Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det handler ikke om å ha rett, eller, i det minste ikke for meg.
Det som er viktig, er å informere slik at flest mulig vet om hvilke muligheter man har. Det er barn som lider fordi foreldre gjør feil og/eller er forsømmende i sin omsorg, og jeg synes ikke det er noe man skal ha skylapper for.
Det handler ikke om hva jeg gjør/ikke gjør, det er det jo du som er opptatt av.
Men hva DU anser som feil kan for en annen være noe de må gjøre, vet du hvorfor folk tar de valgene de gjør?
La meg ta eksempelet ditt fra det andre innlegget, du mener du heller vil ha oppkast enm død unge i bilen? For meg var det snu setet eller ha død unge i bilen. En unge som kveles av eget oppkast er en stor risiko, det kan gå galt, alvorlig galt. Det kan også få alvorlige følger at den som kjører blir distrahert av et barn som setter oppkast i halsen, da er risikoen MYE høyere for ulykker enn ved vanlig kjøring. Er det da riktig å komme med moralpreken og "informere" om sikring av barn i bil? Jeg vet da det jeg trenger om bilsikring jeg, trenger ingen til å fortelle meg det
Du nevner også at om noen trenger alkohol for å slappe av så er det et alkoholproblem i bunn? Hmmm... jeg ser ingen her i denne tråden som skriver at de MÅ ha alkohol for å slappe av. Heller at de tok seg et glass for å ha en hyggelig kveld, noe de selvfølgelig kunne hatt uten alkohol også men skader det noen å ta et glass? Min baby lå å sov mens jeg og pappan delte en flaske vin. Er vi forferdelige foreldre som setter barna sist av den grunn kanskje?
Det handler ikke om å ha rett, eller, i det minste ikke for meg.
Det som er viktig, er å informere slik at flest mulig vet om hvilke muligheter man har. Det er barn som lider fordi foreldre gjør feil og/eller er forsømmende i sin omsorg, og jeg synes ikke det er noe man skal ha skylapper for.
Det handler ikke om hva jeg gjør/ikke gjør, det er det jo du som er opptatt av.
Når man så har informert på en ordentlig måte EN gang så skal man siden lukke munnen sin og respektere at ikke alle kan ta samme valg som en selv for sine barn. Det er mennesker det er snakk om og ikke maskiner ;-) ! Du kan ikke vite noe om hvorfor folk gjør som de gjør, derfor kan du heller ikke komme å påstå at du sitter på svaret for hva som er best for andres barn! Så kan du velge å være uenig, uten at andres valg blir noe mer feil av den grunn.
Dette er visst et sårt tema, hehe..
Jeg skriver det en gang til: Det handler ikke om hva JEG mener er rett eller galt, eller om hva JEG gjør.
Det handler om ting som beviselig er skadelig og farlig for barnet.
Hvis du vet/tror at det var viktigere å snu barnet ditt, er vel ikke det noe du trenger å forsvare for meg? (Det er et av poengene mine.)
Du bor kanskje et sted der det er umulig å unngå å kjøre langt i bil av gangen uten å stoppe, eller har en bil man ikke kan skru av airbagen foran på, eller kanskje du ikke vet hvor farlig det egentlig er å kjøre med barnet forovervendt?
Det vet jeg ikke, men informasjon bør ikke støte deg hvis du faktisk ER sikker i din sak om at du har gjort det beste for ditt barn.
Dessuten er det veldig mange der ute som trenger informasjon om de simpleste ting, som har med omsorg for barn å gjøre, selv om det tydeligvis er mange her på forumet som ikke vil forholde seg til den sannheten.
Uten sammenligning forøvrig, viser det jo hvor arrogante og ignorante enkelte er når det opprettes grupper på FB som f.eks "Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet," og det er SÅ mange foreldre som surver om at de aaaaldri gjorde noe galt mot sine barn, selv etter å ha tapt flere runder i retten "mot" barnevernet.. "Ingen kan gjøre en bedre jobb enn meg, for det er MITT barn.."
