B1 - 38(37+2)

Etter å ha fått strikket ferdig om lag halve babyteppet i går, har det i dag ikke blitt noe strikking. I stede har jeg og hannen lest Bare vent av TegneHanne, gøy bok. Har også fått lest gjennom alle brosjyrer jeg har fått av jordmor for alt for mange uker siden og skrevet litt i Gravidjournalen. Nå har jeg jo passert den magiske 37+0 grensen og kjenner på at jeg behøver å få ferdigstilt litt diverse av prosjekter. Jeg kommer med andre ord til å prioritere å lese Positiv Fødsel og Spedbarnsboken, samt få skrevet fødebrevet i løpet av de kommende dagene.

Kroppen er skikkelig vond for tiden og da er det ingenting som fungerer bedre enn å distrahere hodet. Om det så er gjennom strikking eller lesing, så liker jeg å tro at det hjelper. Hemoroiden har fått besøk av en ny og det er dødsirriterende, samt at ribbebeinene/ huden på høyre side diafragma er vond som aldri før. Ugunstig med en baby som har en favorittside å trykke kroppen inn i. Kynnerene i kombinasjon med murringene har begynt å gjøre vondt, noe de ikke har gjort før så det er uvant. Hannen vil helst at jeg skal vente til etter denne uken med noe fødegreier slik at han får hele avspaseringsuken sin. Støtter den altså :hilarious:
 
Last edited:
B1 - 38(37+3)

I dag har vi vært en tur til Sverige. Endelig kvitt all panten som har fylt boden og kjøpt inn både nødvendige og unødvendige remedier. Det ble hele 5000 skritt på meg i dag og i slutten så skrek symfysen at nok var nok. Kræsjet bokstavlig talt på sofaen i det vi kom hjem og det ble en 3-4 timers i horisontalen - men veldig fint å få kommet seg ut og få beveget seg :)
 
B1 - 38(37+4)

Føler nesten jeg har fått et A-menneskes døgnrytme de siste ukene. Selvom jeg har hatt middels netter så våkner jeg tidlig og syter i grunn ikke med å stå opp. I dag hadde jeg egentlig tenkt å gjøre litt skole men fikk det plutselig for meg at jeg skulle vaske gjennom skapet over vasken og samtidig omorganisere det. Skrubbe do og vasket sminkekoster jeg sånn ca. aldri bruker ble også gjort, så da ble det hannens oppgave å støvsuge. Etter å ha traltet rundt i flere timer med å gjøre både det ene og andre, måtte jeg legge meg i sengen en times tid for da klarte jeg nesten ikke å føte meg lenger på grunn av bekkenet.

Fikk tatt oss en runde for å hente pakker; garn til mummisokker og hjemmestrikket dress og kyse fra tante. Endelig tilbud på appelsinjuice. Eplejuice er jo mye billigere og for tiden prislåst, men det hjelper ikke stort når vi foretrekker appelsinjuice.

Ikke minst tikket det inn et bud på høyaktuelt rekkehus, så nå er vi med i budrunde og skal legge inn nytt bud i morgen tidlig med akseptfrist kl. 10. Kanskje det går vår vei denne gang? :nailbiting:
 
B1 - 38(37+4)

Føler nesten jeg har fått et A-menneskes døgnrytme de siste ukene. Selvom jeg har hatt middels netter så våkner jeg tidlig og syter i grunn ikke med å stå opp. I dag hadde jeg egentlig tenkt å gjøre litt skole men fikk det plutselig for meg at jeg skulle vaske gjennom skapet over vasken og samtidig omorganisere det. Skrubbe do og vasket sminkekoster jeg sånn ca. aldri bruker ble også gjort, så da ble det hannens oppgave å støvsuge. Etter å ha traltet rundt i flere timer med å gjøre både det ene og andre, måtte jeg legge meg i sengen en times tid for da klarte jeg nesten ikke å føte meg lenger på grunn av bekkenet.

