Vi som bruker Pergo/Letrozol/Femar

Oki, da ser jeg det litt an i morgentidlig:happy: min syklus varierer så ekstremt mye. Har veldig lange sykluser uten letrozol og siden dette blir siste PP med letrozol i år så kanskje like greit å teste å se hvordan den blir :happy:
Det er nok en god idé :happy:

Hei alle sammen :) Kan jeg spørre dere om hva som er grunnen til at dere får letrozol/pergo/femar? Hvis det er lange sykluser, hvor lange er det da snakk om?? :)
Jeg å er begynnerselv på CD 43 nå, er bare første PP så må nok gi det litt tid, men greit å høre deres historier :)

Hei alle sammen :) Kan jeg spørre dere om hva som er grunnen til at dere får letrozol/pergo/femar? Hvis det er lange sykluser, hvor lange er det da snakk om?? :)
Jeg å er begynnerselv på CD 43 nå, er bare første PP så må nok gi det litt tid, men greit å høre deres historier :)

Jeg går på det fordi jeg har lange sykluser. Hadde EL mellom CD22-CD39 de fem månedene før jeg tok letrozol. Med piller fikk jeg EL CD16 og ble gravid (men mistet igjen til kjemisk).

Pga lang syklus, 90 dager +-.

Jeg kan oppdatere med at letrozol sammen med ovitrelle gjorde susen for meg Prøvde letrozol aleine først. Ble gravid på første runde, men mistet tidlig. Deretter måtte jeg vente litt før jeg kunne begynne på nytt siden jeg også måtte ha Provera for å sette i gang mensen. To runder til med kun letrozol uten at noe skjedde. Begynte hos en ny gynekolog og fikk da ta letrooz i kombinasjon med ovitrelle. Gravid er nå straks 16 uker! Hold ut dere sterke prøvere, jeg heier på dere alle❤

Jeg kan oppdatere med at letrozol sammen med ovitrelle gjorde susen for meg Prøvde letrozol aleine først. Ble gravid på første runde, men mistet tidlig. Deretter måtte jeg vente litt før jeg kunne begynne på nytt siden jeg også måtte ha Provera for å sette i gang mensen. To runder til med kun letrozol uten at noe skjedde. Begynte hos en ny gynekolog og fikk da ta letrooz i kombinasjon med ovitrelle. Gravid er nå straks 16 uker! Hold ut dere sterke prøvere, jeg heier på dere alle❤

Gratulerer så mye ❤️ Hvorfor fikk du ovitrielle i tillegg? Ble gravid og mistet på første syklus med femar, men har egentlig bare tenkt selv at jeg skal ta enkel kur denne måneden også, uten noe mer hjelp. Men Medicus nevnte forsåvidt sist at jeg kunne prøve en kur uten Ovitrielle først, og så eventuelt prøve ovitriell fra neste syklus, men siden jeg ble gravid tenkte jeg kanskje at jeg ikke trengte det.

Gratulerer så mye ❤️ Hvorfor fikk du ovitrielle i tillegg? Ble gravid og mistet på første syklus med femar, men har egentlig bare tenkt selv at jeg skal ta enkel kur denne måneden også, uten noe mer hjelp. Men Medicus nevnte forsåvidt sist at jeg kunne prøve en kur uten Ovitrielle først, og så eventuelt prøve ovitriell fra neste syklus, men siden jeg ble gravid tenkte jeg kanskje at jeg ikke trengte det.

Takk ❤ Jeg fikk det fordi gynekologen mente at kanskje eggene mine slapp litt seinere enn de burde, at de var overmoden liksom. Pleide å ha el mellom dag 17 og 22 med letrozol. Jeg gikk på dobbel dose letrozol hele veien. Prøvde en mnd med enkel først men det gav ikke el. Kan jo ha vært tilfeldig at det gikk med ovitrelle siden det også gikk første gangen med dobbel dose letrozol. Uansett er jeg veldig fornøyd:)

Jeg skjønner ingenting.. Første runde med letrozol fikk jeg positiv EL-test cd13 og hadde EL på cd 15. Denne gangen begynte jeg å teste cd11, og har fremdeles ikke antydninger til positiv test idag, cd17. Ikke noe EL-slim heller.. Jeg kan vel ikke ha hatt EL før jeg begynte å teste?

Jeg skjønner ingenting.. Første runde med letrozol fikk jeg positiv EL-test cd13 og hadde EL på cd 15. Denne gangen begynte jeg å teste cd11, og har fremdeles ikke antydninger til positiv test idag, cd17. Ikke noe EL-slim heller.. Jeg kan vel ikke ha hatt EL før jeg begynte å teste?

Med letrozol kan man få senere EL. Selv har jeg ikke opplevd det, da jeg har veldig lange sykluser og mine har blitt betraktelig kortere. Men gynon sa iallefall til meg at det var normalt at man kunne få sen EL på de. Hvis du er i tvil rundt CD22 så kan du be om å få tatt en progesteron blodprøve som kan påvise om du har hatt EL eller ikke. :happy:

Noen som er mer fruktbare uten Letrozol enn med? Jeg ble gravid i pp1 uten Letrozol. Endte i kjemisk. PP2 med Letrozol nå.. tror ikke jeg er gravid, negativ tidligtest 10DPO.

