B1 - 40+5
Aktiv fødsel og første døgnet post-partum. Som avtalt er JM Camilla tilbake kl. 01.35. Her er progresjon: 5 cm, aktiv fødsel og RIKing. 900 mL i rest. CTG-en på igjen. Ettersom jeg har såpass mye resturin, tør ikke JM å la det gå 2 timer før neste sjekk. Hun vil gi det 1,5 time. Kl. 02.45 tar jeg en ny bolus med epidural og rundt fem minutter etterpå begynner jeg å lekke fostervann. Kl. 03 er det tid for ny sjekk. JM finner 6 cm, tegningsblødning, T: 37,3 og RIKer meg for 400 mL. Jeg er på dette tidspunktet blitt skrubbsulten igjen og vi får derfor ny runde med mat og drikke.
I løpet av den neste timen fra kl. 03.30 til 04.30 fortsetter jeg å lekke fostervann og kjøre på med bolusdoser av epiduralen. Når JM kommer for å ta nye målinger kl. 04.30 finner hun 9 cm åpning. Helt avflatet og myk livmorhals. Jeg har nå kraftige rier med lite opphold. Samtidig er jeg veldig glad for at jeg rakk og ikke minst klarte å hive i meg mat før siste del av innspurten. Jeg har fortsatt bedre effekt av epiduralen på min venstre side og plages av at riene tar hardt i høyre sete og flanke. JM foreslår steriltvannspapler, jeg takker ja. Hun setter åtte stykker. Disse gjør skrekkelig vondt å sette, men de fungerer bra som smertelindring.
Kl. 05 trilles jeg over i fødesengen på fødestue 24. Jeg RIKes kl. 05.10. Kl. 05.20 forsøker jeg lystgass med svært god effekt og i et naivt øyeblikk tenker jeg at hvis epiduralen og lystgassen til sammen tilsvarer ingen smerte, blir dette en lek som er ferdig om 10, kanskje 15 minutter. Sant skal sies at lystgassen gjorde underverker, jeg fikk blant annet bedre kontroll på riene og skjønte bedre
hvordan jeg skulle trykke. For sistnevnte hadde jeg virkelig ingen anelse om hvordan jeg skulle gjøre på forhånd. Når JM da ber meg om å trykke som om jeg er på do, så er min spontane reaksjon i lystgassrus åja så du vil at jeg skal bæsje? Det har jeg jo gjort før så det burde ikke være et problem.
Kl. 06 begynner trykketrangen - tidlig - og jeg begynner å trykke. V får på skalpelektrode. Etter langt om lenge blir klokken 07 og 07.30, hvorpå jeg får beskjed om at nå som jeg har trykket i 1,5 time kan det være det blir flere som kommer inn på rommet om en stund. Fint med en heads up tenker jeg. På forhånd hadde jeg egentlig ikke lyst til å ligge på rygg men det å stå på alle fire var i grunn mye mere ubehagelig til min store overraskelse. Det å ligge på rygg med beinene i bøyler samtidig som jeg tviholdt meg til et par håndtak, ble veldig altoppslukende.
Under trykkingen bæsjet jeg slik at hele rommet dunstet av skyllerom og det er kanskje det mest distinkte jeg husker fra hele fødselen og det er nesten litt tragikomisk. Det er jo fysisk ikke plass til både tiss, bæsj og baby, så noe må elimineres på veien. Heldigvis har jeg et veldig avslappet forhold til kropp så det at alt som kunne elimineres ble eliminert på løpende bånd, ofret jeg ikke en tanke. Lukten derimot av varm, gammel bæsj den kommer jeg nok til å huske en stund. Jeg har også forøvrig gått type naken fra jeg entret gjennom dørene i går morges ettersom jeg koker i hender og føtter og svetter som en gris.
Jeg er av typen som ikke liker - på grensen til hater at folk skryter av meg (liker det kun de ganger det kommer fra hankjønnet) og heldigvis var det lite av det eller så er det bare det at jeg ikke fikk det med meg/ har glemt det ut. Mitt fulle fokus var på JM Camilla da hun veiledet meg gjennom hele greien. På forhånd forklarte hun også at jeg på et tidspunkt måte stoppe å trykke når hun sier det; den berømte "ring of fire". Noe tidligere i forløpet, altså før V sitt hode kronet, måtte jeg trykke og puste annenhver rie ettersom baby ble stresset. Jeg visste det ikke der og da men det var alt annet enn gøy å stoppe trykkingen og heller puste når alt kroppen vil er
å trykke. Hodet kronet med det gjorde ikke spesielt vondt, det bare sved i tissen? Plutselig kunne jeg få kjenne på hodet. Nei takk, få baby ut. JM Camilla leder an mens JM Ellen støtter skuldrene til V. Hannen får æren av å dra V ut og opp på magen og vips ingen vondter. Kl. 07.48 den 22.02.24 etter et maraton av en 42-timers lang fødsel, ble V født og det beste ordet jeg har for å beskrive det hele er surrealistisk. Plutselig mamma og pappa. Fort gjort men allikevel så langt fra startstreken; positiv strimmeltest 9. juni 2023 til sluttstreken frisk og fin baby 22. februar 2024.
Apgarskår 9-10-10. Født med navlestrengen rundt hodet og dermed litt cyanotisk i huden. Normaliseres fort. Herfra går det slag i slag. Jeg og V får K-vitamin i låret. Hannen klipper navlestrengen kl. 07.50 etter avnavling. Kl. 08 er morkaken ute i sin helhet. Jeg får en perineal rift av grad to noe som medfører at JM Ellen som overtar stafettpinnen etter JM Camilla får i oppgave å brodere et helt broderi i perineum. Når klokken bikker 08.30 er riftene ferdig suturert. V er fødselsregistrert og har fått fødselsnummer, samt navnelapp rundt håndleddet og rundt anklene. Kl. 09 flyttes jeg tilbake fra fødestue 24 til rom 24. Jeg SIKes for 750 mL. Kl. 09.15 får jeg ammeveiledning av barnepleier. Kl. 11 tas vekt, lengde og hodeomkrets. Fasit: 2980 g, 52 cm, 33 cm. Kl. 12.15 overflyttes jeg til barselavdelingen ettersom barselhotellet er fult og jeg fortsatt sliter med resturin.
Resten av dagen går med på å bli plaget av min romkamerat som forøvrig ligger innerst ved vinduet. Da vi kom til avdelingen var sykepleier som tok oss i mot veldig tydelig på at vi skulle vise hensyn med tanke på mobilbruk. Ikke noe problem, vi har hatt telefonene på nattmodus siden tirsdag 20. Romkamerat derimot og hennes mann satt kontinuerlig og snakket med alle de tusen fjerne slektninger på høytaler, trasket inn og ut av rommet hele tiden og skapte stress og irritasjon uten like. I tillegg så er det slik at partner må dra hjem kl. 21 ettersom besøkstiden er 08-21. Hankjønnet til romkamerat gikk ikke før 22.30. På nattestid hvor jeg forøvrig nesten ikke sov et sekund kom hun og vekket meg(?!) den ene gangen jeg sovnet og ikke våknet av at min baby gråt. Jeg ble SIKet hver tredje time gjennom døgnet og det ble heldigvis stadig mindre resturin. SIKingene ble avløst av forsøk på amming av sulten baby. Amming er en kunst og jeg fikk hjelp til forsøkene gjennom hele natten. Noe fikk jeg til med sugetaket til V var alt annet enn bra for niplene mine holdt på å dette av. Heldigvis troppet hannen opp presist kl. 08 dagen etterpå og godt var det for da var jeg passe sliten