12/1-2025
10 måneder (den 8 januar, kontroll 7 januar)
Julen kom og gikk, jeg prøvde å kose meg alt jeg rakk, for jeg har jobbet som en helt i hele desember. Roet seg litt ned nå i januar, og jeg kommer godt tilbake til hver tredje helg tralten. Deilig!
Lillemor er nå 10 måneder, og her har det skjedd mye på kort tid. Så fort hun klarte å sette seg opp begynte hun også å krabbe, og da det var i boks var det like greit å sette i gang med å reise seg opp og gå rundt bord og det som er til at hun nå klarer å gå med gåvogn eller hva enn annet hun finner å skubbe foran seg. Det klappes, vinkes, pekes og bables. Gjenkjenner sanger vi synger ofte, veldig gøy når hun blir med og sier «bø» (eller, dø, er det hun egentlig sier) når vi synger «oppe på fjellet der bor det tre troll».
På 10 mnd kontroll var hun 73 cm lang, og nede på 11,5kg nå. Hun har gått ned ca 100g siden november, men det anser verken vi eller helsesøster som noen krise. Hun vil ikke lenger ha melk på flaske, verken MM eller MME. Det har hun ikke villet siden november.
En periode nå har legging vært vanskelig, men endelig kan pappaen ta over og får faktisk lagt henne. Hun er veldig glad i puppen enda, og får så mye som det lar seg gjøre. Nå har jeg gitt opp pumping på jobb, mest for å få tilpasset mengden. Synes det er så styrete, og i det siste har jeg bare helt ut melken uansett. Føles så bortkastet med 150 ml rett i sluket..
Fast føde går mye bedre, det løsner mer og mer virker det som. Middager simpelthen nekter hun å spise, her må hun bare få plukke litt selv. Håper det blir enda lettere når tann nr 2 bryter gjennom også. Tann nr 1 er oppe, 10 mnd tok det gitt
Grøt har hun nå begynt å spise mer normalt av, og får i henne nesten hele porsjonen på kveldstid. Ellers går det i litt brødskive, smoothie, frukt og bær. Og potet. Potet er livet.
Barnehageplass har vi ikke fått. At det skulle være et problem har virkelig overrasket meg, for det var det siste jeg hadde trodd. Det ender nok med at jeg må ha noe ulønna permisjon den tiden jeg ikke får jobbet, og ellers jobbe en del kveld. Målet er å få til minst 75% jobb. Det positive er mer tid hjemme, men det økonomiske blir hardere en periode. Står på 1 plass på venteliste, så vi får rett og slett se hvordan det utarter seg.