Kor mange timar er barnet i barnehagen per dag?

Jeg syns ts fikk pes for å gå inn på mulighet for å sende barnet i bhg fordi om hun selv har fri :shy: (ikke hentydet til dine kommentarer, men at "ja, det er slemt" og "stakkars barn")
Hun spurte og da må man få svare det man mener

Hun spurte rett ut «er jeg slem?» og noen svarte ja fordi de mener at ungen kunne fått litt kortere dager. Er det galt? Skal man heller bare jatte med? Litt må man tåle, altså.
Og stakkars barn var skrevet etter «10 timer i barnehagen?» Må være lov å synes synd på de som går i utallige timer i barnehage uten at det skal være feil og. Alle har rett til en mening og meninger ble etterspurt her.
For all del, jeg hadde bare ikke sagt kontant "ja, det er slemt" uten å ha kommet med noen oppfølgingsspørsmål selv :)
Bhg her blir åpnet 06.45 og stengt 16.30. Dvs barna bør gjøres klar 16.15 eller noe. Jeg syns ikke synd på frøkna (som stortrives) de gangene jeg leverer ved åpning og henter rundt 16. Skjer veldig sjeldent, men likevel.
Men det kommer ofte krasse kommentarer fra det ene nicket her, og det går ann å formulere seg litt annerledes for at folk skal slippe å føle seg som en dårlig mamma :)

Hvorfor mener du det er hekdigvis? Tenker du ikke det er op til foreldre å få bestemme hvor mye man vil ha barnet i barnehagen ?
Jo, det er opp til dem. Men de i bhg henviste også til forskning som sa at det var best for barna med jevne og regelmessige dager (og nei, har ikke link til det her og nå) :)

Vet om mange som har fått pes for det jeg så vi har ulik ersrkng.
Jeg synes drt er supert med barnehage jrg og min gikk i en fantastisk en men jeg vil ha barnet mulig hjemme helt uten at det er antydninger om å være negativ ril barnehage , lurt å ikke antyde noe som ikke stemmer

Dersom det man sier ikke stemmer bør man kanskje ikke si det. Vil også understreke at det jeg skrev handler om den generelle tonen til flere her inne.

For all del, jeg hadde bare ikke sagt kontant "ja, det er slemt" uten å ha kommet med noen oppfølgingsspørsmål selv :)
Bhg her blir åpnet 06.45 og stengt 16.30. Dvs barna bør gjøres klar 16.15 eller noe. Jeg syns ikke synd på frøkna (som stortrives) de gangene jeg leverer ved åpning og henter rundt 16. Skjer veldig sjeldent, men likevel.
Men det kommer ofte krasse kommentarer fra det ene nicket her, og det går ann å formulere seg litt annerledes for at folk skal slippe å føle seg som en dårlig mamma :)

Ser ingen krasse kommentarer, ser bare en haug med kvinnfolk som har ulike meninger. Jeg hadde heller ikke svart på den måten, men så stygg var den ikke. Bare direkte. Syns det blir laget litt storm i vannglass her.

Dersom det man sier ikke stemmer bør man kanskje ikke si det. Vil også understreke at det jeg skrev handler om den generelle tonen til flere her inne.
Ikke si det? Jeg har aldri sagt jeg er negativ til barnehage eller full dag for de dom trenger dey men jeg ønsker ikke det fir barnet mitt

Hun spurte rett ut «er jeg slem?» og noen svarte ja fordi de mener at ungen kunne fått litt kortere dager. Er det galt? Skal man heller bare jatte med? Litt må man tåle, altså.
Og stakkars barn var skrevet etter «10 timer i barnehagen?» Må være lov å synes synd på de som går i utallige timer i barnehage uten at det skal være feil og. Alle har rett til en mening og meninger ble etterspurt her.

Jeg syns det er veldig spennende at man diskuterer og kommer med ulike meninger, spesielt om tema innenfor barnehage :) Men skal man delta i en diskusjon syns jeg at man bør forklare hva som ligger bak meningene man har slik at man kan få en konstruktiv diskusjon.

