30/03-2024
Tankefull
I går og i dag har jeg tenkt mye på om jeg ønsker et tredje barn, eller ikke. Lillemor er 3 uker i dag, så det er jo ikke aktuelt med det første, men jeg har jo tenkt på nr 3 siden jeg ble gravid med nr 2, så da er det vel naturlig at tanken fortsatt dukker opp.
De 7 timene jeg hadde rier som ledet til ingenting sitter godt i minnet enda. Joda, kom til 3 cm, men det er faktisk ikke aktiv fødsel engang. Hadde det enda vært bare maserier i 7 timer så javel helt greit med ‘lang’ latensfase, men de riene jeg hadde var på samme styrke som like før pressriene kom med førstemann. Jeg ble gitt 2stk oxynorm og kvalmestillende og en eller annen tablett til med beskjeden «her får du litt å sove på». Merket dem ikke engang, og det er fordi jeg hadde så intense rier. Kom heller aldri mentalt til det punktet at man takler riene fordi man på et eller annet vis skjønner at nå kommer babyen snart ut. Man skjønner på en måte at nå - nå skjer det noe! Dessverre skjønte jeg nok underbevisst at ingenting skjedde, det var bare helt jævlig vondt. Dette alene er nesten grunn nok til at jeg tenker at nei, det blir aldri et tredje barn, for det der… Det vil jeg ikke gjøre. Ikke en gang til. Nei, takk.
Men så vet jeg at ingen fødsel er lik. Mine egne fødsler står jo virkelig i kontrast til hverandre! Så det trenger ikke ende sånn med eventuelt neste baby. Jeg er ikke i tvil om at vi har nok hjerterom og kjærlighet til et barn til, men har vi energi til det? Vi fyller begge 31 år i år, og det tok ett og et halvt år å bli gravid med nr 2. Jeg ønsker egentlig ikke å ha kun 2 år mellom de, men gjerne 3 år, men da fyller jeg jo snart 34/35 og kanskje 36 før nr 3 kommer! Og det.. det vet jeg ikke om jeg vil fordi jeg selv har så lett for å bekymre meg over alt jeg ikke rår over, så det vil melde seg et hav av «hva hvis» tanker. Økonomien spiller og en rolle…
(Vil legge til at jeg ser ikke noe galt i å få barn når man er eldre enn det vi er! Dette er kun skrevet ut ifra hva jeg tenker kan være personlige begrensinger, at jeg tenker jeg selv kanskje ikke har energi til det når jeg blir enda litt eldre)
Heldigvis trenger jeg ikke å bestemme meg med det første, ikke er det sikkert at samboer vil ha flere heller. Jeg trengte bare å lufte disse tankene et sted, og dagboka her har virkelig vært med meg gjennom alt. Og dere som leser den også
Nå skal jeg nyte det vakre vesenet som sover på brystet mitt, og glede meg til verdens fineste storebror kommer hjem fra påskeferie om et par dager. Skulle ønske alle barn i hele verden følte seg like trygge som dette lille vidunderet..