Ja, det er forskjell på litt overvekt og fedme, men poenget mitt er ikke hva de har sagt til meg om mitt tilfelle. Derfor har jeg ikke skrevet noe om hva jeg har gjort, hva jeg har spist, hva jeg ikke har spist osv. fordi hvert tilfelle er individuelt.Likevel opplever jeg at du svarer ut fra utgangspunkt med svarene du har fått fra dine leger som er til deg. Fra ditt ståsted.
Årsak til overvekt er også svært mange. Jeg tenker som så at om noen har behov og får skrevet ut resept som kan være til hjelp for de så er det opp til legen å vurdere nødvendighet. Grad av overvekt spiller også en rolle. Egentlig er vi nok veldig enige. Selv ville jeg ikke tatt medisin for å gå ned i vekt, jeg er for redd for bivirkninger. og jeg vet hva som skal til for å gå ned i vekt, ikke har jeg sykelig høy bmi heller (27), har heller ikke plager relatert til overvekt.
Men om man har sykelig overvekt, ikke er i stand til å gå på diett. så er strengt tatt medisiner bedre enn å fortsette i samme spor.
Det er også grunnen til at jeg ikke har nevnt hvor mye vekt man burde gå ned på hvor mange uker. Fordi det er også individuelt. Er man sykelig overvektig og plutselig spiser «normalt» og sunt, så kan man miste mye vekt på kort tid, fordi det er en veldig drastisk endring uten at det er usunt. Men er man bare litt overvektig så må man gjerne være litt mer forsiktig, mister man for eksempel mye vann på kort tid, så kan man få for lite av vitaminer og mineraler.
Man må også veie opp fordel/ulempe med forskjellige ting. Medisiner har gjerne en lang rekke bivirkninger, i noen tilfeller så er fordelene med rask vektnedgang høyere enn risikoen av bivirkningene. I andre tilfeller så er det kanskje ikke en risiko det er verdt å ta.
Sånne vurderinger tar man sammen med legen når det gjelder all medisin, ikke bare for vektnedgang.
Vi er nok enige i mye ja, jeg syns bare man skal prøve alt annet før man bruker medisiner. Fordi det er som regel en grunn til at man er overvektig, og den grunnen blir ikke borte selv om man går ned x antall kg med medisiner