Ser ingen krasse kommentarer, ser bare en haug med kvinnfolk som har ulike meninger. Jeg hadde heller ikke svart på den måten, men så stygg var den ikke. Bare direkte. Syns det blir laget litt storm i vannglass her.
Nei, ikke krasse kommentarer fra nicket her. Beklager, tenkte ikke på å skrive det:shy:
Jeg tenker at folk får gjøre det de vil og er komfortable med:happy:
(shit, så vanskelig å uttrykke seg skriftlig! I mange tilfeller leser jeg altfor mye inn i ord som blir brukt:p)
Edit: gah! Begynner å bli sent, med påfølgende skrivefeil :hilarious:

Ikke si det? Jeg har aldri sagt jeg er negativ til barnehage eller full dag for de dom trenger dey men jeg ønsker ikke det fir barnet mitt
Jeg må bare spørre, hva er god nok grunn for å trenge det? (ingenting negativt, bare lurer på hva du tenker. Kun jobb som er grunn nok?) :)

Da du skrev at du aldri ville latt barnet være i barnehagen lenger enn det måtte forsto jeg det som at du mente at det var negativt å være i barnehagen. Du sier selv nå at det ikke er det du mener og da kan det selvfølgelig være at jeg har tolket tonen din feil. Da beklager jeg i så fall det. Men det er ulempen når man diskuterer noe man brenner for på denne måten.

Igjen vil jeg si at jeg mente at det var flere som virket negativt innstilt til oppholdstid i barnehage, og jeg snakket ikke nødvendigvis om deg.

Jeg syns det er veldig spennende at man diskuterer og kommer med ulike meninger, spesielt om tema innenfor barnehage :) Men skal man delta i en diskusjon syns jeg at man bør forklare hva som ligger bak meningene man har slik at man kan få en konstruktiv diskusjon.

Men diskusjon er litt håpløst når folk har piggene ute og tolker i verste mening. Men ja, ser også at alle ikke er like flinke å forklare godt nok hva de mener.

Men diskusjon er litt håpløst når folk har piggene ute og tolker i verste mening. Men ja, ser også at alle ikke er like flinke å forklare godt nok hva de mener.
Jeg skal være den første til å rope ut at jeg leser en "tone" bak innlegg som kanskje ikke er ment slik, og at jeg kanskje ikke hadde reagert hvis jeg hadde sett ansiktsuttrykk/kroppsspråk :p
Men jeg selv leser gjennom innlegg flere ganger før jeg deler, for å være sjekke at jeg ikke virker som en bedreviter/overlegen og diverse andre ting jeg kanskje kan fremstå som uten å mene det :shy: (det mislykkes nok av og til likevel, og da håper jeg at folk sier fra til meg hvis jeg virker slik :shy:)

Nå har jeg muligheten til å være fleksibel, men velger alikavel å ha ungen så og si full dag i bhg.
Er det slemt? Burde jeg redusere? Hva gjør dere?
Dette må nesten du vurdere, du kjenner ditt barn best. Vi har jobber med ganske fastsatt arbeidstid, så vårt barn er stort sett i barnehagen 7.55-15.50 , og 7.55-15.05 når min samboer har sommertid. Jeg har noe mer fleksibel jobb, men må ta igjen jobb hjemme hvis jeg kommer senere eller drar før, så det varierer hvor mye jeg gjør det. For meg er 8 timer "maks", da syns jeg barnet har for lang dag. Vi ser også at det er en fordel å levere slik at barnet får spise frokost i barnehagen, da blir starten på dagen forutsigbar og god. Når det gjelder henting blir barnet ofte skuffa hvis vi kommer for tidlig.

Når henter du, og vil gjerne se dokumentasjon på hva du baserer dette på? (siden det er så slemt gjort mot barnet å være full dag i bhg)
Vil tro at barnet blir sliten av fulle dager (som ofte er lengre enn en arbeidsdag) slik voksne også blir slitne. Voksne er flinkere til å bearbeide inntrykk og håndtere stress bedre enn barn. Det er bare å ta et kjapt Google søk så finner du dokumentasjon på at barn ikke har godt av fulle dager i barnehage. Så de dagene man har mulighet synes jeg at barnet skal få kortere dager. Er det bare de voksne som skal få korte dager? Det må da være godt å få litt mer tid sammen med barna sine også når man har mulighet? Jeg har ikke mine i barnehage. Når eldste gikk i barnehage så hadde vi 60% plass og til høsten begynner 2.mann i barnehage og da blir det 4 timer om dagen.

