B1 - 22.07.24

V er fem måneder gammel. Nesten et helt halvt år som foreldre. Det er helt merkelig å tenke på at vi allerede nærmer oss slutten av juli. De siste dagene har prosjekt kjellerbod vært aktualitet og i dag ble vi nesten helt ferdig. Det er så deilig å bli kvitt så mye drit som man tar vare på ‘sånn i tilfelle man trenger det en dag’ - det gjør man sjeldent er min erfaring så terskelen for å kvitte seg med ting har vært lav.

På selveste St. Hansaften ble V døpt og vi hadde middag med hele storfamilien på lørdagskvelden påfølgende dåpsfest på søndagskvelden. Vi droppet bomben om giftemål på dåpsfesten og det ble heldigvis godt mottatt og vi kan endelig bruke ringene våre og slippe å holde på hemmeligheten. En annen ting vi fant ut i løpet av denne helgen var at V uten tvil er skeptisk til ukjente. Det var hylgrining stort sett hele helgen, noe som passet mildt sagt dårlig og vi har fått bekreftet det jevnlig den siste måneden at V er skeptisk. Tidlig ute på dette området med andre ord men sånn er det.

I dag var det vaksiner som sto for tur hos helsesykepleier og jeg synes altså det er så fælt å høre på smertegråt. Alternativet er naturligvis mye verre men det er ikke noe gøy. Det ble grining fra vi entret helsestasjonen til vi gikk ut døren. I tillegg så nektet V formiddagslur så å være stuptrøtt i tillegg til to stk vaksiner var alt annet enn optimalt. Nå er det heldigvis overstått også er det sju mnd til neste vaksinerunde.

Sånn ellers går det fortsatt i lite trening for min del, jeg er veldig trøtt om dagen for jeg sliter litt med søvnen nå som V sover så lett. Det er nesten som at øret mitt skanner den minste lyd og da finner jeg ikke roen før vi nærmer oss 4-5-tiden og det er ikke optimalt. På torsdag forrige uke så dristet vi oss ut på lang Stolpejakttur, 4,5t ble det i strålende sommervær. I slutten var V mektig lei så vi endte til slutt opp med å snu sportsdelen fremover og dét falt i smak. I tillegg har vi endelig funnet et babysvømmekurs med ledig plass så fra starten av september blir det babysvømming på timeplanen. Jeg gleder meg veldig til det og håper V blir like glad i vann som jeg og pappaen er. Vi har fortsatt til gode å dra en tur selv. Egentlig hadde vi tenkt oss på åpen barselsvømming i Jessheimbadet i forrige uke, men det ble ingenting av pga. dårlig søvn på oss alle.

Lyder er fortsatt en slager og så gøy er det å skrike og lage lyder at V også gjør det i søvne. Det er skrekkelig koselig å høre på at V pludrer og ler i søvne. Når det kommer til søvn så virker det som at søvnregresjonen begynner å avta og vi har funnet veien noenlunde tilbake til gamle rutiner. Forskjellen nå er at V sovner lettere, ofte av seg selv og at sovestrekkene er lengre og ammehyppigheten har gått ned. Det er helt fantastisk å kunne ha muligheten til sammenhengende søvn, gjerne opp i mot 4-5 timer og jeg håper det varer en god stund til. Vi tar gjerne enda lengre strekk om så er. Som regel betyr det at vi starter å tenke på å ta kvelden i 18/19-tiden. Innimellom betyr det litt grøt i form av 1/4-dels porsjon, gjerne med litt aprikos og et bleieskift. Nattpose om det ikke er for varmt for det, etterfulgt av å ligge i vår seng og amme. Er V trøtt så ligger jeg ved siden av til det sovnes. Andre ganger kan vi bare legge V rett ned i egen seng også finner V roen selv. Uansett så føler jeg at vi begynner å finne ut av det og pappen er flink til å gå å bysse dersom det er det som skal til. Jeg synes det blir for tungt å gå å bysse så lenge, så der skal han virkelig ha skryt for hvor flink han er med V. Det er også fantastisk at tendensen til å sovne rundt kl. 21 i stede for kl. 23 virker å være noenlunde permanent noe som betyr litt etterlengtet egentid på kveldene. Soving på dagtid uten alt for mye kjemping er også noe som er på vei tilbake. Den beste måten å få til dagsoving er egentlig å trille en tur. Vi har fått på plass minimizer og det er helt genialt ettersom V fortsatt er liten av vekst. Annet nytt i leiren er at V har funnet føttene og tærne sine som holdes flittig i. Det begynte med lårene etterfulgt av anklene og til slutt traff hendene endelig føttene og det er egentlig veldig søtt å se på hvor interessant V synes det er.

