"Det skal jeg aaldri la mitt barn gjøre"

Ja gaaad, det der er så så klisjé fra amerikanske filmer, sånn psykopat in the making liksom. Husker også slike barn fra jeg var lita, husker spesielt en som tok måseunger og rev av vingene og føttene og lot de ligge å enten sulte ihjel eller bli spist av kråka. Han endte opp som fengselsfugl :rolleyes:
Herremin. Helt forferdelig. :nailbiting:
 
Ungen til svigerinna mi driver og kaster sand på dyr i bur. Så om vi er i dyrehager eller lignende stoler jeg ikke på han. Når han er hjemme hos oss må jeg noen ganger putte hunden i bur fordi han ikke lar hunden være i fred, og selv da skal ham bort til buret og plage hunden. Moren hans påstår at han er redd for hunder! Men det er jo han som plager de, så kanskje han har blitt bitt eller noe pga denne oppførselen.

Vet ikke om det er manglende oppdragelse eller at noen barn bare er ufyselige mot dyr. Husker selv fra da jeg var barn at andre barn syntes det var spennende å spidde meitemark eller dra beina av insekter. Er noen barn rett og slett bare sadistiske? Stusser på hva man som foreldre kan gjøre for å øke empatien her.

Si klart i fra at det ikke er lov, og forklare hvorfor det gjør vondt eller er dumt for dyret. Å forklare empati må man jo også for barn som er "voldelige" mot mennesker (lugger, slår, biter etc), men mange glemmer nok at det samme må gjøres mot dyr også! Jeg orker bare ikke foreldre som står å ser på at barna sparker etter fugl, eller enda verre, de som ler av det. Skjønner de ikke at det er galt?! Rare folk...
 
Jeg har valgt å gå inn i det med åpent sinn for å være ærlig.
Tenkte vel at hu helst skulle ha egen seng, men faktum er hu og vi sover bedre når hu ligger imellom oss, og vi har foreløpig ikke ett eget rom til hu. Hu er 3 mnd.
Og når det gjelder brus vil jeg helst unngå at hu får smake på det før hu er større, men det er ikke alt jeg kan styre så det får gå som det går.
Jeg håper nå å kunne oppdra ett høflig barn som takker for seg, reiser seg for eldre/syke, resten tar jeg som det kommer. Det som skjer det skjer. :)
 
Jeg er som deg ts, mye av det du nevner har jeg også lyst til å få til.
Men jeg kjenner at det å være høflig ligger høyt oppe. Særlig når vi er hos andre vil jeg de skal respektere det husets regler. Ikke røre andres ting uten lov, takke for maten, ikke hoppe i andres sofa feks
 
Jeg har tenkt litt på dette i det siste. Jeg har ett barn som spiser godt og variert. Er eventyrlysten i matveien og lett å ha å gjøre med på det punktet.

Og da er det så himla lett for meg å sitte og tenke at andre diller og styrer unødvendig med mat til sine barn. Se burde jo bare gjøre slik som jeg gjør :p

Lurer på om nr 2 blir å bli en småspist, kresent lite barn som aldri vil ha noe og får meg til å lage pannekaker 4 dager i uka bare for å få ungen "noe". Sånn at jeg får møtt meg selv i døra på dette?
Hadde vært litt typisk.
 
Helt riktig :) litt derfor jeg spør etter andre erfaringer, om det har noe for seg å være så bestemt som jeg tenker å være, eller om det er et dødfødt prosjekt for alle foreldre :p

Du kommer til å velge dine kameler du skal svelge! Et råd på veien er: ikke si tankene dine høyt, for da slipper du den godmodige latteren når du gjør det stikk motsatte av hva du sa ;)
Jeg har en sønn som får se TV, spise snop, hopper i sofaen så fort vi snur ryggen til, ble ammet i søvn, har egen iPad før han var 2 år, samsover osv osv osv.... men jeg har også en sønn som stryker meg på kinnet, sier «takk takk mamma» for det meste jeg gjør for han, han er omsorgsfull og veldig god mot de han møter på sin vei, og han sitter gjerne lenge i fanget og bare koser. Og han er høflig mot de han møter på sin vei. Og ja, han er bare 2 år, men ganske så kul fyr! ;)
 
