B1 - 33(32+1)

Juleaften overstått og godt er det, jeg er ikke julete og synes i grunn julen er et eneste stort masekor fra A til Å. Neste år har vi forhåpentligvis muligheten til å feire i egen bolig slik at vi slipper å bo på sofaen til svigers i en uke for det er hvertfall dritt å være kvalm og dårlig og samtidig ikke ha muligheten til å trekke seg tilbake når det blir for mye mas :sick009
 
B1 - 33(32+2)

I dag er jeg helt ødelagt i bekken og rygg, samtidig som kvalmen definitivt er tilbake. Det ble med en liten tur innom besteforeldrene til hannen for jeg orket ikke timesvis med juling i dag også :bored:
 
B1 - 33(32+3)

Nok en dag på sofaen. Kvalmen er all time high på lang tid og ikke engang Postafen biter på. I morgen venter time hos JM og julestengt samfunn er endelig forbi. Håper virkelig ikke denne kvalmen er kommet for å bli for da kan det bli lange dager frem mot februar :sour:
 
B1 - 33(32+3)

Nok en dag på sofaen. Kvalmen er all time high på lang tid og ikke engang Postafen biter på. I morgen venter time hos JM og julestengt samfunn er endelig forbi. Håper virkelig ikke denne kvalmen er kommet for å bli for da kan det bli lange dager frem mot februar :sour:
Åneei, det er det der jeg frykter, og har prøvd å vært mentalt forberedt på i og med at det ikke er uvanlig at de med HG får det igjen i 3 trimester :eek: kvalmen har økt igjen, men ikke i nærheten av s0nn jeg var, håper det ikke ender med påfyll av væske og sykehusinnleggelse igjen.
Ligger 3 uker bak deg!
 
Åneei, det er det der jeg frykter, og har prøvd å vært mentalt forberedt på i og med at det ikke er uvanlig at de med HG får det igjen i 3 trimester :eek: kvalmen har økt igjen, men ikke i nærheten av s0nn jeg var, håper det ikke ender med påfyll av væske og sykehusinnleggelse igjen.
Ligger 3 uker bak deg!

Uff nei det er noe slit. Kvalmen begynte sporadisk å komme tilbake igjen fra og med ca. svskuke 30, så fikk et opphold på kanskje 10 uker der livet var ganske ok igjen :blackeye:
 
B1 - 33(32+4)

JM-time vell overstått. Baby virker å ha det bra og følger kurven som den skal. Ingen utslag på urin eller ødemer. Liv kjenner jeg mye til - i dag har det vært som en innvendig vaskemaskin som har stått på og vasket i et bankende kjør. I tillegg har dagen vært kvalmefri smiley-chores003
 
B1 - 33(32+5)

Tilbake til egen leilighet og ikke minst egen seng. Etter fem døgn på sofaen til svigers var det kjærkomment gjensyn. Fikk så smelt sammen bakt søtpotet til middag og godt var det, er så lei av julemat nå at hjelpes :stop:
 
B1 - 33(32+6)

Så var hverdagen i gang igjen her i hus, hannen tilbake på jobb og jeg på sofaen. Intet nytt med andre ord. I dag har jeg fått strikket en del på Islenderen, samt unnagjort en god del skole :)
 
B1 - 34(33+0)

Nok en relativt effektiv dag. Hannen jobber dagvaktshelg som innebærer at han borte fra 09 til 21.30 eller også kalt hele dagen. I dag har jeg marinert meg i spanske quizer og strikket som en helt, bolen er nesten ferdig. Kvalmen satte inn som en kule i 19-tiden og jeg er ingen fan av denne utviklingen :depressed:
 
B1 - 34(33+1)

Dagens mål er å ligge lenge nok i sengen slik at jeg unngår kvalmen. Tviler på at det går noe særlig for jeg har allerede vond rygg, tette sinuser, hodepine og kjenner at kvalmen begynner å gjøre sitt inntog.

