Koselig med oppdateringB1 - 22.03.24
Baby er en måned gammel. Tiden flyr og vi har det så fint. Hannen stortrives i pappapermisjon og vi er veldig glade for at vi har muligheten for å være alle oss tre hjemme til tilnærmet enhver tid. I starten av måneden var vi hos nyfødtfotograf og vi venter spent på resultatet. Vi har fått velge ut råbildene men har ikke fått dem ferdig redigert enda. 6. mars fikk baby oppleve første bad og det falt i smak. Baby framsto som rolig og fornøyd så det hele ble en god opplevelse for oss alle. 8. mars veide baby 3340 g. Opp 145 g på syv dager. Baby har også begynt å vise interesse for babygymmen selv om det kun er snakk om korte tidsrom på et par minutter. Vi har også fått oppleve første smil og fått prøvet ut Tripp-Trapp-stolen. Sistnevnte må vi øve mer på for den er foreløpig ikke populær. Baby liker ikke å være fastspent i hverken nyfødtsetet til Tripp-Trappen eller i bilstolen, så her må vi eksponere litt og litt over tid. Vi har også oppdaget at baby har fødselsmerke i nakken, et storkebitt som foreløpig er godt skjult av håret. Foreløpig øye- og hårfarge er blå og askeblondt. Baby bruker Libero Touch bleier i størrelse 1 og jeg ser for meg at det ikke er behov for særlig oppgradering med det første. Bodyene i størrelse 56/62 som har vært i bruk siden fødsel er fortsatt i bruk men blir mer og mer passelige for hver dag som går.
I går var vi innom helsestasjonen for en ekstra veiing etter avtale med HS. 3885 g og opp 540 g siden forrige veiing tretten dager siden. Baby følger med andre ord kurven sin fint. Tilfeldigvis oppdaget jeg at navlen væsket igjen da vi skulle kle av før veiing. Sist vi var innom helsestasjonen så det ut som at granulomet omsider hadde gitt seg og at navlen skulle gro fint uten hjelp. Den gang ei. Vi fikk ny sjekk i dag og kom fram til at å behandle det med lapisstift var ønskelig.
Fra helsestasjonen bar det videre til ØNH-pol på Ahus for en ekstra hørselstest. Dette grunnet litt kronglete vei for å få godkjent hørselstesten på nyfødtscreeningen. Baby hadde den gang da fostervann i ørene, slik at det tok litt tid før baby besto hørselstesten. Dermed ble baby sjekket en ekstra gang i dag for å være helt sikker på at hørselen er tipp topp. Dette har vi egentlig ikke tenkt så mye over for reaksjon på høye lyder har ikke vært et problem den siste måneden. Kontrollen var gjennomført på toppen to-tre minutter. Herfra bar det innom apoteket på jakt etter lapisstift før vi stakk innom helsestasjonen, denne gangen for å få hjelp til å behandle navlen en runde med lapis. Det falt ikke i særlig god jord hos baby, men nå er det overstått og så er det mulig navlen trenger en runde til om et par dager. Det vil tiden vise.
Ellers har den siste måneden gått med til å bli kjent med baby, samtidig som kroppen min sakte men sikkert blir seg selv igjen. Det kommer bare mer og mer personlighet fram fra det lille mennesket som bare blir større og større for hver dag som går. Det er nesten litt skummelt å se hvor fort baby vokser og blir mer og mer sitt eget individ med en formet personlighet. Baby er utrolig aktiv og nysgjerrig og det varmer i kroppen å se at utviklingen går som den skal. Vi har ikke vært noe syke eller hatt noe særlig til humper i veien så langt på ferden.
