Lil_Sol sin reise til barn nr 2 (født)❤️

Ååå @Lil_sol gratulerer så uendelig mye! :Heartred Hørtes ut som en heftig opplevelse, men godt å høre at alt gikk bra! Kos deg med den lille jenta di!:love017
 
Gratulerer så masse med den lille❤️ godt jobba❤️
 
Gratulerer så mye :Heartred Kos deg med den lille :Heartred
 
Gratulerer så mye med ei lita frøken:binkybaby:dummy1::Heartpink:wav:love7:love017:cool05:dance008:dance018:gen014 Kose deg masse med lille nurket, og bare nyyyt nyfødtbobla❤️
 
Å gratulerer så mye!! Tenk at endelig er hun er! Hun skulle bare visst hvor lenge du har ventet på henne :shy: Ønsker deg en nydelig barseltid :Heartpink
 
Tusen takk for alle gratulasjoner :Heartpink

Vi nyter dagene, de har smeltet litt sammen. Følt meg minst groggy i dag, og har vært oppe og gått fra senga også. I morgen blir jeg nok kvitt kateteret:Heartpink

Lilly er ei skikkelig godjente! Vi pupper og sover om hverandre. Amming går altså så bra! Er så lykkelig for det! :Heartpink Selvsagt litt sår, men det hører med! Storebror har også vært på liten besøkstur i dag, det gjorde godt i mammahjertet det!:Heartpink
 
40+4
Endelig kom lillemor :Heartpink

TW: vonde rier og keisersnitt


Kom på kontroll den 7 på sykehus til avtalt tid kl 11.30. Får ctg og deretter ultralyd hvor legen synes det er lite fostervann og ønsker å sette meg i gang pga det. Jeg hadde jo ikke trua på å bli satt i gang, så alt av bagger jeg sa jeg sku putte i bilen kvelden før? Nei de sto hjemme :hilarious: vi dro hjem og hentet de + fikk snakket med kommende storebror om at nå blir vi borte et par dager

Tilbake på sykehsuet rett før vaktbytte så det ble litt misforståelser der og ingen fikk med seg at vi var tilbake kl 14.30, men med beskjed om at det ble litt venting så venta vi til litt over kl 17 før vi gav beskjed om at vi er her. Noe jeg i ettertid er glad for at vi ventet så lenge haha!
Ny runde ctg før neste steg, ballong. Gruet meg til å sette den i, synes alt før selve ballongen ble satt var verre (sjekke modning blant anna). Fantes ikke moden, men de fikk ballongen inn og etter det begynte et riehelvete uten like:confused: Hva klokka er til alle tider fra ballongen blir satt får jeg knapt med meg, så det er noe gjetning på tidspunkter.

Fra ca kl 18.00- ca kl 01/02 hadde jeg intense rier. De begynte helt ok, og med beskjed om at de kom til å roe seg antakelig etterhvert og da ville jeg få sove, så trodde jeg det. De endte opp med å ta ut en del væske fra ballongen da riene var såpass intense og kom uten pauser. «Dette hjelper!» sa dem. Men nei, det gjorde det ikke.. jordmora som kom på nattevakt bestemte seg for å undersøke meg selv om dette er noe hun vanligvis ikke gjør når det er satt inn ballong, men pga smertene mine og at jeg fikk oxynorm og litt sånn standard smertelindrende cocktail for at jeg skulle sove, uten videre effekt, så sjekket hun. Da kunne hun kjenne ballongen, og den satt ikke der den skulle og hu dro den ut. Da skulle det bli bedre sa hun. Og joda, fikk noen pauser på ca 3 min og kanskje 5 min, men likevel uregelmessige og intense rier, som også gjerne kunne komme som perler på ei snor. Det strålte altså så ned i lysken, hoftene og korsryggen at jeg visste ikke mine arme råd.. prøvde å puste meg gjennom og de avtok jo, men hjelper fint lite når de kom tilbake 1 min senere.. Ble altså ingen søvn enda, til tross for smertestillende:pompus:

Jordmor sa at vi kan prøve to ting. Enten badekar, eller epidural. Jeg var veldig i tvil om epidural, men hadde allerede gått inn og ut av dusjen en del ganger og jeg var så sliten og hadde så vondt at jeg takket ja til epidural. Ble trillet inn på fødestue etter det. Klokka var nå rundt 01 tipper jeg, så etter så mange timer med intense rier og få pauser uten særlig fremgang, og mye dusjing, følte jeg at jo jeg prøver, og jeg var så trøtt og sliten også.

Å sette epidural gikk over all forventing, han var kjempeflink og dreven han som satt den og jeg hadde altså så god effekt av den! Endelig kunne jeg sove litt. Trodde jeg. Jeg sovnet av innimellom, men fikk brått veldig lavt blodtrykk, så jeg fikk væske intravenøst og måling av blodtrykk jevnlig. Hjerterytmen til lillemor sank også hver gang jeg hadde rie, noe de ikke likte særlig godt. Jordmor ville sette elektrode på hodet, og da måtte de ta vannet. Med fortsatt kun 3 kanskje 4 cm var jeg redd, for sist de tok vannet med storebror gikk det fra 0-100 og nå hadde jeg alt brukt mye krefter på smerter i de foregående timene.. Jordmor beklaget seg veldig for at hun nå ikke kom til å etterfølge mitt ønske om å la det være, de måtte ha bedre oversikt over baby. Da sjekket de åpning igjen, fortsatt mormunn langt bak og ganske avflatet, med kanskje 3-4 cm..