Tommelsuger og håndspiser er V fortsatt og det sikles også helt enormt. V kan ikke ikke ha på smikke, det er dog ingen tegn til at noen tenner er på vei selv om jeg sjekker jevnt og trutt. Vi har kjøpt tannbørste og tannkrem som vi øver med innimellom slik at vi er klare til pussing når tenner er et faktum. Øynene er fortatt blå men jeg synes de har begynt å få en lysere blånyanse med litt mønster i. Håret er fortsatt mørkeblondt og begynner å få en god lengde. Helt tilfeldig oppdaget jeg en flekk med helt lyst hår til venstre på bakhodet som jeg i utgangspunktet trodde bare var en hårløs flekk. Det kalles visstnok piebaldisme. Hårlengden og hårmengden harmonierer fint med hodestørrelsen og resultatet er at V i våre øyne er riktig så søt og god. Bleier i størrelse 3 brukes fortsatt og bodyene som er blitt brukt siden nyfødtalder synger nå på siste vers. Vi har vekslet litt på bomulls- og ullbodyer den siste måneden, men det har definitivt vært varmere vær sammenlignet med juni, så vi har fått brukt en del bomull. Ellers går det stort sett i ull. Finmotorikken er også blitt bedre siden sist og nå brukes begge hender mer aktivt. Tidligere var det helst venstre hånd som ble brukt. Angående smaksprøver så går det egentlig ganske bra. Jeg har kokkelert med boken ‘Barnemat helt enkelt’ også har jeg fått pappaen til å ta mer initiativ til å gi smaksprøver. Matingen har stort sett tilfalt meg av naturlige årsaker men jeg kjente at jeg trengte at han involverte seg mer på matefronten nå som det ikke lenger utelukkende puppes. Favorittene til V så langt virker å være aprikos, jordbær, avokado, mango, eple og pære.

Siden sist har vi vært innom helsestasjonen to ganger hvor V veide 5885 g den 5. juli og 6090 g i dag. Lengden målt til 61,5 cm begge gangene men V strekte seg ikke skikkelig ut under dagens målerunde så vi satser på at neste gang blir økning i lengdemålet. Dagens hodeomkrets 41,3 cm. Neste helsestasjonsbesøk blir seksmånederskontroll mot slutten av august men før den tid får vi forhåpentligvis slappet av og nytt litt sommervær her i Kragerø☀️

Last edited:
B2 - PP2 - CD35 + 2DPO

Liten dupp i temperaturen i dag etter middels til lite søvn. Ønsker meg en skikkelig natts søvn og markant temperaturhopp og ikke minst et kryss i FF. Blir litt småfrustrert over å ikke få sove og ikke tempe når jeg vil men når sjefen krever amming og samsoving, så blir det det:gen045

Vedlegg

• IMG_0575.jpeg
    IMG_0575.jpeg
    729,4 KB · Visninger: 20
Last edited:
B2 - PP2 - CD35 + 3DPO

Nytt av dagens graf er liten temperaturoppgang. Har bestilt mer oppgang og at tempen holder seg der :salut

