B1 - 34+5

Fødselsforberedende kurs overstått og det var ikke verdt å bruke de 3 timene på. Det eneste nyttige å trekke frem var telefonnummerene til de forskjellige fødeavdelingene og hvordan føderommene til Ahus Nordbyhagen ser ut. Resten var egentlig bare sykt bortkastet for vår del. Ikke er jeg en hypokonder til vanlig og ikke er jeg det nå, så jeg har ikke tusen spørsmål om alt mellom himmel og jord som kan skje i forbindelse med et fødselsforløp for det finnes jo ingen fasit. Kanskje stigmatiserende men jeg synes slike kurs blir for simple når jeg fint kunne brukt 5-10 min på å lese akkurat det samme her hjemme som jeg fikk ut av de 3 timene på kurset.

Ellers alt bra på jordmortime. Fint blodtrykk, ingen ødemer eller utslag på urin, opp 2 kg siden forrige time. Baby sin HR er stabil lik og SF-mål 32 cm - med andre ord ganske gjennomsnittlig. Ny jordmortime 26/1 :wtf:

Last edited:
B1 - 34+6

I dag skulle jeg lage komler til middag, men ble så kvalm midt på dagen at det prosjektet måtte jeg bare skrinlegge ganske kjapt. Ble heller litt skole og strikk, samt en mengde klesvasker.

Fikk også med meg hannen for å hente bestillingen fra Farmasiet ettersom den var delt opp i fire kolli. Der er jo både snø og glatt og jeg klarer ikke å bære stort og tungt lenger, så da er det ikke noe problem å få med hannen på pakkehenting. Fikk også hentet pakke fra Apotekfordeg og H&M i går kveld og på onsdag, så da er det kun Jollyroom som gjenstår av det som ble bestilt som siste ‘må ha ting’ i forrige uke.

Jeg har også tatt hannen med i boden for å repetere hva vi har av ting til baby og hva som er pakket av fødebagen. Jeg har skevet tentativ pakkeliste til meg og baby. Hensikten er at dersom jeg plutselig ikke får tid til å pakke ferdig selv, vet han nå hvor listen er og hvor tingene han må pakke er å finne.

I tillegg har vi i kveld plutselig bestilt oss time til vielse 1. juni 2024. Ganske spontant. 141 dager igjen til vi er mann og kone :hilarious:

Last edited:
B1 - 35+0

Ferdig med alle delene av strikket også er neste utfordring montering. Det har jeg faktisk aldri gjort før med mønsterstrikk så det kan potensielt bli en utfordring.

Dagen har gått med til å slakke på sofaen og se NM i volleyball. Det har jeg jo sett fysisk i mange år - ikke i år, det hadde aldri gått å sitte på betong i timesvis med denne kroppen :blackeye:

Last edited:
B1 - 35+1

Har forsøkt meg på montering av genseren dog med lite hell. Det ble mye strikking men enda mer rekking. I tillegg er min strikkoramavenninne opptatt i helgen så jeg blir fint nødt til å vente på hjelp. Frustrert er bare fornavnet.

Kom plutselig på at jeg ikke har noen store truser i bomull til etter fødsel så da passet det greit med tilbud på gigatruser hos Lindex :bookworm:

Last edited:
B1 - 35+2

I natt har jeg sovet helt elendig. Pottetett nese gjorde natten brutal og jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg snudde meg påfølgende hvor mange ganger hannen kom krypende etter :hilarious: Superfrustrert innså jeg at tett nese var problemet men da var klokken allerede 5. Sovnet gjorde jeg ikke før klokken var nærmere halv 6, så det ble en sen opp av sengen dag.

Nå driter jeg faktisk i om jeg blir semiavhengig av Otrivin for jeg trenger faktisk søvn for å fungere og ikke minst for å få født den ungen. Har vært forkjølet i over en måned nå og jeg er så lei. Det er virusbetinget så er dessverre ikke så mye å gjøre noe med annet enn å ta tiden til hjelp.

