B1 - 22.09.24
V er sju måneder gammel. Den siste måneden har det skjedd mye nytt og det virker som at V er fornøyd med tilværelsen. Det er fortsatt dager med varme temperaturer så høsten er her men sommeren henger litt igjen. Vi har alle tre rukket å bli forkjølet, V sin første sykdomsperiode. Det virker dog som det har gått greit med litt snørr og hoste dog ingen feber å finne. Til tross for en lett forkjølelse er humøret på topp. Pumpeutstyret er ryddet ut av kjøkkenet og ned i boden og vi har omsider blitt enige om at det å begynne tilvenning av soving på eget rom er noe vi gjør fremover. Vi begynte for en liten uke siden og foreløpig går det greit. Inntil videre bruker vi babycallen på nattestid og håper at det går seg til. V har sovnet av seg selv i egen seng et par ganger men som regel må det puppes i søvn i vår seng. Jeg skal uansett ikke klage for V er en enkel baby å legge. Noe som er gøy med at V nå skal få sitt eget rom å sove på, er å planlegge utformingen av rommet. Det vil si vi må planlegge hvor vi skal ha et PAX-skap og hvor sengen skal stå. Navnelapp til døren har vi fått og jeg gleder meg til å starte på prosjekt babyrom.
I midten av september fikk vi endelig den nye barnevognen. Vi har ikke fått sittedelen enda, så det ble et skritt tilbake til bagdelen. Det går heldigvis fint ettersom V ikke er verdens lengste eller tyngste og ettersom bagdelen har ryggdel som kan settes opp så fungerer vognen helt topp. Vi er rett og slett kjempefornøyde med vognbyttet så langt og det virker det som at V er også for jeg har aldri hatt en baby som har sovet så mye i vogn som det gjøres nå og jeg tenker at det sier sitt. Den er også en fryd å trille selv om den er litt tung. Den er dog ikke så tung at jeg sliter med å håndtere den så den er absolutt å anbefale videre.
11. september var vi innom helsestasjonen på eget initiativ ettersom V på seksmånederskontrollen ikke hadde lagt alt for mye på seg. Dette trolig relatert til overgang til mer fast føde. Bare for å kontrollere at alt sto bra til fikk vi da veid og samtidig målt også tok jeg mål av hodet når vi var hjemme igjen. 6550 g, 66,2 cm og 43 cm. Med andre ord har V vokst mye den siste måneden. Det merkes godt på klærne og at det blir tungt å bære i lengden. Det o store å finne ut av nå for tiden er fast føde. Vi merker stor fremgang den siste måneden. Det går for det meste i most mat men vi har også prøvd oss på litt BLW og det synes V er veldig stas. V liker også godt å styre skjeen og matingen selv og øve på å drikke fra tutekopp. De siste to ukene har mengden mat også gått veldig opp og det spises nå minst en halv til en trekkvart porsjon med grøt til frokost og kveldsmat, samt smaksprøver og annet BLW til lunsj og middag. Favorittene er nok avokoado/mango, aprikos, pære/kanel, jordbær og blåbær men V er ikke fremmed for å prøve ut nye ting. V er også veldig glad i hirsepinner i forskjellige smaker og da får også fingerferdigheten og øyehåndkoordinasjonen prøvd seg frem.
Jeg er godt i gang med volleyballen igjen og denne helgen så har vi vært på vestlandet for at jeg skulle få spille kamp. Det var uvant og jeg merker at jeg ikke holder nivået jeg en gang hadde men det kunne vært verre. V og hannen fikk være med som et krav fra meg for å kunne reise bort for å spille. Vi fikk derfor dekket fly og hotell for oss tre. Hadde det ikke vært aktuelt kunne jeg ikke vært med ettersom V ammer og i våre øyne er for liten til at jeg skal reise bort. Hannen er godt i gang med turning og har meldt seg inn i to klubber slik at han nå får trent voksenturn to ganger i uken. Han
elsker det. Volleyballskoene er lagt på hyllen inntil videre for det viste seg vanskelig å finne et passende lag å spille på her i nærheten. Fasiten nå er altså at jeg trener fast på kveldene mandager og onsdager mens hannen trener fast tirsdager og onsdager. Svigers er derfor som nevnt tidligere barnevakt her et par timer på onsdagene når vi har trening samtidig. V er begynt på babysvømming to ganger i uken, samt babymassasje og babysang de dager vi finner tid til det. Babysvømming to ganger ettersom vi plutselig fikk plass på kurset som vi har stått på venteliste på siden mai. Jeg har vært med en gang på hver av dem bare for å se hvordan det er men ettersom det er mye foreldre og mange partier har vi funnet ut at det enkleste er at hannen tar med seg V alene ettersom damegarderoben er stappfull og man står i kø hele veien med masse gråtende babyer. Det frigir også litt egentid til meg som jeg egentlig har tenkt til å bruke på skole men som de siste gangene har gått til å rydde og gjøre helt andre ting. Bare det å få være hjemme alene en liten time fjerner mye stress for min del så jeg setter veldig pris på at hannen ønsker å ta babysvømmingen alene med V. Rutiner er deilig men nå kjenner vi nesten på at det er for travelt. Tror egentlig bare det er uvant for akkurat nå føles alt travelt når en har en baby å ta hensyn til.
