Vi som bruker Pergo/Letrozol/Femar

Jeg ble gravid med mitt 1. barn etter første på med dobbel femar. Vi er nå prøvere på nummer to. kan jeg fortsette å bruke samme resept som sist, eller må jeg en tur innom legen først? Er redd hun vil si at vi må prøve på egenhånd først... brukte så lang tid sist og har lange sykluser, så vil ikke vente lengre enn nødvendig denne gangen :) Noen som vet?

Jeg ville kjørt på med femar hvis du tidligere har brukt, og har lange sykluser. :)

Har tatt min første pergo-kur, dobbel. Vil eggløsningen komme på den dagen jeg normalt får den (i morgen) eller er det vanlig at pergo forskyver den noe? Har ikke el-slim som jeg pleier i disse dagene.

Har tatt min første pergo-kur, dobbel. Vil eggløsningen komme på den dagen jeg normalt får den (i morgen) eller er det vanlig at pergo forskyver den noe? Har ikke el-slim som jeg pleier i disse dagene.
Dette lurer jeg også veldig på! Starter på min første pergo-kur i dag, men pga dødsfall i familie langt unna er jeg antakeligvis bortreist akkurat de dagene gynekologen anbefalte at vi burde prøve neste uke [emoji20] forsinket el hadde derfor vært midt i blinken [emoji1]

Dette lurer jeg også veldig på! Starter på min første pergo-kur i dag, men pga dødsfall i familie langt unna er jeg antakeligvis bortreist akkurat de dagene gynekologen anbefalte at vi burde prøve neste uke [emoji20] forsinket el hadde derfor vært midt i blinken [emoji1]

Ja her er mannen bortreist frem til i morgen, så forsinket el hadde vært gull verdt!
Er i dag på CD 14, da jeg vanligvis pleier å få el, så lister meg på tå i dag :D og håper den lar vente på seg, ihvertfall frem til i morgen!
Har googlet litt og virker som det varierer veldig når el kommer på pergo, naturlig nok.

Hei. Aner ikke om det fremdeles er liv i denne tråden, men jeg må jo prøve. Jeg og samboer har prøvd i snart et år å få spiren til og sitte, uten hell. Alt ok med han, jeg derrimot har kraftig pcos. Nå skal vi på tirsdag prøve runde 2 med letrozol, da første runde ikke ga tegn til noe eggløsning. AMH- verdi på 200, ikke oppløftende. Noen som har noe erfaringer med at enkel dose ikke ga el, men at det ble med dobbel dose, evt trippel dose?

Hei. Aner ikke om det fremdeles er liv i denne tråden, men jeg må jo prøve. Jeg og samboer har prøvd i snart et år å få spiren til og sitte, uten hell. Alt ok med han, jeg derrimot har kraftig pcos. Nå skal vi på tirsdag prøve runde 2 med letrozol, da første runde ikke ga tegn til noe eggløsning. AMH- verdi på 200, ikke oppløftende. Noen som har noe erfaringer med at enkel dose ikke ga el, men at det ble med dobbel dose, evt trippel dose?

VictoriaH kan masse om dette:)

Ja jeg fikk ikke el av enkel, men dobbel funket :-)

Dere som kanskje har peiling, jeg er heelt grønn når det gjelder sånt :p Men altså, jeg gikk på pergo sist, og der er jo 50 mg, men har gått på letrozol nå som bare er 2,5 mg. Fikk ikke el nå, så må nok over på dobbel dose, og da blir det jo 5 mg. Men er der ikke enormt stor forskjell på 5 mg og 50 mg?

Dere som går på pergo/letrozol/femar osv. Er det pga alder eller andre årsaker? Spørr fordi jeg selv er over 35 og lurer på om jeg burde ordne meg noe sånt jeg også :)

Har bare vært hos gyn en gang og hun fant en vanncyste men sa at det ikke var så farlig. Var der pga den anbefalte livmorhalsprøven og litt krøll med mensen. Nå ser den ut til å ha stabilisert seg men jeg skal dit igjen. Hun har ikke tatt noen hormonprøver o.l. Hva anbefaler dere at jeg skal snakke med henne om; altså skal jeg f.eks si hun skal sjekke mine hormoner eller hva? Kanskje dumt spørsmål men jeg har 0 erfaring når det gjelder mensen krøll, hormoner, "hjelpemidler" for å bli gravid osv så dermed føler jeg at jeg må rådføre meg litt her først før jeg snakker men gyn igjen da jeg har time igjen snart.

Dere som kanskje har peiling, jeg er heelt grønn når det gjelder sånt :p Men altså, jeg gikk på pergo sist, og der er jo 50 mg, men har gått på letrozol nå som bare er 2,5 mg. Fikk ikke el nå, så må nok over på dobbel dose, og da blir det jo 5 mg. Men er der ikke enormt stor forskjell på 5 mg og 50 mg?
Det er ikke samme virkestoffet, så da går det nok ikke å sammenligne dosen :-)

Dere som går på pergo/letrozol/femar osv. Er det pga alder eller andre årsaker? Spørr fordi jeg selv er over 35 og lurer på om jeg burde ordne meg noe sånt jeg også :)

Har bare vært hos gyn en gang og hun fant en vanncyste men sa at det ikke var så farlig. Var der pga den anbefalte livmorhalsprøven og litt krøll med mensen. Nå ser den ut til å ha stabilisert seg men jeg skal dit igjen. Hun har ikke tatt noen hormonprøver o.l. Hva anbefaler dere at jeg skal snakke med henne om; altså skal jeg f.eks si hun skal sjekke mine hormoner eller hva? Kanskje dumt spørsmål men jeg har 0 erfaring når det gjelder mensen krøll, hormoner, "hjelpemidler" for å bli gravid osv så dermed føler jeg at jeg må rådføre meg litt her først før jeg snakker men gyn igjen da jeg har time igjen snart.
Årsaken er som regel mangel på, eller dårlig eggløsning. Eller at man trenger å få litt kraftigere eggløsning om man har prøvd lenge uten at det klaffer.
Du bør nok ta en blodprøve som sjekker egglager og status ellers :-) Så vet nok gynekologen din hva du trenger om det skulle være behov for noe :-)

Jeg bruker letrozol fordi jeg har pcos og ikke får EL av meg selv.

Regner med gyn vet hva som bør sjekkes, men dersom du har hatt mye krøll med menstruasjon tidligere kan du spør om å få tatt blodprøver på ca dag 3, 21 og 24 i syklusen, da vil de sjekke de forskjellige hormonnivåene og se om du har EL osv..[emoji4]

Jeg fikk Pergo av gyno og hadde første runde i april. Hadde 0 tro på at det funket (i alle fall ikke på enkel dose) så jeg gikk bare å ventet på å starte dobbeldose i mai... Men det kom ikke no og to dager etter ventet mens testet jeg positivt =) Bare å krysse fingra og håpe at det holder også =)

Jeg har hormonell ubalanse ikkje pcos, jeg får eggløsning selv men jeg har veldig lange sykluser. Har gjerne eggløsning 3 ganger per år ish så da er det litt vanskelig å få til noe :)( er 27)

Last edited:
Svarte rett over, fikk visst ikke med quoten :p

Back
Topp