Dag tre med frustrerte strikkerier så har jeg endelig fått teskjeforklaring på hvordan jeg må strikke. Først må jeg bare rekke opp enda litt til før jeg kan faktisk får kommet i gang o_O

Last edited:
B1 - 35+3

Etter en mye bedre natt fikk jeg karret meg ut i 32 kalde for å hente babyboks på Kiwi og et par pakker. Den ene med ullklær til baby til neste vinter og den andre med en stellebag fra Kongens sløjd, ammeinnlegg i ull og sitronsåpe. Nå er det ikke lenge før jeg kan si at bag til både meg og baby er ferdigpakket :salut

Vi har også fått hentet babyboks på Apotek 1 og kikket på gifteringer. Sistnevnte er det tilbud på hos Bjørklund og det passer jo veldig greit for oss.

Last edited:
B1 - 35+4

I dag våknet jeg opp til snøstorm og innen akseptabel tid, slik at jeg fikk med meg en god del dagslys. Sistnevnte er noe jeg prøver å få til da jeg merker hvor mye det har å si for at psyken min holder seg på et greit nivå i en ellers mørk årstid.

Endelig har jeg hatt en dag uten å måtte rekke opp, for det er lenge siden sist. Har faktisk rukket å felle av ca. 100 masker i løpet av kvelden i går og dagen i dag og det er digg. Det er ikke spesielt digg å ha 456 masker når en hele tiden har strikket feil slik at det tar timesvis å rekke opp.

Merker også på kroppen at den er utrolig tung og vond så passer på å få tatt Paracet hver sjette time, det hjelper faktisk veldig på. Jeg har og vedvarende god effekt av Postafen og halsbrannen har så og si ikke vært noe å snakke om etter at jeg begynte på Omeprazol. Merker også at bekkenet ikke er glad i at jeg sitter så mye lenger og ryggen er fortsatt misfornøyd med at jeg ligger så whattodo :wacky:

Last edited:
B1 - 35+5

Lys våken kl. 9 i dag, det til tross for at jeg la meg med supervond kropp. Det er mye en god natt med søvn kan gjøre. Dermed ble kroppen med på å støvsuge hele leiligheten for nå var det nippet før vi kunne åpnet kaninutsalg.

Fikk meg over på butikken en tur i stad siden det er trippel-trumf-torsdag, så i dag skal jeg også få laget middag. Hannen har måtte steppe inn de siste dagene for kroppen har vært for vond, spesielt bekkenet, til at jeg har klart å stå lenge nok til å få laget middag. Det er ganske dumt for han har gått mye overtid i det siste og er helt pumpet når han kommer hjem så da har det blitt middager så sent som kl. 22.30 og da er det vel å regne som kveldsmat :bag:

Last edited:
B1 - 35+6

I går ble det mye bevegelse på meg da det egentlig gikk i et fra jeg sto opp til jeg satte meg i sofaen i 15.15-tiden. Til min store overraskelse var det bare positivt for kroppen. Antakeligvis har jeg den siste tiden sittet for statisk i en og samme posisjon over alt for lang tid slik at det utløste mere vondter enn det gjorde kroppen godt. Med andre ord er det viktig at jeg ikke sitter på rumpen, i samme posisjon i mange timer fremover. Fikk som nevnt unnagjort en god del husarbeid; støvsuging og 3x klesvask. Fikk også så og si ferdigstilt fødsels-, barsels- og babybag, så nå er det kun hannen som ikke har pakket sin bag. Fødebagen er den som i utgangspunktet var tiltenkt som stellebag, en Essential Weekender 40 L (Black Out, 2023) som jeg har funnet ut at kanskje ikke er så egnet til nettopp det formålet allikevel, men som kan brukes til mye annet. Barselsbag til meg og hannen som vi deler (et rom hver) er en The Hytta 70 L (Midnight Sun, 2022). Til baby har jeg pakket i Kongens Sløjd stelleveske (Sort) som er tiltenkt som stellebag på et senere tidspunkt. Felles for alle bagene er at de kan vaskes av/ sprites av ettersom sykehusgulvflora ikke er noe jeg har planer om å ta med meg hjem.

