med en annen smak :p
Jeg trøstespiste helt ekstremt en periode, grøsser nå når jeg tenker på hvor mye jeg har puttet i meg :eek:

Jeg har jevnlig en flaske med fun light når jeg perler, godt med en annen smak :p
Jeg trøstespiste helt ekstremt en periode, grøsser nå når jeg tenker på hvor mye jeg har puttet i meg :eek:
Det sliter jeg med også. Hver gang det blir motgang i livet så er mat det eneste jeg tenker på. Det siste året har vært fælt på så mange måter for mange mennesker, så her har det gått helt over stokk og stein. Kommet meg litt de siste par ukene heldigvis. Ikke spist snop utenom helger. Og har gått veldig inn for å ikke spise når jeg ikke er sulten. Tenk så mye lettere ting hadde vært om man hadde et godt forhold til mat :hilarious:

Det er din mening at det burde være siste utvei, men i realiteten er det en godkjent og godt dokumentert behandlingsmetode.

Og det var jo det som var min intensjon med mitt første innlegg - diskuter det med legen deres! Så kom du med masse advarsler om at det var ræl og unødvendig.
Ja, fordi sånne ting burde man ikke anbefale til alle og enhver på et åpent forum. Det finnes mange mennesker som sliter mentalt og hopper på alt av slanketrender og medisinering, så nei, jeg syns ikke det er riktig å anbefale medisinering på et åpent forum der folk snakker om at de vil gå ned noen kg.

Var 30-40 kg for tung da jeg ble gravid, gikk opp 40 kg i graviditeten...
Nå har jeg klart å gå ned 17 kg, dette inkluderer da altså baby, og alt det der.
Baby er 9,5 mnd så det er virkelig på tide å ta i ett tak!

Bare 60 kg to go!

Ja, fordi sånne ting burde man ikke anbefale til alle og enhver på et åpent forum. Det finnes mange mennesker som sliter mentalt og hopper på alt av slanketrender og medisinering, så nei, jeg syns ikke det er riktig å anbefale medisinering på et åpent forum der folk snakker om at de vil gå ned noen kg.

Så du mener at en godkjent behandling for vektreduksjon ikke bør nevnes i en tråd som handler om slanking? Tilfelle noen skulle bli fristet til å prøve? Her i denne tråden kan man kun diskutere ernæringsfysiolog og trening - fordi det er det eneste du har prøvd? Hvorfor skal man ikke kunne diskutere annen behandling enn det du foretrekker?

I mitt første innlegg står det: les om det eller ta det opp med legen deres.
Det er ikke sånn at jeg feks går ut å anbefaler amfetamin for vektreduksjon her, selvom det sikkert også funker.

Så du mener at en godkjent behandling for vektreduksjon ikke bør nevnes i en tråd som handler om slanking? Tilfelle noen skulle bli fristet til å prøve? Her i denne tråden kan man kun diskutere ernæringsfysiolog og trening - fordi det er det eneste du har prøvd? Hvorfor skal man ikke kunne diskutere annen behandling enn det du foretrekker?

I mitt første innlegg står det: les om det eller ta det opp med legen deres.
Det er ikke sånn at jeg feks går ut å anbefaler amfetamin for vektreduksjon her, selvom det sikkert også funker.
Nei, men det er stor forskjell på å gå til legen og prate om vektnedgang og å gå til legen for å prate om en spesifikk medisin for vektnedgang. Enkelte leger skriver fort ut resept på ting uten å ta en god samtale først. Det er heller ikke alle som reiser til legen for å få sånne type medisiner, og dermed ikke får veid opp/ned i forhold til bivirkning osv.