Vedlegg

• IMG_0578.jpeg
    IMG_0578.jpeg
    739 KB · Visninger: 19
Last edited:
B2 - PP2 - CD36 + 4DPO

I dag kom betydelig temperaturoppsving :happy090

Vedlegg

• IMG_0579.jpeg
    IMG_0579.jpeg
    706,5 KB · Visninger: 25
Last edited:
B2 - PP2 - CD37 + 5DPO

Etterfulgt av tempedipp. Jeg justerte i innstillinger for å få opp tentativ strek i kurven, synes det er lettere å forholde seg til:meh:

Vedlegg

• IMG_0590.jpeg
    IMG_0590.jpeg
    768,7 KB · Visninger: 23
Last edited:
B2 - PP3 - CD1

Dagens temperatur avslørte vel egentlig at det ikke gikk veien denne PP heller. Ikke overraskende sånn egentlig men jeg liker ikke at jeg har tendens til nok en syklus med lutealfase som varer i seks dager. Jeg begynte å blø lett nå i kveldingen så da var vi tilbake til CD1 og PP3. Det ble altså en syklus på 38 dager. Nå håper jeg på en skikkelig menstruasjon og at kroppen er enda nærmere normal syklus :wtf:

Vedlegg

• IMG_0627.jpeg
    IMG_0627.jpeg
    673 KB · Visninger: 27
Last edited:
B2 - PP3 - CD2

Denne syklusen skal jeg prøve så godt jeg kan å få tempet hver dag. Sparsommelig mens, men mer enn forrige syklus :salut

Vedlegg

• IMG_0631.jpeg
    IMG_0631.jpeg
    578,6 KB · Visninger: 18
Last edited:
B2 - PP3 - CD3

Virker som jeg allerede er ferdigblødd. Det var ikke rare greiene, mye mindre enn normalt men siste skikkelige mens jeg hadde før jeg ble gravid var en SA så kanskje jeg bare ikke husker hvor mye/lite jeg pleide å blø. Jeg har jo trossalt ikke hatt skikkelig mens siden 2018 og jeg har alltid hatt korte og sparsommelige blødninger:happy3

Vedlegg

• IMG_0659.jpeg
    IMG_0659.jpeg
    560,6 KB · Visninger: 19
Last edited:
B2 - PP3 - CD4

La meg i går med og våknet i dag til tett melkegang på høyre pupp. Herregud så ubehagelig. Ikke fikk jeg til å få den bort selv, til tross for iherdig håndmelking. V fikk heldigvis gang på systemet igjen etter to-tre ammerunder:dead:

Vedlegg

• IMG_0698.jpeg
    IMG_0698.jpeg
    576,2 KB · Visninger: 19
Last edited:
B2 - PP3 - CD5

På søndag tar jeg i bruk CBFM. Forhåpentligvis med litt mer suksess kontra forrige PP:hungry:

Vedlegg

• IMG_0704.jpeg
    IMG_0704.jpeg
    536,1 KB · Visninger: 21
Last edited:
B2 - PP3 - CD6

I dag turer vi hjemover og mest av alt gleder jeg meg til egen seng med god madrass og mindre stiv rygg og nakke :dead:

Vedlegg

• IMG_0817.jpeg
    IMG_0817.jpeg
    561,4 KB · Visninger: 19
Last edited:
B2 - PP3 - CD7

Dagen startet 04.30 med en liten en som ikke ville sove mer. Viste seg at det var masse bæsj som skulle ut. Livets første nattbæsj :salut

Vedlegg

• IMG_0818.jpeg
    IMG_0818.jpeg
    600,2 KB · Visninger: 15
Last edited:
B2 - PP3 - CD8

Går bare og venter på at ting kanskje skjer snart. Bruker ventetiden på å fikse ting på få gjort listen vår og det er digg å se listen bli kortere:angelic:

Vedlegg

• IMG_0911.jpeg
    IMG_0911.jpeg
    577,1 KB · Visninger: 19
Last edited:
B2 - PP3 - CD11