Alt som er pakket til meg og baby er lagt i ziplockposer og det står med tusj utenpå hver pose hva de inneholder, i tillegg har jeg skrevet en liste over alt som er pakket og en liste over ting som må pakkes der og da. Håpet med å ferdigstille pakkingen nå, er at hankjønnet skal ha tid til å gjøre seg kjent med hva som ligger i de ulike bagene, hvordan han finner det, hvordan ser det ut, samt hvor han finner det som må pakkes der og da, uten å måtte være avhengig av å spørre meg for å finne frem i systemet :wacky:

FØDSELSBAG
Engangskladd (Attends, 60x60 cm, 2 stk)
Tøfler, vaskbare (Birkenstocks Arizona EVA, sort)
Bbhugme, gravid- og ammepute (Stone/plum)
Vannflaske med sugerør (Hydroflask, 946 mL grå)
Bikinioverdel (Nelly, sort)
Truse (Lindex, sort 2 stk)
Morgenkåpe (H&M, hvit)
Ipad + lader (Apple)
AirPods + lader (Apple)
Kamera + lader (Canon)
Powerbank + lader (Clas Ohlson)
Veske
Papirer; helsekort, medisinliste mm.
Mat
ENFit (1 mL) med råmelk (5 stk)
Toalettsaker fødselsbag:
Linser (5 stk, dagslinser)
Brilleetui
Tannkost (Zendium)
Tannkrem (Zendium)
Tanntrådbøyle (Plackers)
Munnskyll (Flux)
Minibørste (Plackers)
Lypsyl (EOS)
Hårstrikk (3 stk)
Hårbørste (våtbørste & naturbørste)
Deodorant (Klar)
Nesespray (Otrivin + saltvann)
Canoderm (ACO)
Bepanthen (Bayer)
Purelan Lanolin (Medela)
Nipple balm (Medela)
Massage Oil (Wedela)
Body butter (Wedela)

BARSELSBAG
Sovemaske
Pysj (Høie, brun)
Nattamme-BH (Medela, sort & hvit, 4 stk)
Amme-BH (H&M, 2 stk)
Truse (Lindex, sorte, 5 stk)
Sokker (H&M, hvite, 5 par)
Before & After Gravid-/ammekjole (H&M, sort & salviegrønn)
Ammet-skjorte (BBcomfort, sort 2 stk & hvit 2 stk)
Ammelangermet topp (BBcomfort, sort 1 stk)
Ullgenser (Selected Femme, sort)
Ullbukse (Selected Femme, sort)
Leggings (Even&Odd Maternity, sort, 1 stk)
Ammeinnlegg, ull (Lillelam, 2 par)
Ammeinnlegg, engangs (Rema, 10 stk)
Toalettsaker barselsbag:
Sjampo
Balsam
Hårføner (Ghd)
Melkeoppsamler (Medela, 1 par)
Silverette brystknoppbeskytter (Silverette, 1 par)
Xylocainsalve (Aspen)
Xylocainspray (Aspen, reseptbelagt)
Kjølebind (Momday, 6 stk)
Skylleflaske (Momday)
Dopapirrull (Lambi)
Body butter (Lepo)
Fotkrem (Scholl)

BABYBAG
Bæresjal (Ktan, sort)
Svøpepose (Hvid)
Helseteppe (Princess, hvit, 1 stk)
Ullteppe (Garnius)
Gulpekluper (Bibs, 4 stk)
Body (Joha, 3 stk)
Bukse/leggings (Joha, 3 stk)
Heldress/pysj (Joha, 2 stk)
Lue tykk, ull (Joha, 1 stk)
Lue, ull (Lillelam, 1 stk)
Lue, bomull (Libero, 1 stk)
Klær, hjemreise

Bilstolpose (Voksi Explorer, sort)
Tørre engangskluter (Rema)
Våtservietter (Dermica)

Nå gjenstår egentlig bare å få lest Positiv Fødsel slik at jeg får rablet ned og ferdigstilt fødebrevet og handle inn mat til fødebagen. Har konkludert med at det er lurt å skrive fødebrev da jeg har hatt all svangerskapsoppfølging på Ahus Kongsvinger men så har jeg jo fødeplass på Ahus Nordbyhagen. Det innebærer også at jeg aldri har vært der før - jeg kjenner ikke dem og de kjenner ikke meg så vi begynner på en måte fra start. Ikke vet jeg hvordan jeg er når det gjelder, så da tenker jeg det er like greit å bare få skrevet ned et par linjer både for min egen del, men også hannens og behandlerne sin del :)

Last edited:
Solid liste!
Burde ikke være problem for samboeren din å finne frem i en sånn orden ihvertfall :)

B1 - 36+0

Siste innspurt av Islender nå, har tatt meg litt strikkefri siste dagene for å få tid til å ferdigstille ting som har skapt unødvendig indre uro, men nå er jeg snart under 300 masker på runden og det merkes at jeg snart er ferdig. Det blir digg.

