Letrozol/femar 2020-2021

Hei, jeg har tatt letrozol for første gang denne måneden. Var hos gyn dag 12 for ul og hun mente livmor så super ut og fant en sprekkeklar eggsekk på 22mm. Hvor raskt bør el komme da? Utålmodig :nailbiting:

Tusen takk ❤️ Det har vært noen tunge dager, har vært helt i kjelleren for å være ærlig.. Er det noen av dere som har kjennskap til instanser man kan prate med om ufrivillig barnløshet? Noen form for oppfølging/samtaler? Jeg har lest meg en del opp og har bitet meg fast i dette ovitrelle. Jeg går til privat gynekolog men når jeg spurte henne hva planen var videre sa hun som sagt henvisning til prøverør i Haugesund om trippel dose ikke funker. Tenkte ringe henne etter trippel dose å høre om det ikke kan kombineres med ovitrelle eller metformin som jeg også har lest om. Dette er ting som hun aldri har nevnt. Jeg ble kun følgt opp via blodprøve taking for å sjekke om eggløsning har vært på dag 25. Har ikke hatt innvendig ultralyd underveis i femar/letrozol prosessen. Det har hun heller aldri nevnt som noe aktuelt..

Huff, kjære deg, det er så tungt med slike dager:sorry: Du skal vite at du ikke er alene om å føle det sånn, vi er mange i samme båt, og det er bare å lufte så mye du vil her inne! Sender deg verdens største klem:Heartred

Det høres ut som du kanskje burde oppsøkt en annen gyn for second opinion? Kunne det vært et alternativ? Med mindre hun du går til nå er villig til å prøve «alt»:rolleyes: Det var iallfall mitt argument for å få støttemedisiner. Jeg ville ikke ha noe uprøvd før vi gikk igang med noe så inngripende og belastende som ivf.

Når det kommer til instanser utenom så vet jeg at Riksen har et tilbud om fertilitetscoaching, men har ikke satt meg inn i hvordan det fungerer. Ser for meg at det er samtaleterapi for å takle følelser etc rundt behandlingen. Kanskje Haugesund har noe tilsvarende?

Personlig har jeg oppsøkt en akupunktør som behandler blant annet barnløse, og hun er coach i tillegg. Bruker mye av timen bare på å snakke egentlig, noe som er ekstremt deilig. I tillegg har hun førstehåndskunnskap om infertilitet, noe som gjør at hun forstår meg bedre enn venner etc som ikke har vært i samme båt. Kanskje du har noen lignende i nærområdet ditt?

Ellers har jeg nesten utelukkende positive opplevelser med å dele reisen vår med de nærmeste vennene våre. Det er utrolig fin støtte i å ha de i ryggen på tunge dager:Heartred

Håper du føler deg litt bedre snart:love7

Tusen takk ❤️ Det har vært noen tunge dager, har vært helt i kjelleren for å være ærlig.. Er det noen av dere som har kjennskap til instanser man kan prate med om ufrivillig barnløshet? Noen form for oppfølging/samtaler? Jeg har lest meg en del opp og har bitet meg fast i dette ovitrelle. Jeg går til privat gynekolog men når jeg spurte henne hva planen var videre sa hun som sagt henvisning til prøverør i Haugesund om trippel dose ikke funker. Tenkte ringe henne etter trippel dose å høre om det ikke kan kombineres med ovitrelle eller metformin som jeg også har lest om. Dette er ting som hun aldri har nevnt. Jeg ble kun følgt opp via blodprøve taking for å sjekke om eggløsning har vært på dag 25. Har ikke hatt innvendig ultralyd underveis i femar/letrozol prosessen. Det har hun heller aldri nevnt som noe aktuelt..

Vi fikk prøve ganske lenge med både nr. 2 og nr. 3 uten at det ble snakket om prøverør. Deilig å kunne unngå det.
Jeg har ikke hatt noe effekt av enkel og dobbel dose, så her er vår oppskrift som vi har blitt gravide på mange ganger:

Primolut for blødning
Enkel/dobbel dose Letrozol syklusdag 3-7 bare som en liten støtte/start
DERETTER
Puregon 50 IE sprøyte i magen hver morgen
UL ca. x 2 i uken for å følge med på follikkelvekst
Da har eggposene vokst fint, og i enkelte sykluser har vi økt Puregon til 75 IE daglig.
Noen sykluser har jeg tatt Puregon i 7 dager, andre i opptil 21 (man skal vel ta i 7-14 dager, men det har gått helt fint å ta med god oppfølging når syklusene har blitt så lange som de har blitt enkelte ganger).
Som sagt, ofte UL, og når en follikkel er passe str har vi satt Ovitrelle.

Dette er oppskriften etter en gammel, nå pensjonert, gyn jeg har gått til. Da jeg begynte hos ny gyn hadde de ikke prøvd dette opplegget før, men jeg fikk styre det selv og fikk fortelle de hvordan det skulle foregå :hilarious: Håper du får prøve noe lignende før ivf! Baby nr. 2 satt på aller første forsøk med denne protokollen da vi etter to sykluser innså at Letrozol gjorde lite for meg alene.

Lykke til!!!

