Heisann, alle dere tøffe og sterke damer
Jeg er 21 (snart 22) år gammel. Vi prøvde i 1 år å bli gravide, og endelig klaffet det, og jeg ble gravid med den lille etterlengtede engelen vår.
16. januar 2022 ble vår høyt ønskede datter født, helt stille. Det ble oppdaget ved rutineultralyd i uke 20, en svulst (teratom) som vokste ut fra halebeinet hennes. Den var allerede da ganske stor, men hadde altså vokst seg synlig på bare noen få uker. Sist ultralyd i uke 14 så alt helt perfekt ut, så det var litt av et slag i trynet for både meg og samboer (som endelig skulle være med på UL!). Rutineultralyden var 22. des 2021, og lille julaften 23/12 var vi inne på Riksen. Fikk valget om å avbryte eller fortsette svangerskapet siden det var høy sannsynlighet for hjertesvikt. Videre fikk vi ukentlig oppfølging hos fostermedisinere på Riksen.
Vi valgte å fortsette svangerskapet. Vi fikk fredag 14/01 beskjed om at vi hadde fått innvilget reise til Belgia for operasjon av henne inne i min mage. Vi skulle reise allerede mandag 17/01 - 22. Men lørdag 15/02 fikk jeg sterke smerter og ble hentet med ambulanse og lagt inn på Riksen. Etter en stund gikk vannet og kroppen satte selv i gang fødselen. Legene hadde i samråd konkludert med at de ikke skulle sette i gang tiltak for å redde henne dersom hun levde når hun kom. Var da 23+0, og ved ultralyd bare 20 min før vannet gikk, levde hun. Det var ganske traumatisk å vite allerede før fødsel at hun ikke skulle få være med oss hjem uansett hva

Jeg kjenner veldig sterkt på sorgen over å verken ha henne i magen - eller i armene. Termindato var 18. mai 2022, og jeg kjenner det knyter seg i magen jo nærmere vi kommer. Har dessuten ikke fått noe hjelp fra fastlegen til å komme tilbake til hverdagen i mitt eget tempo, så jeg ble «tvunget» ut i jobb allerede 4 uker etter fødsel.
Ellers føler vi oss klare for å hoppe ut i det for å prøve på et søsken, da jeg tror at frykten kun vil bli større jo lenger tid det går før en ny graviditet… Ser veldig fram til den tiden der vi kan ha med lillebror eller lillesøster på gravplassen til engelen vår