Vektoppgang i svangerskapet

_streken_

Glad i forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2020
Fant ikke en tråd her om vektoppgang :)

Hvor mye har du gått opp og hvor mange uker på vei er du?
Tanker om vektoppgang ifht. event. tidligere svangerskap?
 
13+0
Har gått opp en del fra "før medisinstart", men om jeg tenker fra positiv test så har jeg gått opp 1kg :)
Sist hadde jeg gått opp over 5kg til nå, da endte jeg på +40kg... Litt høyere startvekt denne gangen, men jeg håper å klare å holde igjen vektoppgangen litt.
 
Last edited:
Er i uke 11(10+6) og har til nå gått opp 3,5kg.
Husker ikke helt hvordan det er i forhold til sist, men da gikk jeg opp rundt 20kg. 10 av de gikk av rett etter fødselen, men resten måtte jeg jobbe hardt for å få bort. Tok vel rundt 2 år før jeg var ca. tilbake der jeg var i utgangspunktet.
Er i utgangspunktet normalvektig med en BMI på 22,9.
 
Har gått opp en del fra "før medisinstart", men om jeg tenker fra positiv test så har jeg gått opp 1kg :)
Sist hadde jeg gått opp over 5kg til nå, da endte jeg på +40kg... Litt høyere startvekt denne gangen, men jeg håper å klare å holde igjen vektoppgangen litt.

Hvor langt på vei er du nå?
 
11+5, 0 kg o_O utrolig nok, men klarer ikke spise så mye som jeg kunne tenke meg:wtf:
 
11+2 og opp ca 3,5 kg.... Gikk ikke opp i starten sist svangerskap og endte på +20kg....jåper jeg ikke går opp like mye denne gang
 
12+0 og opp 3,5kg. Blir litt stressa for i forrige svangerskap la jeg ikke på meg før rundt uke 20 :bored: jeg spiser helt likt som jeg har gjort hele tida, så har ikke noen god forklaring på hvorfor det er så forskjellig :rolleyes:
 
Kom over denne oversikten over gjennomsnittlig vektoppgang i svangerskapet som en helsesøster delte, vet ikke om den er korrekt, men:

Uke 5 - 2,3 kg
Uke 7 - 2,6 kg
Uke 10 - 3 kg
Uke 13 - 3,5 kg
Uke 15 - 4 kg
Uke 17 - 5,6 kg
Uke 20 - 6,2 kg
Uke 23 - 7,2 kg
Uke 25 - 8,2 kg
Uke 27 - 9,3 kg
Uke 30 - 10,3 kg
Uke 33 - 11,3 kg
Uke 35 - 12,2 kg
Uke 37 - 13 kg
Uke 40 - 14 kg
 
I forrige svangerskap la jeg på meg 4, 4 kg frem til svangerskapsforgiftningen. Da kom det 7 kg væske på iløpet av 2-3 dager. Fikk beskjed om å ikke regne med det, for det var tydelig væske. Håper på lite vektøkning denne gang også. Ikke lagt på meg noe ennå. Er 11+1 i dag.
 
12+0. Ikke gått opp noenting, det gjorde jeg forsåvidt ikke før godt ut i svangerskapet sist heller. Gikk vel opp 10 kilo totalt frem til uke 34.
 
13+4 og gått opp 4 kg ca. Forrige gang endte det med over 30 kg.. håpe det ikke blir så mye denne gangen da startvekten er noe høyere!
 
11+1 +5kg. Første gang gravid så har ikke noe å sammenligne me. Tror jeg har gått opp mye fordi jeg verken er i jobb (har en aktiv jobb) eller trener siden det er stengt pga corona :hungover::hungover::hungover:
 
Er 11+4 og har gått ned 7 kg til nå. Regner med at de kommer kjapt på igjen da jeg gikk opp nesten 40kg med første og over 40 kg ( slutta å veie meg tre uker før fødsel) med andremann.
Jeg får mye vann i kroppen og ser ut som en tømmerstokk med mage, samt store barn. Så 30 kg detter av innen to-tre uker etter fødsel.
 
12+1 har gått ned 6-7 kilo. Holder på med en skikkelig runde med kvalme og oppkast, så mye mat har der ikke blitt. Regner med kiloene kommer fort når dette på et tidspunkt gir seg og jeg får matlyst og evnen til å holde på maten igjen:happy090

Førstegangs så blir spennende å se hvordan det blir!
 
Er 14+3 og vekta svinger veldig etter hvor hard i magen jeg er:confused: Tror gjennomsnittet ligger på ca 2 kg opp, er tvillinggravid.
 
Har visst gått ned eit par kilo til no. 13+1. Vore litt kvalmen, men ikkje mykje oppkast. Lite aktivitet og mykje mat pga både møkkavér, korona og søtsug. Begynt å få litt mage, så trudde at eg hadde gått opp, ikkje ned! Spent på utviklinga framover ;)
 
13 + 5 og ikke gått opp noen ting. Holder meg fortsatt på start vekt. Men har nok med at jeg har en veldig aktiv jobb. Husker ikke hvordan vekt oppgangen var sist. Er 10 år siden. Men la på meg totalt 20 kg under hele svangerskapet. Men hadde ikke så veldig aktiv jobb og spiste akkkurat det jeg ville hele tiden :angelic: Spiser nå sinnet og mer variert, men litt bekymringsfullt at jeg ikke har gått opp noe enda da siden jeg ikke har vært noe dårlig i svangerskapet.
 
husker ikke antall dager men 14+ uker, og varierer mellom 3-5kg i pluss :p spørs litt på hvor treg magen er..
 
Back
Topp