Når drakk du alkohol etter fødselen?

Her var det fordi sambo fylte 30 år og vi hadde overraskelsesbursdag :) også synes jeg at til tross for at man har blitt mamma kan man ha det gøy å være sosial uten baby likevel, jeg har det gøy på fest - og nei, det er ikke pga alkoholen.. må visst presisere det her.

Jeg sier jo ikke at man ikke skal ha det gøy, men jeg forstår ikke prioriteringen så tidlig etter fødsel. Da var jeg travelt opptatt med å bli kjent med babyen og nyte å være mamma. :)

Det gikk minst 1,5 år om ikke mer etter de to første. Sistemann er 5 mnd og ikke mine tanker enda :-)

Jeg lurer på hvorfor så mange setter ut klørne og føler de må forsvare seg hvis de egentlig er trygge på sine valg..
Her får man tyn og er både det ene og det andre fordi man vil være sammen med barna sine, og venter med fest og alkohol, eller (gud forby) ikke drikker alkohol, eller ikke har barnevakt.. Oh the humanity! ...
Dersom man sikrer barna sine riktig i bil, fullammer lenger enn 4 mnd, ammer lenger enn 1 år, følger nasjonale retningslinjer om kosthold for mor/barn, eller kanskje til og med prøver å lære bort noe til andre... Ja, da er man medlem av "mammapolitiet." -_-
Det må være det dummeste ordet som finnes.

Hvorfor ikke starte med seg selv; bygge seg selvtillit og tenke i forkant av sine valg, så man ikke blir så lett vippet av pinnen hvis noen stiller spm ved dem i etterkant?
At noen sier de bruker all sin tid på barna, lager mat fra bunnen av, ikke bruker barnevakt osv, undergraver ikke valgene til dem som velger stikk motsatt. Chillax.

Jeg sier jo ikke at man ikke skal ha det gøy, men jeg forstår ikke prioriteringen så tidlig etter fødsel. Da var jeg travelt opptatt med å bli kjent med babyen og nyte å være mamma. :)
Prioriterte sambos 30årslag ja :p men nå er mini nesten 2 år og har ligget bort for andre gang nå nettopp. For meg handlet det ikke om å prioritere bort barnet mitt, men å sette av litt tid til å være sosial med vennene mine i den babybobla jeg var i. Og nei - føler ikke at jeg sier det for å forsvare meg (ref. ditt siste innlegg), mer fordi det høres ut som at jeg ikke prioriterte barnet mitt fordi jeg valgte sånn, og det får ikke bli siste ord :p føler heller ikke at dere som "ikke ser poenget" er ute for å ta noen, men man må jo få dele synspunkt :)

Jeg lurer på hvorfor så mange setter ut klørne og føler de må forsvare seg hvis de egentlig er trygge på sine valg..
Her får man tyn og er både det ene og det andre fordi man vil være sammen med barna sine, og venter med fest og alkohol, eller (gud forby) ikke drikker alkohol, eller ikke har barnevakt.. Oh the humanity! ...
Dersom man sikrer barna sine riktig i bil, fullammer lenger enn 4 mnd, ammer lenger enn 1 år, følger nasjonale retningslinjer om kosthold for mor/barn, eller kanskje til og med prøver å lære bort noe til andre... Ja, da er man medlem av "mammapolitiet." -_-

Hvorfor ikke starte med seg selv; bygge seg selvtillit og tenke i forkant av sine valg, så man ikke blir så lett vippet av pinnen hvis noen stiller spm ved dem i etterkant?
At noen sier de bruker all sin tid på barna, lager mat fra bunnen av, ikke bruker barnevakt osv, undergraver ikke valgene til dem som velger stikk motsatt. Chillax.