Jeg er stadig usikker på om jeg gjør det beste for mitt barn, så jeg tilegner meg all den kunnskap jeg kan, og tar imot hjelp når det trengs.
Jeg er ikke så arrogant at jeg tror jeg ikke kan lære mer. Selv om både mannen min og jeg har jobbet lenge med barn, har mye kunnskap om sykdommer og ulike tilstander, søker vi allikevel hjelp hos en fersk helsesøster uten egne barn når sønnen vår kan ha nytte av det. (Nei, jeg beskylder ikke deg for å la være å søke hjelp når barnet er sykt.)
Ikke fordi hun nødvendigvis har noen løsning, eller har en annen løsning enn vi alt viste om/har lest oss til, men fordi vi ikke vil la noe være uprøvd i vår søken for å bli bedre foreldre, og gjøre det så bra som mulig for sønnen vår.
Forøvrig synes jeg ikke noe om å sette barna sine sist, eller å drikke med barn til stede, fordi man har valgt å få barn, og bør være ved sine fulle fem når man er alene om omsorgen for dem.
Du står helt fritt til å synes noe annet, men ikke still spm du ikke vil ha svar på.
Jeg har ikke skrevet at noen her MÅ ha alkohol for å slappe av, det er evt. noe du har lest mellom linjene, men så er altså den misforståelsen oppklart.
Det kan lønne seg å se litt på syntaks ordvalg og tegnsetting, og ikke bare lese ord for ord; da er det lettere å ikke misforstå.
(Jeg mener det ikke nedlatende.) Når man kommuniserer skriftlig og i tillegg har veldig forskjellige utgangspunkter/ståsted på mange områder, blir det fort misforståelser, men mange av dem kunne vært unngått.
Oi sann, nå kommer klørne, hehe..
Repetisjon er nødvendig fordi det stadig blir nye foreldre, både generelt og her på forumet.
Enkelte trenger ting inn med teskje også.
Foreløpig har jeg ikke kritisert noen her eller måten de gjør ting på, og ei heller hevdet å vite hvorfor de velger som de gjør, eller sagt at jeg vet hva som er best for alle andre.
Jeg har dog stilt meg spørrende, for å prøve å forstå.
Kanskje du skulle prøve det også?
Hvis du leser før du svarer, sparer du deg selv for mye tid også.
Klørne er vel heller dine tenker jeg ;-) ! Som jeg sa tidligere, nytter ikke å diskutere med bedrevitere som alltid skal ha rett. Du kunne jo nekte for at du var en av de men da kunne du lest dine egne innlegg igjen og igjen til det kanskje gikk inn. Går det uansett ikke inn er det bare enda et bevis på at du er en av de.
Og med det kan jeg erklære dette slaget med "pigeon chess" for over, og du dreit akkurat på brettet..
(Google it.)
-_- Sukk..
Sårt vil jeg ikke si, men det skaper mye frustrasjon og irritasjon hos mange.
Jeg forsvarer meg ikke til deg. Jeg er verdens beste mamma til mine barn. Sånn er det bare det er vel ingenting å forsvare...
Jeg legger frem eksempler til deg slik du gjorde i et tidligere innlegg, med det prøver jeg å vise deg at pekefinger og påtvungen info ikke er nødvendig for de fleste, de er informert, men det kan være ting som gjør at de på en eller annen måte går utenom anbefalingene. Og da er det voldsomt provoserende med slike svar som du kom med "bedre med oppkast enn død unge" altså HALLO!!!! Alle vasker spy fremfor å se ungen sin dø, tror du virkelig noe annet? Selvfølgelig finnes det de som er dårlig opplyst og rett og slett mangler kunnskapen, men det er ikke mange og ihvertfall ikke her inne hvor dette er tema i diskusjonen ofte! Hva med å heller informere på helsestasjon, i barnehagen osv? Så slipper vi "jeg vet best" holdninger!
