Snorkfrøken og jakten på spiren

De er begge av typen som blir gravid bare mannen ser litt for lenge på de! Utenom første til hun ene, den brukte de litt lengre tid på. nr to satt på første pp, og nr tre var et "hopp av i svingen"-uhell når hun bommet litt på telling av eggløsningsdager. Det er skikkelig urettferdig altså! :dance018
Jeg eier jo ikke tålmodighet, så dagene nå frem til eggløsning og dagene etter eggløsning mot mens er jo tortur. samme med gyn-timen jeg har i slutten av mnd, der jeg vet jeg bare får kjeft og samme svar som sist - BMI under 35 før vi kan gjøre noe. Egentlig ar jeg bare lyst å kontakte privatklinikk med en gang, men det er så mye penger det er snakk om for noe som man egentlig burde fått til gratis selv :laughing025

Såpass, sprøtt hvor forskjellig det kan være. Nei det er virkelig ikke rettferdig :confused: Forhåpentligvis blir vi også raskere gravid etter nr. 1? Virker som om det for mange løsner litt når kroppen først har skjønt hvordan det gjøres :p

Hehe ja, det er myye venting som prøver, skjønner godt ønsket om å gå privat for å få litt fortgang :rolleyes: og ja, kjipt å bruke penger på noe som kunne vært gratis :facepalm:

PP4, CD 14

Nei, FF, nå tuller du fælt! En liten temperaturøkning noen dager av uviss årsak... Så vidt over coverline, og jeg har fått stiplet kryss. Jeg har ikke registrert egghviteutflod, så jeg har ikke testet etter EL, så jeg tror rett og slett det bare er de usikre, sene temperaturene i romjulen som spiller appen et puss! Jeg koblet jo helt av i romjulen etter mens på julaften - gikk i skikkelig feriemodus med mannen. Sov lenge, koste oss med god mat og drikke, familiemiddager og bare kos. Men eggløsning på CD10 har jeg ikke trua på altså!
thumbnail_Skjermbilde 2022–01–07 kl. 09.45.30.png

Litt inspirasjon

Nytt år og nye muligheter - nytt år og nye eggløsninger. Jeg har startet året veldig godt, sukkerfri og hvetemelfri. Forsøker en karbohydratrestriktiv diett, der jeg skal ligge på under 150 karbs, helst under 100. De første 4,5 dagene har gått veldig bra. Søtsuget er mindre enn jeg skulle trodd, men det blir spennende nå når helgen står for døra... Men om man er flink 5-6 dager i uken, kan man unne seg litt ekstra en dag.

Jeg må ned ca 8 kg før BMI'en er innafor det gyn vil ha før det blir sendt henvisning til IVF. Grensen her er 35. Klarer jeg mer er jo det bare positivt! Om jeg skal gå ned en halv kg i uken, tilsvarer det nesten 1.800 kalorier pr dag. Reduserer jeg ytterligere, går jeg ned mer. Så får vi håpe at pcos'en ikke er kalorikriger og setter kroppen i krigsmodus når kaloriene reduseres. Jeg har gått ned ca 1,5kg hittil denne uken, men regner med at mye av det er vannvekt.

bmi.JPG
kal.JPG

Hei! Pcos her også! Var overvektig hele barndom pluss frem til jeg var rundt 19-20 år. Da startet jeg med sånn ekstrem kaloritelling og jogging, raste ned fra 85 kg kg til 55 kg. Men da mistet jeg såklart mensen pga underspising og overtrening. Vil bare advare deg mot det, er så lett å falle i «den fella» dessverre :-( Nå, 7 år senere, tar jeg meg fortsatt i å telle kalorier innimellom. Kan bli en besettelse! Har normal vekt nå, ca 70 kg for ei på 1.72 cm. Har også fått babyen min som er 10 mnd nå. Brukte nesten et år på han, var metformin som ga meg regelmessige sykluser her <3 Nå starter vi snart prøving på nr 2!

