Vi som prøver for første gang

Hei :) Trist å høre om MA, det er en stor frykt jeg har for å få. Var den graviditeten planlagt/brukte dere lang tid på å bli gravid da? Må være ekstra tungt å ikke snakke om det, og prøving generelt med de man kjenner.

Heldigvis er forumet gull verdt for å dele tanker etc :) Har vært veldig godt for meg iallefall, i disse første ukene med prøving. :)

(Ikke helt sikker på om jeg "svarer" på digitalt riktig vis nå, bare si fra hvis jeg skal gjøre det annerledes!)

Hei til deg også!

Og ja, det var egentlig ikke noe jeg visste om på forhånd, trodde spontanabort var blod og smerter, så var veldig uvitende da jeg først var på TUL og fikk beskjeden.. Det var en delvis planlagt graviditet vil jeg si, vi sluttet på prevensjon, men lot virkelig humla suse uten å tenke på noe som EL eller den type ting, så var ganske overraskende og veldig skummel da det plutselig skjedde. Tok vel ganske nøyaktig 5 mnd, tror jeg.. Ble fryktelig glad etter hvert, så vet i alle fall nå at jeg virkelig ønsker barn og baby, og egentlig så fort som mulig :hungover:

Ja, veldig godt inntrykk av forumet, kjenner jeg har et behov for å "snakke", men siden ingen visste om verken MA eller at vi prøvde, har det begrenset seg, og jeg kjenner på en måte at jeg er glad for det også, så jeg slipper spørsmålene fra venner og familie :angelic:

Hvor lenge har du prøvd, eller er du kanskje gravid allerede?

Kanskje positivt at vi fikk negativ test nå i PP1. Jeg så at han ble skuffet selv om han prøvde mest å trøste meg. Han MÅ jo tenke at det trengs to for denne jobben, og med alt det jeg ofrer så bør han gjøre det og. Skader liksom ikke å spise litt mer grønt til middag??!
så trist å lese at det ikke gikk for deg på første pp! Jeg krysser alt jeg har for at dere klarer det neste gang, det fortjener du :Heartred:Heartred

(Ikke helt sikker på om jeg "svarer" på digitalt riktig vis nå, bare si fra hvis jeg skal gjøre det annerledes!)

Hei til deg også!

Og ja, det var egentlig ikke noe jeg visste om på forhånd, trodde spontanabort var blod og smerter, så var veldig uvitende da jeg først var på TUL og fikk beskjeden.. Det var en delvis planlagt graviditet vil jeg si, vi sluttet på prevensjon, men lot virkelig humla suse uten å tenke på noe som EL eller den type ting, så var ganske overraskende og veldig skummel da det plutselig skjedde. Tok vel ganske nøyaktig 5 mnd, tror jeg.. Ble fryktelig glad etter hvert, så vet i alle fall nå at jeg virkelig ønsker barn og baby, og egentlig så fort som mulig :hungover:

Ja, veldig godt inntrykk av forumet, kjenner jeg har et behov for å "snakke", men siden ingen visste om verken MA eller at vi prøvde, har det begrenset seg, og jeg kjenner på en måte at jeg er glad for det også, så jeg slipper spørsmålene fra venner og familie :angelic:

Hvor lenge har du prøvd, eller er du kanskje gravid allerede?

Forsovet bra du dro på TUL og oppdaget det «tidlig».. Og håper det går raskt for dere å bli gravide igjen! Har hørt at man er ekstra fruktbar etter sa/MA fordi kroppen er liksom mer klar for en graviditet siden den akkurat har vært i det moduset. Ante heller ingenting om verken MA og at det var så vanlig med MA/sa.

Her bestemte vi oss i februar om at jeg skulle slutte på p-pillen og så starte opp med prøving i mai, og at syklus etc forhåpentligvis var i gang. Leste litt om at det kunne ta tid etter ppille bruk men det gikk fort og kom inn i en 28 dagers syklus før en 25 dagers syklus og nå, i vår første prøveperiode er jeg på dag 26 og forventer egentlig mensen any day.. Testet negativt i går og i dag. Føltes skuffende fordi jeg har forberedt meg på dette siden februar og gjort mange «tiltak» for at dette skal klaffe. Alt fra å bare drikke decaf, ha godtelov ol.