Det er lett å dømme andre når man ikke har stått i deres sko. Og det er lett å være ekspert på andres barneoppdragelse om du ikke selv har født et barn...
Skal love deg at du må nok bite i deg mange av dine «jeg skal ikke».
Og du vil oppleve at du bør velge dine kamper med omhu - om du vil ha det hyggelig i hjemmet i blant.
Det er ikke verdens undergang om barna går fra middagsbordet om de er ferdige å spise...
Og det er snakk om trygghetsfølelsen til barnet om far/mor ligger med barnet til det sovner. Foreslår at du melder deg på et COS-kurs...
 
Jeg skulle absolutt ikke samsove, og jeg skulle absolutt ikke amme lengre enn til 1 år...

Vi nattamma mens vi samsov helt til mini var 2 år og 2 måneder :hilarious:

En av oss sitter nå inne på rommet hans til han sovner, da snakkes det om dagen, inntrykk han han har hatt, ting han lurer på.. Han er 2,5 år nå.

Han er en veldig høflig, men noe vilter gutt. Så det er absolutt ikke hver gang vi er på butikken at vi ikke må pakke han under armen og gå ut med han hylende. Men da er det ofte noe som ligger bak (trøtt, sliten, sulten).

Vi velger våre kamper, og akkurat nå er kampene at han ikke skal kaste mat på gulvet når han er ferdig å spise, og hopping i sofaen.
Om han da drar ut kasserollene fra kjøkkenskapet, så er ikke det noe jeg vil gi negativ oppmerksomhet for akkurat nå (dette var bare et eksempel, for kasserollekonsert er morsomt det :p).

Det absolutt viktigste for meg er at ungene er snille mot andre, både mennesker og dyr :)
 
Men dere som sier at man velger sine kamper og må svelge kameler, tror dere ikke at den kampen ikke hadde vart i evigheter? At jada, man må "fighte" litt, men om man er bestemt nok så er det vel begrenset hvor lenge det tar et barn å lære seg hvordan det skal være?
Jeg ser feks ingen barn i barnehage som hopper ned fra bordet og springer rundt med brødskiva i hånda, for de vet at det ikke er lov. Likevel får de gjøre det hjemme, bare fordi mor og far ikke gidder å si ifra?
 
Overlever samlivet når en baby/et barn ligger i midten i 5 år? :bag:

Skal si at det som ødelegger samlivet er lite søvn, det overlever fint så lenge man får sove ;) man finner alltids andre steder enn senga til lyssky aktiviteter :angelic:
Var verre her da mini våkna ørten ganger hver natt og sto opp 5.00 hver dag. Vi prøvde da også samsoving igjen selv om han trivdes i egen seng, bare for å se om det kunne gi oss litt sårt tiltrengt søvn. (Det funka ikke da, eneste som funka var å få ut tenner)
 
Er det noe du tenker eller tenkte før du fikk barn at "det skal jeg aaldri gjøre med/la mitt barn gjøre"?

Etter å ha tilbringet en del tid med en relativt stor barnefamilie har jeg en haug med eksempler.. jeg vil f.eks. aldri venne barnet mitt til at en voksen må ligge sammen med dem for at dem skal sove. Jeg vil aldri la barna selv bestemme når det er tid å gå fra bordet etter middag. Jeg vil ikke at mitt barn i em alder av 10 skal sitte og slafse og slurpe ved matbordet. Jeg vil ikke at ungen skal gå ut uten å si ifra først. Jeg vil ikke at ungen skal bli så totalt avhengig av spill eller ipad at så fort de ikke har den tilgjengelig så er det fullstendig krise..
Jeg kunne nevnt i fleng, jeg bare sliter med å skjønne hvorfor ikke foreldre vil lære barna sine normal folkeskikk og ikke lage seg selv en haug med merarbeid?