Ville bare tipse om noe annet enn kaloritelling/lavkarbo osv., hvis du ønsker flere innspill! Anbefaler å lese litt om ultraprossesert mat (som utgjør ca 60% av det norske kostholdet) vs råvarer. Mange som «hevder» at ved å gå over til et mer råvarebasert kosthold, så vil man gå ned mer selv om man spiser like mye kalorier fordi ultraprossesering gjør kaloriene lettere å ta opp hvis du skjønner. Eksempel er ost vs smøreost, der sistnevnte er ultraprossesert og kanskje ikke så sunt som de reklamerer for... Et annet tips som jeg syns hjelper mot søtsug/cravings er «periodisk faste». Jeg er ikke ekstrem på det, men hopper over frokost, så spiser første måltid i 12 tiden. Ellers spiser jeg som normalt, sammen med resten av familien :) jeg holder hvertfall vekten selv om jeg føler at jeg spiser veeeldig mye (hjernen min teller jo litt automatisk kcal...) :)

PP4, CD21

Dagene flyr - heldigvis! Prosjekt Korrekt BMI går overraskende bra. Jeg er nede på 106,9 pr i dag tidlig, noe som tilsvarer 3 kg siden 3. januar. Kaloritelling kombinert med lavkarbo går bra, selv om jeg savner brød og pasta. Eller lavkarbo, jeg prøver å ligge på ca/under 100 gram pr dag.

Det mer positive er at jeg tror jeg er noen cm høyere enn jeg har trodd. Målte meg selv så godt det lar seg gjøre, og fikk mannen til å kontrollmåle meg etterpå, og vi kom begge til ca samme høyde. Jeg strekte meg godt, verken ryggrad eller nakke har vært så rake noen gang, men jeg målte 172 på strømpelesten. Og når man snakker BMI, utgjør to-tre cm litt altså! Det vil jo si at jeg er noen steg nærmere målet gyn har satt. Men ventetiden i det offentlige skremmer meg litt. opp til 48 uker for behandling, da er man jo rett før jul 2022... Og så en graviditet på ni mnd, da er man i september 2023, og jeg har fylt 38 år... Det frister å bare hive seg på privat, men jeg håper, håper, håper såklart vi skal klare det naturlig!

Jeg tror eggløsning nærmer seg. Det begynner å bli egghvitetendenser nedentil, så vi får intensivere frekvensen vår denne helga. Problemet er at mannen skal på jobbreise i neste uke...

Hei! Pcos her også! Var overvektig hele barndom pluss frem til jeg var rundt 19-20 år. Da startet jeg med sånn ekstrem kaloritelling og jogging, raste ned fra 85 kg kg til 55 kg. Men da mistet jeg såklart mensen pga underspising og overtrening. Vil bare advare deg mot det, er så lett å falle i «den fella» dessverre :-( Nå, 7 år senere, tar jeg meg fortsatt i å telle kalorier innimellom. Kan bli en besettelse! Har normal vekt nå, ca 70 kg for ei på 1.72 cm. Har også fått babyen min som er 10 mnd nå. Brukte nesten et år på han, var metformin som ga meg regelmessige sykluser her <3 Nå starter vi snart prøving på nr 2!

Ville bare tipse om noe annet enn kaloritelling/lavkarbo osv., hvis du ønsker flere innspill! Anbefaler å lese litt om ultraprossesert mat (som utgjør ca 60% av det norske kostholdet) vs råvarer. Mange som «hevder» at ved å gå over til et mer råvarebasert kosthold, så vil man gå ned mer selv om man spiser like mye kalorier fordi ultraprossesering gjør kaloriene lettere å ta opp hvis du skjønner. Eksempel er ost vs smøreost, der sistnevnte er ultraprossesert og kanskje ikke så sunt som de reklamerer for... Et annet tips som jeg syns hjelper mot søtsug/cravings er «periodisk faste». Jeg er ikke ekstrem på det, men hopper over frokost, så spiser første måltid i 12 tiden. Ellers spiser jeg som normalt, sammen med resten av familien :) jeg holder hvertfall vekten selv om jeg føler at jeg spiser veeeldig mye (hjernen min teller jo litt automatisk kcal...) :)
Alltid takknemlig for innspill! Jeg tror faktisk jeg ikke spiser så mye ultraprossessert, annet enn kjøttdeig? Om det er det? Jeg skal lese meg opp!