Kom dog over en fødselsbrevstråd og jeg har jo egentlig ikke skrevet ned noe, før i dag, samtidig har jeg jo naturligvis tanker og ønsker for fødsel så her er kanskje en kladd som høyst sannsynlig også blir endelig liste:

  • Korte og konsise beskjeder
  • Forklar det som skjer hele tiden, helst med medisinsk terminologi (vi er begge helsepersonell med informasjonsbehov)
  • Jeg kan oppleves som kvass da jeg er direkte i min tale, jeg er ikke sint - jeg er fokusert
  • Minst mulig «lulling» (type å så fliiiink du er, da blir jeg sint - ikke fokusert :hilarious:)
  • Motiverende ord tar jeg gjerne i mot av sambo, helst ingen andre. Til nøds den som har styringen i rommet så antakeligvis JM
  • Minst mulig personer i rommet, kan gjerne ha med en student men ikke en skokk på 12 stk
  • Badekar om mulig, vil helst føde i vann
  • Vil ikke ligge på rygg
  • Lav terskel for klipp
  • Far ønsker å ta i mot baby (vi ønsker at JM skal ha kontrollen, samtidig er han lege og elsker å bli fysisk involvert så han kunne tenkt seg å ta siste delen om han får lov)
  • Sen avnavling + far får klippe navlesnor
  • Smertelindring dersom indikasjon for det, helst ingenting
 
B1 - 34(33+2)

Så var bolen ferdigstrikket og jeg har begynt på første ermet. Presterte å strikke feil tre ganger før jeg fikk hodet på plass og strikket riktig. I dag har baby ligget og sparket meg i navlen ganger flere slik at det stikker av smerte og det er vondt. Jeg kan jo ikke akkurat ligge kronisk med en finger i navlen for å dempe spark fra innsiden o_O
 
B1 - 34(33+3)

Hele formiddagen har blitt brukt til å fylle ut 10 av sidene i gravidjournalen til Filiokus og som ventet har denne «dagboken» her inne på BV vært til godt hjelp. Jeg kjørte samme metode den gang da jeg studerte sykepleie og var ute i praksis i intervaller på 8 uker, eneste forskjell er at da skrev jeg det kun for meg selv siden jeg ikke kan brette ut om livet til pasienter/ brukere på det store internettet.

Lærte fort den gang da at en glemmer detaljer utrolig fort eller som jeg liker å kalle det - en sorterer og arkiverer fortløpende hele tiden for å holde hodet over overflaten :hungry:
 
B1 - 34(33+4)

Etter å ha strikket hele kvelden i går og formiddagen i dag, er jeg ca. halvveis på første ermet. Nå skal jeg få fylt ut enda litt mer i gravidjournalen og kjenner jeg meg selv rett blir det enda litt mer strikking på meg senere i kveld. Selv om det er lenge siden sist jeg har strikket noe så har jeg virkelig fått blod på tann og tenker at nå vil det jo gå fort å strikke barnestørrelser hvis jeg kan ferdigstille en herregenser i størrelse L på to uker :book1

Mye bevegelse i baby i dag også, mer type glidende bevegelser - det begynner å bli trangt, ingen kvalme men ganske trøtt og jeg tipper det er fordi jeg nå tar Postafen x2 i døgnet igjen. Sove gjennom hele nettene gjør jeg, men merker at det begynner å gjøre mer og mer vondt i kroppen og at det er definitivt best å ligge på venstre side.
 
B1 - 34(33+5)

Dagen har gått i et bankende kjør fra kl. 07.36 der jeg våknet til at hannen fortsatt lå i sengen 6 min etter han skulle vært på jobb, så da sto jeg like greit opp samtidig og han var ute av døren 9 min senere med smurt frokost, så det å være effektive når vi må det er vi heldigvis ganske gode på.

Etter frokost fikk jeg røsket ut alt av babyutstyr i boden og sortert ut det som er av aktualitet de kommende ukene, samt fått en oversikt over hva jeg har og hva jeg behøver å skaffe. Dette for at jeg skal få skrevet fødebrev og for å få pakket fødebagen. På førstkommende lørdag er jeg 34+0 og da tenker jeg det er greit å være sånn noenlunde klar med tanke på det overnevnte.