Mulig jeg dømmer for fort og mulig jeg forandrer mening når den tid kommer, men akkurat nå er det en god del ting som er helt uforståelig for meg.
1. Noen barn trenger at foreldrene ligger sammen med de, det er som regel ikke en vane foreldre lager, men de møter barnets behov for trygghet. Og når barnet er trygg nok og gammel nok så går det over. Dette varier i fra barn til barn. Mine barn er helt forskjellige, den ene er engstelig av natur og trenger oss for å føle seg trygg uansett når på døgnet det er. Den andre er tøff og ikke redd noen ting. Så jeg kjenner jeg blir irritert over slike utsagn.
2. Gå i fra bordet når det er ferdig å spise er helt ok frem til 5års alder. Man tvinger ikke babyer og småbarn til å sitte ved bordet, det kan fort ta livet av matgleden og den er viktigere enn at ungen sitter ved bordet.

Resten er jeg enig i. Spise pent når de er 10år, begrense TV og iPad. Og når de er gamle nok til å Gå ut alene så må de si at de går ut og hvor de skal.
 
For meg er nærhet til min mann (ikke bare seksuelt samvær) svært viktig. Vi ser hverandre 4 av årets 12 måneder, om det da skulle ligge et barn mellom oss i senga disse 4 månedene så vet jeg ikke om vi hadde holdt ut. Uansett hvor høyt jeg elsker det barnet.

Her kom egentlig nærheten på et annet nivå med lille mellom oss, der vi lå tett sammen som en familie. :Heartred Nå vet jeg ikke hvordan det hadde vært om vi hadde vært i den perioden vi så hverandre svært lite (bodde på hver vår kant pga jobb og utdanning i en lengre periode), men jeg følte jeg kom nærmere mannen av at vi passet på lille bylten mellom oss. Føltes helt spesielt å ligge der med vårt felles barn mellom oss. Men føles kanskje sånn fordi det bare er unntaksvis han havner i senga vår nå, og at han var liten baby da han lå mye mellom oss (jeg orka bare ikke å flytte på han etter amming, vi slokna gjerne begge to av nattammingen :hilarious:). Vet ikke hvordan det hadde vært etter flere år heller, men virker som det funker for de familiene som havner oppi det, og hvor samsoving berger nattesøvnen for alle mann.Det er litt vanskelig å se for seg før man er der selv, og en finner nok gjerne andre måter å dekke inn nærhetsbehovet på. :)
 
Overlever samlivet når en baby/et barn ligger i midten i 5 år? :bag:

Overraskende bra (min eldste er 3 år da, så vet ikke med 5 :p )! Det går da an å bruke fantasien! :) Med mindre det er sex i 8 timer i strekk på natta i dobbeltsenga du tenker på, for det blir kanskje verre :p men ellers, både jeg og samboeren min er ihvertfall enige om at selv om vi ikke begynner oss i romantikkens høyborg akkurat nå med dype samtaler på kvelden (en fredag kveld uten at en sover på sofaen er et under) og langvarig sex, evner vi å huske at dette er en periode i livet (en relativt kort en tilogmed). Så får vi heller kline på kjøkkenet mens ungene ser TV (sånn barnevakt er vel greit :p ), ta en kjapp en i dusjen når vi vil og kan det, og ellers er det jo hverdagsromantikken som får ha fortrinn nå. Det finnes ikke noe mer sexy enn en mann som tar med ungene på lekeplassen i en time så man kan sove eller gå tur med hunden i fred altså :p Det er mye kjærlighet i en god klem, holde hender på tur og å si fine ting til hverandre. Man finner nye måter :)

Nå er jo jeg og mannen igang med den skikkelige intense babytida igjen, men siden eldstemann rakk å bli 3 år før nr 2 kom fikk vi smake på «det gode liv» med selvstendig unge som trenger litt mindre nærhet, så vi vet jo at vi kommer dit igjen. Akkurat nå trumfer en annens behov våre littegranne, men så går det seg jo til :) Ellers er det jo og den erkjennelsen at vi er en familie nå, ting er og blir annerledes enn når vi var studenter og nyforelska, og det er helt greit det og :) Syns ihvertfall vi :)
 