Svært lite fostervann kom ut, riene tok seg litt opp, også kom det litt mer fostervann som også var misfarget. Da kom legene tilbake inn sammen med en ny lege til, og de sa at nå bestemmer vi for å si at det er nok, og vi kjører ned og gjør keisersnitt. De forklarte hvorfor og hvordan, alt i detalj klarer jeg ikke huske da jeg nå var så utrolig trøtt. Ble slettes ikke redd, følte meg mer tom og litt lettet tror jeg!

Kom ned på operasjonsstue, alle var veldig fokuserte og trivelige, virket som et godt team! Slapp å ta ny spinalbedøvelse, og ellers kjente jeg kun at de dyttet og presset på meg, og litt stikking i tissen. Lillemor gråt med en gang de fikk henne ut og hele teamet var faktiske og betryggende! Følte meg veldig godt ivaretatt! Jeg mistet ca 1100ml blod, og alt foregikk som normalt under et keisersnitt.

Så ble jeg kjørt til overvåkning og baby og pappa opp på fødestua igjen. På oppvåkning fikk jeg endelig noe mot disse voldsomme skjelvingene som jeg hadde hatt en goood stund, også sov jeg i ca 15 min. Plutselig og endelig kom de ned med lillemor og pappa Ogsåå ble jeg etterhvert trillet opp på barsel og her er vi nå :Heartpink Og det heldigvis også på alenerom:Heartpink

Alt i alt en fin fødsel, evig takknemlig for at de satte en strek og gjennomførte KS. Riene var dritvonde og det var akkurat som at kroppen visste at de ikke gjorde noe særlig med modningen, fordi tiden dro jo så ut og selv om riene liksom skulle bli litt mildere eller avta litt, eller aller helst ta seg opp så det faktisk ble fødsel, så skjedde det jo basically ikke stort mye på de 7 timene der..

Lillemor har hatt fine blodsukkermålinger, hun var 3840g og 50,5 cm lang - helt helt perfekt:Heartpink Jeg har stått såvidt det er på gulvet, krysser fingrene for at jeg er bedre i morgen så jeg snart får dusja og pussa tenner:dead:

Endelig lillemor, endelig er du her! Og navnet? Det kom en curveball sent i svangerskapet, som passer helt perfekt:

Lilly:Heartpink
Herlighet du er rå :Heartred bra jobba mamma!
Lilly er jo så fint!
 
12/03-24
Hjemme

Vi dro hjem fra sykehuset i går, jeg kunne sikkert vært der ei natt til da det ville vært enklere for meg, men jeg orket ikke tanken på å sove i den vonde sykehussenga ei natt til. Ordnet derfor så vi fikk ultralyd av hoftene til lillemor i går før avreise, + samtale med både jordmor og lege før vi dro.

Første kvelden var litt urolig, mye amming og nærhet. Helt i orden, nytt sted og nye lukter og alt :Heartpink Første natten har vært god!

Akkurat nå sover lillemor godt i vogna si og der har hun sovet i snart tre timer, så vil da tro hu får nok mat av mor:hilarious::love7

I morgen kommer jordmor på hjemmebesøk, og etter det kommer hunden hjem også! Veldig spent på hvordan det blir, men tror det skal gå fint! Største utfordringen er at han hopper i senga om natta. Vi samsover foreløpig ikke, men jeg kan ikke ha en 11kg hund på magen nå type ting:shy: Kan si med en gang at å få sove i egen seng gjorde underverker for kropp og sjel, herregud det var helt fantastisk!
 
Gratulerer så masse med lillemor :Heartpink Lenge siden jeg har vært her inne nå. Men kom til å tenke at du måtte ha termin snart om du ikke allerede hadde født. Og jaggu var jeg jo spot on :joyful: Kos deg så masse i nyfødtbobla :Heartpink
 
14/3-2024

I går hadde vi hjemmebesøk av jordmor, alltid spennende å få «fasit» på om ammingen går bra eller ikke. Rent teknisk går det jo helt supert, jeg fullammer og har hittil ammet svært hyppig. Satt lenket til sofaen fra morgen til kveld i går for eksempel. Jordmor fant frem vekta, og lillemor har lagt på seg 120g på to dager! Det sier vi oss veldig fornøyd med, snart tatt igjen fødselsvekten sin og er ikke en uke gammel enda engang :Heartpink

Merker at det er noen år siden jeg hadde baby. Det dukker jo stadig opp spørsmål som en skulle tro at en andregangs hadde svaret på, men det har jeg altså ikke. Likevel føler jeg meg veldig trygg og stødig i denne rollen, noe som er utrolig godt å kjenne på! Og herregud for en annen verden det er å være to! Spesielt med en som hjelper til med alt han får hjulpet til med:Heartpink

