Snorkfrøken og jakten på spiren

Snorkfrøken85

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Jeg og mannen har prøvd en stund, noen ganger effektivt og andre ganger mindre effektivt. Dette er vår reise frem mot gullegget og drømmen om en liten spire

Om meg:
Fikk påvist pcos i slutten av 2018, etter å ha hatt mistanker ganske lenge. Har vært overvektig store deler av livet, til tross for et relativt normalt kosthold og aktivitet. Klarte å gå ned mye i vekt i midten av 20-årene, men gikk da på p-piller som sikkert maskerte en del symptomer. Når jeg sluttet på pilla, krøp vekten sakte men sikkert opp, opp, opp, til jeg hadde gått oppå alt jeg hadde klart å ta av.

Går nå på metformin, uten at jeg syns det hjelper på annet enn tr kommer, om enn til slutt. Lange, uoversiktlige sykluser har gjort det vanskelig å treffe el. Denne høsten/vinteren er det all inn på prosjekt gullegg, med temping, el-testing og diverse kosttilskudd. I tillegg til metformin tar jeg vitex (dette er andre runde etter et opphold i sommer), jeg tester wild yam mellom eggløsning og tr, og har også startet på myoinotisol då jeg har hørt at dette er bra for både vekt og fruktbarhet hos de med pcos.

Vi har vært på utredning, den reisen startet i mot slutten av 2018. Tenker det blir en egen post!

Dagboken er for mine tanker og erfaringer, men jeg håper folk vil følge reisen og komme med innspill og råd underveis
 
Vårt/mitt møte med offentlig er ikke det beste.

Jeg hadde første time hos off gyn i nov 2018, og fikk diagnosen på stedet. Vi hadde ikke brukt prevensjon de siste seks mnd, pga manglende mens. Jeg sitter der, alene, og føler at verden raser sammen. Gyn gir meg et papir med minimalt om diagnosen printet ut, og en kommentar om vekten min. Jeg sitter der med tusen spørsmål, men hun er klar for neste pasient og skyver meg ut døren, med løfte om ny time om seks mnd.

Seks mnd kommer og går, jeg har fortsatt tusen og tre spørsmål og Googler aktivt. Ny time kommer til slutt, med ny undersøkelse, nye kommentarer om vekten min og en beskjed om å gå ned i vekt. Jeg får stilt noen spørsmål, men svarene er vage. Vi har nå nådd ett år uten prevensjon, jeg har hatt mens to-tre ganger siden sist gyn-besøk og sliter med metformin. Ny time om seks mnd, ut døra og værsågodnestemanntakk.

Seks mnd går, jeg Googler mer og blir litt mer klok. Finner medikamenter som pergotime, femar, otrivelle mm. Spør gyn om det er noe vi kan gjøre for å få meg gravid, men svaret er "nei." Da vet jeg at hun lyver. Blir lovd partime om tre mnd.

Mannen stiller opp, og leverer spermprøve som viser nedsatt ettellerannet. Han skal levere ny prøve om tre mnd, som viser det samme. Gyn snakker mest om adopsjon, men nevner prøverør i en bisetning. Vi er nå komt til februar 2020.

Ny partime høsten 2020, der gyn sier hun kan sende inn søknad til IVF, men pga vekten min skal forhåpninger våre vere tilnærmet lik null. Jeg får nok en gang vekten min kastet tilbake på meg, og når jeg spør om det er noe annet jeg kan prøve, gjøre, er svaret bare "metformin". Nå har jeg heldigvis kommet opp i 2x500 to ganger daglig, og får noe som ligner på skryt for første gang.

Siste time hadde vi februar/mars 2021, da vi fikk avslag på IVF og en beskjed om å ringe lege eller gynekolog når jeg hadde fått ned xx antall kilo. Frem til da er det ingenting de kan gjøre.