Er forøvrig ett år yngre enn deg og føler alt og alle enten har barn eller venter..Og bor i et strøk hvor det er mange familier og alltid mange folk som går på trilletur. Så føler er visst press sånn sett men er glad for at vi har tatt beslutningen om å prøve selv nå som vi føler oss (relativt) klar for det :-)

så trist å lese at det ikke gikk for deg på første pp! Jeg krysser alt jeg har for at dere klarer det neste gang, det fortjener du :Heartred:Heartred

Takk Maho :-) Vet du hva, jeg fant to firkløver på løpetur i dag og tenkte at det må være et supert tegn og bra start på den nye syklusen, PP2, da jeg forventer mens i dag.. Tok vare på dem for å lage i et album til baby.. Men har enda ikle fått mensen enda så kanskje det ikke var et så fint tegn som jeg trodde :hilarious: Mensen kommer vel ila uken så får jeg heller vurdere å bruke lykke-kløverene dersom det skulle klaffe neste PP:-)

Heisann!

Får melde meg opp her, som førstegangsprøvende og tidligere prokrastinerende dame på 33 år fra østlandet, har man jo plutselig kjent at det raslet litt både her og der..:cool: Har hatt en veldig kjip MA noen måneder tilbake som egentlig satte i gang et intenst ønske om baby, så nå er jeg altså her.. :angelic:

Mange venner med barn, og ingen som vet at vi prøver, eller har gått gjennom det vi har, så litt ensomt til tider, det må jeg bare innrømme..

Gleder meg til å bli kjent med dere! Håper det blir baby på alle! :cat:

Velkommen i gjengen! Hilsen førstegangsprøver fra Østlandet på 34 :)

Forsovet bra du dro på TUL og oppdaget det «tidlig».. Og håper det går raskt for dere å bli gravide igjen! Har hørt at man er ekstra fruktbar etter sa/MA fordi kroppen er liksom mer klar for en graviditet siden den akkurat har vært i det moduset. Ante heller ingenting om verken MA og at det var så vanlig med MA/sa.

Her bestemte vi oss i februar om at jeg skulle slutte på p-pillen og så starte opp med prøving i mai, og at syklus etc forhåpentligvis var i gang. Leste litt om at det kunne ta tid etter ppille bruk men det gikk fort og kom inn i en 28 dagers syklus før en 25 dagers syklus og nå, i vår første prøveperiode er jeg på dag 26 og forventer egentlig mensen any day.. Testet negativt i går og i dag. Føltes skuffende fordi jeg har forberedt meg på dette siden februar og gjort mange «tiltak» for at dette skal klaffe. Alt fra å bare drikke decaf, ha godtelov ol.

Er forøvrig ett år yngre enn deg og føler alt og alle enten har barn eller venter..Og bor i et strøk hvor det er mange familier og alltid mange folk som går på trilletur. Så føler er visst press sånn sett men er glad for at vi har tatt beslutningen om å prøve selv nå som vi føler oss (relativt) klar for det :)

Ja, glad for det, var i uke 9 (forsinket pga corona), så slapp i alle fall å gå for lenge uvitende. Håper jeg også (og for alle andre), men er ikke helt 100% trygg på syklusen enda, så stresser meg litt, hehe.

Så kjipt med testene, håper det snart er klaff!

Jeg gruer meg skikkelig til de negative testene (har tatt flere allerede, men når det faktisk er en reel sjanse), for testet aldri før mensen plutselig uteble, så ingen erfaring med det fra før av, ser for meg at det kan bli tungt. Jeg lever helt normalt inntil jeg vet, måtte "gi opp" livet en stund da jeg var gravid, og tenker at jeg i det minste skal nyte litt før den sitter :)

Og ja... alle har barn, babyer, er gravide og det er det samtalene går i. Kjenner jeg er litt lei av å måtte legge opp det sosiale livet etter alle andres lykke (selvom jeg selfølgelig unner dem det), men håper snart å være med i klubben selv! Men helt enig, jeg er glad vi i hvert fall er der at vi vil prøve (heeelt klar kan man vel aldri bli), og så blir det forhåpentligvis et nytt og veldig spennende kapittel (som diverse mødre og svigermødre maaaaser om:rolleyes::rolleyes::rolleyes:).