Lykke til med prøving å på nr 2! :)

PP4, CD 24

Da er kroppen i gang med noe, og jeg kjenner det skikkelig! Et skikkelig tempdropp i dag tidlig, så det betyr nok at EL skjer i løpet av dagen tror jeg, håper jeg. Temperaturene må tas med litt forsiktighet, jeg sov lenge i går og våknet tidlig i dag. Men så nært som positiv eggløsningstest i går, eggehviteutflod og smerter så tror jeg at jeg konkluderer med eggløsning! Satser på temphopp i morgen tidlig, for bekreftelse. Bør kanskje ta en el-test til i løpet av dagen, vi får se.

Så får man krysse fingrene for at den ene gangen i går er nok for perioden. Det har vært en travel uke for oss begge, og jeg fikk migrene på lørdag... Og i dag reiser mannen bort for uka. Jeg har husket på noen slurker med Solvipect, men jeg får ikke rette rutinene på den som jeg har med wild yam og babyklister. De to siste har jo ikke hjulpet de to PP'ene jeg har tatt det, men jeg skal bruke opp det jeg har. Tviler på at jeg kjøper nytt. Tar gjerne i mot andre kjerringråd!

thumbnail_Skjermbilde 2022–01–17 kl. 08.52.53.png
thumbnail_IMG_4346.jpg

Jeg tenkte jeg skulle lage egne "kapitler" for vektnedgang, slik at jeg har det her også å se tilbake på.

UKE 2 - 107,5 (!!!)
Jeg startet på 109,8 3. januar. Etter en og en halv uke så jeg 106,7 på vekten! Mye vann så klart, men likevel en veldig positiv fremgang. Jeg har startet medlemsskapet mitt i Vektklubb igjen, og har fått en kaloriplan på ca 1850 kalorier for å gå ned en halv kg i uken. Jeg tenker det er en fornuftig plan, da er der også rom for å kutte litt ekstra de dagene jeg føler for. Og det har jeg gjort alle dager de to første ukene! Jeg passer også på karbohydrater, og har et mål om å ligge under 100g daglig. Med pcos er det anbefalt at karbs ikke overskrider 25-35% av daglig inntak. Det har jeg også klart de aller, aller fleste dager.

Men. LIkevel.

Jeg registrerer vekten i appen hver mandag. Steg på vekten i dag, og den viste jaggu 107,5!!!! Det betyr at til tross for iherdig jobbing, har jeg gått OPP 200-300g! Kan det ha noe med eggløsning å gjøre? Kroppen tviholder på væsken pga hormoner? Jeg vet det er vanlig rundt mens, men også rundt el? Dette var skikkelig demotiverende, og jeg kjenner at motivasjonen fikk seg en skikkelig knekk. VI har gyn-time om to uker og planen var en skikkelig kickstart nå i januar for å gå ned mest mulig før denne timen, men når jeg legger på meg til tross for et så lavt kalori-inntak?!

PP4, CD26 - og 2DPO!

Se den temperaturstigningen! Nå er det iallefall ikke noen tvil om hva som har skjedd :smiley-bounce012

Skal teste wild yam-regimet til Lykkeliten denne gangen (en aldri så liten legende her inne), med litt mer enn jeg har tatt tidligere. Vet ikke om det var det eller babyklister, men jeg fikk så sykt vondt i nedre del av magen i natt! Skikkelig kramper. Det kom noen timer etter første dose med babyklister, så økte det etter dose to. I dag har jeg ikke turt å ta det, og er litt bedre. Babyklister skal jo hjelpe på blodomstrømming, slik jeg har forstått det. Tar en dags pause, så prøver jeg igjen imorgen!

Vedlegg

• DEF7C328-3DBE-4DEA-8C1C-7B9407B48FC4.jpeg
    DEF7C328-3DBE-4DEA-8C1C-7B9407B48FC4.jpeg
    729,2 KB · Visninger: 55
PP4, CD 27 - 3DPO

Der kom krysset! Det er så fint å se at jeg forstår kroppen min, og at ved hjelp av temping og testing faktisk kan fastslå at eggløsning har funnet sted.