Fikk tatt oss en runde for å hente pakker; garn til mummisokker og hjemmestrikket dress og kyse fra tante. Endelig tilbud på appelsinjuice. Eplejuice er jo mye billigere og for tiden prislåst, men det hjelper ikke stort når vi foretrekker appelsinjuice.

Ikke minst tikket det inn et bud på høyaktuelt rekkehus, så nå er vi med i budrunde og skal legge inn nytt bud i morgen tidlig med akseptfrist kl. 10. Kanskje det går vår vei denne gang? :nailbiting:
Tvi tvi for budrunde :Heartpink
 
B1 - 38(37+5)

Skikkelig tung dag. Sliten og skakkjørt i kroppen og har som følger ligget og slumret på sofaen i hele dag. Hannen lå våken i hele natt da han ikke fant roen grunnet budrunden, så det hjalp ikke akkurat på nattesøvnen min heller. Vi har jo hatt ønske om å flytte på oss lenge og innimellom er det veldig tungt når vi ikke har en dato å forholde oss til.

Har brukt noen timer nå i kveld på å lese meg litt opp på fødselsforberedelser og tenker å ta fatt på Positiv Fødsel boken i morgen. Jeg har dessverre ikke hatt overskudd til å gjøre det tidligere, men nå skal det bli andre boller :meh:
 
B1 - 38(37+6)

I og med at hannen tok to stk vakansvakter forrige helg, var jeg helt sikker på at han ikke skulle på jobb igjen før i morgen. Det viste seg jo at var feil, ettersom han begynte på dagens nattevakt kl. 15. Kroppen har vært litt snillere i dag selvom jeg har vondt i bekkenet og i korsryggen. Ettermiddagen og kvelden har jeg hatt en god del murringer og kynnere. Det som er mest plagsomt nå er egentlig at hendene mine og føttene mine de siste to ukene har vært ekstremt varme. Jeg svetter som en gris mens hannen sitter ved siden av i ullgenser og hakker tenner.

I morgen er det 17 dager til termin som er helt sprøtt å tenke på. Jeg må huske å spørre JM på neste time hvordan det blir med tanke på igangsettelse dersom jeg går lenger enn til termin. Vi har jo 1,5 time reisevei og jeg er ikke interessert i å møte kald skulder på Ahus dersom jeg skulle finne på å gå gravid helt til 41+0. Med andre ord må jeg legge en slagplan på hvordan jeg skal legge frem at jeg ikke er interessert i å settes i gang senere enn 24. februar ettersom det gir økt risiko for barnet. Vil også veldig gjerne få søkt om å bli med i hovedopptaket til barnehageplass og da må baby ut før 1. mars.

Selv om dagene og forsåvidt ukene, månedene etc. som har gått siden positiv test i juni 23 har vært preget av mye vondter og mye omstillinger, så har det gått utrolig fort. Tanken om å prøve på neste er fortsatt ikke fremmed og det har den forsåvidt ikke vært noengang selv om jeg har hatt et røft svangerskap :wtf:
 
B1 - 38(37+6)

I og med at hannen tok to stk vakansvakter forrige helg, var jeg helt sikker på at han ikke skulle på jobb igjen før i morgen. Det viste seg jo at var feil, ettersom han begynte på dagens nattevakt kl. 15. Kroppen har vært litt snillere i dag selvom jeg har vondt i bekkenet og i korsryggen. Ettermiddagen og kvelden har jeg hatt en god del murringer og kynnere. Det som er mest plagsomt nå er egentlig at hendene mine og føttene mine de siste to ukene har vært ekstremt varme. Jeg svetter som en gris mens hannen sitter ved siden av i ullgenser og hakker tenner.

I morgen er det 17 dager til termin som er helt sprøtt å tenke på. Jeg må huske å spørre JM på neste time hvordan det blir med tanke på igangsettelse dersom jeg går lenger enn til termin. Vi har jo 1,5 time reisevei og jeg er ikke interessert i å møte kald skulder på Ahus dersom jeg skulle finne på å gå gravid helt til 41+0. Med andre ord må jeg legge en slagplan på hvordan jeg skal legge frem at jeg ikke er interessert i å settes i gang senere enn 24. februar ettersom det gir økt risiko for barnet. Vil også veldig gjerne få søkt om å bli med i hovedopptaket til barnehageplass og da må baby ut før 1. mars.