Vekten sitter som fastlimt. Jeg teller kalorier, holder meg aktivt men vekten står stabilt innenfor en ramme på tre-fire kg. Når håper jeg at myoinotisol skal gjøre susen og kickstarte litt forbrenning hos meg!
 
Temping

Jeg har tempoet siden august. Startet midt i en syklus, og fikk mens ca 12 dager etterpå. En av greiene med pcos er jo lange, uforutsigbare sykluser, så da tenkte jeg at temping var tingen for å finne eggløsning. Jeg er B-menneske, og veldig var for lyder når jeg sover, så det er ikke alltid like lett å tempe til samme tid og etter minimum tre timer søvn.

MEN! Allerede etter en syklus, fant jeg eggløsning. Jeg bruker appen Fertility Friend, der jeg legger inn utflod, temperatur og eggløsningstester, pluss eventuelle andre symptomer. Og jammen ble de ikke treff på første temp-forsøk! Det endte ikke i graviditet, men gir meg en fin pekepinn på at det faktisk er mulig å finne eggløsning til tross for pcos
 

Vedlegg

  • 32E1B6E9-4E6D-4DB9-B18C-DB02E52E075C.jpeg
    32E1B6E9-4E6D-4DB9-B18C-DB02E52E075C.jpeg
    526,2 KB · Visninger: 95
PP2, CD 14

Siden jeg ikke vet helt nøyaktig hvor lenge vi har prøvd, starter jeg tellingen fra da jeg lastet ned Fertility Friend (FF). Da er vi på PP2.

Idag er jeg på cd14, og det er lite tegn til el. Litt murring, men jeg er en av de "heldige" som har masse utflod rundt el, og vet derfor når jeg nærmer meg!

Tempen så langt denne pp, er ganske identisk til forrige, med et solid hopp en helg. Der skylder vi på vin...
 

Vedlegg

  • 53E26BE8-F186-40A5-87B9-8EA2AE010C2C.jpeg
    53E26BE8-F186-40A5-87B9-8EA2AE010C2C.jpeg
    464,3 KB · Visninger: 74
Så trist at det ikke var mer hjelp å få gjennom det offentlige. Det må ha vært veldig tungt å møte så negativt helsepersonell :Heartred

Jeg er ikke overvektig, men går på lavkarbo pga. andre helseproblemer. Jeg har brukt boka «Frisk med lavkarbo» som informasjons- og inspirasjonskilde. Kan anbefales! I den står det beskrevet mange helseproblemer som kan løses med lavkarbo. Kroppen min fungerer SÅ mye bedre på lavkarbo, og når jeg går strikt på det, går jeg ned i vekt, selv om jeg prøver å opprettholde vekta siden jeg ikke er overvektig. Så det er nok gode muligheter for å gå ned i vekt og bedre syklusen på lavkarbo! Skal ikke prakke det på deg, for det passer kanskje ikke for alle ;), men det er noe jeg har veldig tro på og som jeg selv har god erfaring med! Send meg gjerne en PM hvis du vil prate litt om det og få støtte, tips og råd til å gjennomføre det :happy:. Uavhengig av om du vil prøve det eller ikke, vil jeg gjerne følge med i dagboka di og heie fra sidelinja :Heartred Håper det klaffer for dere nå som du har funnet en måte å finne eggløsningen på! Lykke til med prøveperioden:love2
 
Så trist at det ikke var mer hjelp å få gjennom det offentlige. Det må ha vært veldig tungt å møte så negativt helsepersonell :Heartred