Vi har bare hatt besøk av våre foreldre hittil, og det kjenner jeg er mer enn nok nå. Ikke fordi vi sliter med å tilpasse oss, men her er det baby som styrer, og så kult er det ikke å sitte med puppen ute hele dagen foran «alle». Trives best med å ikke bli observert hele dagen. Irriterer meg grønn over de som maser om å komme på besøk, selv etter jeg har sagt høflig nei. Skjønner de bare mener godt, men å spørre om å få besøke noen den første uka de er hjemme med baby.. nei vær så snill. Helsesøster kommer på fredag, og det får være bra nok med besøk den uka her:hilarious:

Nå skal jeg shoppe litt på det store internettet igjen, vi har for lite klær i strl 50! Ikke er jeg klar for å kle meg ordentlig og ut i verden igjen enda heller, så da blir det å bestille hjem! :happy:
 
17/3-2024

Lillemor er nå litt over en uke gammel allerede! Tenk det! Tiden altså. Måtte den stanse litt, om enn bare for noen minutter hver dag :Heartpink

Vi startet dagen kl 05.00 i dag, til gjengjeld sov lillemor (og jeg!) fra rundt 00.30 til 5! Forrige natt ble det bare tre timer søvn på meg, så det var utrolig deilig med litt flere timer.

Barseltårene er fremdeles her, og de blir vel ikke helt borte med det første heller. Helsesøster var her på fredag, og da vi veide lillemor fikk hun samme mål som det jordmor hadde på onsdag. Forskjellen på målingene var 1) to forskjellige vekter og 2) da jordmor målte hadde hun ammet mye og ikke bæsjet enda, men på fredag hadde hun nettopp sovet nesten tre timer, ammet bare litt og levert ei skikkelig god bleie. Først i dag klarer jeg å være rasjonell og tro på at hun får i seg nok mat, men fredag og lørdag var litt tøffe dager.. Så redd for at snuppa er sulten selv om hun viser tegn til å være fornøyd, og tårene de bare rant. Jeg har strigrått deler av fredag og deler av lørdag. Vi skal på helsestasjon og veie onsdag, på samme vekt, også får vi vel se dommen da, da. Jeg tror det går helt fint, for hun virker jo fornøyd, sover godt og har godt sugetak + er rolig under amming. På ammehjelpen står det at man ikke kan amme for mye, det har vært en trøst det og. Dumt å veie hele tre ganger på ei uke, så da jordmor først hadde veid onsdagen hadde det vært bedre om HS bare droppet det på fredag. Jentungen hadde i alle fall ikke gått ned, og det er noe det og!

Hadde som mål i dag å komme oss ut på trilletur og det har vi fått til! Neste mål er å få til å bruke bæreselen jeg har fra caboo. Tror ikke det blir noe problem, men lillemor er veldig til å løfte på hodet når hun holdes i den stillingen, hvordan blir det når hun er i sjalet/selen tro?? :pompus: Var spent på trilleturen også, og overtenker jo virkelig alt. Hva hvis babyen gråter ? Bare fortsetter man å gå tur da?:hilarious: Skulle ikke tro jeg var andregangs, men med de årene i mellom, så gir meg selv litt slækk:hilarious:

Håper dere har hatt ei fin helg!
 
Hadde som mål i dag å komme oss ut på trilletur og det har vi fått til! Neste mål er å få til å bruke bæreselen jeg har fra caboo. Tror ikke det blir noe problem, men lillemor er veldig til å løfte på hodet når hun holdes i den stillingen, hvordan blir det når hun er i sjalet/selen tro?? :pompus: Var spent på trilleturen også, og overtenker jo virkelig alt. Hva hvis babyen gråter ? Bare fortsetter man å gå tur da?:hilarious: Skulle ikke tro jeg var andregangs, men med de årene i mellom, så gir meg selv litt slækk:hilarious:

Håper dere har hatt ei fin helg!

I sjal eller sele, så skal kroppen gå i en slags C form (når de er nyfødt), da lener de seg helst mot deg, og går fint om de løfter litt på hodet. Har også gjerne stoff opp til nakken (men under ørehøyde) for ekstra støtte.
Og.. Det blir nå litt som å vugge i ei vugge i stua. Er du 2 minutter hjemmefra, så kan du nok trille hjem og fikse, men ville jo heller ha stoppet opp og ammet/trøstet der jeg var om det var det som var problemet. Spørs litt hva de gråter for; jeg hadde gjerne bæresjal i vogna i tilfelle de bare ville bæres. :p
Men går alltids an å fikse der man er, og ser an før man triller videre. Får jo ikke helt den samme kosen, verken du eller baby, om det er bare gråt. Men det finner du jo ut av!

Godt mulig det var retoriske spørsmål, men.. om ikke, så er det ment som å hjelpe deg videre i tankene. :p Du må jo uansett finne ut selv !
 
Back
Topp