Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg må da bare som et innspill si at jeg håper at foreldre faktisk Har innflytelse på barnas oppvekst, og at bhg ikke skal "redde" alt ved at barnet er fulle dager slik noen antyder her.
Man kan som foreldre legge til rette for sosialisering, utvikling og språkutvikling på hjemmebane altså
Jeg tenker at det er så mye rundt ts sin situasjon om vi ikke vet, at jeg ikke vil si noe bastant. Alder på barnet, om mor feks har kronisk sykdom som gjør at hun trenger å hvile før hun henter i bhg osv.
Likevel, det må være lov å si at man generelt synes det er en god ting å etterstrebe noen kortere dager enn full dag i bhg, hver dag, uten at noen skal bli fornærma og mene at de blir kalt dårlige mødre. Full dag er fra de åpner til de stenger, det er skikkelig lenge. Det betyr ikke at det er full krise om man av og til må ha barnet der så lenge, og alderen til barnet spiller også inn, men hver dag hele uka tror jeg ikke er bra for noen barn uansett alder.
Jeg har jobbet i barnehage, og sett småunger som er stresset, og som har bedre tilknytning til peronalet enn egne foreldre. Der var det også snakk om å være i bhg hele åpningstiden, de ventet når jeg kom på tidligvakt, og hentet nesten alltid sist. Det er jo snakk om tilknytning til foreldre også, og mye man lærer sosialt hjemme. Mange tar med ungene i åpne barnehager, tar de med på skogsturer, og byturer o.l. selv også, og det er da like mye læring og sosialt i det. Jeg synes det ofte blir bagatellisert at ungene også trenger tid med foreldre og venner på hjemmebasis. Mine barn hadde stort sett korte dager og masse fri, siden vi hadde anledning til det. Det betydde masse for oss, både voksne og barn og vi liker å bruke tid sammen, enten hjemme eller på reise. Det betyr IKKE at jeg ser ned på eller ikke forstår at andre har behov for lenger dager og mindre fri, det betyr kun at vi tenker og handler ut fra de muligheter vi har.Selvfølgelig er det foreldrene som bestemmer. Det står også nedfelt i forskrifter og barnehageloven. Det eksempelet jeg nevnte er nettopp i samarbeid med foreldrene. Du kan stole på at barnehagen og foreldrene løser ting på best mulig måte for barnets beste Alle barn er forskjellige med ulike behov og det er ikke alle som er like ressurssterke eller har muligheten til å gi barnet nøyaktig det som trengs. Dersom barnet trenger å styrke sitt samspill og relasjon til andre barn kan det ikke kun gjøres hjemme alene med mor eller far.
Og ved fulle dager trodde jeg virkelig at man her hadde en felles oppfatning om at det gjelder en arbeidsdag, altså ca. 8 timer da de fleste er i barnehagen mens foreldrene er på jobb. Det er det man snakker om i det faglige miljøet i hvert fall. Det er slettes ikke snakk om hele dagen fra åpning til stenging.
Selvfølgelig er det foreldrene som bestemmer. Det står også nedfelt i forskrifter og barnehageloven. Det eksempelet jeg nevnte er nettopp i samarbeid med foreldrene. Du kan stole på at barnehagen og foreldrene løser ting på best mulig måte for barnets beste Alle barn er forskjellige med ulike behov og det er ikke alle som er like ressurssterke eller har muligheten til å gi barnet nøyaktig det som trengs. Dersom barnet trenger å styrke sitt samspill og relasjon til andre barn kan det ikke kun gjøres hjemme alene med mor eller far.
Og ved fulle dager trodde jeg virkelig at man her hadde en felles oppfatning om at det gjelder en arbeidsdag, altså ca. 8 timer da de fleste er i barnehagen mens foreldrene er på jobb. Det er det man snakker om i det faglige miljøet i hvert fall. Det er slettes ikke snakk om hele dagen fra åpning til stenging.
Jeg tenkte full dag som hele tiden bhg er åpent, det var det min bhg omtalte som full dag så derfor jeg forholdt meg til det.
Det bare virker som at man ikke har lov til å si at det er fint å kunne gi korte dager iblant, særlig for de minste, for da tar noen det som et personlig angrep. Det må være rom for flere meninger i en diskusjon. Forskning har jo stort sett vist at de fleste har godt av å ha litt kortere dager iblant, særlig ettåringene som ikke kan uttrykke ordentlig hvordan de har det.
Samtidig tror jeg altså barnehagen er et godt sted for utvikling på flere plan, og det taler jo for å la barna få være i bhg, men jeg skjønner liksom ikke hvorfor det skal ødelegge for et 2åring å bli henta 14 en gang i uka. Du skisserer jo at den bli utestengt fra det sosiale miljøet, får hemmet språkutvikling osv. Om du henviser til et enkelttilfelle som vi ikke vet noe om, stiller det seg jo annerledes. Eksempelvis der man har har gjort avtaler med foreldre om et opplegg.
Jeg tenker denne debatten her er mer generell.
Da vil jeg presisere at jeg mener ca 8 timer når jeg snakker om full dag. Men jeg mener heller ikke at det er skadelig om det bli lenger eller kortere innimellom.
Det var flere som uttalte seg negativt om lange dager, og jeg forsøkte å gi en beskrivelse av hvordan lange dager ikke nødvendigvis er negativt. Jeg har slettes ikke sagt at utviklingen svekkes hos alle, da har nok du tolket feil. Det jeg derimot sa var at i tilfeller hvor barnet er mye borte kan det gå glipp av ting. Dersom barn f.eks. har 3 dager i uka med 5 timers opphold vil det kanskje gå glipp av prosjektarbeid, turer, pedagogisk gruppearbeid og lignende. For mange er ikke det et problem i det hele tatt fordi de følger utviklingskurven sin og får tilstrekkelig påfyll hjemme. Men hos barn som har utfordringer med f.eks. motorikk, samspill, språk eller at de er sårbar av ulike årsaker kan det få konsekvenser dersom barnehagen ikke får gjort det arbeidet de skal med barnet. Barnehagen er en del av utdanningsforløpet i Norge, og vi har strenge krav til oss i forhold til å sørge for at alle utvikler seg på best mulig måte.
Gode synspunkter
Vi er nok igrunnen enige i denne saken. Barnehage bør heller ikke sees på som et onde barn må lide seg gjennom fordi foreldrene må på jobb, det er jeg enig i.
Ja, det tror nok jeg også Utfordringen med slike forum som dette er at man ikke alltid får formulert seg på en slik måte at andre forstår hva man egentlig mener. Jeg ser at flere kan ha misforstått meg samtidig som jeg kan ha misforstått andre
Jeg vet ikke om du kanskje tenkte på deriblant meg ang dette, men vil bare si at jeg selv har frøkna i bhg ca 6t fem dager i uka. Det er absolutt lenge nok for henne, selv om hun egentlig ikke vil hjem når jeg skal hente så vi bruker "korte" dager, dvs jeg syns ikke 6t er så kort dag.Jeg tenkte full dag som hele tiden bhg er åpent, det var det min bhg omtalte som full dag så derfor jeg forholdt meg til det.
Det bare virker som at man ikke har lov til å si at det er fint å kunne gi korte dager iblant, særlig for de minste, for da tar noen det som et personlig angrep. Det må være rom for flere meninger i en diskusjon. Forskning har jo stort sett vist at de fleste har godt av å ha litt kortere dager iblant, særlig ettåringene som ikke kan uttrykke ordentlig hvordan de har det.
Samtidig tror jeg altså barnehagen er et godt sted for utvikling på flere plan, og det taler jo for å la barna få være i bhg, men jeg skjønner liksom ikke hvorfor det skal ødelegge for et 2åring å bli henta 14 en gang i uka. Du skisserer jo at den bli utestengt fra det sosiale miljøet, får hemmet språkutvikling osv. Om du henviser til et enkelttilfelle som vi ikke vet noe om, stiller det seg jo annerledes. Eksempelvis der man har har gjort avtaler med foreldre om et opplegg.
Jeg tenker denne debatten her er mer generell.
Jeg hadde samme mulighet, og tenkte i utgangspunktet at vesla kun skulle være i bhg i kjernetiden. Kjernetiden her er fra kl.9 til kl.14, da ønsker bhg at alle barn er tilstede.Nå har jeg muligheten til å være fleksibel, men velger alikavel å ha ungen så og si full dag i bhg.
Er det slemt? Burde jeg redusere? Hva gjør dere?
"stakkars barn" som det ble nevnt, det er ikke akkurat positivt ment mot bhg
Joda, jeg er helt enig i at de har godt av å roe nedSmå barn trenger også tid til ro hjemme, og tid sammen med foreldrene sine.
Ofte ser foreldrene barna sine 3 timer i døgnet. Fordi de er lange dager i barnehagen.
Det er tøft å være liten og være i fullt tempo hele dagen som i en barnehage. Det betyr ikke at barna ikke har det bra i barnehagen, men de blir slitne på slutten av dagen.
Mange savner mamma.
De fleste har jo 8 timers arb dag, derfor er de fleste barn i barnehagen mens foreldrene er på jobb. Men om en jobber turnus, eller har mulighet til kortere dager innimellom er absolutt dette en gevinst for barnet.
Joda, jeg er helt enig i at de har godt av å roe ned
Som turnusarbeider (og vikar) så er vi så heldige at vi har mange muligheter.
Men selv om en av oss alltid er hjemme med minsten, så er frøkna ca 6t i bhg hver dag. Og hun vil egentlig ikke hjem når jeg skal hente Holder henne kun hjemme hvis hun er syk, og så drar vi gjerne noen dager til dk noen ganger i året.
Men jeg ser for meg at det også er forskjell ifht alder på barna. Større barn kan jo si fra at de gjerne vil være hele dagen i bhg, er jo enklere da
Alle situasjoner er forskjellige6 timer er kort dag i mine øyne.
De minste bør ha korte dager.
Dette er barnas behov.
Men så er det foreldre som av ulike grunner (helse bl a) som trenger bhg plassen for det det er verdt. Av og til kan barna ha det bedre i bhg av den grunn
EnigJeg må da bare som et innspill si at jeg håper at foreldre faktisk Har innflytelse på barnas oppvekst, og at bhg ikke skal "redde" alt ved at barnet er fulle dager slik noen antyder her.
Man kan som foreldre legge til rette for sosialisering, utvikling og språkutvikling på hjemmebane altså
Jeg tenker at det er så mye rundt ts sin situasjon om vi ikke vet, at jeg ikke vil si noe bastant. Alder på barnet, om mor feks har kronisk sykdom som gjør at hun trenger å hvile før hun henter i bhg osv.
Likevel, det må være lov å si at man generelt synes det er en god ting å etterstrebe noen kortere dager enn full dag i bhg, hver dag, uten at noen skal bli fornærma og mene at de blir kalt dårlige mødre. Full dag er fra de åpner til de stenger, det er skikkelig lenge. Det betyr ikke at det er full krise om man av og til må ha barnet der så lenge, og alderen til barnet spiller også inn, men hver dag hele uka tror jeg ikke er bra for noen barn uansett alder.
Du sa det det, akkurat det jrg mener. At man har barnet hjemme betyr ikke at de ikke blir sosialisert neiJeg har jobbet i barnehage, og sett småunger som er stresset, og som har bedre tilknytning til peronalet enn egne foreldre. Der var det også snakk om å være i bhg hele åpningstiden, de ventet når jeg kom på tidligvakt, og hentet nesten alltid sist. Det er jo snakk om tilknytning til foreldre også, og mye man lærer sosialt hjemme. Mange tar med ungene i åpne barnehager, tar de med på skogsturer, og byturer o.l. selv også, og det er da like mye læring og sosialt i det. Jeg synes det ofte blir bagatellisert at ungene også trenger tid med foreldre og venner på hjemmebasis. Mine barn hadde stort sett korte dager og masse fri, siden vi hadde anledning til det. Det betydde masse for oss, både voksne og barn og vi liker å bruke tid sammen, enten hjemme eller på reise. Det betyr IKKE at jeg ser ned på eller ikke forstår at andre har behov for lenger dager og mindre fri, det betyr kun at vi tenker og handler ut fra de muligheter vi har.
Du sa det det, akkurat det jrg mener. At man har barnet hjemme betyr ikke at de ikke blir sosialisert nei