Men dere som sier at man velger sine kamper og må svelge kameler, tror dere ikke at den kampen ikke hadde vart i evigheter? At jada, man må "fighte" litt, men om man er bestemt nok så er det vel begrenset hvor lenge det tar et barn å lære seg hvordan det skal være?
Jeg ser feks ingen barn i barnehage som hopper ned fra bordet og springer rundt med brødskiva i hånda, for de vet at det ikke er lov. Likevel får de gjøre det hjemme, bare fordi mor og far ikke gidder å si ifra?
Nei. Jeg tror mye ligger i barnets personlighet, jeg tror på grensesetting og veiledning. Man kan ikke lære et barn å være på en bestemt måte, det blir helt feil. Men man vise barnet at i enkelte situasjoner så er det ikke sosialt akseptert å gjøre slik og slik- derfor er det lettere i en barnehage, i en stor gruppe. Barnet vil passe inn i gruppen og gjør slikt som er sosialt akseptert. Man kan oppdra barn uten kamper. Det viktigste er å møte barnets følelser når det ikke blir slik barnet hadde tenkt. At de voksne da er en støtte, ser barnet og forstår, hjelper barnet til å regulere følelsene sine. Noen kameler svelger man, kanskje fordi den tingen ikke er så viktig for den familien. Som feks. Når eldste ville begynne å bruke sminke så hadde jeg flere morgener bedt henne vaske seg før hun gikk på skolen og det ble det ikke en koselig start på dagen av. Så da fant jeg ut at ok, vi har andre ting som er viktigere legge vekt på en akkurat dette. Så jeg sluttet å si noe.
 
Overlever samlivet når en baby/et barn ligger i midten i 5 år? :bag:

Tja, vi hadde eldste i midten av vår seng til to uker før søsteren ble født, og deretter henne der et par år, så om ikke samme ungen i 5 år så hadde vi i alle fall unger i senga i... el, rundt 4 år i alle fall, og det fortsatt å komme inn til oss i sikkert et år etter det også. Og likevel fikk vi minstemor som når er tre og år og har egen seng men våkner i vår flere morgener enn ikke, uten at jeg merker at hun har kommet oppi, stort sett. Åpenbart klarte vi å lage søsken selv om eldste sov i senga vår (vi hadde gjesterom/sovesofa ;) )

Samlivet vårt består absolutt fortsatt, tre unger senere.
Og jeg angrer ikke på at vi har gitt den tryggheten og proritert søvn for familien.
 
Syns det er greit å ha noen tanker om hvordan man vil ha det så lenge en har et litt åpent sinn slik at ting skjer på babyens premisser og dens trygghet ivaretas. :) Å ha barn krever at man ikke er egoistisk... Det jeg har lært er at en må velge kamper og bestemme seg for hva som er viktigst. Her fokuserer jeg mest på å lære barna hvordan man oppfører seg blant folk, empati og omtanke, forståelse og respekt for mennesker, dyr og ting.
 
For meg er nærhet til min mann (ikke bare seksuelt samvær) svært viktig. Vi ser hverandre 4 av årets 12 måneder, om det da skulle ligge et barn mellom oss i senga disse 4 månedene så vet jeg ikke om vi hadde holdt ut. Uansett hvor høyt jeg elsker det barnet.
Mitt samliv hadde ikke overlevd å bare se hverandre 4 av 12 måneder. Hverken mannen eller jeg kunne hatt en partner som pendler. Det er jo faktisk også sånn at barn ikke må ligge i midten for å samsove. Her er det stort sett jeg som ligger i midten, fordi jeg ligger mest rolig av alle. Det hadde ikke vært aktuelt for oss heller at barnet skulle sove i midten hele tiden. Mens jeg ammet flyttet jeg barnet rundt i senga etter hvilken side jeg ammet på, han spiste bare av den ene puppen hvert måltid, så annenhver time ble han flyttet til motsatt side av senga.
 
Back
Topp