Dette var på ingen måte snakk om facebookgrupper ang barnevern heller, det er ikke sammenlignbart! Dette er ofte mennesker som har blitt fratatt barna, så da har vel den riktige innstansen steppet inn og hjulpet barnet/barna!
Du skrev vel i et annet innlegg at om noen trenger alkohol for å slappe av så er det et mulig alkoholproblem? Gjorde du ikke?
Jeg sa vel heller ikke at du påsto at noen her hadde et alkoholproblem men når du skriver som du skriver etter at mange her inne har kommentert at de tar seg et glass for å slappe av så tror jeg du er smart nok til å skjønne hvem vei det blir tolket
"Forøvrig synes jeg ikke noe om å sette barna sine sist"
Den setningen der sier vel sitt om at dette er en dødfødt diskusjon. For det er slike setninger som får andre til å tolke deg "feil"vei og tenke at du tror andre som gjør valg du ikke gjør setter barna sine i andre rekke.
En virkelig nedsettende måte å legge frem en mening på
Ta deg heller en bolle og se deg selv i stede for alle andre du ;-) !!
The prosecution rests. (Google det også du. )
Under følger et noe rotete forsøk på å rydde litt i det du skriver, ved å svare deg avsnitt for avsnitt:
Dessverre er det mange som tror at å snu barna automatisk vil gi mindre spy, eller som ikke forstår at endringen ved å snu kan være tilfeldig, og dermed setter barna sine i fare.
Jeg tar heller sjansen på at noen blir fornærmet enn at jeg ikke har prøvd å nå frem til så mange som mulig med riktig (ja, her dreier det som riktig og gal ifht statistikker, som Trygg Trafikk opererer med) informasjon om bilsikring.
Jeg informerer ved så mange kanaler som mulig, og politiet har også hjulpet til her.
Nei, barnevernet har ikke nådd inn til alle som er skyld i omsorgssvikt, og om det kan unngås at velmenende foreldre trenger hjelp av barnevernet.. Ja, så skriver jeg gjerne på et forum nå og da, det er en smal pris å betale, om det så enn av og til resulterer i noen kommentarer fra forsmådde foreldre tilbake.
"Uten sammenligning forøvrig" betyr forøvrig at jeg ikke sammenligner noen her med det påfølgende eksempelet i innlegget du sikter til.
Jeg skrev det, men jeg skrev ikke at noen her hadde alkoholproblemer. Det må gå an å snakke på generell basis, hvis man ikke får lov til å gå inn på enkelteksempler fordi noen kan bli støtt. (Noe som forøvrig ikke er skadelig, og kanskje til og med kan presse en til å se litt på sine egne valg. Det er en velbrukt metode innenfor medie- og informasjonsbransjen)
Det var du som skrev at du satt barna dine sist, og lurte på om du var en dårlig forelder.
Jeg ga min mening om halvparten av den setningen.
Jeg er ikke ansvarlig for hvordan andre tolker meg, kun for hva jeg skriver.
"Uten sammenligning forøvrig" betyr at jeg ikke sammenligner noen her med det påfølgende eksempelet.
Hvis du føler deg støtt, er det hos deg problemet ligger når jeg ikke har snakket direkte til deg, eller du vet/bør vite/hevder du vet at det jeg sier ikke angår deg.
Hvis du har blitt lei deg, beklager jeg det.
Jøss for en kommentar fra deg, synes du kan stoppe jeg nåDu ville kommet lenger her i livet V å følge mine velmenende råd. du har det sikkert nok ikke så godt med deg selv . Å det er jo i grunn litt trist
Jøss for en kommentar fra deg, synes du kan stoppe jeg nå
Selvsagt synes jeg det når man går på personDet synes du vel jeg synes hun skulle stoppet for lenge siden. Så får vi synes hver for oss
Selvsagt synes jeg det når man går på person