Kor mange timar er barnet i barnehagen per dag?

Her er det et bevisst valg med korte dager og fri innimellom. På fridager går vi på kino, svømmebasseng ,museum, akvariet, vil vite, biblioteket, har plsydate med andre som også har fri osv. For oss er det gull :) spurte engang ped leder på avd til frøkna , og det var en 4-5 barn som var i 10 timer! Det er voldsomt syns jeg. Men igjen, hva vet vel jeg...
 
Jeg vet ikke om du kanskje tenkte på deriblant meg ang dette, men vil bare si at jeg selv har frøkna i bhg ca 6t fem dager i uka. Det er absolutt lenge nok for henne, selv om hun egentlig ikke vil hjem når jeg skal hente :p så vi bruker "korte" dager, dvs jeg syns ikke 6t er så kort dag.
Og jeg ønsker ikke at man ikke skal kunne diskutere og ha forskjellige meninger. Beklager til dem som kanskje oppfattet meg slik:Heartred vi prøver jo alle å gjøre det som vi anser som best for barna våre:)

Jeg gikk også ut fra 8t som full dag :)

Vi er enige vi der da :) jeg har egentlig forholdt meg til full dag som hele bhg sin åpningstid, men ser at det oftere omtales som 8t. 6t blir jo i så tilfelle likevel en kort dag da, og man gjør jo det som er best. Barn har ulike behov for å være/ikke være i bhg :)
 
Små barn trenger også tid til ro hjemme, og tid sammen med foreldrene sine.
Ofte ser foreldrene barna sine 3 timer i døgnet. Fordi de er lange dager i barnehagen.
Det er tøft å være liten og være i fullt tempo hele dagen som i en barnehage. Det betyr ikke at barna ikke har det bra i barnehagen, men de blir slitne på slutten av dagen.
Mange savner mamma.

De fleste har jo 8 timers arb dag, derfor er de fleste barn i barnehagen mens foreldrene er på jobb. Men om en jobber turnus, eller har mulighet til kortere dager innimellom er absolutt dette en gevinst for barnet.
Når man jobbe turnus så har man også andre behov som f.eks søvn. Noe du får hver gang du sover om natten mens vi andre jobber.
Turnus= Er ikke uthvilt og masse av tid til seg selv om man tror det og fritid. Turnus foreldre er nok ganske så slitene til tider, man snur døgnet sitt kanskje tre ganger i løpet av en uke. Prøvd det før?
Samtidig så har man barna sine i helgene mens man jobber. Kom hjem fra natt klokken 08 og skal igjen på en ny natt, men du får kanskje 30 minutter på sofaen det døgnet mens barnet ser på Barne-TV.
Jeg synes ikke de som jobber i barnehage skal uttale seg slik du gjør her. Stakkars barn, uten barna i barnehage hadde ikke du hatt jobb.
De fleste foreldre gjør det som er best for eget barn.
 
Ja, det tror nok jeg også :) Utfordringen med slike forum som dette er at man ikke alltid får formulert seg på en slik måte at andre forstår hva man egentlig mener. Jeg ser at flere kan ha misforstått meg samtidig som jeg kan ha misforstått andre :)

Jeg vil bare si at du er en god represeantat for yrke barnehagelærer, du uttaler deg ikke negativt om foreldre og du snakker ikke om stakkars barn for at mange barn har lange dager.
Her inne kan det virke som at de som jobber i barnehage helst vil ha barna vekk fra barnehagen, da skjønner jeg ikke hvorfor man jobber der om man er så i mot konseptet barnehage :-/
 
Når man jobbe turnus så har man også andre behov som f.eks søvn. Noe du får hver gang du sover om natten mens vi andre jobber.
Turnus= Et ikke uthvilt og masse av tid til seg selv om man tror det. Turnus foreldre er nok ganske så slitene til tider, man snur døgnet sitt kanskje tre ganger i løpet av en uke. Prøvd det før?
Jeg synes ikke de som jobber i barnehage skal uttale seg slik du gjør her. Stakkars barn, uten barna i barnehage hadde ikke du hatt jobb.
De fleste foreldre gjør det som er best for eget barn.

Ja, jeg har jobbet turnus før. Men enten så jobber du dag/ kveld
Eller så går du natt.
Vet akkurat hvordan det er. Skrev også at foreldre har ulike behov, mange sliter med helsa og andre ting.
Når jeg skriver stakkars barn; nå var det ei som skrev 10 timer i bhg. det er etter min mening altfor lange dager. Barna blir sliten, det er fullt tempo og mye stimuli og inntrykk.
Det er ikke snakk om ikke barn i bhg i det hele tatt eller 10 timers dager.
Det finnes en mellomting.
Alle et at det er krevende å være småbarnsforeldre
 
Jeg vil bare si at du er en god represeantat for yrke barnehagelærer, du uttaler deg ikke negativt om foreldre og du snakker ikke om stakkars barn for at mange barn har lange dager.
Her inne kan det virke som at de som jobber i barnehage helst vil ha barna vekk fra barnehagen, da skjønner jeg ikke hvorfor man jobber der om man er så i mot konseptet barnehage :-/

Feil! Jeg elsker jobben min.
Vi tenker på barnets beste. Og det er ikke alltid å være i bhg i 10 timer.
 