Jeg er ikke overvektig, men går på lavkarbo pga. andre helseproblemer. Jeg har brukt boka «Frisk med lavkarbo» som informasjons- og inspirasjonskilde. Kan anbefales! I den står det beskrevet mange helseproblemer som kan løses med lavkarbo. Kroppen min fungerer SÅ mye bedre på lavkarbo, og når jeg går strikt på det, går jeg ned i vekt, selv om jeg prøver å opprettholde vekta siden jeg ikke er overvektig. Så det er nok gode muligheter for å gå ned i vekt og bedre syklusen på lavkarbo! Skal ikke prakke det på deg, for det passer kanskje ikke for alle ;), men det er noe jeg har veldig tro på og som jeg selv har god erfaring med! Send meg gjerne en PM hvis du vil prate litt om det og få støtte, tips og råd til å gjennomføre det :happy:. Uavhengig av om du vil prøve det eller ikke, vil jeg gjerne følge med i dagboka di og heie fra sidelinja :Heartred Håper det klaffer for dere nå som du har funnet en måte å finne eggløsningen på! Lykke til med prøveperioden:love2
Har prøvd lavkarbo, og endte da med å gå opp i vekt. Helt sikkert noe jeg gjorde feil :playful:
Da var jeg singel og gjorde (og spiste) som jeg ville. Mannen jeg bor med nå er så langt fra lavkarbo man kan komme! Og mitt største problem er at jeg ikke kan se for meg et liv uten brød og pizza :p Så vi satser på å spise stort sett sunt, med godt innslag av grønnsaker, kjøtt og fisk.

Følger deg også, det er fint med andre i samme båt! Her tror jeg det nærmer seg el, så det spørs om vi ikke må få til litt romantikk i kveld!
 
PP2, CD 16

Jeg tror og håper det nærmer seg eggløsning! Noe raskere enn de forrige syklusene, kanskje det kan tyde på at kroppen har godt av det jeg putter i den! Temperaturen steg litt i dag tidlig, og det er (TMI) tendenser til eggehvite. Jeg får som regel eggehvite en del dager før jeg får positiv el-test, men nå blir det å lete fram testene. Første test etter jobb i dag, så får vi se om ikke det blir tid til litt romantikk med mannen.
 

Vedlegg

  • thumbnail_IMG_3977.jpg
    thumbnail_IMG_3977.jpg
    159,7 KB · Visninger: 63
Hei! Leit å høre om opplevelsen du har hatt med gynekologen din. Vet ikke om du har tenkt på det, men hadde en gynekolog møtt meg sånn, hadde jeg byttet. Nå vet jeg ikke om det er så lett der du bor da, dessverre. Men jeg heier på deg og håper at det klaffer snart for dere! :):Heartred
 
Her vil jeg følge med.
Leit å høre at det ikke er mer hjelp å få gjennom offentlige og leit å høre at du har møtt negative helsepersonell.

Lever på lavkarbo. Ikke pga vekten, men pga PCOS og andre kroniske sykdommer.
 
Hei - velkommen hit :greet025 Først må jeg bare si meg enig med alle de andre som har kommentert i dagboka di; det er utrolig trist å høre om opplevelsen du har med det det offentlige. Jeg synes det er helt forferdelig at det er så mange som legger dette på vekt, og at det da ikke er noe annet som kan gjøres før man har gjort noe med vekten. Hvis det hadde vært tilfelle, er det veldig merkelig at det ikke bare er tynne mødre der ute. Jeg sier meg også enig med KHelg, jeg tror jeg ville byttet gynekolog hvis det hadde vært en mulighet..

Takk for at du la igjen kommentar i min dagbok, det blir spennende å følge deg fremover - særlig ettersom vi også ligger ganske likt denne syklusen :Heartred
 
PP2, CD 19

Desverre lite å melde. Eggløsningen jeg trodde var på vei ombestemte seg. Kanskje like greit, for vi har fått sykdom i hus. Først har mannen hanglet, nå er det min tur... Det er faktisk en uke siden siste samleie! Nå har jo vi vært sammen så lenge at det er ikke unormalt at det går et par dager mellom hver gang, vi er jo over den tiden da man hadde sex hver dag - og kanskje flere ganger om dagen! Men en uke mellom hører heldigvis til sjeldenhetene.

Dagene går sent når man bare venter... Jeg er jo for såvidt vandt til det, pga pcos'en har jeg jo lange, uregelmessige sykluser, men med en gang man ser et lite tegn håper man jo!
 