Dagens temperatur resulterte i tentativt kryss i FF. Skjønner hvorfor om man ser utelukkende på temperatur men merkelig om det stemmer siden ingen tegn til stigning i hverken østrogen eller LH på monitor: den har vist low hele uken. Jeg har heller ikke hatt noe symptomer som skulle tilsi EL og det pleier jeg å ha. Snodige greier:blackeye:

Vedlegg

• IMG_0961.jpeg
    IMG_0961.jpeg
    653,5 KB · Visninger: 18
Last edited:
B2 - PP3 - CD17

Bare tre dager på overtid(!) skjer det noe her. Jeg hadde stålsatt meg for nok en uutholdelig lang syklus spesielt med tanke på EL-testen jeg tok før jeg la meg i går kveld. Jeg har justert testvinduet mitt fra 10-16 til 08-14 på CBFM og da klokka var 13.58 innså jeg at jeg ikke hadde testet i dag og løp på badet. Heldigvis for det for der lyste det peak. Det har jeg ikke fått til siden PP i mai 2023. Forrige syklus drøyde til 38 dager med altfor kort 6 dagers lutealfase. Om jeg har normal lutealfase denne gangen, 14 dager, ender jeg opp med en syklus på 32 dager. De siste dagene har jeg også kjent litt på tappen selv om jeg egentlig synes det er griseubehagelig; den er lav, myk og åpen i dag gitt :gen014

Vedlegg

• IMG_1164.jpeg
    IMG_1164.jpeg
    640,6 KB · Visninger: 30
  • IMG_1139.jpeg
    IMG_1139.jpeg
    3,6 MB · Visninger: 28
  • IMG_1160.jpeg
    IMG_1160.jpeg
    254 KB · Visninger: 28
B2 - PP3 - CD18

Dagen for EL. Jeg fikk ikke sove i natt for jeg var både kvalm, måtte opp og tisse en gang i timen, var oppblåst og hadde murringer/ stikkinger på høyre side. Det toppet seg da V våknet tissevåt kl. 04.30. Fikk byttet body og laken samt ammet men da var det full fest og pludring i 1,5t før hannen kastet inn håndkleet og sto opp og lagde frokost til oss kl. 05.30. Kl. 06 tok han med seg V ut i stuen slik at jeg fikk sovet rundt 3t. I dag har vi nemlig vært på barseltreff med en håndfull Skuddårsspirer. Krysser fingre og tær for lang lutealfase og ikke minst to streker:hungry:

Vedlegg

• IMG_1192.jpeg
    IMG_1192.jpeg
    639,4 KB · Visninger: 29
  • IMG_1189.jpeg
    IMG_1189.jpeg
    442,4 KB · Visninger: 31
  • IMG_1180_jpg.jpeg
    IMG_1180_jpg.jpeg
    3,3 MB · Visninger: 29
B2 - PP3 - CD19 + 1DPO

Jeg er i grunn ganske spent på denne runden siden syklusen min virker å være tilnærmet tilbake til normalt. Det er uvant for det begynner å bli lenge siden testingen som den gang da var rimelig altoppslukende. Tro meg, det går mange tanker til tanker rundt søskenprøving i det daglige nå også men jeg er egentlig veldig glad for at det ikke tar all min tenkekapasitet for det er bare slitsomt :meh:

Vedlegg

• IMG_1221.jpeg
    IMG_1221.jpeg
    640,2 KB · Visninger: 20
  • IMG_1196_jpg.jpeg
    IMG_1196_jpg.jpeg
    2,9 MB · Visninger: 20
B2 - PP3 - CD20 + 2DPO

CBFM viste low i dag så da gidder jeg ikke å bruke monitoren mer denne syklusen før eventuelt g-testing. Sparer heller de testpinnene ettersom jeg med stor sannsynlighet kommer til å få low restrerende dager:bookworm:

Vedlegg

• IMG_1294.jpeg
    IMG_1294.jpeg
    643,2 KB · Visninger: 25
  • IMG_1226.jpeg
    IMG_1226.jpeg
    3,4 MB · Visninger: 25
B1 - 22.08.24

V er seks måneder gammel. Et helt halvt år. Nå er vi nærmere ettårsdag enn fødsel. Sommeren er på hell og det er merkbart at vi nærmer oss høsten. Skalldress, jakke, fotposer og alt hjemmestrikk er hentet fram og ligger klart til bruk. I løpet av sommeren har vi virkelig fått ryddet oss inn i leiligheten. Det gjenstår fortsatt litt sorteringsarbeid i skap i diverse rom noe som krever litt planlegging og som koster litt penger da vi vil ha det organisert i esker/bokser/kurver, så det har vi ganske enkelt ikke prioritert da det ikke haster. Planen er også å pakke bort eller finne ny plass til alt pumpeutstyr ettersom jeg ikke har pumpet siden før sommeren. Det tar alt for mye plass til at det skal stå ubrukt og oppta så mye plass på kjøkkenet.

I starten av august solgte vi hovedvognen vår Bellino Di Lusso. Vi har rett og slett sett oss lei på å bytte deler med jevne mellomrom for det ble bare styrete. Det var sånn sett ikke noe galt med vognen men vi kom frem til at vi heller ville selge den om vi fikk en ok pris for den for så å kjøpe en Emmaljunga som var alternativet den gang da vi kjøpte vogn. Vognen fikk vi solgt for 8500 kr; 4000 kr mindre enn vi kjøpte den for (vi kjøpte den på salg, den koster 15000 kr fullpris). Vi har også fått solgt det gamle baderomsspeilet for en 1000-lapp, det gamle spisebordet for 1500 kr, en klespakke til baby (350 kr), feilkjøpt spisebrett til tripp trapp stol (350 kr), en klespakke med for lite gravidtøy (600 kr), samt boka Positiv Fødsel (200 kr), så da ble ikke tapet så stort som fryktet ettersom vi fikk dekket inn «tapet» med å selge unna ting vi ikke skulle ha lenger på Finn.

Et annet viktig holdepunkt for å selge unna vogna og heller kjøpe en Emmaljunga var at kalesjen til Bellino Di Lussoen gjorde at vi ikke kunne bruke den som sovevogn i barnehagen. Kalesjen kan forlenges, men det er bare netting i forlengerdelen og det gjør at den ikke holder været ute. Kalesjen var problematisk for vårt bruk av vognen i vår og sommer også pga. mye sol og regn om en annen og som vi har måttet trikse oss rundt for å få brukt vognen slik vi har ønsket å bruke den. I tillegg så har vi funnet ut at vi ikke liker å bruke den når vi går tur på f.eks. grusveier fordi kalesjen er så løs at den ikke står i mot humpingen og som resultat smeller den opp. Vognen er fin i bruk om man kun triller på senter og på asfalt; flatt underlag men det stopper der.

Emmaljunga fyller 100 år i 2025 så vi endte opp med en Sento Max Urban 2025-modell, en ny modell som er så og si den samme som en Sento Max Outdoor som har fått seg et betydelig ansiktsløft. Vi har også forstått det sånn at det er en del tilbehør og funksjoner som Emmaljunga har brukt i tidligere modeller som de på et tidspunkt fjernet, men som nå er kommet tilbake samtidig med ny modell. Blant annet sidebagen som minner mye om den man ser hos Bugaboo. Bugaboo Fox valgte vi også bort den gang da ettersom vi følte den ble for lett og flimsete. Vi har også savnet en god koppholder men det har vi også bestilt i samme slengen. Vi fikk også 10% rabatt på kjøpet hos Barnas Hus, så vi er i grunn storfornøyd med å få alt vi ville ha til under 15000. Det er dyrt nok.