Ja, jeg har jobbet turnus før. Men enten så jobber du dag/ kveld
Eller så går du natt.
Vet akkurat hvordan det er. Skrev også at foreldre har ulike behov, mange sliter med helsa og andre ting.
Når jeg skriver stakkars barn; nå var det ei som skrev 10 timer i bhg. det er etter min mening altfor lange dager. Barna blir sliten, det er fullt tempo og mye stimuli og inntrykk.
Det er ikke snakk om ikke barn i bhg i det hele tatt eller 10 timers dager.
Det finnes en mellomting.
Alle et at det er krevende å være småbarnsforeldre

Hvordan kan du uttale deg om at enten så jobber du natt eller kveld, det er så feil. Alle har ikke helsevesenet turnus. Og turnus og skift er også forskjellige ting. Jeg har en 24 timers turnus, og snur døgnet mitt opp til 3 ganger i uken. Har ofte 2 nattevakter så skal jeg begynne 03 dagen etter.
Så nei, sånn er det ikke. Har du jobbet fast natt eller fast kveld kalles det skift og ikke turnus.
Som en som jobber i barnehage representerer du også yrke ditt, og jeg vet at dere ønsker mer status så slutt å snakke stakkars barn og snakke negativt om foreldre. De fremmer ikke yrke ditt, man kan fint si sånt på en helt annen måte.
 
Hvordan kan du uttale deg om at enten så jobber du natt eller kveld, det er så feil. Alle har ikke helsevesenet turnus. Og turnus og skift er også forskjellige ting. Jeg har en 24 timers turnus, og snur døgnet mitt opp til 3 ganger i uken. Har ofte 2 nattevakter så skal jeg begynne 03 dagen etter.
Så nei, sånn er det ikke. Har du jobbet fast natt eller fast kveld kalles det skift og ikke turnus.
Som en som jobber i barnehage representerer du også yrke ditt, og jeg vet at dere ønsker mer status så slutt å snakke stakkars barn og snakke negativt om foreldre. De fremmer ikke yrke ditt, man kan fint si sånt på en helt annen måte.

Vi snakker ikke ned foreldrene. Vi anbefaler alle foreldrene på foreldremøte om kortere dager for de minste barna om det lar seg gjøre.
Det er vi som ser barna deres når de gråter ved porten og vil til mamma og pappa etter at alle andre har blitt hentet. Mange er utslitte, og er avhengig av et fang å hvile på.
De aller fleste foreldre henter barnet sitt rett etter jobb.
Foreldrene har rett til å bruke bhg innen åpningstiden, så det kan vi ikke si noe på.
Men en trenger ikke komme 1 min før stengetid hver dag.
Det er sårt for de barna som står igjen sist hver dag.
Vi tenker barnas beste, og de fleste foreldre tenker barnets beste.
Å være i god dialog med bhg har alt å si. Om foreldre har en periode de er fryktelig sliten, har helseproblemer eller andre ting er dette noe bhg ønsker å vite om. For å legge forholdene til rette og gi det barnet EKSTRA omsorg i en tøff periode.
 
Hvordan kan du uttale deg om at enten så jobber du natt eller kveld, det er så feil. Alle har ikke helsevesenet turnus. Og turnus og skift er også forskjellige ting. Jeg har en 24 timers turnus, og snur døgnet mitt opp til 3 ganger i uken. Har ofte 2 nattevakter så skal jeg begynne 03 dagen etter.
Så nei, sånn er det ikke. Har du jobbet fast natt eller fast kveld kalles det skift og ikke turnus.
Som en som jobber i barnehage representerer du også yrke ditt, og jeg vet at dere ønsker mer status så slutt å snakke stakkars barn og snakke negativt om foreldre. De fremmer ikke yrke ditt, man kan fint si sånt på en helt annen måte.

Å jobbe dag/ kveld er turnus.

De fleste innen helsevesenet jobber dag/ kveld.
Utenom de som jobber kun natt.
Men barna har vel en far? Eller jobber begge skift?
 