Vedlegg

  • 6D5E3A47-93A5-4A31-8F23-E6457F946BC0.jpeg
    6D5E3A47-93A5-4A31-8F23-E6457F946BC0.jpeg
    487,2 KB · Visninger: 67
Hei! Leit å høre om opplevelsen du har hatt med gynekologen din. Vet ikke om du har tenkt på det, men hadde en gynekolog møtt meg sånn, hadde jeg byttet. Nå vet jeg ikke om det er så lett der du bor da, dessverre. Men jeg heier på deg og håper at det klaffer snart for dere! :):Heartred
Har tenkt på å bytte, men det er litt langt til neste sykehus. Vurderer privat, da de både har litt annet syn på krav til f eks bmi, men det som går igjen i det jeg leser her er forståelsen og varmen. Men enn så lenge kan ikke kostnaden til privat forsvare seg.
 
Takk for kommentaren i dagboken min, jeg måtte jo inn og smugtitte litt her etterpå:p

Utrolig lei opplevelse du har hatt hos gyn, så lite forståelse og sympati! Det må ha vært vondt å ikke bli hørt pga vekten, og alltid skulle måtte få det slengt etter seg. Skammelig, spør du meg!

spent på å følge deg videre:happy: jeg er ikke i gang med prøving helt enda, men det er hyggelig å kjenne på et fellesskap igjen.
 
Her vil jeg følge med.
Leit å høre at det ikke er mer hjelp å få gjennom offentlige og leit å høre at du har møtt negative helsepersonell.

Lever på lavkarbo. Ikke pga vekten, men pga PCOS og andre kroniske sykdommer.
Hun er tydelig på at jeg vil få hjelp, så snart vekten min er der hun vil ha den. Men ett av problemene med pcos er jo at det er vanskelig å gå ned i vekt.

Har hørt mye positivt om lavkarbo, og har testet det selv men det var desverre ikke noe for meg. Endte med at jeg gikk opp i vekt! Mest sannsynlig noe jeg gjorde feil, tipper jeg, men jeg er så mye på farten jobbmessig at planlegging av hvert måltid blir mye jobb.
 
Takk for kommentaren i dagboken min, jeg måtte jo inn og smugtitte litt her etterpå:p

Utrolig lei opplevelse du har hatt hos gyn, så lite forståelse og sympati! Det må ha vært vondt å ikke bli hørt pga vekten, og alltid skulle måtte få det slengt etter seg. Skammelig, spør du meg!

spent på å følge deg videre:happy: jeg er ikke i gang med prøving helt enda, men det er hyggelig å kjenne på et fellesskap igjen.
Jeg vet jo veldig godt at jeg har for mange kilo på kroppen! Det er jo ikke til å unngå at man ser det selv i speilet Men å bli møtt av en sånn "vegg" forundret meg. Kroppen min er sterk, knapt nok syk (ikke alvorlig iallefall - jeg har kun levert en sykemelding på mine nå 17 år i arbeidslivet), aldri brekt et bein, kun hull i tennene to ganger i livet og jeg har stort sett vært overvektig hele livet. Da føles det ekstra urettferdig at det er kun det som skal stoppe oss.

Fellesskapet er utrolig viktig! Lykke til når du bestemmer deg for å prøve aktivt!
 
Jeg og mannen har prøvd en stund, noen ganger effektivt og andre ganger mindre effektivt. Dette er vår reise frem mot gullegget og drømmen om en liten spire

Om meg:
Fikk påvist pcos i slutten av 2018, etter å ha hatt mistanker ganske lenge. Har vært overvektig store deler av livet, til tross for et relativt normalt kosthold og aktivitet. Klarte å gå ned mye i vekt i midten av 20-årene, men gikk da på p-piller som sikkert maskerte en del symptomer. Når jeg sluttet på pilla, krøp vekten sakte men sikkert opp, opp, opp, til jeg hadde gått oppå alt jeg hadde klart å ta av.