Selv om dagene og forsåvidt ukene, månedene etc. som har gått siden positiv test i juni 23 har vært preget av mye vondter og mye omstillinger, så har det gått utrolig fort. Tanken om å prøve på neste er fortsatt ikke fremmed og det har den forsåvidt ikke vært noengang selv om jeg har hatt et røft svangerskap :wtf:
Shit, bare 17 dager? Det må føles litt sprøtt ja! Men sikkert også veldig fint! :joyful:
Jeg fikk høre fra jordmor i går at det er 42+0 som gjerne er tidspunkt for igangsettelse, dersom fødsel fortsatt ikke har startet spontant innen den tid. Kanskje litt ulike rutiner rundt omkring, men 41+0 er jo «bare» 4 dager etter termindato (og fortsatt innenfor termin), så lite trolig at man setter i gang da kanskje? Hvis det ikke er andre årsaker til det da, selvfølgelig:)
 
Shit, bare 17 dager? Det må føles litt sprøtt ja! Men sikkert også veldig fint! :joyful:
Jeg fikk høre fra jordmor i går at det er 42+0 som gjerne er tidspunkt for igangsettelse, dersom fødsel fortsatt ikke har startet spontant innen den tid. Kanskje litt ulike rutiner rundt omkring, men 41+0 er jo «bare» 4 dager etter termindato (og fortsatt innenfor termin), så lite trolig at man setter i gang da kanskje? Hvis det ikke er andre årsaker til det da, selvfølgelig:)
På ultralyd papirene (det meg sånne grafer og sånn) fra oul skal det stå dato for når de regner overtid (vil tolke det som synonymt med ca dato for igangsettelse) :) Det er vel gjerne maks ti dager de ønsker man skal gå over hvis det er ukompliserte forhold.
 
Shit, bare 17 dager? Det må føles litt sprøtt ja! Men sikkert også veldig fint! :joyful:
Jeg fikk høre fra jordmor i går at det er 42+0 som gjerne er tidspunkt for igangsettelse, dersom fødsel fortsatt ikke har startet spontant innen den tid. Kanskje litt ulike rutiner rundt omkring, men 41+0 er jo «bare» 4 dager etter termindato (og fortsatt innenfor termin), så lite trolig at man setter i gang da kanskje? Hvis det ikke er andre årsaker til det da, selvfølgelig:)
På ultralyd papirene (det meg sånne grafer og sånn) fra oul skal det stå dato for når de regner overtid (vil tolke det som synonymt med ca dato for igangsettelse) :) Det er vel gjerne maks ti dager de ønsker man skal gå over hvis det er ukompliserte forhold.

42+0 defineres som overtid ja, dvs. 2. mars for min del - men ble tipset om anbefalingen til WHO kontra FHI som tyder på at alt etter 41+0 er økt risiko for økte komplikasjoner hos barnet og forløpet etterpå - så og si uendret for mor. Den risikoen er jeg ikke villig til å ta så da kommer jeg til å kreve igangsettelse senest 41+0. Jeg har så og si ingen andre ønsker ift fødsel så hvis de setter seg på bakbeina så kan de ta seg en bolle. Da bytter jeg fødeplass og ber om igangsettelse på lokalsykehuset for der er de mye mer på gli enn Ahus har rykte på seg for å være.
 
B1 - 39(38+0)

I går kveld kom jeg plutselig over en artikkel som kunne melde at RS-vaksinen som gravide kan ta, Abrysvo, og som jeg har gått og ventet på å få tatt, kom allerede i desember. Den skal i følge norske retningslinjer tas mellom svangerskapsuke 24 og 36. I følge amerikanske skal den tas mellom uke 32 og 36. Grensen er antakeligvis satt da den kan føre til prematur fødsel og fordi det er ønskelig at den skal gis helst to uker eller mer før fødsel. Sistnevnte for at den skal ha tid til å virke i kroppen min, påfølgende gi barnet nok antistoffer til å oppnå best mulig immunitet. Samtidig vil jeg få noe immunitet.