Vi har omsider også begynt å se at V sin skepsis til ukjente har begynt å avta noe. Nå er det ikke utelukkende hylgråt i møte med fremmede. Kun litt skepsis og det er mye lettere. Det sto på sånn verst i slutten av juni og juli, mens i løpet av august har gått til bare å stirre mistenkelig og lenge på det som er nytt og ukjent. V reagerer også annerledes på barn enn voksne. Det uttrykkes skepsis mot de fleste voksne men med barn så blir V gira og det kommer masse lyd i høye toner og armer og bein som spreller til den store gullmedalje.

19. august var vi på seksmånederskontroll hos lege og helsesykepleier. 6285 g, 64 cm og 42 cm. Vi fikk beskjed om at V følger kurvene sine fint. I tillegg fikk vi beskjed om at vi godt kunne berike måltidene fremover med mme. Sistnevnte kommer vi ikke til å gjøre fordi V følger kurvene sine fint så da frafaller holdepunktet for å faktisk gjøre det. V blir bedre til å spise for hver dag som går og vi merker stor forskjell på mengden bare den siste måneden. V er ikke storspist men foreløpig ikke fremmed for å prøve ut nye ting. Det merkes også at grøtporsjonene som konsumeres er større. Jeg har også prøvd meg på en middag til oss og V; bolognese og det falt i smak både hos liten og stor. Eneste forskjell er at det V fikk servert fikk seg en runde med stavmikseren først.

Omsider er både jeg og hannen kommet oss i gang med organisert trening igjen. Han driver selv med styrketrening her hjemme og har rukket å gjøre det i noen uker mens det for meg går i volleyball. Jeg må nok spe på med litt styrketrening etterhvert fordi jeg har spaghettikropp som trenger å styrkes opp. Hannen får kanskje blitt med på volleyballen igjen men viktigst av alt skal han endelig få prøvd seg på voksenturn. Han har snakket jevnlig om at han har hatt lyst til å turne i løpet av de årene vi har vært i lag og forrige uke tok jeg tak i ønsket og sjekket opp i hvilket tilbud som er å oppdrive her i nærheten. Dermed blir det voksenturn på han om to uker. Han gleder seg veldig. Om to uker starter vi også opp med babysang og babysvømming og fra og med uken etter det skal vi i gang med babymassasje. Jeg merker det er godt med litt rutiner igjen så det er fint å ha noe fast på timeplanen.

Nye ferdigheter på lydfronten er å kunne klikke med tungen. Som med mange andre lyder har jeg hørt at V innimellom klikker tungen i søvne. Ganske fascinerende i grunn. Rulling med spyttet bak i halsen som lager lyd som minner om en due høres også oftere enn før. Latteren ligger løst og det er mye som kan utløse en latter hos lille. Det er veldig koselig.

Når det kommer til søvn så sovner V tidligere enn før. Vi har i stor grad klart å opprettholde det å begynne med kvelds og leggerutiner i 18/19-tiden. Hvis vi rekker det og V har lyst på så prøver vi å få til en liten porsjon med grøt etterfulgt av en ammeøkt. Noen ganger sovnes det med puppen, andre ganger uten det er egentlig litt 50/50. Hvor mye sovestøtte vi gir varierer også som regel må vi ligge ved siden av men det hender titt og ofte at det er bedre at vi trekker oss tilbake og da ligger V og pludrer en stund før tommelen finner veien til munnen etterfulgt av søvn. Jeg skulle veldig gjerne kunne delt litt mer av ansvaret rundt legging med hannen men det kommer an på V hva som aksepteres. Jeg holder heller ut med at jeg legger i 95 % av tilfellene slik at V slipper å gråte seg i søvn. Hannen hjelper godt til og innimellom er han ‘god nok’ for V og det er deilig å slippe leggingen de få gangene det skjer. Den siste måneden har vi merket at tendensen til å sovne tidligere enn før er relativt permanent. Rekorden er å sovne kl. 18.45 og det er nå en sjeldenhet at V er våken etter kl. 21. Dette har utløst muligheten for mye egentid på kveldene selv om vi nærmest går rundt og «venter» på at V plutselig skal våkne. Sistnevnte skjer innimellom men det er lite som skal til før det sovnes igjen. Ofte trengs bare litt nærhet, gjerne en bekreftelse på at «vi er her». Vi har også hatt litt barnevakt i svigers nå som vi har begynt å trene igjen siden vi har treningstid på samme tid. Det er en treningssak for V for det er uvant når vi begge to plutselig er borte.