Oi, ikke verst! Kanskje håp for meg også da:hilarious: Kan jeg spørre hvordan du gjør det?
Alltids håp :Heartpink

Jeg lever mest mulig lavkarbo. Har en oversikt over kcal også. Bruker Lifesum appen :)

Nei, men det er stor forskjell på å gå til legen og prate om vektnedgang og å gå til legen for å prate om en spesifikk medisin for vektnedgang. Enkelte leger skriver fort ut resept på ting uten å ta en god samtale først. Det er heller ikke alle som reiser til legen for å få sånne type medisiner, og dermed ikke får veid opp/ned i forhold til bivirkning osv.

Jeg mener at alle mennesker har rett på å vite hva slags behandling som finnes og som er godkjent. Og at vi diskuterer dette i en tråd som handler om vektnedgang synes jeg absolutt ikke er problematisk.
Du får nå mene hva du selv mener, men synes det er generaliserende og trangsynt av deg å skrive at dette bare er ræl, og at folk burde holde seg langt unna. Jeg vil faktisk strekke det så langt som å si at ved at du skriver nettopp dette, kan det føre til at den ene personen som hadde hatt stor nytte av denne behandlingen ikke våger å ta dette opp med legen sin. Det å ikke få behandlet en alvorlig overvekt har også store konsekvenser.
I dette forumet finnes det enormt mange med overvekt, pcos og insulinresistens, mange er barnløse og søker kanskje råd her. Kanskje ville dette hjulpet noen av disse med vektnedgang, mindre insulinresistens og kanskje svangerskap med tid? (Disse medisinene skal ikke brukes i svangerskap og man bør slutte noen uker før man blir gravid)

Du vet jo åpenbart heller ikke så mye om disse medisinene, og selvom en annen metode har fungert for deg er det ikke dermed sagt at det er rett vei å gå for andre.

Jeg legger ballen dø her. Du må gjerne diskutere dette videre men jeg kommer ikke til å følge det opp, fordi uansett hvor mye dette diskuteres blir vi to ikke enige. Lykke til med din egen metode for å gå ned i vekt :-)

Det sliter jeg med også. Hver gang det blir motgang i livet så er mat det eneste jeg tenker på. Det siste året har vært fælt på så mange måter for mange mennesker, så her har det gått helt over stokk og stein. Kommet meg litt de siste par ukene heldigvis. Ikke spist snop utenom helger. Og har gått veldig inn for å ikke spise når jeg ikke er sulten. Tenk så mye lettere ting hadde vært om man hadde et godt forhold til mat :hilarious:
Du er god!
Jeg har nok uten å tenke over det brukt mat som trøst ifht alt som har skjedd. Og vi får se hvordan det går for meg i slutten av mnd, da kommer dommen til pappa :wacky:

Du er god!
Jeg har nok uten å tenke over det brukt mat som trøst ifht alt som har skjedd. Og vi får se hvordan det går for meg i slutten av mnd, da kommer dommen til pappa :wacky:
Det er nok dessverre mange som ikke tenker over det selv. Jeg gjorde ikke det i begynnelsen jeg heller, før jeg plutselig så et bilde av meg selv og så hvor overvektig jeg hadde blitt. Det hadde liksom blitt en vanlig hverdag for meg å spise potetgull med dipp, smash, og smågodt hver dag. Både lommeboka og vekta sa takk når jeg begynte å løsne på problemet :hilarious:
Uff, føler så med deg. Håper dommen blir at han får litt mer tid med kvalitet enn først antatt ❤️

Det er nok dessverre mange som ikke tenker over det selv. Jeg gjorde ikke det i begynnelsen jeg heller, før jeg plutselig så et bilde av meg selv og så hvor overvektig jeg hadde blitt. Det hadde liksom blitt en vanlig hverdag for meg å spise potetgull med dipp, smash, og smågodt hver dag. Både lommeboka og vekta sa takk når jeg begynte å løsne på problemet :hilarious:
Uff, føler så med deg. Håper dommen blir at han får litt mer tid med kvalitet enn først antatt ❤️
De snakker om å stråle hodet hvis det viser seg at immunterapien funker, og pga spredningen gir han så mye smerter i lår, så kan de evnt operere. Hvis den ikke funker, så kommer de ikke til å gjøre noen ting :bag:
Jeg skal IKKE falle tilbake i gammelt spor hvis det kommer dårlige nyheter! Må bare finne noe annet å knaske på hvis det trengs :p

