* Skravletråd for langtidsprøverne *

De kan forsøke å se om de kan se noe ved en vanlig GU (jeg tror det noen ganger kan være små forandringer på livmortappen) og ved UL, men det er sjelden man ser noe ved disse undersøkelsene i forhold til endo. De kan rekvirere MR-bilder dersom de mistenker noen varianter av endo som er synlig på disse bildene, men i de aller fleste tilfellene må man ha laparoskopi (operasjon med et kamera inn i magen) for å se etter endometriose. Dersom de finner endometriose ved laparoskopi vil de vanligvis forsøke å brenne det bort samtidig som de utreder. Det er kun hvis endometriosen er stor eller vanskelig å få bort at de eventuelt må sette opp en operasjon nummer to.

Dersom du har noen konkrete spørmål om endometriose så er det gratis å spørre ekspertene på Endometrioseforeningen; http://endometriose.no/
Tusen takk

Sent from my HTC One mini 2 using BV Forum mobile app
 
Noen av dere som kan forklare meg hva de gjør på gu undersøkelse når man blir henvist med tanke på endometriose?

Sent from my HTC One mini 2 using BV Forum mobile app

Om de finner noe som ligner på endo, så tar de biopsi av vevet, og sender inn. Samtidig som de brenner bort sammenvoksninger.
 
Vi ble henvist m førstemann... ikke fordi dem mistenkte verken det ene eller andre. Var på et time med med en liten samtale, så innvendig ul og blodprøver... lenger kom vi ikke den gangen... eldste sin spire satt før neste time som var et par mnd etter... så fikk egentlig ikke no særlig ut av det den gangen. Nå er vi henvist til utredning igjen, lang tid sprøere på de to første og mista nr 3.... så går å venter på brev forhåpentligvis med time snart! Forj... å vente

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
-Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor.
Give me babydust☆drømmer om gull nr4

Har du fått time?
St. Olav hadde ikke så veldig lang ventetid ved fertilitetsseksjonen, men vet ikke hvordan det er om du skal til vanlig gynekolog. Namsos ligger på ca 5 mnd ventetid, når det gjelder å komme inn til gyn og Levanger er jeg ikke sikker på, men mener det ble sagt tidligere at de hadde litt lengre tid enn Namsos.
 
Om de finner noe som ligner på endo, så tar de biopsi av vevet, og sender inn. Samtidig som de brenner bort sammenvoksninger.

Men det er jo ikke på GU? Det er ved lap? Det virker som hun foreløpig har fått time til forundersøkelse. Tror jeg.

* Taster på app på mobilen *
 
Jeg har ikke fått time. Skal bestille Time til henvisning i morgen

Sent from my HTC One mini 2 using BV Forum mobile app

Åja, men da burde du få henvisning rett til laparaskopi dersom det er grunnlag for endometriose-mistanke. :) Jeg som misforstod siden du skrev GU. :)

* Taster på app på mobilen *
 
Åja, men da burde du få henvisning rett til laparaskopi dersom det er grunnlag for endometriose-mistanke. :) Jeg som misforstod siden du skrev GU. :)

* Taster på app på mobilen *
Har bare hatt det hos fastlegen for en vanlig rutine kontroll med tanke på sykdommer osv. Siden jeg ikke fikk mensen. Men ikke hos spesialist. :)

Sent from my HTC One mini 2 using BV Forum mobile app
 
Men det er jo ikke på GU? Det er ved lap? Det virker som hun foreløpig har fått time til forundersøkelse. Tror jeg.

* Taster på app på mobilen *

Ja, ved lap, selvfølgelig. Skrev litt for raskt. Den eneste muligheten for å få konstatert endo, er lap. Man får ikke diagnosen uten biopsi.
 
Har du fått time?
St. Olav hadde ikke så veldig lang ventetid ved fertilitetsseksjonen, men vet ikke hvordan det er om du skal til vanlig gynekolog. Namsos ligger på ca 5 mnd ventetid, når det gjelder å komme inn til gyn og Levanger er jeg ikke sikker på, men mener det ble sagt tidligere at de hadde litt lengre tid enn Namsos.
Legen min henviste meg direkte til St. Olavs om jeg forsto ham rett... trur det var rundt 6. jeg var hos fastlegen min, går fortsatt å venter på brev....
 
Okey :) hva er biopsi?? Er ikke så veldig inn i det greiene enda.

Sent from my HTC One mini 2 using BV Forum mobile app

Biopsi så fjerner de en bit vev og sender inn til et laboratorium for å finne ut hva det er.
 
Legen min henviste meg direkte til St. Olavs om jeg forsto ham rett... trur det var rundt 6. jeg var hos fastlegen min, går fortsatt å venter på brev....

Gi de noen dager til, så ringer du først legen å spør om han har sendt henvisningen, så ringer du St. Olav å hører om de har fått den. Men det tar ofte 1-1,5 måneder før man hører noe har jeg erfart. Litt etter hvilken avdeling du skal på.
 
Gi de noen dager til, så ringer du først legen å spør om han har sendt henvisningen, så ringer du St. Olav å hører om de har fått den. Men det tar ofte 1-1,5 måneder før man hører noe har jeg erfart. Litt etter hvilken avdeling du skal på.
Takk for tips... greit å få ringt fastlegen min snart uansett,må sjekke om de har fått journalene til meg å unga.
 
Da har jeg bestilt time og har fått time på torsdag klokka 2. Merker jeg gruer meg.

Sent from my HTC One mini 2 using BV Forum mobile app
 
Lykke til!

Ikke lenge til,i det minste. Godt å komme igang

fra app
 
Ja, det er skummelt om man får svar man ikke liker, men altså, ingenting FORANDRER seg av at du evt får vite, du får bare vite hva som er utfordringene, og derved kan man forsøke å løse dem :)
 
Da har jeg bestilt time og har fått time på torsdag klokka 2. Merker jeg gruer meg.

Sent from my HTC One mini 2 using BV Forum mobile app

Lykke til! Forhåpentligvis er enten alt bra, eller så finner de noe som lett kan "fikses". :)
 
Blææh. Trodde det var i dag jeg skulle til legen, men er jo ikke før den 18:(

Sent from my HTC One mini 2 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp