Når drakk du alkohol etter fødselen?

Han er nå åtte uker og har ingen planer om å drikke med det første.. :)

Jeg ammet 24/7 og hadde veldig behov for å bli kjent med den lille på det tidspunktet jeg, men jeg forstår jo at folk er forskjellige og orker/prioriterer forskjellig. (Mener det ikke nedlatende, får bare ikke formulert meg annerledes.)
Vi har f.eks ikke hatt barnevakt mer enn 2 ganger i 1-2 timer på dagen enda, og kommer nok ikke til å gjøre mer av det på veldig lenge heller. :)

Det er forskjell på babyer altså, vi hadde barnevakt over natten da eldste var kun 3 måneder, men hun sov da hele natten og var våken ca to timer i løpet av den tiden vi ikke var der.

Innbiller meg at hun var rundt 3 mnd. Var snakk om kanskje halvannen cider før jeg ble ringt, vi trodde hun hadde begynt å ta litt flaske, men hun nektet å roe seg, så svigermor i nabohuset var helt fra seg fordi hun gråt. Hjalp vel lite at jeg kom hjem da, for hun hylte jo bare enda mer siden jeg ikke kunne amme henne...

Han ble 2 år i oktober og har ilke drukket enda.
Ser ikke poenget og har ikke lyst.

1 år og 1 mnd etter fødsel, drakk et par glass vin i en 50-årsdag :)

Tok noen slurker vin da lille var 3,5 mnd, men ble bare stressa og redd for at hun plutselig skulle våkne for mer pupp :p Nå er hun 7,5 mnd og det frister ikke i det hele tatt, tror ikke jeg kommer til å drikke så ofte når amminga er ferdig heller. Har ikke noe behov for det enda hvertfall, koser meg med brus og mukholm.

3 mnd med begge

Man må da vel ikke være ferdig med festing selv om man har blitt mamma. Jeg har ikke forandret personlighet bare fordi jeg har en baby. Jeg var på julebord med jobben da hun var en uke fra 3 mnd. Ammer ikke da. Har dog ikke behov for å sitte hjemme å drikke vin eller øl, men en fest med venner av og til er helt nødvendig for min del :)
Selvsaht ikke men for meg var det ikke viktig å komme seg på fest første tiden :)
Min var 18 mnd da jeg var på første fest

Last edited:
Hvordan i all verden orker man fest og "fyll" så tidlig etter fødsel? Og hvorfor bruker man tiden på det? :P
Tenker det samme:p Jeg var helt utslitt etter svangerskap, fødsel/ks og søvnmangel. Men ikke alle er det da. Men tror ikke jeg hadde hatt lyst til å dra på fest om jeg hadde hatt energi til det heller, var liksom ikke der fokuset var. Så ja jeg også tenker "hvordan orker de?" :p zzzzzz

Trenger ikke være fest og fyll :) jeg tok noen glass med mannen en lørdag 3 uker etter lille kom. Viktog for oss å ha en kveld sammen med god mat, vin og litt kos :p
Nei det trenger ikke være fyll. Men jeg ammet og da skal man ikke drikke noe før tidligst 6 uker etter termin. Og selv etter det så ammet jeg såpass ofte og "uforutsigbart" at jeg ikke kunne stolt på at det gikk 2-3 timer etter det ene glasset ned vin. Hadde sikkert vært koselig, men det lot seg ikke gjøre.

Man må da vel ikke være ferdig med festing selv om man har blitt mamma. Jeg har ikke forandret personlighet bare fordi jeg har en baby. Jeg var på julebord med jobben da hun var en uke fra 3 mnd. Ammer ikke da. Har dog ikke behov for å sitte hjemme å drikke vin eller øl, men en fest med venner av og til er helt nødvendig for min del :)
Jeg var på julebord med venninner når min var 4 uker. Drakk ikke og hadde med baby. Koselig det å være litt sosial:)

Jeg forandret ikke personlighet vil jeg si, men mye forandret seg. Jeg tror det er ganske normalt at man endrer seg når man blir mamma. Det er ikke det at jeg ikke likte å være med venner, men det var babyen som var hovedfokus. Ikke av valg egentlig, men av rent instinkt vil jeg si. Sånn jeg opplevde det hvertfall.