For all del, jeg hadde bare ikke sagt kontant "ja, det er slemt" uten å ha kommet med noen oppfølgingsspørsmål selv :)
Bhg her blir åpnet 06.45 og stengt 16.30. Dvs barna bør gjøres klar 16.15 eller noe. Jeg syns ikke synd på frøkna (som stortrives) de gangene jeg leverer ved åpning og henter rundt 16. Skjer veldig sjeldent, men likevel.
Men det kommer ofte krasse kommentarer fra det ene nicket her, og det går ann å formulere seg litt annerledes for at folk skal slippe å føle seg som en dårlig mamma :)

En er IKKE dårlig foreldre om en har lange dager i bhg. De fleste har lange dager på jobb, og høye huslån og regninger. En del har lang kjørevei til jobb/ bhg også.
De fleste gjør så godt de kan.
Som mor og far skal en også ivareta seg selv.
Jeg sier ofte til foreldrepar at de kan handle på butikken før de henter, så slipper de stress med 3 barn som er trøtte og sure på butikken.
 
Ja, jeg har jobbet turnus før. Men enten så jobber du dag/ kveld
Eller så går du natt.
Vet akkurat hvordan det er. Skrev også at foreldre har ulike behov, mange sliter med helsa og andre ting.
Når jeg skriver stakkars barn; nå var det ei som skrev 10 timer i bhg. det er etter min mening altfor lange dager. Barna blir sliten, det er fullt tempo og mye stimuli og inntrykk.
Det er ikke snakk om ikke barn i bhg i det hele tatt eller 10 timers dager.
Det finnes en mellomting.
Alle et at det er krevende å være småbarnsforeldre
Det er feil, mange går i tredelt turnus :)
 
Hvis man er avhengig av å ha barnet i barnehage 8-9 timer daglig hver eneste dag så bør man revurdere livet sitt
 
Ja, det kan hende. Men barnet har vel en far?
Her er begge foreldre i turnus hvertfall, det er en grunn for at jeg ikke kan søke full jobb, men at jeg søker på typ 50-70% stillinger :)
(så vi har ikke store utfordringer annet enn fra tid til annen får jeg dårlig utbetaling fra jobb)
 
Han er der fra 8.30/09.00-15/15.30 ca. Men nå er jeg hjemme i permisjon da. Blir lengre dager når vi begge jobber stort sett, men da kan jeg også hente kl 14-14.30 en til to dager i uka :)
 
Å jobbe dag/ kveld er turnus.

De fleste innen helsevesenet jobber dag/ kveld.
Utenom de som jobber kun natt.
Men barna har vel en far? Eller jobber begge skift?

Mange foreldre jobber begge skift, og mange foreldre jobber begge turnus. Sånn er det i samfunnet vårt. Men det høres så enkelt ut at man jobber turnus så bør jo helst barnet ikke være i barnehagen. Men som sant er så sliter turnus mye mer på helsen enn ordinære arbeidstid.

Så er jeg opptatt av at alle yrker skal ha den statusen man fortjener og det oppnår man ikke når man snakker negativt om gruppen som gjør at dere har en jobb å gå til.
 
Her er begge foreldre i turnus hvertfall, det er en grunn for at jeg ikke kan søke full jobb, men at jeg søker på typ 50-70% stillinger :)
(så vi har ikke store utfordringer annet enn fra tid til annen får jeg dårlig utbetaling fra jobb)

Det er tøft.
Samfunnet er opplagt til en 8-16 jobb. Bhg / skole er kun åpent på dagtid osv.
Jobbet turnus før og det var ikke bare bare.. hadde heldigvis mamma og svigers som måtte trø til.
 
Mange foreldre jobber begge skift, og mange foreldre jobber begge turnus. Sånn er det i samfunnet vårt. Men det høres så enkelt ut at man jobber turnus så bør jo helst barnet ikke være i barnehagen. Men som sant er så sliter turnus mye mer på helsen enn ordinære arbeidstid.

Så er jeg opptatt av at alle yrker skal ha den statusen man fortjener og det oppnår man ikke når man snakker negativt om gruppen som gjør at dere har en jobb å gå til.

Her er det ingen som snakker negativt om andres yrkesgrupper.
Som jeg skrev er det en tøff kabal å få til når en jobber turnus når bhg / skole er lagt opp til en 8-16 hverdag. Vet selv hvordan det er å jobbe turnus.
Ang slitasje på ulike jobber så er det veldig individuelt.
Jeg hadde ikke orket turnus jobb nå.. jeg trenger den «8-16» jobben. Men når det er sagt så er det jammen meg slitsomt og hardt yrke å jobbe i bhg også. En er ganske sliten etter jobb
 
Her er det et bevisst valg med korte dager og fri innimellom. På fridager går vi på kino, svømmebasseng ,museum, akvariet, vil vite, biblioteket, har plsydate med andre som også har fri osv. For oss er det gull :) spurte engang ped leder på avd til frøkna , og det var en 4-5 barn som var i 10 timer! Det er voldsomt syns jeg. Men igjen, hva vet vel jeg...
Var spnn vi også gjorde det, jeg er evig takknemlig for den tiden for på skolen kan man ikke gjøre sånt
 
Back
Topp