B1 - 22.07.24

Baby er fem måneder gammel. Nesten et helt halvt år som foreldre. Det er helt merkelig å tenke på at vi allerede nærmer oss slutten av juli. De siste dagene har prosjekt kjellerbod vært aktualitet og i dag ble vi nesten helt ferdig. Det er så deilig å bli kvitt så mye drit som man tar vare på ‘sånn i tilfelle man trenger det en dag’ - det gjør man sjeldent er min erfaring så terskelen for å kvitte seg med ting har vært lav.

På selveste St. Hansaften ble baby døpt og vi hadde middag med hele storfamilien på lørdagskvelden påfølgende dåpsfest på søndagskvelden. Vi droppet bomben om giftemål på dåpsfesten og det ble heldigvis godt mottatt og vi kan endelig bruke ringene våre og slippe å holde på hemmeligheten. En annen ting vi fant ut i løpet av denne helgen var at baby er uten tvil skeptisk til ukjente. Det var hylgrining stort sett hele helgen, noe som passet mildt sagt dårlig og vi har fått bekreftet det jevnlig den siste måneden at baby er skeptisk. Tidlig ute på dette området med andre ord men sånn er det.

I dag var det vaksiner som sto for tur hos helsesykepleier og jeg synes altså det er så fælt å høre på smertegråt. Alternativet er naturligvis mye verre men det er ikke noe gøy. Det ble grining fra vi entret helsestasjonen til vi gikk ut døren. I tillegg så nektet baby formiddagslur så å være stuptrøtt i tillegg til to stk vaksiner var alt annet enn optimalt. Nå er det heldigvis overstått også er det sju mnd til neste vaksinerunde.

Sånn ellers går det fortsatt i lite trening for min del, jeg er veldig trøtt om dagen for jeg sliter litt med søvnen nå som baby sover så lett. Det er nesten som at øret mitt skanner den minste lyd og da finner jeg ikke roen før vi nærmer oss 4-5-tiden og det er ikke optimalt. På torsdag forrige uke så dristet vi oss ut på lang Stolpejakttur, 4,5t ble det i strålende sommervær. I slutten var baby mektig lei så vi endte til slutt opp med å snu sportsdelen fremover og dét falt i smak. I tillegg har vi endelig funnet et babysvømmekurs med ledig plass så fra starten av september blir det babysvømming på timeplanen. Jeg gleder meg veldig til det og håper baby blir like glad i vann som jeg og pappaen er. Vi har fortsatt til gode å dra en tur selv. Egentlig hadde vi tenkt oss på åpen barselsvømming i Jessheimbadet i forrige uke, men det ble ingenting av pga. dårlig søvn på oss alle.

Lyder er fortsatt en slager og så gøy er det å skrike og lage lyder at baby også gjør det i søvne. Det er skrekkelig koselig å høre på at baby pludrer og ler i søvne. Når det kommer til søvn så virker det som at søvnregresjonen begynner å avta og vi har funnet veien noenlunde tilbake til gamle rutiner. Forskjellen nå er at baby sovner lettere, ofte av seg selv og at sovestrekkene er lengre og ammehyppigheten har gått ned. Det er helt fantastisk å kunne ha muligheten til sammenhengende søvn, gjerne opp i mot 4-5 timer og jeg håper det varer en god stund til. Vi tar gjerne enda lengre strekk om så er. Som regel betyr det at vi starter å tenke på å ta kvelden i 18/19-tiden. Innimellom betyr det litt grøt i form av 1/4-dels porsjon, gjerne med litt aprikos og et bleieskift. Nattpose om det ikke er for varmt for det, etterfulgt av å ligge i vår seng og amme. Er baby trøtt så ligger jeg ved siden av baby til det sovnes. Andre ganger kan vi bare legge baby rett ned i egen seng også finner baby roen selv. Uansett så føler jeg at vi begynner å finne ut av det og pappen er flink til å gå å bysse dersom det er det som skal til. Jeg synes det blir for tungt å gå å bysse så lenge, så der skal han virkelig ha skryt for hvor flink han er med baby. Det er også fantastisk at tendensen til å sovne rundt kl. 21 i stede for kl. 23 virker å være noenlunde permanent noe som betyr litt etterlengtet egentid på kveldene. Soving på dagtid uten alt for mye kjemping er også noe som er på vei tilbake. Den beste måten å få til dagsoving er egentlig å trille en tur. Vi har fått på plass minimizer og det er helt genialt ettersom baby fortsatt er liten av vekst.

Tommelsuger og håndspiser er baby fortsatt og det sikles også helt enormt. Baby kan ikke ikke ha på smikke, det er dog ingen tegn til at noen tenner er på vei selv om jeg sjekker jevnt og trutt. Vi har kjøpt tannbørste og tannkrem som vi øver med innimellom slik at vi er klare til pussing når tenner er et faktum. Øynene er fortatt blå men jeg synes de har begynt å få en lysere blånyanse med litt mønster i. Håret er fortsatt mørkeblondt og begynner å få en god lengde. Helt tilfeldig oppdaget jeg en flekk med helt lyst hår til venstre på bakhodet som jeg i utgangspunktet trodde bare var en hårløs flekk. Det kalles visstnok piebaldisme. Hårlengden og hårmengden harmonierer fint med hodestørrelsen og resultatet er at baby i våre øyne er riktig så søt og god. Bleier i størrelse 3 brukes fortsatt og bodyene som er blitt brukt siden nyfødtalder synger nå på siste vers. Vi har vekslet litt på bomulls- og ullbodyer den siste måneden, men det har definitivt vært varmere vær sammenlignet med juni, så vi har fått brukt en del bomull. Ellers går det stort sett i ull. Finmotorikken er også blitt bedre siden sist og nå brukes begge hender mer aktivt. Tidligere var det helst venstre hånd som ble brukt. Angående smaksprøver så går det egentlig ganske bra. Jeg har kokkelert med boken ‘Barnemat helt enkelt’ også har jeg fått pappaen til å ta mer initiativ til å gi smaksprøver. Matingen har stort sett tilfalt meg av naturlige årsaker men jeg kjente at jeg trengte at han involverte seg mer på matefronten nå som det ikke lenger utelukkende puppes. Favorittene til baby så langt virker å være aprikos, jordbær, avokado, mango, eple og pære.

Siden sist har vi vært innom helsestasjonen to ganger hvor baby veide 5885 g den 5. juli og 6090 g i dag. Lengden målt til 61,5 cm begge gangene men baby strekte seg ikke skikkelig ut under dagens målerunde så vi satser på at neste gang blir økning i lengdemålet. Dagens hodeomkrets 41,3 cm. Neste helsestasjonsbesøk blir seksmånederskontroll mot slutten av august men før den tid får vi forhåpentligvis slappet av og nytt litt sommervær her i Kragerø☀️
 
Back
Topp