Går nå på metformin, uten at jeg syns det hjelper på annet enn tr kommer, om enn til slutt. Lange, uoversiktlige sykluser har gjort det vanskelig å treffe el. Denne høsten/vinteren er det all inn på prosjekt gullegg, med temping, el-testing og diverse kosttilskudd. I tillegg til metformin tar jeg vitex (dette er andre runde etter et opphold i sommer), jeg tester wild yam mellom eggløsning og tr, og har også startet på myoinotisol då jeg har hørt at dette er bra for både vekt og fruktbarhet hos de med pcos.

Vi har vært på utredning, den reisen startet i mot slutten av 2018. Tenker det blir en egen post!

Dagboken er for mine tanker og erfaringer, men jeg håper folk vil følge reisen og komme med innspill og råd underveis


Wow, følte nesten jeg leste om meg selv her:nailbiting:

Jeg fikk også påvist pcos i 2018. Jeg fikk ikke begynt på metformin før i 2019. Har brukt det av og på de siste årene (2x850). Føler ikke de hjelper, verken på vekten eller de lange syklusene.
Jeg klarte å gå ned mye i tenårene, men da jeg begynte på p-piller så gikk den sakte men sikkert oppover igjen, uansett hvor flink jeg var i forhold til kosthold og trening.
Jeg har prøvd alt fra seed-cycling til myo-inositol. Føler noen har hjulpet litt, men aldri 100%.

Mye skjedde i årene mellom 2017-2020, så ting tok forferdelig lang tid. Men i begynnelsen 2020 fikk jeg beskjed av gynekologen at hvis jeg klarte å gå ned x-antall kilo så kunne jeg få begynne på letrozol. Problemet var bare at jeg hadde prøvd å gå ned de siste årene, men vekten ville ikke rikke på seg:hungover:
Gyn sa mange kjipe og nedlatende ting til meg, som jeg alltid kommer til å bære med meg videre.
Men når jeg fikk beskjed om at jeg måtte få det til, hvis ikke fikk jeg ikke hjelp, så måtte jeg bare gjøre noe drastisk. Så jeg begynte på nutrilett-diet.

Klarte å gå ned såpass at gyn endelig gav meg letrozol, som jeg kunne ta, med løfte om å fortsette med vektreduksjon.
Det er så utrolig kjipt å alltid bli fortalt at vekten din er problemet. Det er jo ikke sånn at man ønsker å være overvektig, men kroppen kjemper i mot deg :sorry:

Vil ønske deg masse lykke til! Jeg følger med på reisen din og håper at vi begge, snart får drømmen oppfylt :Heartred
 
Velkommen til det fine felleskapet i dagbok-gjengen ❤️ Det er så godt med alle gode, støttende, trøstende ord. De kommer fra noen som kjenner på det samme som deg. Et intenst ønske om et lite barn ❤️

Det er utrolig kjedelig å høre om din opplevelse hos gyn. Det er trist når de påpeker noe ved en selv, som det er vanskelig å gjøre noe med. PCO gjør jo noe med kroppen, som gjør vektnedgang enda vanskeligere. Det henger jo sammen. Kan en annen gyn eller et annet sykehus ha andre tanker? Vektgrensa i det private er ikke like lav, så det må jo være en mulighet der.

Jeg heier på deg ❤️
 
Wow, følte nesten jeg leste om meg selv her:nailbiting:

Jeg fikk også påvist pcos i 2018. Jeg fikk ikke begynt på metformin før i 2019. Har brukt det av og på de siste årene (2x850). Føler ikke de hjelper, verken på vekten eller de lange syklusene.
Jeg klarte å gå ned mye i tenårene, men da jeg begynte på p-piller så gikk den sakte men sikkert oppover igjen, uansett hvor flink jeg var i forhold til kosthold og trening.
Jeg har prøvd alt fra seed-cycling til myo-inositol. Føler noen har hjulpet litt, men aldri 100%.

