Skravletråd

Tror det var 14 timer til sammen.

ok. så hvis vi ønsker at vesla sover fra ca 19-6.00 (og ikke 5.00) så bør hun ikke sove mere enn 3 timer på dagen.. Det kan bli vanskelig med ei trøtt tulle på dagtid...

Dette er fra Karin Naphaug: 6-9 måneder: 1-3 timer x 3 daglig, 11-12 timer om natten. Pass på at ikke ettermiddagsluren blir for sen!

Og dette fra den engelske søvnklinikken:
6 måneder
  • dagtid: 4 timer
  • om natten: 10 timer
9 måneder
  • dagtid: 2.75 timer
  • om natten: 11, 25 timer
Litt variasjon i meninger med andre ord ;)

Her er fra sove uten gråt

Vedlegg

• 1415778796655.jpg
    1415778796655.jpg
    44,1 KB · Visninger: 15
ok. så hvis vi ønsker at vesla sover fra ca 19-6.00 (og ikke 5.00) så bør hun ikke sove mere enn 3 timer på dagen.. Det kan bli vanskelig med ei trøtt tulle på dagtid...
Tviler på at kutting i dagsøvn har noe særlig å si for lengde på natta. Det går nok mer på rutine for når de pleier å våkne. Dagsøvn vil nok spille mest inn i forhold til når de sovner på kvelden. Altså hvis duppene strekker seg for langt utover ettermiddagen vil barnet ha problemer med innsovingen. Søvn avler søvn sies det.

Tviler på at kutting i dagsøvn har noe særlig å si for lengde på natta. Det går nok mer på rutine for når de pleier å våkne. Dagsøvn vil nok spille mest inn i forhold til når de sovner på kvelden. Altså hvis duppene strekker seg for langt utover ettermiddagen vil barnet ha problemer med innsovingen. Søvn avler søvn sies det.
Ja, ifølge boka er dagsøvnen kjempeviktig for nattesøvnen. Sover de ikke bra på dagen, vil de heller ikke sove på natta.
Samme sier helsesøster, søvn avler søvn.
Antall timer er jo bare et gjennomsnitt, det er så klart individuelle variasjoner.

Her stemmer det ganske bra med sov uten gråt boka. Sover 2 ganger om dagen, fra 1-2,5 timer pr gang, og ca 11 timer om natta (med amming 1-3 ganger)

Hva med mi da? Omtrent ikke sovet på dagen siden hun var 8 uker, men sover glatt 12-14t om natta uten måltid..

Hva med mi da? Omtrent ikke sovet på dagen siden hun var 8 uker, men sover glatt 12-14t om natta uten måltid..
Ingen regel uten unntak;) Men min erfaring er jo bedre å lengre dagsøvn jo bedre søvn på natten å. Ser at både 4 åringen og lillebror nok sover mer en det som blir skrevet over her. Lillebror sover rundt 13 timer på natt, det samme kan storebror gjøre. Lillebror sover opp mot 3-4 timer tilsammen på dagtid.

Har også erfaring med at når det har vært tidlige oppvåkninger på morgenen med storebror har det mest med rutinen å gjøre. Altså at han har våknet tidlig over lengre perioder. Så kan han plutselig ha en morgen han sover lenger igjen og da kan rutinen endre seg. Sees spesielt godt i ferier.

Oii.. Min sover 8-10timer om natten og 1-2timer om dagen. Hva skal jeg gjøre for å få han til å sove mer da, dere damer som leser?

Glemte igjen boka hjemme:(

Mamma bor i tredje etasje uten heis, gud så glad jeg er for at vi ikke bor sånn lenger.
Kjempetungvindt! Hadde ikke klart det uten babycall, hun sover jo ute i vogn. Godt mamma bor i en rolig, enveiskjørt gate.
Kan ikke slippe henne over alt på gulvet heller, hun krabber så fort nå og skal spise på alt!
Ikke helt babysikker den leiligheten her nei:)

Driver og planlegger bytur til sentrum imorgen, vet det kan bli slitsomt! Har ikke vært i butikker i Oslo sentrum siden hun var 2 måneder, har bevisst holdt meg unna.
Men jeg vil på Søstrene Grene, så da må jeg til byen. Og en tur innom Fru Lyng:)

Har bestilt julekort og invitasjon til 1årsdag/navnefest i dag. Godt med som er gjort!

Glemte igjen boka hjemme:(

Mamma bor i tredje etasje uten heis, gud så glad jeg er for at vi ikke bor sånn lenger.
Kjempetungvindt! Hadde ikke klart det uten babycall, hun sover jo ute i vogn. Godt mamma bor i en rolig, enveiskjørt gate.
Kan ikke slippe henne over alt på gulvet heller, hun krabber så fort nå og skal spise på alt!
Ikke helt babysikker den leiligheten her nei:)
Vi bor også i tredje etasje uten heis. Synes det er utrolig tungvindt med baby. Når jeg kommer fra butikken nå bruker jeg å ta lillegullet i bilstolen i den ene armen og varene i den andre armen. Gruer meg til han går over til større bilstol. Kanskje jeg burde gå over til å bruke bæreselen for å frakte han opp og ned når jeg skal ha andre ting med meg.

Vi bor også i tredje etasje uten heis. Synes det er utrolig tungvindt med baby. Når jeg kommer fra butikken nå bruker jeg å ta lillegullet i bilstolen i den ene armen og varene i den andre armen. Gruer meg til han går over til større bilstol. Kanskje jeg burde gå over til å bruke bæreselen for å frakte han opp og ned når jeg skal ha andre ting med meg.
Vi bodde sånn også fram til august, og jeg ble så lei!
Kjører ikke bil jeg da, men måtte først kjøre vogna inn i boden og ut med stelleveska og varer, så ut med ungen og låse døra med ungen på armen. Brukte bæresele noen ganger, føltes tryggere opp og ned alle trappene.

At du i hele tatt orker og bære ungen i bilstolen enda er imponerende. Jeg slutta med det for mange måneder siden.

Her bærer vi også henne enda i bilstolen. Typ fra bilen og inn i leiligheten.

Vi har heis nå, men før bodde vi på høy 5.etg uten heis. Hadde ikke gått med kid...

Jeg sluttet å bære bilstolen da hun var 2 måneder kanskje. Synes det var upraktisk, den er jo tung og dunker inn i leggen!
Gikk helt fra garasjen og opp alle trappene med ungen på armen, føltes helt naturlig:)

Her bærer vi også henne enda i bilstolen. Typ fra bilen og inn i leiligheten.

Vi har heis nå, men før bodde vi på høy 5.etg uten heis. Hadde ikke gått med kid...
Men det er vel lettere å bære bare ungen enn å bære unge pluss bilstol? Den veier jo mye mer:)

jeg bærer henne kun i bilstolen om hun har sovnet :-) Tungvindt med den vi har siden deg ikke er en ren nyfødtstol som har det håndtaket som type maxi cosi har.

Jeg og mannen var på kino i går. så dum og dummere 2. Ble en god del latter. deilig med avkobling fra barnemas. Barna koste seg med besteforeldre hjemme hos oss.

Prøvd å bære han i bilstolen om han sover, men han våkner bare med en gang stolen taes ut, evt. av at bilen stopper.

Egentlig er han for stor for Maxi Cosien, så i helgen må vi bytte sete.

Back
Topp