Velkommen i gjengen! Hilsen førstegangsprøver fra Østlandet på 34 :)
Hvis det skulle klaffe for oss så hadde det vært veldig morsomt å møtes for trilletur her på Østlandet våren 2021 :-)

Har forresten litt second thoughts om Stokke trailz, kjempefin vogn med liggedel men virker som om den ikke kan brukes så lenge med sittedel? De fleste andre vogner kan brukes lengre? (Når jeg har sett på vektbegrensning).

Takk Maho :) Vet du hva, jeg fant to firkløver på løpetur i dag og tenkte at det må være et supert tegn og bra start på den nye syklusen, PP2, da jeg forventer mens i dag.. Tok vare på dem for å lage i et album til baby.. Men har enda ikle fått mensen enda så kanskje det ikke var et så fint tegn som jeg trodde :hilarious: Mensen kommer vel ila uken så får jeg heller vurdere å bruke lykke-kløverene dersom det skulle klaffe neste PP:)
Når er ikm? :)
Håper de to firkløveren er lykkekløvere som gjør susen og det sitter neste pp :shy: Koselig om du får brukt dem i et album :love2

Når er ikm? :)
Håper de to firkløveren er lykkekløvere som gjør susen og det sitter neste pp :shy: Koselig om du får brukt dem i et album :love2

I appene jeg bruker står det alt fra i dag (ved 25 dagers syklus) og til søndag (28 dagers syklus).. Er mest pga to blendatester, vesentlig tempdropp (36,86 i går, 36,65 i dag) og «følelsen» som gjør at jeg ser meg ferdig med denne pp og fremover mot neste!

Hehe høres kjent ut! Jeg har smått delt av det jeg har lest meg opp til de siste månedene, alt fra syklus til konsistens på el-slimet... Han blokkerer nok ut det meste jeg sier:hilarious: Men noe av det jeg sier er ment direkte til hab og jeg prøver å være litt varsom. Jeg har aldri, og skal aldri, bestemme over han men her forsøker jeg i aller høyeste grad å få han til å gjøre noe jeg merker han ikke er så keen på. I dag ble han nemlig sur på meg og sa at det ikke nødvendigvis var noe i veien med han! Jeg hadde sagt at når jeg leser om kosthold for menns optimale fertilitet og ser anbefalingene der sp blir jeg lei meg pga han spiser jo ikke noe av det der!! Han hater grønnsaker, så det spiser han ikke. Heller ikke noe frukt. Og spiser så og si ikke fisk. Nøtter nei. Etc. Han er som et lite barn, han er kun intr i å spise det han vil ha og det han syns er godt. Vi spiser to forskjellige middager nesten hver dag.. Han snuser også 24/7 og har mage. Det er ømt tema jeg vil jo bare det beste for han, uavhengig av fertiliteten også, helsemessig må han jo definitiv spise sunnere. Han sier han alltid scorer bra på tester hos legen og har null problemer. Svømmerne er i toppform sier han..Jeg tør ikke kjøpe sånn sædtest..

Kanskje positivt at vi fikk negativ test nå i PP1. Jeg så at han ble skuffet selv om han prøvde mest å trøste meg. Han MÅ jo tenke at det trengs to for denne jobben, og med alt det jeg ofrer så bør han gjøre det og. Skader liksom ikke å spise litt mer grønt til middag??!

Uff ja, ikke enkelt det der!! Men jeg tenker kanskje det blir enklere etter noen prøveperioder..? Eller hva tror du?

Jeg mener for oss her hjemme tror jeg i alle fall det kan bli enklere å snakke om hvis det nå altså ikke går på denne ene runden slik han tror :rolleyes: Han her ELSKER badstu og varme dusjer, og øl. Og så tipper jeg at det der med å kose seg selv alene og å kaste svømmere ut vinduet kan bli et tema vi kanskje må snakke om på sikt, i alle fall i den mest aktuelle tiden i måneden :p

Krysser fingrene for at begge mennene våre har rett ang. det de tror da, og at svømmerne er i toppform. :p Det gjør jo ting lettere i det minste, selv om den der nonchalante holdningen kan være superirriterende. Det er jo hyggeligere om man er to om det, også det som ikke bare handler om selve akten :D

Heisann!