Samtidig defineres jo ukesberegningen i norsk beregning 24-36 som 24+0 til og med 36+6, mens det i amerikansk beregning svarer til 23+0 til og med 35+6. Samme vil være gjeldende for de amerikanske retningslinjene; i Norge vil det si 32+0 til og med 36+6, mens det i USA vil si 31+0 til og med 35+6. Poenget er at det hele blir veldig diffust.

Vi har derfor kommet fram til at jeg skal ta denne vaksinen på førstkommende tirsdag, selv om jeg da vil være 38+3. Fordelene utveier ulempene, og da er det egentlig ikke noe spørsmål. RS-toppen er i tillegg ventet om 2-3 uker fra nå, som vil si at det så og si er eksakt på termindato. Ikke uventet, så dersom barnet kan få noe som helst ut av vaksinen, så er det verdt det.
 
B1 - 39(38+1)

Fikk plutselig ut fingeren og stakk øynene oppi julebaksten som har blitt stående på kjøkkenbenken. Jeg er ikke typen som småspiser og det har egentlig bare blitt stående og blitt muggent. Dermed var det bare å kaste mye av det og fordele resten 50/50 hvor den ene er forbeholdt hannen og den andre sendte jeg med hannen på jobb. Der får de alltid ben å gå på, så da er siste julen nesten ryddet unna.

Viser seg også at jeg er begynt å bli ganske så ødematøs i hendene, har lagt på meg 3 kg den siste uken og det sett i betraktning av at drikker veldig mye, så har jeg fortsatt lite og konsentrert urin. Fingrene er pinnstive som pølsefingre og leddene verker. Jeg er ikke hoven andre steder på kroppen, men tenker allikevel det er noe som må nevnes for JM på fredag. I tillegg har baby sunket lenger ned i bekkenet, tror det skjedde i løpet av gårsdagen og hannen sjekker leiet titt og ofte. Dette er noe jeg også merker godt på magen, den har mer sunket form, samtidig som det ikke lenger er like mye spark og dytting oppi ribbebeinene. Det er i grunn digg for det gir mindre smerter i diafragmaområdet.

I går kveld begynte jeg omsider på Positiv Fødsel, er middels imponert så langt da jeg synes språket er ganske enkelt og dermed tendenser til ganske kjedelig lesestoff. Uansett tenker jeg å fortsette til boken til den er ferdiglest da det tross alt er metoden jeg er ute etter og da får skrivemåten bare være middelmådig.

De siste timene har jeg begynt på mummisokker til hannen og siden jeg aldri har strikket sokker før så kan det gå alle veier, gøy med litt utfordring :salut
 
B1 - 39(38+2)

Gjett om jeg måtte rekke opp ned til vrangborden da jeg innså at jeg hadde tolket oppskriften feil og satt med tusen tråder :hilarious: Mye vondter for tiden både i form av plager jeg hatt over lang tid men også disse relativt nyoppståtte murringene/ kynnerne/ maseriene eller hva de nå enn er. Det gjør hvertfall mye vondt i korsryggen og nederst i magen rett over trusekanten eller enklere sagt der en vanligvis opplever mensensmerter. Jeg aner jo ikke hvordan en rie føles ut, dog tipper jeg at det ikke er vanskelig å identifisere når det først er i gang. I første omgang tenker jeg det er mest korrekt å si vonde kynnere og murringer i mage og korsrygg. For ikke å nevne lynende smerter i tissen og som av og til stråler ned i lårene men også ut i hoftene og bekkenet.