Hei, jeg har tatt letrozol for første gang denne måneden. Var hos gyn dag 12 for ul og hun mente livmor så super ut og fant en sprekkeklar eggsekk på 22mm. Hvor raskt bør el komme da? Utålmodig :nailbiting:

Da burde den komme ganske raskt! Jeg hadde nok bedt om Ovitrelle i tillegg for å forsikre meg om at EL finner sted, men du har kanskje ikke problemer med at egg ikke slipper..? Lykke til!! <3

Ok hvor lenge skal du gå på letrozol også? Har tatt siste tablet i kveld, håper håper inderlig juni 2021 baby

Gynekologen sa at hun anbefaler 3 mnd, for at det er ikke noe vits å gå på den lengre hvis man har stabil egen EL... Hun sa også at vi kan bruke letrozol i 6 mnd hvis vi ønsker, men det blir mest sannsynligvis bortkastet tid.
Vi har ikke bestemt oss enda. Den første runden funket ikke, og jeg er bare lei :(

Da burde den komme ganske raskt! Jeg hadde nok bedt om Ovitrelle i tillegg for å forsikre meg om at EL finner sted, men du har kanskje ikke problemer med at egg ikke slipper..? Lykke til!! <3

Jeg pleier ikke å ha problemer med det, men nå er jeg på cd15 og ingenting har skjedd ennå, så blir litt bekymra :P Jeg hadde masse bivirkninger på letrozol, så det er kjedelig om det skal være bortkasta.

Gynekologen sa at hun anbefaler 3 mnd, for at det er ikke noe vits å gå på den lengre hvis man har stabil egen EL... Hun sa også at vi kan bruke letrozol i 6 mnd hvis vi ønsker, men det blir mest sannsynligvis bortkastet tid.
Vi har ikke bestemt oss enda. Den første runden funket ikke, og jeg er bare lei :(

Skjønner det. Jeg fikk en skikkelig knekk etter at første runde med letrozol ikke fungerte. :sorry:

Legen vår sa at vi burde se resultater på 3 forsøk, men at vi kunne prøve det så lenge vi hadde tålmodighet til. Vår plan er 6 sykluser til, da er boksen tom. Og så blir det IVF privat i april/mai. Syns det hjalp å sette opp denne klare planen. Da føler jeg vi har gjort virkelig det vi kan før det eventuelt blir IVF, og vi har mulighet til å spare det vi trenger i mellomtiden. :)

Jeg pleier ikke å ha problemer med det, men nå er jeg på cd15 og ingenting har skjedd ennå, så blir litt bekymra :p Jeg hadde masse bivirkninger på letrozol, så det er kjedelig om det skal være bortkasta.

Jeg var også på ul på cd12 og hadde da en follikkel på 21mm, fikk positiv test på ettermiddagen samme dag og i morges, cd13. For meg førte det til avbrutt fryseforsøk, veldig kjedelig, så håper egget slipper snart hos deg :Heartred

Skjønner det. Jeg fikk en skikkelig knekk etter at første runde med letrozol ikke fungerte. :sorry:

Legen vår sa at vi burde se resultater på 3 forsøk, men at vi kunne prøve det så lenge vi hadde tålmodighet til. Vår plan er 6 sykluser til, da er boksen tom. Og så blir det IVF privat i april/mai. Syns det hjalp å sette opp denne klare planen. Da føler jeg vi har gjort virkelig det vi kan før det eventuelt blir IVF, og vi har mulighet til å spare det vi trenger i mellomtiden. :)

Ja... Det var veldig tungt. Håper det klaffer snart for dere! :Heartred
Enig at det hjelper å ha en plan. Jeg tviler på om vi orker mer enn 3 mnd, har noen bivirkninger og synes at pliktsex etter eggløsningssprøyte er skikkelig kjipt :meh: Vi vurderer sterk å adoptere, tenker på å starte processen neste år. Det gir meg håp å få de barna jeg ønsker. Selv om det blir trist å ikke få oppleve graviditeten, fødsel og babytiden denne gangen.

Ferdig med kuren idag, dobbel dose. Tviler på at jeg får EL, men man vet aldri. Fikk EL på dobbel dose i april, mai og juni, men ikke i juli. I august oh september fikk jeg EL med 12.5 mg daglig.

Jeg var også på ul på cd12 og hadde da en follikkel på 21mm, fikk positiv test på ettermiddagen samme dag og i morges, cd13. For meg førte det til avbrutt fryseforsøk, veldig kjedelig, så håper egget slipper snart hos deg :Heartred

Det var kjedelig :( Jeg tror kaaanskje det skjer noe her nå, er litt murringer nedi der. Får håpe egget ikke blir overmodent nå da. Hvis det går an :wacky:

Fikk positiv eggløsningstester idag cd11. Har altid el mellom cd14-16, seneste cd18. Håper at Letrozol gjøre susen TIL oss og resultaten blir en juni baby Insha Allah.

Dag 4 med dobbel dose idag.. får så sykt vondt i hodet av dem... flere? Føler meg ikke som meg selv.

Dag 4 med dobbel dose idag.. får så sykt vondt i hodet av dem... flere? Føler meg ikke som meg selv.

Akkurat samme her, selv på enkel dose. Nesten så ille at jeg gruer meg til å starte opp igjen neste syklus. Heldigvis går det fort over hos meg, så langt har jeg vært tilbake til normalen to dager etter pilleslutt

Akkurat samme her, selv på enkel dose. Nesten så ille at jeg gruer meg til å starte opp igjen neste syklus. Heldigvis går det fort over hos meg, så langt har jeg vært tilbake til normalen to dager etter pilleslutt

«Godt å høre» det ikke bare er meg.. jeg tenkte ikke noe over det nå, før jeg kom på at jeg hadde vondt i hodet for en måned siden også. I en hel uke... så da er det nok tablettene som gjør det. En dag igjen nå,
Så håper jeg er bra igjen til helga:)

«Godt å høre» det ikke bare er meg.. jeg tenkte ikke noe over det nå, før jeg kom på at jeg hadde vondt i hodet for en måned siden også. I en hel uke... så da er det nok tablettene som gjør det. En dag igjen nå,
Så håper jeg er bra igjen til helga:)

Får håpe det, og det er så absolutt verdt det hvis det fører til positiv test :Heartred

Back
Topp