Får melde meg opp her, som førstegangsprøvende og tidligere prokrastinerende dame på 33 år fra østlandet, har man jo plutselig kjent at det raslet litt både her og der..:cool: Har hatt en veldig kjip MA noen måneder tilbake som egentlig satte i gang et intenst ønske om baby, så nå er jeg altså her.. :angelic:

Mange venner med barn, og ingen som vet at vi prøver, eller har gått gjennom det vi har, så litt ensomt til tider, det må jeg bare innrømme..

Gleder meg til å bli kjent med dere! Håper det blir baby på alle! :cat:

Velkommen skal du være! Så leit å høre om MAen din, jeg opplevde det samme for mange år siden og skjønner godt at det er vondt. Klem til deg!

Alle jeg har møtt her inne til nå har vært superhyggelige og hjelpsomme, så her finner du deg nok godt til rette! Lykke til med prøvingen! :Heartred:Heartred:Heartred

Hehe høres kjent ut! Jeg har smått delt av det jeg har lest meg opp til de siste månedene, alt fra syklus til konsistens på el-slimet... Han blokkerer nok ut det meste jeg sier:hilarious: Men noe av det jeg sier er ment direkte til hab og jeg prøver å være litt varsom. Jeg har aldri, og skal aldri, bestemme over han men her forsøker jeg i aller høyeste grad å få han til å gjøre noe jeg merker han ikke er så keen på. I dag ble han nemlig sur på meg og sa at det ikke nødvendigvis var noe i veien med han! Jeg hadde sagt at når jeg leser om kosthold for menns optimale fertilitet og ser anbefalingene der sp blir jeg lei meg pga han spiser jo ikke noe av det der!! Han hater grønnsaker, så det spiser han ikke. Heller ikke noe frukt. Og spiser så og si ikke fisk. Nøtter nei. Etc. Han er som et lite barn, han er kun intr i å spise det han vil ha og det han syns er godt. Vi spiser to forskjellige middager nesten hver dag.. Han snuser også 24/7 og har mage. Det er ømt tema jeg vil jo bare det beste for han, uavhengig av fertiliteten også, helsemessig må han jo definitiv spise sunnere. Han sier han alltid scorer bra på tester hos legen og har null problemer. Svømmerne er i toppform sier han..Jeg tør ikke kjøpe sånn sædtest..

Så slitsomt med kresen mann :/ Her går det meste ned på høykant :laughing002 Også kjipt hvis man føler man blir litt "alene" om å gjøre en innsats. Som kvinne er det jo ekstremt mange hensyn som må tas og påkjenninger man får kjenne på kroppen ift graviditet, så da synes jeg virkelig gutta skal kunne spise litt sunnere dersom det faktisk har innvirkning på fertilitet! Har lest veldig lite om det temaet, hva har du funnet ut ang. det? Er det spesielle ting som kan påvirke fertilitet eller er det bare generelle kostholdsråd?

Hvis det skulle klaffe for oss så hadde det vært veldig morsomt å møtes for trilletur her på Østlandet våren 2021 :)

Har forresten litt second thoughts om Stokke trailz, kjempefin vogn med liggedel men virker som om den ikke kan brukes så lenge med sittedel? De fleste andre vogner kan brukes lengre? (Når jeg har sett på vektbegrensning).

Jeg har inntrykk av at den 15 kg-begrensningen bare er en EU-regel og ikke noe å bry seg om. Han fyren på "The stroller workshop" på youtube sa i alle fall det i filmen der han sammenlikner Stokke Trailz og Emmaljunga NXT90 om jeg ikke husker helt feil. Det er de to som er mest aktuelle for oss siden vi bor på landet og går mye i skogen og på grusvei. Men plassen i bilen får avgjøre...