Jeg er i grunn ikke lei av å være gravid som jeg føler alle andre gravide sier - jeg foretrekker heller å vinkle det som i at gleder meg til å få fødsel overstått om det så innebærer at jeg må gå helt til slutten av februar. Jeg gleder meg til å få tilbake min ikke-gravide kropp, være 20 kg lettere og med det kunne sprette opp av sofaen lett som en plett uten å måtte planlegge i forkant. Spise blodig biff, drikke energidrikker og cocktails. Det suger å være gravid, det har jeg sagt hele veien og det står jeg ved og selv om det suger så er det jo en del av leken og jeg har jo valgt det selv. Snart i mål :gen014
 
Last edited:
B1 - 39(38+2)

Gjett om jeg måtte rekke opp ned til vrangborden da jeg innså at jeg hadde tolket oppskriften feil og satt med tusen tråder :hilarious: Mye vondter for tiden både i form av plager jeg hatt over lang tid men også disse relativt nyoppståtte murringene/ kynnerne/ maseriene eller hva de nå enn er. Det gjør hvertfall mye vondt i korsryggen og nederst i magen rett over trusekanten eller enklere sagt der en vanligvis opplever mensensmerter. Jeg aner jo ikke hvordan en rie føles ut, dog tipper jeg at det ikke er vanskelig å identifisere når det først er i gang. I første omgang tenker jeg det er mest korrekt å si vonde kynnere og murringer i mage og korsrygg. For ikke å nevne lynende smerter i tissen og som av og til stråler ned i lårene men også ut i hoftene og bekkenet.

Jeg er i grunn ikke lei av å være gravid som jeg føler alle andre gravide sier - jeg foretrekker heller å vinkle det som i at gleder meg til å få fødsel overstått om det så innebærer at jeg må gå helt til slutten av februar. Jeg gleder meg til å få tilbake min ikke-gravide kropp, være 20 kg lettere og med det kunne sprette opp av sofaen lett som en plett uten å måtte planlegge i forkant. Spise blodig biff, drikke energidrikker og cocktails. Det suger å være gravid, det har jeg sagt hele veien og det står jeg ved og selv om det suger så er det jo en del av leken og jeg har jo valgt det selv. Snart i mål :gen014
Jeg har ikke kommentert så ofte her inne (beklager det), men har vært innom og lest de fine oppdateringene dine flere ganger. Og nå nærmer det seg visst fødsel og baby med stormskritt! Masse lykke til med siste innspurt!! :gen014
 
B1 - 39(38+3)

Abrysvo tatt og fysj så dyrt 2500 kr er helt hinsides om du spør meg, så nå bør baby holde seg inne til termin. Jeg får hvertfall immunitet i en to års tid, dog er jo hensikten naturligvis at baby skal ha tilstrekkelig med tid til å preppe immunforsvaret på livet.

Natt til i dag var mildt sagt grusom. I og med at kroppen som tidligere nevnt virker å tviholde på væske i økende grad, så tendenserte det til at jeg kom til å bli ganske ille obstipert. Det er jo oppskrift på å gjøre vonde hemoroider verre, så da er det rett på forsterkede laksantiatiltak. Kjørte derfor på med 20 dråper Laxoberal samt to poser Movicol, som jeg har gjort mange ganger før, men det hele skulle vise seg å virke ekstremt effektivt for jeg endte opp med såpass store smerter i kroppen at jeg trodde jeg hadde rier og fikk litt småpanikk ettersom jeg ikke har fått lest ferdig Positiv Fødsel enda :hungover: Ikke fikk jeg til å tisse heller og turte ikke å presse. Følte meg passe teit som satt og holdt for tissen for jeg var livredd for å plutselig skulle føde i do. Det er rart hvilke katastrofetanker som melder seg når en er halvt våken, halvt sovende og samtidig i store smerter. Endte opp med å måtte på heftig dobesøk tre ganger i natt. Mildt sagt så er jeg ikke obstipert lenger så det er jo noe positivt oppi det hele.

Samtidig så har det begynt å bli overraskende vondt når baby beveger seg og det var jo litt av problemet i natt også (og som antakeligvis kommer til å bli problematisk kommende natt). Det var så mye aktivitet at jeg ikke fikk sove. Det har stort sett vært tilfellet i hele dag også så det er litt slitsomt. Bevegelsene er skarpe og det føles egentlig som noe klyper meg inni magen og som vanlig oppleves magen skikkelig palpasjonsøm. Korsryggen er grusom vond og men nå er det egentlig uavhengig om jeg sitter eller ligger, det meste gjør vondt. Jeg kunne på en måte tenke meg en tur i terapibassenget i mangel på badekar, dog tviler jeg på at orker. Det er skrekkelig ubehagelig i symfysen å gå, jeg snegler meg rundt i leiligheten og det er egentlig nok for tiden.