Jeg tenker det handler om svarene man får jeg, jeg ser alt for ofte svar som "jeg tenkte kun på babyen min på den tiden jeg" som om andre ikke gjør det samme fordi de tar andre valg :rolleyes: eller "her settes alltid barna først" som om man ikke kan være vennine og kjæreste og alikevel sette barna først :( nå setter jeg det på spissen. Men jeg tror det er disse svarene som får fram klørne hos mange, inkl meg selv til tider. Vi er jo alle forskjellige. Og at noen tar et annet valg betyr ikke at de ikke peioriterer riktig eller setter barna sine først :)

Gudskjelov er jeg ikke av typen som har behov for å forsvare meg selv med nebb og klør. Føler meg veldig trygg på mine valg ang mitt barn faktisk! Men det jeg kjenner er at jeg blir en smule provosert av den belærende innsatsen fra enkelte, som i mitt hode hører hjemme hos mammapolitiet.... Og ofte kommer denne innsatsen som spydige bemerkninger som på denne tråden, der det i utgangspunktet blir spurt et enkelt spørsmål, så tar det helt av... Et godt eksempel; det finnes knapt en forelder i dagens samfunn som ikke vet hva som er anbefalt ift barnesikring. Likevel velger noen å snu før pga ulike årsaker og får da hets... Da kommer dette mammapolitiet med pekefingeren da og tror de er særs informative i sine uttalelser, om noe alle vet. Revolusjonerende informasjon om forskning og rapporter som viser det ene eller andre og hvor ansvarsløst det er å ikke la barnet spy ned baksetet i stedet for å snu det. Og bare så det er sagt, jeg er ikke av de som snur sete tidlig, MEN har forståelse for at andre velger noe annet. Det hele handler om respekt, noen mener de er fornuften selv, og det må de gjerne tro for min del, men sannheten er at vi alle er enkelt individ med forskjellige barn, livserfaringer, forutsetninger, behov osv. Jeg vil være mest mulig hjemme med barnet mitt, drikker svært lite alkohol og skal lage barnemat selv. Likevel tenker jeg at de som ikke velger å gjøre det likt, er like gode mennesker og for alt vi vet kanskje bedre foreldre fordi de klarer å senke skuldrene, ta bedre vare på seg selv og dermed ha mer overskudd til barna!

Last edited:

Enig med deg

Så utrolig lei av å se mammapolitiet bli brukt hver gang noen gjør det som anbefales.

Gudskjelov er jeg ikke av typen som har behov for å forsvare meg selv med nebb og klør. Føler meg veldig trygg på mine valg ang mitt barn faktisk! Men det jeg kjenner er at jeg blir en smule provosert av den belærende innsatsen fra enkelte, som i mitt hode hører hjemme hos mammapolitiet.... Og ofte kommer denne innsatsen som spydige bemerkninger som på denne tråden, der det i utgangspunktet blir spurt et enkelt spørsmål, så tar det helt av... Et godt eksempel; det finnes knapt en forelder i dagens samfunn som ikke vet hva som er anbefalt ift barnesikring. Likevel velger noen å snu før pga ulike årsaker og får da hets... Da kommer dette mammapolitiet med pekefingeren da og tror de er særs informative i sine uttalelser, om noe alle vet. Revolusjonerende informasjon om forskning og rapporter som viser det ene eller andre og hvor ansvarsløst det er å ikke la barnet spy ned baksetet i stedet for å snu det. Og bare så det er sagt, jeg er ikke av de som snur sete tidlig, MEN har forståelse for at andre velger noe annet. Det hele handler om respekt, noen mener de er fornuften selv, og det må de gjerne tro for min del, men sannheten er at vi alle er enkelt individ med forskjellige barn, livserfaringer, forutsetninger, behov osv. Jeg vil være mest mulig hjemme med barnet mitt, drikker svært lite alkohol og skal lage barnemat selv. Likevel tenker jeg at de som ikke velger å gjøre det likt, er like gode mennesker og for alt vi vet kanskje bedre foreldre fordi de klarer å senke skuldrene, ta bedre vare på seg selv og dermed ha mer overskudd til barna!

Godt skrevet :) veldig enig i det du skriver.

Enig med deg

Så utrolig lei av å se mammapolitiet bli brukt hver gang noen gjør det som anbefales.

