Vektoppgang i svangerskapet

Er 16+4 og har gått opp 1,5-2 kg.
Er førstegangs nå, men har hele tiden antatt at jeg kommer til å plutselig våkne en morgen og veie 50kg mer enn dagen før. Om ikke blir det i hvert fall første gang siden puberteten at jeg ikke drar det lengste vektøknings-strået. Slanker meg selvfølgelig ikke nå (og ikke så mye til vanlig heller, er bare konstant streng), men ligger og vipper mellom normalvektig og overvektig før graviditet. Har stort sett fortsatt med samme kosthold (minus alkohol og pluss en del snop) som før, heldigvis sier legen at det er så individuelt med vektøkning at fraværet av den til nå ikke er noe å stresse over.
 
20+4 idag, 3 kg opp så langt - ingen tidligere svangerskap å sammenligne med
 
BMI på ca 20 :)

Forrige svangerskap gikk jeg opp ca 22 kg totalt, og ned igjen 17 kg før jeg ble gravid på nytt 8 mnd senere

Nå uke 20+2 og har gått opp 6 kg

Er ikke bekymret da jeg får mye vann i kroppen og dette utgjør det meste av vektoppgangen :) Spiser det samme og er like aktiv
 
21+0, opp ca 5 kg, altså helt ok. Lita før jeg ble gravid så helt ok å gå opp :)
 
19+0 og opp 10kg...
 
Har gått opp 2 eller ingenting. Husker ikke helt hva jeg veide før jeg ble gravid men har iallfall stått stille siden uke 10..
Men nå begynner matlyst og søtsug å komme tilbake så da går det sikkert radig opp slik som sist. Tror det var ca 18-19 med begge to.
 
20+3 og 5 kg opp. Til sammenligning hadde jeg gått opp 10kg ved 25 forrige gang. Men hadde 4 kg mer vekt ved start denne gangen.
 
Er 18+0 i dag. Gikk ned ca 4kg i første trimester pga kvalme, men har nå gått opp ca 0,5kg igjen. Er ikke kvalm lengre, men er ikke fysen på noe godis ellers brus, går mest i kaldt vann, så venter nesten på at jeg skal få en eller annen craving snart.
 
Er 17+4 og på -6,5 kg fra startvekt. Har heldigvis stoppet å gå ned og går nå sakte, men sikkert oppover i vekt. Gikk ned 9 kg fra startvekt før vektnedgangen stoppet opp.
 
19+2, opp 5 kg, stresser litt ettersom startvekten var høyere enn to siste svangerskap- Og de to forrige gikk jeg bare opp hhv. 9 og 11 kg. Mistenker at alderen gjør at det blir flere kg denne gangen. :banghead:
 
Opp 1,5 kg uke 21. Omtrent samme "progresjon" som forrige gang. Da kom kiloene fra uke 20 sånn ca. Gikk opp 11 kg totalt.
 
21+4 - 2,7 kg opp totalt
 
20+3 og opp 3 kg totalt. Må være varmen som gjør at vekta ikke går mer oppover:p
 
21+4 i dag og har gått opp rundt 6 kilo. Vet ikke hva som er vanlig med tvillinger men bekymrer meg ikke. La på meg rundt 15 kilo sist og alt forsvant raskt etter fødsel. Håper at amming går greit denne gangen også slik at vektnedgangen kommer litt av seg selv.
 
Er 17+5 i dag å gått opp 8 kg. Har alltid vært lita å nett, så skader ikke å legge på meg litt ekstra. Men håpe ikke jeg legger på meg så fryktelig mye mere da. Spiser litt mere enn vanlig, men spiser for det meste sunt da.
 
21+6 idag opp 2,4 kg
 
Opp 1,5 kg uke 21. Omtrent samme "progresjon" som forrige gang. Da kom kiloene fra uke 20 sånn ca. Gikk opp 11 kg totalt.

Har du forrige gang fått noe beskjed at det var mer "normalt" å veie mer på dette tidspunktet? Jeg har ikke fått noe sånn beskjed, jordmor sa det var som det var og ikke mye å gjøre med det da jeg var der i uke 18 og hadde gått opp 1 kg, men tenker mye om jeg skulle ha gjort noe annerledes. Alle vi er forskjellige men hvis det er mulig å gå opp 11 kg til slutten sånn som på ditt tilfelle blir jeg ikke så bekymret! Jeg har også følt med utslitt i det siste fordi jeg jobbet veldig lange dager og er nå litt sykemeldt så det kan kanskje bety at jeg "brant" for mange kalorier med aktivitet på jobb også.
(Jeg har nå gått opp ca. 2 kg, uke 21 til søndag)
 
Har du forrige gang fått noe beskjed at det var mer "normalt" å veie mer på dette tidspunktet? Jeg har ikke fått noe sånn beskjed, jordmor sa det var som det var og ikke mye å gjøre med det da jeg var der i uke 18 og hadde gått opp 1 kg, men tenker mye om jeg skulle ha gjort noe annerledes. Alle vi er forskjellige men hvis det er mulig å gå opp 11 kg til slutten sånn som på ditt tilfelle blir jeg ikke så bekymret! Jeg har også følt med utslitt i det siste fordi jeg jobbet veldig lange dager og er nå litt sykemeldt så det kan kanskje bety at jeg "brant" for mange kalorier med aktivitet på jobb også.
(Jeg har nå gått opp ca. 2 kg, uke 21 til søndag)
Jeg fikk aldri noen tilbakemelding fra jordmor ang. vekta sist svangerskap. Men en lege på sykehuset kommenterte at jeg sikkert kunne spise litt mer. Selv spiste jeg helt normalt når jeg var sulten og hadde energi. I dag er jeg 22+0 og nå har vektøkning begynt (slik den også gjorde sist, bare at denne gangen er økningen litt raskere). Opp 2,2 kg fra start. Jeg er ikke bekymret og stoler på at kroppen kontrollerer dette selv. Jeg spiser jo som sagt godt og normalt. Er sikker på at jeg kommer til å gå opp i vekt siste halvdel, like mye som forrige gang, om ikke mer denne runden :)
 
Shiit - nå viser vekten +7kg (er i uke 21 (20+4)) :dead:
Spent på hvor dette ender!
 
Back
Topp