Hannen er på nest siste nattevakten for denne perioden - antakelig også nest siste før pappapermisjon. Godt er det for da slipper jeg å være hjemme alene i så mange timer nå som det nærmer seg fødsel. Han vil også med stor sannsynlighet være mer våken med tanke på å få kjørt oss til sykehuset uten å sovne bak rattet i de periodene han jobber normale timer kontra nattevakter :)
 
B1 - 39(38+4)

Ettersom jeg har så mye vondter for tiden og hannen er trøtt etter nattevakter, har vi egentlig holdt sengen i hele dag. Merker at det hjelper meg å håndtere smertene når jeg tar en «hviledag» innimellom. Sofaen blir rett og slett for hardt å sitte i når bekkenet har fått nok. Satser på at morgendagen blir bedre :)
 
B1 - 39(38+5)

I forrige uke begynte jeg med perinealmassasje, eller rettere sagt jeg får hannen til å gjøre det for jeg rekker ikke ned selv. Han er ikke fan fordi jeg synes det er vondt så det har tatt noen uker å overtale. Med tanke på at jeg har revnet i perineum før, helt urelatert til fødsel, så er jeg i grunn ganske forberedt på at det kan skje igjen. I tillegg så er jeg av den oppfatningen at de type smerter jeg får kjenne på nå under tøying/massasje, gir en pekepinn på hva jeg kan forvente i fødsel.

Jeg har planer om ingen smertelindring ganske enkelt fordi jeg har sterkt tiltro til min egen evne til å håndtere smerter. Min opplevelse er at mange er livredd for smerter og i stede for å bruke litt innsats på å få økt kunnskap om hvordan en kan møte smerte på best mulig måte, så er det mange som velger snarveier fordi det er «enkelt». Kontroversielt tema, men etter å ha jobbet i helsen i mange år så er det alt annet enn virkelighetsfjernt. Folk liker generelt ikke å ha det vondt, det gjør ikke jeg heller for hvem liker egentlig å ha det vondt?

I tillegg den evige diskusjonen om at Paracetamol er en dust medisin som ikke fungerer - den er jeg egentlig drittlei av. All forskning tyder på det motsatte og retningslinjene er tydelige: Paracetamol er førstevalg hva angår smertebehandling enten man liker det eller ei. Tenk om man ikke hadde hatt vidundermedisinen Paracetamol, da tror jeg kanskje på at folk hadde fått øynene opp for Paracetamolens sentrale og grunnleggende rolle i all smertebehandling. Tenk om Kari og Ola Nordmann hadde hatt samme holdning når det angikk antibiotikabehandling? Skremmende. Takk og lov for at vi har Paracetamol som førstevalg.

Hannen er på siste nattevakt og jeg tror kanskje slimproppen min meldte sin ankomst i to omganger i dag. Litt i formiddag og resten nå i ettermiddag. Utfloden min har jo økt en god del under graviditeten og den har stort sett vært blank eller melkehvit. I det siste lett kremet. Tendensen de siste dagene har dog vært at det har tørket litt opp og i dag plutselig en stor klyse med superseigt slim og litt mindre mengder men fortsatt seigt et par timer etterpå. Ingen tegn til blod men dette er jo veldig variabelt fra person til person. Jeg er egentlig ikke spesielt giret på å føde nå i helgen, så fødsel kan godt la vente på seg til neste uke eller uken etterpå. Helst til rundt termin med tanke på vaksinen :brb:
 
B1 - 39(38+6)

Muligens siste JM-time overstått. Ingen ødemer, ingen utslag på urin, fint BT, baby-HR 130, SF-mål 35 cm; så og si rett på 50-percentilen og jeg har snart bikket 80 kg. De største plagene jeg har nå er som nevnt bekkenet/korsrygg/hofter, vonde ledd i håndledd/hender/fingre og grunnleddet i høyre storetå. Sistnevnte er helt forferdelig vondt. Antakeligvis er det podagra og det vil nok ikke gi seg før baby er født. Godt det kun er 11 dager til termin og 21 dager til siste dato (på papiret) for igangsettelse.