Mammapoliti blir vel sjeldent brukt ene og alene fordi noen følger anbefalinger, det blir vel brukt når noen har stort behov for å fortelle alle andte om at de faktisk følger de og omtrent krever at andre skal gjøre det samme, snakker nedsettende, ovenfra og ned holdning til de som gjør andre valg og har andre prioriteringer enn seg selv. Vi er da alle forskjellige, betyr ikke at noen av oss er dårlige foreldre av den grunn ;)

Tok en øl sommeren eldste var 5 mnd. Minste er snart 7 mnd og har enda ikke drukket alkohol.

Mammapoliti blir vel sjeldent brukt ene og alene fordi noen følger anbefalinger, det blir vel brukt når noen har stort behov for å fortelle alle andte om at de faktisk følger de og omtrent krever at andre skal gjøre det samme, snakker nedsettende, ovenfra og ned holdning til de som gjør andre valg og har andre prioriteringer enn seg selv. Vi er da alle forskjellige, betyr ikke at noen av oss er dårlige foreldre av den grunn ;)
Joda det gjøres ofte
Noen tar aøt som kritikk og blir fornærmet når man ikke har gjort som anbefalt og må da komme med mammapoliti til de som gjør som anbefalt.
Mammapoliti er i grunn et tullete ord

Joda det gjøres ofte
Noen tar aøt som kritikk og blir fornærmet når man ikke har gjort som anbefalt og må da komme med mammapoliti til de som gjør som anbefalt.
Mammapoliti er i grunn et tullete ord

Ikke slik jeg har brukt det ihvertfall. For meg blir det mammapoliti når man bare må komme med info og anbefalinger med en gang andre har gjort noe annet selv om de er godt opplyste...

Har ikke sagt du gjør det heller ;)

Og jeg påsto ikke du hadde sakt det heller ;) men synd at det blir brukt som skjellsord :( men syns det er på sin plass å nevne det når noen kommer med pekefingeren. Syns det har vært mye av det her inne. Ikke nødvendigvis denne tråden

Jeg tenker at folk som alltid kommer med pekefingeren og skal belære og rette på det alle andre gjør, ofte kan sitte med noe dårlig samvittighet overfor seg selv og sitt og derfor kanskje føler behov for å prakke på andre folk en hel haug med generell info og anbefalinger som alle andre vet fra før. Man kan jo legge ut i det videste så mange anbefalinger og tips og råd man kan lese seg opp på.
Jo mer info man kommer med, jo bedre selvfølelse får man.
Men barn kommer ikke med bruksanvisninger og fasitsvar. Jeg har selv tre barn og de er ikke like på en flekk. Det som fungerte for nummer 1 fungerer definitivt ikke på nummer 3. Til eksempel. Dette var mine tanker rundt mammapolitiet. Å jo, mammapoliti er en når en tilstadighet kommer med den belærende pekefingeren og "jeg vet best hva som fungerer for absolutt alle" holdningen. En kan jo nekte til en blir blå i trynet, det vil ikke utgjøre noen forskjell .

Jeg tenker at folk som alltid kommer med pekefingeren og skal belære og rette på det alle andre gjør, ofte kan sitte med noe dårlig samvittighet overfor seg selv og sitt og derfor kanskje føler behov for å prakke på andre folk en hel haug med generell info og anbefalinger som alle andre vet fra før. Man kan jo legge ut i det videste så mange anbefalinger og tips og råd man kan lese seg opp på.
Jo mer info man kommer med, jo bedre selvfølelse får man.
Men barn kommer ikke med bruksanvisninger og fasitsvar. Jeg har selv tre barn og de er ikke like på en flekk. Det som fungerte for nummer 1 fungerer definitivt ikke på nummer 3. Til eksempel. Dette var mine tanker rundt mammapolitiet. Å jo, mammapoliti er en når en tilstadighet kommer med den belærende pekefingeren og "jeg vet best hva som fungerer for absolutt alle" holdningen. En kan jo nekte til en blir blå i trynet, det vil ikke utgjøre noen forskjell .