Apotekvarer og babybokser har jeg ventet en god stund med å bestille og hente ut på grunn av holdbarhetsdato på produktene. Bestilte derfor babyboks fra Kiwi i dag også har jeg fått aktivert kuponger for å få hentet ut hos Rema og Apotek 1. Babyboks fra Skoringen og bleiebøtte har vi fått hentet ut hos Barnas Hus for noen måneder siden ettersom vi ikke har dem her i nærheten. I tillegg har jeg brukt flere timer på å lage en oversikt over hva jeg tenker at jeg og baby trenger, sammenlignet deretter prisene fra ulike butikker og endte opp med å klikke hjem en god mengde kremer og oljer. Tenker å lage en oversikt over alt jeg ender opp med slik at jeg har det til en eventuell nestemann.

Har også måtte krype til korset og bestille enda flere amme-BHer for de jeg har hatt liggende ubrukte til etter fødsel, er i to størrelser for små. De får jeg bare legge ut på Finn for å få ryddet unna. Jeg ante ikke at man kunne få stor endring i størrelse på brystene men jeg har jo til min store fortvilelse økt veldig både i omfang og i cup. Hannen liker det så det er jo noe positivt oppi det hele.

Jeg har per nå ikke så mye som gjenstår med tanke på hva jeg mangler av klær og siden jeg i dag har friskt i minne hva jeg behøver, fikk jeg fikset det i samme slengen.

Med andre ord en særdeles effektiv dag og jeg er dødstrøtt og bekkenet skriker av smerte. Kynnere har jeg ikke vært sikker på om jeg har hatt tidligere i svangerskapet men i dag har jeg definitivt hatt det. Heldigvis gjør de ikke noe vondt per dags dato, de er bare litt ubehagelige :)
 
Last edited:
B1 - 34(33+6)

I går innså jeg at ermet ikke så helt ut som tiltenkt, jeg la det derfor fra meg og fikk spurt en avansert strikkende venninne om ikke hun var enig i at det virket veldig feil. Fikk derfor rekket opp så og si alt mønsterstrikket på ermet, ned til vrangborden og strikket litt på mønsteret slik at det er enklere å starte opp igjen med strikkingen. Hadde ikke spesielt mye tid til å strikke i går uansett og det tar litt tid å bli vant til måten å strikke på når en skal øke masker trinnvis men samtidig holde mønsteret. Det har derfor blitt litt knoting nå i dag, samtidig som jeg føler jeg begynner å få teken på det.

Nå nærmer jeg meg også å ha fått fylt ut det som kan fylles ut i Graviditetsjournalen. Bilder og siste rest som fødselshistorie må nesten vente til det faktisk er overstått.

I skrivende stund har jeg rundstykker til heving og snart steking og har smelt sammen en egenkomponert rekesalat. Hannen har tatt på seg en vakansvakt så han har vært på jobb siden kl. 07.30 i dag morges sett bort i fra at han var hjemom i 15-tiden for å hente pysj, toalettsaker og mat. Han er ikke ferdig før kl. 09.30 i morgen. Det er nok en av de siste vakansvaktene han rekker å ta før pappapermisjonen venter og med tanke på hvor godt betalte de er så var det bare å hoppe på når tilbudet bydde seg. Derfor skal jeg snart ture meg opp på sykehuset slik at vi kan spise kvelds sammen. Det er over 20 kalde ute så det er godt det er en kort 5 minutters gåtur. Tidligere i dag var det jo hele -29 noe som er helt sprøtt for vestlendingen meg :wtf:
 
Last edited:
B1 - 35(34+0)

I dag har det vært 24,5 kuldegrader, hvertfall var det det når vi var ute i kveld. Det er skikkelig kaldt å ha briller med metallinnfatning i denne kulden og når jeg turet hjemover fra sykehuset i natt så klarte jeg å dogge til brilleglassene med varm pust og før det rakk å gå bort frøys det til på glassene så jeg trippet i halvblinde stort sett hele veien hjem.