Vi hadde samtidig bilen inne på EU-kontroll og den ble ikke godkjent. Ekstremt god timing nå som vi ligger så tett opp i mot termin. Bilen må derfor innom verkstedet på fredag 16. også. Løsningen har derfor blitt å bytte bil med svigers en stund ettersom verkstedet ligger rett ved dem og ettersom vi da har kjørbar bil dersom vi skulle behøve det. Den er også høyere slik at det er lettere å komme seg inn/ ut av bilen som er gull nå som magen er begynt å bli ganske stor og podagraen begynner å bli skikkelig plagsom. I tillegg er den firehjulsdrevet som kanskje er det beste med byttet med tanke på å komme seg opp og ut av garasjen på vinterføret som er nå for tiden.

Sist men ikke minst fikk vi også satt føttene innom Strømmen storsenter hvor vi fikk strøket en god del av vil-helst-få-gjort-før-baby-er-født-greier. Hannen fikk klippet seg, jeg fikk byttet batteri på og satt inn et ledd på klokken min, fikk kjøpt liten saks jeg kan ha med til strikkeriene mine, strikk for å fikse størrelsesutfordringen med Islenderen til hannen og vi fikk prøvet og antakeligvis landet på hvilke gifteringer vi ønsker. Sistnevnte var egentlig viktigst å få unnagjort da jeg ikke er særlig mobil lenger og det egentlig bare er et spørsmål om tid når fødsel er i gang. Eneste er at jeg har ikke sjanse til å få dem på ringfingeren så det ble prøving på pekefingeren i stede. -20 % på ringer varer ut februar, så da er vi ute i grei tid. Tanken er uansett å bestille dem på nett grunnet Trumfbonus, samtidig som det er fint å få sett dem fysisk på fingeren i butikk. En tur på senteret blir det antakeligvis en god stund før vi gjør neste gang, nå som det er så mye sykdom i omløp. Godt med det som er gjort :)
 

Vedlegg

  • IMG_2628.jpeg
    IMG_2628.jpeg
    716,3 KB · Visninger: 55
B1 - 39(38+5)

I forrige uke begynte jeg med perinealmassasje, eller rettere sagt jeg får hannen til å gjøre det for jeg rekker ikke ned selv. Han er ikke fan fordi jeg synes det er vondt så det har tatt noen uker å overtale. Med tanke på at jeg har revnet i perineum før, helt urelatert til fødsel, så er jeg i grunn ganske forberedt på at det kan skje igjen. I tillegg så er jeg av den oppfatningen at de type smerter jeg får kjenne på nå under tøying/massasje, gir en pekepinn på hva jeg kan forvente i fødsel.

Jeg har planer om ingen smertelindring ganske enkelt fordi jeg har sterkt tiltro til min egen evne til å håndtere smerter. Min opplevelse er at mange er livredd for smerter og i stede for å bruke litt innsats på å få økt kunnskap om hvordan en kan møte smerte på best mulig måte, så er det mange som velger snarveier fordi det er «enkelt». Kontroversielt tema, men etter å ha jobbet i helsen i mange år så er det alt annet enn virkelighetsfjernt. Folk liker generelt ikke å ha det vondt, det gjør ikke jeg heller for hvem liker egentlig å ha det vondt?

I tillegg den evige diskusjonen om at Paracetamol er en dust medisin som ikke fungerer - den er jeg egentlig drittlei av. All forskning tyder på det motsatte og retningslinjene er tydelige: Paracetamol er førstevalg hva angår smertebehandling enten man liker det eller ei. Tenk om man ikke hadde hatt vidundermedisinen Paracetamol, da tror jeg kanskje på at folk hadde fått øynene opp for Paracetamolens sentrale og grunnleggende rolle i all smertebehandling. Tenk om Kari og Ola Nordmann hadde hatt samme holdning når det angikk antibiotikabehandling? Skremmende. Takk og lov for at vi har Paracetamol som førstevalg.