Det som ikke er like fint, er magesmertene. Jeg droppet babyklister i går, men tok wild yam. I dag har jeg ike turt å ta verken eller. Smertene sitter i nedre del av magen, rett over skambenet, der jeg tror livmora er. Det er akkurat som om den er kjempehard. Så har smertene flyttet seg oppover, og sitter bak navlen, som om magen er full av luft eller at jeg har tatt alt for mange situps. Minner om menssmerter, bare mye mer enn jeg bruker å ha. Merkelige greier. Det kan jo kanskje også ha noe med kostholdsomleggingen å gjøre? Jeg tenker iallefall at jeg dropper alt av naturmedisin de neste dagene, jeg har egentlig ikke trua denne perioden uansett.

Jeg googla magesmerter bak navlen i dag, og fikk treff på blindtarmsbetennelse. Men da skulle smertene bevege seg nedover, ikke oppover, og intensivere seg i løpet av 12 timer. Jeg har det motsatt, det er mindre smerter i dag enn i går. Har også prøvd å google bivirkninger av wld yam, men finner lite, annet enn at progesteron kan gi menssmerter, og wild yam skal jo "etterligne" progesteron.

Skjermbilde 2022–01–20 kl. 10.58.02.png

0ACC5F83-C051-4DE1-8241-B60506B600CC.jpeg
PP4, CD30 - 6DPO

Se den tempen da! Jeg holder jo på å sprenge grafen. 37,03 i går og 37,16 idag! Jeg har tatt kveldstempen også for å dobbeltsjekke at jeg ikke har feber. Magesmertene har jeg selvdiagnostisert til nyregrus, som jeg har hatt tidligere, og da kan feber følge med. Jeg begynner å bli bedre, og har ikke feber. Sist jeg hadde det, gikk jeg til legen da det var skikkelig ille. Ble da anbefalt en øl for å "skylle nyrene" - siden en halvliter alkohol skyller nyrene 1,5 gang bedre enn bare vann! Og jeg har jo nå hatt hvit mnd siden nyttår, og da oppstår dette igjen? Da var det bare å lete frem cider en igjen altså :excited001

Og jeg vet jo at tempen 6dpo ikke betyr noe som helst, det er alt for tidlig til at et befruktet egg har festet seg... Men jeg får jo likevel opp forhåpninger, i en ellers laber prøveperiode. Sist mnd var det jo både slimklump og det jeg trodde/håpte var festesmerter, uten at det betydde noe som helst.

Vis vedlegget 376053 PP4, CD30 - 6DPO

Se den tempen da! Jeg holder jo på å sprenge grafen. 37,03 i går og 37,16 idag! Jeg har tatt kveldstempen også for å dobbeltsjekke at jeg ikke har feber. Magesmertene har jeg selvdiagnostisert til nyregrus, som jeg har hatt tidligere, og da kan feber følge med. Jeg begynner å bli bedre, og har ikke feber. Sist jeg hadde det, gikk jeg til legen da det var skikkelig ille. Ble da anbefalt en øl for å "skylle nyrene" - siden en halvliter alkohol skyller nyrene 1,5 gang bedre enn bare vann! Og jeg har jo nå hatt hvit mnd siden nyttår, og da oppstår dette igjen? Da var det bare å lete frem cider en igjen altså :excited001

Og jeg vet jo at tempen 6dpo ikke betyr noe som helst, det er alt for tidlig til at et befruktet egg har festet seg... Men jeg får jo likevel opp forhåpninger, i en ellers laber prøveperiode. Sist mnd var det jo både slimklump og det jeg trodde/håpte var festesmerter, uten at det betydde noe som helst.

Oi den gikk virkelig rett i været ja :wideyed:
Veldig forståelig at du får forhåpninger! Huff det høres vondt ut, håper skyllingen fungerer og at magesmertene gir seg raskt! :love2

PP4, CD31 - 7DPO

Da er tempen nede på "normalnivå" igjen. Vet ikke om magesmertene kan ha kor med tempen å gjøre, men smertene kom jo tirsdag og tempen økte lørdag og søndag, til tross for temping til normal tid lørdag.