I dag har jeg fått hentet hjem garn til å strikke bleiebukser. Det har jeg aldri gjort før så det gleder jeg meg til å få prøvet ut :)

Last edited:
B1 - 36+1

For første gang i svangerskapet ble jeg smått bekymret for lite liv i går kveld og i formiddag. Føltes dog ut som baby hadde lagt seg annerledes, for hadde plutselig ikke noe vondter i ribbebein og all baby virket å være samlet midt i magen. Startet derfor dagen i dag med doppler for å hvertfall finne HR noe som ikke var noe problem og utover dagen har det heldigvis vært mye liv, så bekymringen for lite liv ble kortvarig.

Nå har jeg startet på siste del av Islenderen; siste runder med felling før strikking av hals noe som innebærer å strikke på vrangen og det går altså så treigt. Hannen foreslo at jeg kanskje kunne strikke en til ham etter jeg har ferdigstilt nåværende strikk som forøvrig er til han. Han vet ikke noe om det og som jeg mistenkte har han heller ingen mistanke :hilarious:

Last edited:
B1 - 36+2

I dag er hannen på nest siste vakt, nattevakt, før avspaseringsuke. Det laver ned men i og med at det er meldt væromslag, så er det med stor sikkerhet at det blir mye å gjøre for ham når folk driver og seiler rundt på glattisen.

Jeg har kranglet med genseren i hele dag og prøver å vri hjernen min for å få ferdig fellingsdelen. Alt jeg strikket i går var feil så begynte dagen med 2,5 timers rekke-opp-økt, men så har jeg også nå strikket meg nesten ferdig - korrekt denne gang. Oppskriften er ikke den beste og når til og med eksperthjelpen ikke liker den, da blir det nok bare å kjøre på med fiksing og triksing for å lande siste rest.

Kroppen takler å sitte lenge i sofaen overraskende greit, jeg er veldig bevisst på endre sittestilling hyppig slik at bekkenet og ryggen ikke dør :wacky:

Last edited:
B1 - 36+3

Endelig ferdig med genser, nå er det bare å sy fast under ermene, feste løse tråder og sy halsen på plass, så er den ferdigstilt. Hannen fikk prøve på genseren nå i kveld og han er meget fornøyd med at den var til ham og ikke meg. Jeg hadde egentlig tenkt å hive meg i babystrikk nå, men leker med tanken på å begynne på Islender til meg selv ettersom oppskriften er så og si lik og nå som jeg har den friskt i minne så er det gjerne like greit å ta den i samme slengen.

Etter noen relativt rolige dager i magen har det i dag vært tilbake til normen; ekstremt mye liv og vonde ribbebein, hikke med jevne mellomrom, så det er så og si ikke fred å få. Litt slitsomt men heller det enn at det er lite aktivitet o_O

Last edited:
B1 - 36+4

Hannen er på siste nattevakt før avspaseringsuke, så dagen har gått med til å sy fast halsen, festing av tråder og sy sammen hullene under armene. Det er jo første mønsterstrikket men det overrasker meg stadig at det tar så lang tid å strikke. Nesten litt komisk - men jeg har aldri strikket noe så stort før og med så mange tråder å feste men det har egentlig gått ganske bra. Fikk blokket genseren i dag, så den ligger til tørk og er klar til hannen når han kommer hjem i morgen :)

Last edited:
B1 - 36+5

Slitent hankjønn i dag så det ble mange våkne timer alene. Hev meg rundt og støvsugde, fikk satt på en klesvask og begynt på vrangborden til Islender til meg selv. Jeg tyvstartet strengt tatt i går kveld for vrangbord er så herk og dørstokk for meg å komme i gang med. Det hjelper dog at jeg kun har 256 masker denne gangen mot 270 stk på hannens genser.