Det jeg mener er at det finnes mange grunner til at enkelte barn har lengre dager i barnehagen enn andre. Hva skal aleneforeldre gjøre når de må jobbe en full arbeidsdag hver dag? Hva med de som har lang kjørevei til jobb? Hva med de som ikke har et nettverk i nærheten som kan hjelpe til? Og ja, noen har også barnet sitt i barnehagen fra 8-16 selv om de er hjemme selv. Kanskje de gjør det fordi de vet at barnet trives i barnehagen? Kanskje de har en kronisk sykdom som gjør at de trenger å hvile slik at de kan være en god forelder når barnet er hjemme? Eller fordi de skjønner hvor viktig barnehagen er for barnets utvikling. For å vise til et ekte eksempel pleier en forelder å levere barnet sitt i barnehagen 06.30 selv om forelderen selv ikke begynner på jobb før 09.00 fordi barnet har behov for å øve på samspill og språk. Dette har vært svært viktig for barnet, og jeg har mange andre eksempler på lignende situasjoner. Som barnehage tilrettelegger vi for alle barn, og sørger for at alle har en så god dag som mulig. Gjør man jobben sin som barnehage er det ingen som tar skade av å ha lengre dager.

Det jeg prøver å formidle er at livet ikke er A4, og det er ingen som tjener på å dømme andre for at barnet har lange dager i barnehagen. Derfor syns jeg det er helt bak mål å komme med utspill som «stakkars barn» og «det er slemt» når man ikke vet nok om situasjonen. Man kan være uenig, men da bør man bygge opp under det man sier.

Ca fra 8 til 15:30.
Leverer såpass "tidlig" rett og slett for at de skal få med seg frokost i bhg (den starter 08:15). Vi betaler for at de skal få all mat i bhg, så da skal de værsågod spise maten der også :hilarious: hahah
Henter såpass "seint" fordi de trives veldig godt i bhg og blir sure hvis vi henter dem tidligere :rolleyes:
Vi kunne teknisk sett hatt de hjemme hver dag, men da hadde vi nok gått på veggen og kranglet en del :p

Vil tro at barnet blir sliten av fulle dager (som ofte er lengre enn en arbeidsdag) slik voksne også blir slitne. Voksne er flinkere til å bearbeide inntrykk og håndtere stress bedre enn barn. Det er bare å ta et kjapt Google søk så finner du dokumentasjon på at barn ikke har godt av fulle dager i barnehage. Så de dagene man har mulighet synes jeg at barnet skal få kortere dager. Er det bare de voksne som skal få korte dager? Det må da være godt å få litt mer tid sammen med barna sine også når man har mulighet? Jeg har ikke mine i barnehage. Når eldste gikk i barnehage så hadde vi 60% plass og til høsten begynner 2.mann i barnehage og da blir det 4 timer om dagen.
Det er mye som kan spille inn ang det å ha lang/kort dag i bhg (jeg ser noen nevner at barnet blir misfornøyd hvis de blir hentet for tidlig, jeg har selv ei frøken som egentlig ikke vil være med hjem hvis jeg henter kl 15. Språk og samspill er også nevnt. Så lang dag TRENGER ikke nødvendigvis å bare være negativt:))

Min er som oftest full dag, 7,5-8 timer. Akkurat nå er jeg høygravid og har minimalt å gå på energimessig, så når alternativet er at han sitter og ser tv mens jeg sover på sofaen de dagene jeg er hjemme er ikke valget så vanskelig :p Men vi er superheldig med barnehagen da, hadde det vært noe som skurret eller guttungen ikke trivdes hadde vi selvsagt justert oss. Vi leverer til frokost siden han trives best med det, og henter når vi er ferdig på jobb. Jeg har fleksibel jobb, samboer har ikke, men jeg har 1,5-2 timer reiseveg hver vei, så noen timer blir det jo uansett.

Back
Topp