Testetøsa holder seg rolig, jeg tror at magesmerter kombinert med lite kjerringråd og kun et samleie holder henne i sjakk! Symptomjegeren finner lite, jeg føler meg egentlig "helt normal". Men så er jeg jo bare 7dpo, så det er vel lite symptomer å jakte på.

Vedlegg

• 428C6A85-4CA5-4C48-8E01-004D3B98CDCA.jpeg
    428C6A85-4CA5-4C48-8E01-004D3B98CDCA.jpeg
    908,9 KB · Visninger: 51
PP4, CD33 - 9DPO

Jeg er veldg rolig denne PP'en. Har absolutt ikke samme trang til testing som jeg har hatt tidligere. Symptomene er fortsatt ikke-eksisterende, annet enn litt murringer i magen i dag tidlig og litt ømme bryst. Murringer kan jo like gjerne være metforminen, selv etter tre år så sliter jeg veldig. Ømme bryst får jeg gjerne på ca 9-10 dpo, så jeg tenker nok at mens kommer lørdag eller søndag. Det passer jo for så vidt fint, siden jeg er invitert på fest til helgen. Tok en tidligtest i dag tidlig, den var hvit som snø.

Ny gynekologtime på mandag, da skal jeg i stolen for å sjekke cyster. Siden BMI'en min fortsatt er for høy, skjer det nok fint lite denne gangen også. Det er pokker så vanskelig å gå ned i vekt når man har pcos! Nå er jeg godt inne i uke fire med lavkalori og dels lavkarbo (under 100g daglig), og vekten går opp og ned. Pilen peker i rette retning i det store og hele, men det går seeeeent. Satt og snakket om lavkarbo med mannen, og fortalte han om keto. Det er jo umulig, var det kontante svaret. Og jeg tenker jo litt det samme. Brød/knekkebrød er en så stor del av kosten vår, samme med ris og pasta. Så jeg tenker at jeg har funnet en fin middelvei. Kjøpte inn frø og glutenfritt mel i går, så skal jeg prøve med på glutenfrie knekkebrød. En diett uten gluten og melkeprodukter skal være veldig bra for pcos'ere har jeg lest! Nå er jeg ikke så voldsom på melkeprodukt, annet enn litt ost en gang i blant og kanskje en cappuccino eller iskaffe i ny og ne.

Jeg presser litt på mannen for å kontakte en privatklinikk, men han holder litt igjen. Det er mye penger, og vi har brukt veldig mye på hus og hjem i det siste, i tillegg til at han har foretatt et stort ego-kjøp til seg selv. Vi får se hva gyn sier på mandag, jeg har tenkt å presse henne på om hun faktisk sendte henvisning. Jeg syns det er så rart at vi ikke har sett noe til verken brev eller avslag.

PP4, CD35 - 11DPO

Tempen kryper sakte, men sikkert nedover. Jeg var sikker på at jeg kom til å se et enda lavere tall i dag tidlig enn 36.67, men det er jo bare positivt at lutealfasen varer en dag til. Mens kommer da på søndag, som er 13DPO. Lutealfasene de siste PPer har vært 12, 10 og 13 dager. Jeg tok en test i går, som såklart var hvit som snø. Jeg har ikke tidligtester, bare de på 25ml, men jeg følte ikke behov for test i dag. Jeg har egentlig innstilt meg på at det ikke går denne gangen heller, at det trolig ikke vil gå uten hjelp. Vi har tross alt vært uten prevensjon i ca 3,5 år uten så mye som en bitteliten kjemisk strek. Det litt merkelige er at jeg fortsatt ikke har noen symptomer på mens. Jeg bruker å merke ømme pupper to-tre dager før tempen synker, og murringer men uten om bittelitt i går er kroppen helt normal. Og jeg ser jo på tempskiftet at jeg har hatt eggløsning. Eller, et symptom har vist seg, og det var PMS-trollet i går! Så mens er nok rett rundt hjørnet.