Søren altså, der begynte jeg å blø. 27 dagers syklus med EL på dag 19/20 gir ALT for kort lutealfase. Antar at det er nå jeg burde finne meg et helsepersonell å be om råd, men vet ikke om det er mest fornuftig å gå til fastlegen først eller gå direkte på privatklinikk? Har inntrykk av at ventetiden på offentlig fertilitetsbehandling er sinnsykt lang, så hvis dette går i den kategorien har jeg ikke nok tålmodighet tror jeg...

Så slitsomt med kresen mann :/ Her går det meste ned på høykant :laughing002 Også kjipt hvis man føler man blir litt "alene" om å gjøre en innsats. Som kvinne er det jo ekstremt mange hensyn som må tas og påkjenninger man får kjenne på kroppen ift graviditet, så da synes jeg virkelig gutta skal kunne spise litt sunnere dersom det faktisk har innvirkning på fertilitet! Har lest veldig lite om det temaet, hva har du funnet ut ang. det? Er det spesielle ting som kan påvirke fertilitet eller er det bare generelle kostholdsråd?

Det verste er at han sier han ikke er kresen og altetende (bortsett fra rosenkål).. Sendte han følgende linker så han kunne se selv, og at det ikke bare er jeg som er «hysterisk». Det skader jo ikke å spise sunnere. Jeg vet at jeg kommer til å bli fly forbanna, skuffet og lei meg hvis vi om, la oss si 6 mnd, enda ikke er gravid og drar for å sjekke om alt ser ok ut og resultatet er at sæden er altfor dårlig og at det enkelt kan fikses med bedre kosthold. Harvard studien skrev dog at dårlig kosthold er ikke nødvendigvis en «prevensjon» men man er mer fertil med et bra kosthold! Fisk, frukt, grønt, nøtter og annet sunt fett, type middelhavskosthold hvis man skal si noe generelt!

https://www.health.harvard.edu/blog/fertility-and-diet-is-there-a-connection-2018053113949

https://www.tv2.no/a/11394856/

https://www.froyaklinikken.no/blogg/2019/4/21/f-bedre-sdkvalitet-med-kosttilskudd

https://www.uchicagomedicine.org/fo...make-the-mistake-of-letting-a-diet-kill-sperm

https://www.verywellfamily.com/tips-to-increase-fertility-for-men-1959906

Jeg er også enig. Syns man kan forvente at mennene også gjør det de kan for å øke sjansene. Viste samboeren info om kosthold og sædkvalitet og han har nå drastisk kuttet ned på godteri og i tillegg begynt å trene. Har prøvd å få han til å kutte godteri og begynne å trene i over et år, så i alle fall tydelig at han har lyst på baby han også. :Heartblue Han er normalvektig og spiser heldigvis sunn mat ellers, men er bare veldig glad i godteri og is... :P

Jeg har nevnt det tidligere i tråden også, men her i huset har mannen fått strengt forbud mot overdrevent lange og varme dusjer, blant annet ved at jeg har satt en stram strikk på temperaturreguleringen på dusjen så det ikke går an å glemme seg og skru på den :p

Noen dager siden jeg har gitt lyd fra meg her inne, vært en travel uke.. Håper alle har det fint:Heartpink
I dag har jeg hatt brun blødning og noen dager med litt rødt i 14 dager... vi hadde sex i dag da det var så lite, men etterpå kom det masse rødt og skikkelig smerter nederst i magen:sick009 Blir veldig bekymret og livredd for at det kan være noe gale, vurderer å ringe legevakten, men det føles så dumt å ringe for en sånn «liten» ting? Hva ville dere gjort?

Noen dager siden jeg har gitt lyd fra meg her inne, vært en travel uke.. Håper alle har det fint:Heartpink
I dag har jeg hatt brun blødning og noen dager med litt rødt i 14 dager... vi hadde sex i dag da det var så lite, men etterpå kom det masse rødt og skikkelig smerter nederst i magen:sick009 Blir veldig bekymret og livredd for at det kan være noe gale, vurderer å ringe legevakten, men det føles så dumt å ringe for en sånn «liten» ting? Hva ville dere gjort?
Smerter og blødning utenom mens er jo ikke helt normalt. Så du kan nok ta en tlf og høre hva de sier:)

Back
Topp