Kroppen min blir mer og mer seg selv for hver dag som går og det er en god følelse, selv om jeg fortsatt har et stykke å gå før jeg kan si at kroppen føles bra igjen. Stingene har grodd fint, dog føles perineum stramt spesielt når jeg skal på do eller når vi hopper til køys. Sistnevnte har gått helt fint første gang post-partum ble fjorten dager etter fødsel. Ettersom det ikke har gått seks uker enda bruker vi kondomer og det fungerer helt greit. Hemoroidene og området rundt bakerste hull føles generelt litt slapt og jeg sliter fra og til med forstoppelse. Håpet at det går seg til relativt kjapt med økt væskeinntak, samt litt hjelp av Movicol og Scheriproct. Renselsen virker som at er i stor grad overstått, blødningene har avtatt helt. Den tok tre uker og det er digg å slippe å gå med store innlegg. Nå klarer jeg meg fint med tynne innlegg og det er en milepæl i seg selv.
Det er merkbart at vi begge to har fått mindre søvn enn hva vi er vant til, men det går egentlig bra. Vi er et godt team og fordeler baby ganske bra. Ettersom baby har lagt på seg fint hele veien og følger kurven sin fint, gir baby selv beskjed når det er tid for påfyll av mat. Som regel vil det si hver andre til tredje time. Baby sover i egen seng og det fungerer bra så langt. Fordelingen blir ofte at jeg tar meg av ammingen og dersom noe uro tidlig på fornatten tar jeg det. Dersom uro etter mating eller senere utover natten tar hannen det, men vi bytter på dette også slik at dersom en av oss er ekstra slitne, så avlaster en av oss mens den andre sover i mellomtiden. Anbelfales! De gangene vi begge blir sittende våkne og skal trøste etc. blir vi fort veldig slitne begge to noe som er alt annet enn gunstig. Jeg merker det også godt i ryggen at jeg ikke har fått trent eller beveget meg noe særlig i løpet av svangerskapet. Jeg er så svak i ryggen at jeg nesten bare vil legge meg ned å grine. Det gjør at jeg sliter med å bære på bylten for jeg får så vondt i ryggen. Dette forsterker bare det faktum at jeg gleder meg til å kunne begynne og trene kjernemuskulaturen min igjen. Vekten har gått kjapt nedover, så totalt sett har jeg så langt tatt av ca. halvparten av vekten jeg la på meg. Mye av det har vært væske og vektnedgangen er spontan. Nå ligger jeg på ca. 70 kg og det er helt greit. Jeg spiser brødskiver med brie og fenalår til den store gullemedalje så det er nok ingen fare for at vekten beveger seg nedover med det første. Jeg kjenner at det er for tidlig for meg å begynne og trene. I stedet prøver vi å få gått daglige trilleturer slik at baby får sovet og jeg får beveget kroppen. Her merker jeg stor fremgang på kort tid. I starten var det spesielt utfordrende for meg å gå lengre avstander på grunn av stingene i perineum gjorde vondt etter kort tid.
Ellers går tiden med til bryllupsplanlegging og vi har søkt om og fått innvilget prøvelsesattest. Eneste som gjenstår er å få den levert til vigsler. Vi har fått ringene også er både kjole og sko i boks for min del. Bordreservasjon har vi også fått fikset så nå er det bare å begynne å telle ned til 1. juni - i dag gjenstår 71 dager. Det o store er dog at vi i dag endelig har fått kjøpt oss egeneid bolig. Etter å ha sett og sett de siste årene så ble behovet for nærhet til familie stort, spesielt nå som baby er født og vokser til. Så i dag, fredag, fikk vi kjøpt og på førstkommende mandag er det overtakelse. Planen er deretter å bruke påskeuken på å flytte så mye som mulig. Hvor mye vi får gjort er vanskelig å si nå som vi har baby å passe på, men håpet er å klare og flytte ut av leiligheten i Kongsvinger og inn i leiligheten på Strømmen innen utgangen av april måned. Heldigvis at vi har god hjelp i svigers.
Vi nærmer oss også april og med det 6-ukerskontroll både for meg og baby. Det er spennende uker fremover med mye prosjekter som vi gleder oss til å ta fatt på
Min 3. gutt hadde navlegranulom som ikke grodde etter 2 behandlinger lapis. Var hos barnelege og fikk beskjed om å rense flere ganger daglig med klorheksidin. Da forsvant det etter en ukes tid
Gratulerer med huskjøp! God tid i vente nå