Last edited:
  • Liker
Reactions: BMC
Gikk lang tid, festing utgikk i lange tider etter jeg fikk barn
Hvordan i all verden orker man fest og "fyll" så tidlig etter fødsel? Og hvorfor bruker man tiden på det? :p
Med førstemann var jeg og mannen på fest da hun var 2 mndr. Jeg var langt nede og den årlige sommerfesten var et lyspunkt for meg. Har aldri fått inntrykk av at noen syntes det var helt galt.. Foruten her da :p

Var ikke meningen å QUOTE deg Kengu ;)

Hun var vel rundt året. Tok ikke flaske, så kunne ikke drikke noe før hun sluttet å amme. Behovet for alkohol og fest var heller ikke der. Nå er hun 4,5 år, og fest er fortsatt ikke noe jeg prioriterer :)

Med førstemann var jeg og mannen på fest da hun var 2 mndr. Jeg var langt nede og den årlige sommerfesten var et lyspunkt for meg. Har aldri fått inntrykk av at noen syntes det var helt galt.. Foruten her da :p

Var ikke meningen å QUOTE deg Kengu ;)

Det er ikke noe galt i det, men her inne så skal man være 100% mamma, ikke prioritere kjæresten, ha barnevakt, eller venner de første årene til barnet da har man prioriteringene feil sted :)
Dette representerer ikke verden utenfor bv opplever jeg, det er både forståelig og godtatt at også mor trenger å lufte hode etter å ha blitt mamma :)
Med førstemann var vi på julebord da han var 4 måneder :)

Det er ikke noe galt i det, men her inne så skal man være 100% mamma, ikke prioritere kjæresten, ha barnevakt, eller venner de første årene til barnet da har man prioriteringene feil sted :)
Dette representerer ikke verden utenfor bv opplever jeg, det er både forståelig og godtatt at også mor trenger å lufte hode etter å ha blitt mamma :)
Med førstemann var vi på julebord da han var 4 måneder :)
Hvor har du fått det fra ? selv om man ikke drikker alkohol etter noen få uker så kan man fint være med venner, ha kjærestetid osv
Aldri sett noen som har sagt man kun skal cære 100 % mamma

Hvor har du fått det fra ? selv om man ikke drikker alkohol etter noen få uker så kan man fint være med venner, ha kjærestetid osv
Aldri sett noen som har sagt man kun skal cære 100 % mamma

Har lest det flere ganger her inne på mine år på bv. Har til og med vært flere diskusjoner om dette emne :)
Men skrev da ikke at du mente det, så bør ikke føle deg truffet :)

Tror de aller fleste er enige om at man ikke skal prioritere fest, kjæreste og venner FORAN barnet og på bekostning av barnets beste. Men så er det forskjellig syn på hva som er bra nok for babyen. På samme måte som at det er forskjellig syn på alt annet...fra bilsikring til gravides kosthold til morsmelkerstatning til vippestol osv...

Jeg har ikke ammet nå med nr 3 så tok meg rett som det var et glass vin til maten når det var ønskelig ganske få uker etter fødsel. Man blir ikke noe mindre i stand til å passe på barn og fokusere og bli kjent med babyen selvom man tar seg et glass vin :-) det er vel kanskje forskjell på folk men jeg har i alle fall aldri blitt påvirket nevneverdig av et glass.
Ser det blir snakket om fest og fyll men ærlig talt "drikke alkohol" trenger vel ikke være fest og fyll? For meg har det dreiet seg om et glass i ny og ne. Fyll er et ord jeg ikke kjenner til rett og slett. Her i huset klarer vi fint å styre oss.
M nr 1 og 2 husker jeg ikke. Ble vel ikke noe alkohol m det første med nr 1 da jeg faktisk ammet den gangen i noen mndr, nr 2 ammet jeg bare et par uker...

Back
Topp