Mye skjedde i årene mellom 2017-2020, så ting tok forferdelig lang tid. Men i begynnelsen 2020 fikk jeg beskjed av gynekologen at hvis jeg klarte å gå ned x-antall kilo så kunne jeg få begynne på letrozol. Problemet var bare at jeg hadde prøvd å gå ned de siste årene, men vekten ville ikke rikke på seg:hungover:
Gyn sa mange kjipe og nedlatende ting til meg, som jeg alltid kommer til å bære med meg videre.
Men når jeg fikk beskjed om at jeg måtte få det til, hvis ikke fikk jeg ikke hjelp, så måtte jeg bare gjøre noe drastisk. Så jeg begynte på nutrilett-diet.

Klarte å gå ned såpass at gyn endelig gav meg letrozol, som jeg kunne ta, med løfte om å fortsette med vektreduksjon.
Det er så utrolig kjipt å alltid bli fortalt at vekten din er problemet. Det er jo ikke sånn at man ønsker å være overvektig, men kroppen kjemper i mot deg :sorry:

Vil ønske deg masse lykke til! Jeg følger med på reisen din og håper at vi begge, snart får drømmen oppfylt :Heartred
Skulle trodd vi var søstre Eller iallefall hører til samme sykehus. Det er så fint å høre at andre opplever det samme som meg! Det er så lett å gå i kjelleren, og tenke at det er noe feil med meg (det er det jo, men misforstå meg rett), så det andre opplever det samme hjelper på! Er det lenge siden du begynte på Letrozol?
 
Velkommen til det fine felleskapet i dagbok-gjengen ❤️ Det er så godt med alle gode, støttende, trøstende ord. De kommer fra noen som kjenner på det samme som deg. Et intenst ønske om et lite barn ❤️

Det er utrolig kjedelig å høre om din opplevelse hos gyn. Det er trist når de påpeker noe ved en selv, som det er vanskelig å gjøre noe med. PCO gjør jo noe med kroppen, som gjør vektnedgang enda vanskeligere. Det henger jo sammen. Kan en annen gyn eller et annet sykehus ha andre tanker? Vektgrensa i det private er ikke like lav, så det må jo være en mulighet der.

Jeg heier på deg ❤️
Jeg vurderer sykehusbytte, selv om det er et stykke til neste sykehus... Skal gi Myo-inotisol en sjanse til, jeg mister mye vannvekt på de iallefall! Tror jeg har tisset av meg to kilo siden mandag...

Privat er også et alternativ, må bare spare penger først! Jeg har satt meg en grense i hodet, er jeg ikke gravid innen 37årsdagen prøver vi privat.
 
Skulle trodd vi var søstre Eller iallefall hører til samme sykehus. Det er så fint å høre at andre opplever det samme som meg! Det er så lett å gå i kjelleren, og tenke at det er noe feil med meg (det er det jo, men misforstå meg rett), så det andre opplever det samme hjelper på! Er det lenge siden du begynte på Letrozol?

Ja, jeg vet akkurat hvordan du har det. Og for det om jeg skulle ønske at ingen trengte å opplevde dette, så er det en trøst i å vite at man ikke er alene.

Jeg fikk resepten i slutten av august, men måtte først ha 2 runder med provera for å få mensen og for å rense ut, før jeg skulle begynne på letrozol. Jeg syns to runder var unødvendig, men turte ikke annet siden gyn mente jeg måtte.
Så jeg fikk ikke begynt med letrozol før 13. okt. Tok enkel dose i 5 dager og har ventet på eggløsning siden.
Tok blodprøve på mandag for å teste progesteron nivået, det var bare 7 så det tyder på at jeg ikke har hatt el.
På mandag må jeg ringe gyn og spør om jeg kan prøve dobbel dose neste gang.
 
Back
Topp