I kveld har jeg brukt enda mer tid på å fylle ut sidene i Graviditetsjournalen og nå er det egentlig hannens tanker om fødsel, gode råd til meg selv som mamma, det som har vært fint og det som har vært utfordrende med å være gravid, fødebrev, fødebagen, tanker om fødsel før og etter, samt hvordan vi delte nyheten om at baby er født. Noe er enklere enn andre ting å fylle ut, så det trengs noen dager til å modnes før det sitter permanent svart på hvitt.

Samtidig har vi gjort unna ukeshandelen for neste ukes middager noe jeg synes er greiest å få unnagjort i forveien og fordi jeg behøver bærehjelp og idémyldring på hva vil ha til middag, liker jeg best å gjøre det sammen med hannen. I samme rennet har vi også fått hentet ut babyboks hos Rema og hannen syntes det var helt genialt opplegg.

Har igjen valgt å rekke opp ermet for det ble så veldig løst og så helt shabby ut. Ikke fornøyd så da tenker jeg at denne gang skal det gå som smurt og foreløpig ser det veldig bra ut :salut
 
B1 - 35(34+1)

Det er rart med det hvordan jeg har følt meg ganske så pigg den siste tiden mens jeg i dag føler jeg er blitt påkjørt av en semitrailer. Jeg er så øm i magen fordi det har vært non-stop fra baby fra før jeg sto opp. Nummenheten i høyresidig diafragma er dessverre tilbake. Magen har jo sunket litt for en tid tilbake men ettersom baby fortsatt vokser mistenker jeg at det er livmor som klemmes mot ribbeinene mine, som igjen gjør meg nummen. Det er i hvertfall skrekkelig ubehagelig og gjør vondt når en kommer borti.

Jeg har sittet og ligget på sofaen i hele dag, så jeg tenker at det skal jeg bare fortsette med for om jeg hiver meg i gang med noe veldig aktivt tipper jeg at kroppen kommer til å gi kraftig beskjed :wtf:
 
B1 - 35(34+2)

Skrekkelig urolig natt. Jeg brukte sikkert en god time på å finne roen, minst. Endte opp med å ta meg en Paracet for øm mage og klagete bekken. Ingen gode stillinger, kun venstre side akseptabelt. Heldigvis er det lenge siden jeg har sovet såpass urolig. Ettersom jeg våknet en del måtte jeg også løpe på do et par ganger og det er jeg heller ikke vant med å gjøre lenger. Å gå fra uke 33 til 34 har vært overraskende hardt men det er gjerne slik det er. Høygravid på onsdag, helt sykt :smiley-ashamed004
 
B1 - 35(34+3)

Våknet kl. 06 i dag, så har fått mange timer på sofaen med pinnene og dokumentarer på skjermen. Endelig fikk jeg teken på det hersens ermet på Islenderen og vipps var jeg ferdig med hele det første ermet - tok meg bare ca. en ukes tid å knekke koden. Har også fått laget fiskesuppe fra bunnen i dag og den ble god :hungry:
 
Last edited:
B1 - 35(34+4) - høygravid

Etter litt om og men kom jeg meg opp av sengen litt sent i dag ettersom jeg la meg med hodepine i går og våknet til hodepine i dag. Tipper det er muskulært for jeg har vært litt stiv i nakken de siste dagene. Samtidig som det ble en litt sent opp av sengen dag er jeg hvertfall glad jeg fikk meg selv til å strikke vrangbord til det andre ermet i går kveld for fyttikatta jeg tror jeg hater å strikke vrangbord av hele mitt hjerte. Det er så knotete og det tar så lang tid.

I løpet av dagen har jeg fått gjort en god del skole og strikket ferdig snart halve ermet på det andre ermet, så nå er genseren snart klar for montering. Baby har vært intenst aktiv de siste dagene og jeg er som vanlig skikkelig øm i magen. I morgen står jordmortime og fødselskurs på planen, så håper sistnevnte er verdt å bruke tre timer på :bookworm:
 
Last edited:
Back
Topp