Soving på dagtid gjøres innimellom som regel er det en til to lurer, tre dersom V er ekstra trøtt. Den beste måten å få til dagsoving er fortsatt å trille en tur noe som ikke er så lett å få til nå som vi har solgt hovedvogna. Heldigvis har vi en reisevogn vi bruker nå i mellomtiden. Det funker men V er egentlig for liten til å sitte i den så her kommer minimizeren godt med for det hadde vært krise om ikke.

Øynene er fortatt blå og de har definitivt en lysere blånyanse med litt mønster i sammenlignet med tidligere. Håret er fortsatt mørkeblondt og begynner å få en god lengde. Bleier i størrelse 3 brukes fortsatt og nå har vi endelig byttet ut bodyene som har vært i bruk i 6 mnd. Det vil si at klær i størrelse 68 er tatt i bruk og størrelsene 56 og 62 pakket bort. Jeg har også solgt unna litt 62-klær jeg vet at jeg ikke kommer til å ta i bruk til neste barn på Finn. Den siste måneden har det gått utelukkende i ullbodyer og det er i grunn det som fungerer best.

Rent motorisk ligger gjerne V litt etter mange andre på sin alder. Vi tror det i stor grad kan skyldes liten kropp og gjennomsnittlig stort hode, noe som gjør det litt utfordrende. Vi jobber dog med å få V til å bruke mer tid på magen til store verbale protester. Selv om V ikke er fan av å bruke tid på magetrening, tolereres det i noen grad og V har smått begynt å pivotere og løfte på rumpen. Progresjonen er merkbar. Når det angår finmotorikken derimot har vi inntrykk av at V ligger foran gjennomsnittet. Her har vi brukt mye tid og pinsettgrepet er lett som ingenting. V er også glad i å øve på å drikke av suttekopp og å jobbe med pop-opp leke sittende i Tripp Trapp stolen.

Nå som V er blitt seks mnd så skal en jo etter boken begynne å innføre fast føde. Vi begynte jo å gi smaksprøver i medio mai rett før V ble 3 mnd så det har vi heldigvis en god rutine på allerede. Matingen faller fortsatt i stor grad på meg men så lenge hannen vet hva som skal gis og når det skal gis, nøler han ikke med å ta initiativ. I tillegg til smaksprøvene jeg laget til i juli, så har V også fått prøve fingermat som bananlapper, eggerøre og disse hirse- og mais mellommåltidene. Det er ikke alltid det er så mye som blir spist men det er hvertfall populært hos V å få prøve seg på diverse.

Annet nytt er at vi har vært så heldige at vi har fått tildelt barnehageplass fra 1. august 2024 med oppstart tilvenning 2. desember. Da er V rett over 9 mnd som vi selv synes er alt for tidlig, men i starten blir det nok bare noen korte besøk bare for å bli vant til plassen; avdelingen, de som jobber der og de andre barna. Nå er jo hannen her hjemme i permisjon til medio januar slik at han får vært med på tilvenningen den første tiden. Jeg tror heller ikke vi kommer til å benytte oss skikkelig av plassen før V har fylt ett år men jeg tror det kan bli fint for oss alle å få litt tid i barnehagen fremover.

Nå gleder vi oss til hverdagen fremover for det er mye gøy som skjer og utviklingen går fort. Vi gleder oss veldig til V kan sitte selvstendig og at V plutselig springer rundt :Heartred

Last edited:
Back
Topp