Det var en ny måte å se på det på; å ville det beste for alle, og komme med informasjon fordi man til stadighet ser barn som lider under ignorante foreldre.. Det er negativt og kommer av egen usikkerhet fordi man etter beste evne handler etter anbefalingene som er utarbeidet av noen som vet langt bedre enn en selv.
Mens å gå på lykke og fromme og la seg fornærme av informasjon, det er ikke arrogant, og viser ikke usikkerhet..

Jaja, vi er forskjellige i vår oppfatning av oss selv, og andre mennesker. Artig å lese her på forumet; det er som et vindu inn i antropologien. :)

Last edited:

Dersom alle hadde visst hva som var best for barn, hadde vi ikke trengt barnevern, eller retningslinjer fra offentlige myndigheter/organer, eller videre forskning. Det forbløffer meg stadig hvilken motvilje som finnes mot å lære hos enkelte. (Neida, jeg sier ikke det gjelder deg.) Dersom vi som samfunn legger oss på laurbærene og tenker at "nei, nå vet sikkert alle det som bør vites, og vi trenger ikke forsøke å bedre oss," ja, da blir det triste tilstander her. Det er forsøkt før, og praktiseres fremdeles altfor mange andre steder, og resultatet var/er ikke spesielt heldig.

Til eksemplene dine (siden du tok dem opp selv..): Det er i mitt hode alltid bedre med en unge full av spy enn en død unge.
Barn har best av edru foreldre, enten man liker det faktumet eller ikke. Det samme gjelder mat laget fra bunnen av.
Det er også (merk: også) mulig å ta vare på seg selv og senke skuldrene uten å sette vekk barnet for tidlig og/eller drikke alkohol.
Dersom man ikke klarer å slappe av uten alkohol, har man per definisjon et alkoholproblem.
Personlig synes jeg det er trist om man signaliserer til barna sine at man trenger fri fra dem. (Ja, det forekommer oftere enn mange tror, at barnet sitter igjen med den følelsen.)

Jeg har så langt til gode å se noen hevde at de er bedre mennesker her. Jeg ser dog til stadighet noen ta seg nær av at det nevnes at anbefalingene og sunn fornuft(?) viser at å være mamma krever noen "offer" og kan være slitsomt til tider når man setter barnet og dets behov foran seg selv og sine behov.

Last edited:
Det var en ny måte å se på det på; å ville det beste for alle, og komme med informasjon fordi man til stadighet ser barn som lider under ignorante foreldre.. Det er negativt og kommer av egen usikkerhet fordi man etter beste evne handler etter anbefalingene som er utarbeidet av noen som vet langt bedre enn en selv.
Mens å gå på lykke og fromme og la seg fornærme av informasjon, det er ikke arrogant, og viser ikke usikkerhet..

Jaja, vi er forskjellige i vår oppfatning av oss selv, og andre mennesker. Artig å lese her på forumet; det er som et vindu inn i antropologien. :)

At mammapolitiet skal være enig hadde jeg selvsagt ikke trodd. I stede fortsetter man å kjøre i samme "jeg vet best" og "andre barn lider fordi foreldrenes velger å gjøre ting anderledes enn meg" spor, å sånt kan man selvsagt ikke diskutere med. Viktig å ha rett vettu :-)

Last edited by a moderator:
At mammapolitiet skal være enig hadde jeg selvsagt ikke trodd. I stede fortsetter man å kjøre i samme "jeg vet best" og "andre barn lider fordi foreldrenes velger å gjøre ting anderledes enn meg" spor, å sånt kan man selvsagt ikke diskutere med. Viktig å ha rett vettu :)

Det handler ikke om å ha rett, eller, i det minste ikke for meg. ;)
Det som er viktig, er å informere slik at flest mulig vet om hvilke muligheter man har. Det er barn som lider fordi foreldre gjør feil og/eller er forsømmende i sin omsorg, og jeg synes ikke det er noe man skal ha skylapper for.
Det handler ikke om hva jeg gjør/ikke gjør, det er det jo du som er opptatt av. ;)

Back
Topp