På den positive siden, har jeg nå gått ned nesten 7kg fra mitt tyngste, i fjor høst. Det har ikke gått fort, og det har gått litt opp og ned, men pilen peker i rette retning. Jeg var 106,3 i dag tidlig, noe som fortsatt er 3kg fra å nå 35 i BMI, men er jeg flink pike i helgen ser jeg kanskje 105-tallet på mandag. Er det da innafor å si til gyn 102-103? Hun ser jo ikke nøyaktig på meg hva jeg veier, og jeg har aldri måttet stige på en vekt hos henne før. Jeg liker jo ikke å lyve, men en liten hvit løgn som ikke skader noen? Det er jo uansett lang ventetid på utredning for IVF, så jeg vil jo nå vektmålet i god tid før vi kommer så langt. Jeg har vel litt "omvendt anoreksi" - når jeg ser på kroppen min ser jeg ikke at jeg veier så mye. Jeg har store pupper, smal midje, runde hofter og rumpe, kraftige lår og mage, men tung beinbygning. I klær bruker jeg l-xl, 42-44-46. Jeg har trent styrke tidligere, så kroppen min er fortsatt sterk, og jeg tror jeg er betydelig sterkere enn de fleste som bærer min vekt. Kondisen er det verre med...

thumbnail_IMG_4389.jpg

PP4, CD36 - 12DPO

12 dpo og tempen stiger?! Greit nok. Det le en halv flaske vin til middag i går og en cider til tv-kosen, men det er vel ikke nok til å øke morgentempen med 0,5-0,6 grader? Jeg tempet kl 9 kontra klokken 8 dessverre, men likevel. Jeg har alltid et skikkelig tempfall når mens nærmer seg.

Tisset på autopilot i dag tidlig da jeg absolutt ikke har hatt trua denne gangen. Men når jeg leste av tempen, måtte jeg ta en testnår jeg sto opp kl 10. Jeg har bare billigtester fra ebay, og de har jeg hørt mye negativt om, men legger jeg godvilje og rette lyset til, skimter jeg noe, men veldig, veldig svakt. Mannen ser det når jeg peker og forklarer, men holder seg rolig.

Kl 1130 tok jeg ny test, både ebay og en clearblue digital. Ifølge FF er min ikm idag, men den kan også være imorgen ihht tidligere sykluser. Begge negative. Får holde pusten i et døgn, og ta ny test på morgenurin imorgen!
CA0A8CE2-1A4D-45B4-BEA7-5F33D8466D48.jpeg
59581F5B-D69A-4AE6-87D5-0FB32C0C9926.jpeg

PP4, CD36 - 12DPO

12 dpo og tempen stiger?! Greit nok. Det le en halv flaske vin til middag i går og en cider til tv-kosen, men det er vel ikke nok til å øke morgentempen med 0,5-0,6 grader? Jeg tempet kl 9 kontra klokken 8 dessverre, men likevel. Jeg har alltid et skikkelig tempfall når mens nærmer seg.

Tisset på autopilot i dag tidlig da jeg absolutt ikke har hatt trua denne gangen. Men når jeg leste av tempen, måtte jeg ta en testnår jeg sto opp kl 10. Jeg har bare billigtester fra ebay, og de har jeg hørt mye negativt om, men legger jeg godvilje og rette lyset til, skimter jeg noe, men veldig, veldig svakt. Mannen ser det når jeg peker og forklarer, men holder seg rolig.

Kl 1130 tok jeg ny test, både ebay og en clearblue digital. Ifølge FF er min ikm idag, men den kan også være imorgen ihht tidligere sykluser. Begge negative. Får holde pusten i et døgn, og ta ny test på morgenurin imorgen!Vis vedlegget 376515Vis vedlegget 376516

Spennende med økende temp nå! :nailbiting:
Krysser fingrene, det er virkelig din tur nå synes jeg! Følger spent med :Heartred

Så spennende Snorkfrøken!! Håper du våknet opp til like høy (eller høyere) temp i dag! Og to streker på g.testen!:love7

Back
Topp