Leggerutinene består; det legges i 18/19-tiden og sovnes fort. Eneste unntak fremover blir tirsdager da babysvømmingen er kl. 18-18.30 så det forskyver leggetiden med en times tid men det er helt greit for V liker det så godt og samtidig fremmer det god søvn når V først sovner. Sovestøtten er ganske uendret egentlig men jeg føler jeg bruker mindre og mindre tid på legging og det er en god følelse å vite at V selv klarer å finne roen samtidig som at vi ikke slites helt ut av å bruke tid på å legge. Leggingen fungerer godt akkurat nå så vi nyter det så lenge vi kan. Den eneste delen jeg syter med angående legging er når jeg ikke kan være der på grunn av trening for da har det tidvis vært litt gråting. Det må som regel pupp til for at V roer seg helt og sovner godt. Etter vi fikk den nye vognen så har det også blitt mye mer søvn på dagtid fordi V sovner i vognen nesten på sekundet. Det er merkbart forskjell og jeg nekter å tro at det ikke har sammenheng med komforten i vognen. Jeg angrer meg ihjel på at vi ikke gikk for Emmaljunga i første omgang for da hadde vi antakeligvis hatt en mye bedre rytme tidligere. Heldigvis får vi aldri vite det og heldigvis er vi kvitt Di Lussoen.
Øynene er blå og håret mørkeblondt og det begynner å bli langt og det står ofte rett opp. Bleiene er fortsatt størrelse 3 og klærne i størrelse 68 sitter som et skudd. Det merkes godt at V har vokst både i lengde og bredde den siste måneden for klærne som var ganske løse når vi tok de i bruk er plutselig blitt akkurat passelige. Bodyene er litt store fortsatt da de er størrelse 70 men det løser vi fint ved å brette opp armene. Som tidligere nevnt har jo V hatet å ligge på magen i lang tid men etter seksmånderskontrollen i slutten av august har vi virkelig intensivert magetidtrening og det virker som det har gitt resultater. Fra å protestere etter kanskje 5 min på mage kan V nå ligge lenge - opp mot timen før klagingen begynner. Det løftes på rumpen, det pivoteres og det snus fra mage til rygg og rygg til mage uten store utfordringer. Nytt er at V har startet å løfte overkroppen med strake armer foran seg. Vi har vel egentlig kommet frem til at et gjennomsnittelig hode gjerne er litt tungt sett i sammenheng med liten og kort kropp som kanskje kan forklare hvorfor V har brukt litt tid på å finne ut av det å beherske magetid.
En viktig milepæl å nevne er at første tann, høyre fortann nede, brøt igjennom 2/9 og venstre fortann nede er i ferd med å bryte igjennom. Dermed er det nå tannpuss morgen og kveld. Det har vært behov for litt Paracet på nattestid for å finne søvnen samt forbli sovende uten å matte våkne i hylgråt. Litt mer grinete enn vanlig men det er jo å forvente for det er jo ikke akkurat behagelig å få nye tenner. Sånn ellers er V seg selv lik; veldig lett å ha med å gjøre. Er som regel blid og fornøyd men dersom misfornøyd så får vi høre det. Det skjer veldig mye for tiden og jeg er litt sånn at jeg synes det er stas men også litt vemodig for jeg vil egentlig at V skal være baby for alltid, samtidig er jeg glad for at den mest intense nyfødtperioden er forbi