I tillegg har Norli -40 % nå i helgen, så fikk kjøpt med meg tre strikkebøker; to fra Klompelompe og en med utelukkende mummisokkermønster. Sistnevnte gleder jeg meg skikkelig til å få prøvet ut :happy119

Litt småkranglete bekken for tiden og føler jeg må tisse hele tiden og det begynner å bli tungt. Har fått et strekkmerke på venstre hofte/ valk og ser ut som et par på lårene. Jordmortime i morgen!

Last edited:
B1 - 36+6)

Alt fint hos JM, eneste er at jeg presterte å ikke skru lokket skikkelig på urinprøveglasset i dag så da ble det zip-lock pose med urin til avlevering alle tiders.

Ellers har vi raidet Gullfunn, Bjørklund og Thune for gifteringer og det virker som vi lander på Gullfunn. De har medlemstilbud på gifteringer ut februar og det kommer jo nesten som bestilt mtp vielse i juni. Den eneste ripen i lakken er at jeg har måtte ta av meg ringen min, ettersom jeg tydeligvis har fått større fingre den siste uken så det kan bli skudd i blinde med tanke på å lande på riktig størrelse. Jeg vil veldig gjerne at ringene skal se bra ut sammen, så ville jo aller helst prøve dem på samtidig men det tror jeg dessverre at ikke blir en mulighet. På onsdag gikk den akkurat av og nå tørr jeg ikke å presse den over knoken engang for da sitter den nok bom fast.

Etter ringjakten hev vi oss i bilen for med nullføre og masse snø, ville vi komme oss hjemover før det ble mørkt. Brukte dobbelt så lang tid på grunn av kaoset, så er passe død i bekkenet i tillegg til en bryggende hodepine :arghh: Fikk ferdigstilt vrangborden til Islenderen, men nå skal jeg stupe til sengs og håpe det gjør susen.

Last edited:
B1 - 37+0

Ettersom jeg åpenbart ikke har masse garn liggende ustrikket fra før har jeg i dag bestilt garn til en rekke forskjellige mummisokker. Jeg aner ikke hvordan jeg strikker sokker engang så det er jo nesten litt komisk. La meg med hodepine i går og våknet med hodepine i dag så hannen har vært på ballen og massert meg mye i nakke- og skulderregion. Det har derfor ikke blitt mye strikking på meg i dag annet enn noen cm på babyteppet jeg ikke har rørt siden kan ikke huske sist. Bekkenet er fortsatt vondt og jeg tror rett og slett at kroppen min liker dårlig at jeg plutselig beveger meg lenger enn rundt i leiligheten. I dag har derfor vært preget av å ligge i sofaen stort sett hele dagen. Hannen fikk tilbud om et par vakansvakter og valgte å ta dem ettersom det er to kortere nattevakter nå i helgen og ikke minst de er veldig godt betalt, men det er jo rimelig kjedelig å sove alene :blackeye:

Last edited:
B1 - 37+1

Våknet til et stk fornøyd hankjønn som hadde en veldig rolig vakt, det vil si han fikk sovet 6-7 timer sammenhengende uten noen forstyrrelser og det er så sjeldent at det må nevnes.

Etter at hannen dro på jobb i går kveld fikk jeg et lite behov for å finne frem seng, Tripp trapp-stol med nyfødtsete, stellematte, badekar og apotekvarer. Vi har jo ikke gjort annet klart enn føde-/ barselbag til meg, hannen og baby. Alt vi har kjøpt inn har blitt fint plassert inn i boden ettersom vi ikke visste hvor lenge vi kom til å bli boende her. Det er dumt å drive å styre med å montere større ting for så å måtte legge alt sammen igjen fordi en plutselig skal flytte.

Siden vi nå vet at vi kommer til å bli boende her en stund til, fant jeg fram det mest grunnleggende slik at hannen kunne få montere dem når han kom hjem i dag. Heldigvis hadde han en fin vakt og kom hjem helt opplagt og satte i gang med monteringen rimelig kjapt, så nå er det litt som er gjort klart og resten stresser jeg ikke med. Vi har det meste vi trenger å ha klart i bakhold så da er det bare for meg å peke og forklare hvor hannen kan finne det :salut

I mens monteringen pågikk satt jeg i sofaen og strikket. Jeg har både murringer og kynnere som kommer og går og jeg har ikke sjanse til å drive med store sprell. Det er utfordring nok å komme seg opp av sofaen.

Last edited:
Back
Topp