Hannen er på siste nattevakt og jeg tror kanskje slimproppen min meldte sin ankomst i to omganger i dag. Litt i formiddag og resten nå i ettermiddag. Utfloden min har jo økt en god del under graviditeten og den har stort sett vært blank eller melkehvit. I det siste lett kremet. Tendensen de siste dagene har dog vært at det har tørket litt opp og i dag plutselig en stor klyse med superseigt slim og litt mindre mengder men fortsatt seigt et par timer etterpå. Ingen tegn til blod men dette er jo veldig variabelt fra person til person. Jeg er egentlig ikke spesielt giret på å føde nå i helgen, så fødsel kan godt la vente på seg til neste uke eller uken etterpå. Helst til rundt termin med tanke på vaksinen :brb:
Jeg har også tenkt samme omkring smerter. Med første ble det satt epidural uten egentlig noe samtykke - jeg var 19 år og bare «eh ja sikkert?!»

De tre andre fødslene mine har jeg kun brukt lystgass - noe som har vært et utrolig godt fokus-punkt og tatt toppene. Om det faller innenfor din definisjon av ingen smertelindring vet jeg ikke, men vondt gjorde det uavhengig av lystgass eller ikke haha! Lykke til! Har så på følelsen at du føder ila uka :shy:
 
Jeg har også tenkt samme omkring smerter. Med første ble det satt epidural uten egentlig noe samtykke - jeg var 19 år og bare «eh ja sikkert?!»

De tre andre fødslene mine har jeg kun brukt lystgass - noe som har vært et utrolig godt fokus-punkt og tatt toppene. Om det faller innenfor din definisjon av ingen smertelindring vet jeg ikke, men vondt gjorde det uavhengig av lystgass eller ikke haha! Lykke til! Har så på følelsen at du føder ila uka :shy:
For min del er lystgass klassifisert som smertelindrende (det frister å prøve bare for å merke rusen alle snakker om). Hva andre til syvende og sist velger å bruke har jeg ingenting med, selv om jeg har ganske sterke meninger om hvordan jeg opplever mange i møtet med smerter. Poenget er uansett at jeg har sterk tiltro til at flere hadde hatt en mye bedre totalopplevelse av fødselsforløpet om de bare hadde hatt mer tro på seg selv. Om det så betyr å bruke en sup lystgass så er det bedre enn mange andre alternativer.

Min opplevelse er at ved at en får tilbud om alt mulig smertestillende, typ som handle smågodt, er som å overbevise seg selv til å tro at en behøver det ene og det andre for å komme seg gjennom en fødsel. Sannsynligheten for at det å føde gjør vondt er jo overveldende stor, men i og med at det er en såpass grunnleggende del av fødselsforløpet: finn heller noe annet å fokusere på slik at ikke smertene blir så overveldene. Som du nevner er jo kanskje lystgassen det fokuspunktet en kan ha. Prinsippet er hvertfall for min del og som det er med resten av helsevesenet at terskelen kunne vært hakket høyere for å ty til smertestillende ettersom både det ene og det andre medfører økt risiko for komplikasjoner i ettertid, noe det er både dumt og ikke minst unødvendig.

For noen er det en nødvendighet (og slik er det bare) noe jeg er sterkt overbevist om at gjelder mindretallet av fødende, dog er jeg sikker på at mange hadde blitt overrasket over hvor mye de hadde klart å få til om de bare hadde innstilt hjernen på at dette skal de klare å gjennomføre :gen014

Tanken er hvertfall å føde i vann uten noe form for smertestillende og jeg skal gjøre det jeg kan for å gjennomføre planen jeg har hatt i en årrekke, så vil jo tiden vise om det ender annerledes. Startet med håndmelking i dag så forhåpentligvis kickstarter det noe :)
 
Last edited:
Back
Topp