Jeg har selv vært innom polikkinikken for overvekt og medisinering er noe man får i tillegg til ernæringsfysiolog, ikke som en quick fix fra en sløv fastlege. Det er ett fantastisk verktøy som kombineres med det arbeidet som går på kost, det mentale etc, for de som er stor nok for det, nettopp fordi det funker så bra sammen med de andre verktøyene man får. Er man svært overvektig og spør legen om medisinering får man ikke bare en resept, man får mer oppfølging enn det.

Har selv 2 venner som går på Saxenda og jeg fikk beskjed om at hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg vært en kandidat for samme medisinen. Det er ikke en quick fix, det er en del av en større pakke med oppfølging og det krever fortsatt den samme mengden arbeid for mottakeren. Eneste er at resultatet kommer raskere, helsegevinsten oppnås på kortere tid og det på sin side påvirker blandt annet motivasjonen til mottakeren og øker sjangsen for å både lykkes og holde resultatene.

Å gå fra 2700 kcal til 1700 kcal er HARDT, både fysisk og psykisk og medisineringen gjør denne prosessen mye lettere siden den demper sultfølelsen. Det er lettere å lykkes og holde på de gode vanene :)

Det er ikke for alle, men for de med fedme kan dette være nøkkelen for å lykkes :)

De snakker om å stråle hodet hvis det viser seg at immunterapien funker, og pga spredningen gir han så mye smerter i lår, så kan de evnt operere. Hvis den ikke funker, så kommer de ikke til å gjøre noen ting :bag:
Jeg skal IKKE falle tilbake i gammelt spor hvis det kommer dårlige nyheter! Må bare finne noe annet å knaske på hvis det trengs :p
Uff, da får vi krysse fingrene for at immunterapien fungerer! Håper verden finner en kur for alle typer kreft etterhvert. Forferdelig sykdom :(
Jeg kjøper sånne jordbær sukkertøy som jeg kan knaske på når det trengs. Jeg vet ikke om sånne typer selges i Norge :hilarious:
F36538A9-68E2-400F-8E37-A01816114A40.jpeg
sånn type sukkertøy, de har lite kalorier og varer en stund når man sutter på de, så det hjelper meg litt :hilarious:

Uff, da får vi krysse fingrene for at immunterapien fungerer! Håper verden finner en kur for alle typer kreft etterhvert. Forferdelig sykdom :(
Jeg kjøper sånne jordbær sukkertøy som jeg kan knaske på når det trengs. Jeg vet ikke om sånne typer selges i Norge :hilarious:
Vis vedlegget 356139
sånn type sukkertøy, de har lite kalorier og varer en stund når man sutter på de, så det hjelper meg litt :hilarious:
Åh, slike er sykt gode :D hvertfall hvis det er de jeg tror det er. De er harde og søte på smaken? Kan ikke helt huske hvor jeg kjøpte dem, og kan ikke huske om de jeg hadde var sukkerfrie :p

Har tyggis og fisherman i nøden da:p

Åh, slike er sykt gode :D hvertfall hvis det er de jeg tror det er. De er harde og søte på smaken? Kan ikke helt huske hvor jeg kjøpte dem, og kan ikke huske om de jeg hadde var sukkerfrie :p

Har tyggis og fisherman i nøden da:p
Ja, harde sukkertøy som smaker jordbær og krem på en måte. Veeeldig gode og hjelper en del på søtsuget siden man kan suge på de en stund :hilarious: tyggis bruker jeg også. Også har jeg dessverre begynt å snuse igjen:hilarious: får skylde på at det har vært et tøft år:angelic:

Back
Topp