Skjer ingenting her heller.. CD18 uten el. Jeg temper og tar el-tester så ganske sikker på at ingenting har skjedd. Første kur, dobbel, pga PCO.

Med letrozol kan man få senere EL. Selv har jeg ikke opplevd det, da jeg har veldig lange sykluser og mine har blitt betraktelig kortere. Men gynon sa iallefall til meg at det var normalt at man kunne få sen EL på de. Hvis du er i tvil rundt CD22 så kan du be om å få tatt en progesteron blodprøve som kan påvise om du har hatt EL eller ikke. :happy:
Ok, det er jo betryggende å høre. Gikk automatisk ut ifra at EL kom til å komme på samme tidspunkt denne pp, men burde lært til nå at kroppen min lever sitt eget liv :smiley-angelic006 Takk for tips om sprøyte!

Ser ut som letrozol fungerer på eggløsningen xsmile9 CD 17 i dag

Vedlegg

• 20191127_163720.jpg
    20191127_163720.jpg
    9,7 KB · Visninger: 74
Hva regner dere som CD 1? I dag har jeg spottet en del gammelrosa og brunt, fikk noe spor av friskt blod, men bare på størrelse med et knappenålshode.

Jeg har nå hatt en syklus på letrozol. Fått det pga lange sykluser og sannsynlig pco. Ikke merket noe forskjell, fikk fortsatt sen eggløsning.

Gynekologen min har gitt meg tre brett som jeg skal ta annenhver syklus. En om dagen i fem dager under mensen. Ikke noe oppfølging utover at vi skal ta kontakt etter fem mnd. hvis vi ikke er blitt gravide. Har fylt ut ivf-søknad, så den er klar til å sendes da evt.

Hva er poenget med annenhver syklus? Gyn sa den virker i to sykluser...del gjerne erfaringer og tanker. Når jeg leser her ser jeg at dere har litt andre doseringer... Vurderer å ta dobbeldose denne syklusen, men da er jeg jo plutselig tom for medikamentet. Altså ikke hoppe over en slik hun sa... Hmm

Noen som er mer fruktbare uten Letrozol enn med? Jeg ble gravid i pp1 uten Letrozol. Endte i kjemisk. PP2 med Letrozol nå.. tror ikke jeg er gravid, negativ tidligtest 10DPO.
Fant dette nå:
Den lave graviditetsfrekvensen sammenliknet med antallet ovulasjoner og den relativt høye forekomsten av tidlig spontanabort sammenliknet med kvinner som blir gravide spontant, antas til en vesentlig grad å skyldes medikamentets antiøstrogene effekt på cervixsekretet og endometriet. Klomifensitrat blokkerer østrogenreseptorene i cervix og endometriet. Dette gjør at spermiene kan ha vanskeligheter med å passere cervikalkanalen eller at implantasjonen av det befruktede egget ikke blir optimal fordi endometriet er tynt og lite mottakelig for det befruktede egget.
Dilemma.. gå på Letrozol, få EL tidligere, men vanskeligere å bli gravid. Eller ikke gå på Letrozol, få sykluser på 90 dager +- og ha større sjans for å bli gravid :arghh:

Edit:
Eller.. er ikke klomifensitrat det samme som Letrozol?

Edit:
Det var visst ikke det samme. Men innunder Letrozol så står det «graviditetsraten per syklus var 12 – 25 %».

Last edited:
Jeg har nå hatt en syklus på letrozol. Fått det pga lange sykluser og sannsynlig pco. Ikke merket noe forskjell, fikk fortsatt sen eggløsning.

Gynekologen min har gitt meg tre brett som jeg skal ta annenhver syklus. En om dagen i fem dager under mensen. Ikke noe oppfølging utover at vi skal ta kontakt etter fem mnd. hvis vi ikke er blitt gravide. Har fylt ut ivf-søknad, så den er klar til å sendes da evt.

Hva er poenget med annenhver syklus? Gyn sa den virker i to sykluser...del gjerne erfaringer og tanker. Når jeg leser her ser jeg at dere har litt andre doseringer... Vurderer å ta dobbeldose denne syklusen, men da er jeg jo plutselig tom for medikamentet. Altså ikke hoppe over en slik hun sa... Hmm

Jeg tok enkel dose første syklusen, den ga ingen effekt på meg, null EL. Fikk beskjed om å ta dobbel dose neste syklus, fikk sen EL rundt CD 21, førte desverre ikke til noe spire, men syklusen ble kortere. Så fikk begynne rett på ny dobbel dose syklusen etter, EL kom CD 15/16, er nå i dpo land og bare smører meg med tålmodighet. Min gyn sa ingenting om at den virker i 2 måneder, syns det virker litt rart.

I tillegg var jeg inne til UL på CD 12 for å sjekke effekt + tok blodprøve for å sjekke progesteron for å konstatere at jeg faktisk har hatt en EL.

Jeg ville nok kontaktet gynon å bedt om tettere oppfølging. For selv personlig som har hatt en del bivirkninger, så hadde jeg nok ikke klart å gå så lenge uten å vite at det faktisk ga noe effekt.

Håper det gir deg effekt og masse lykke til med prøvingen:Heartred

Back
Topp