Vekt

20+4 nå og opp 0,5 kg fra start. Likevel stikker jo magen mye mer ut enn før, og flere bukser passer ikke lenger, så noe må jo ha flyttet på seg i kroppen..snodig prossess dette altså:p
 
Gikk opp 2kg i begynnelsen bare i puppene... deretter gikk jeg ned igjen. Men siden da har jeg gått opp ca 2-3kg og er nå i uke 22. Veldig spent på fortsettelsen.

Jeg har mistet mye matlyst, spiser ikke like mye som før og føler heller ikke cravings. Og jeg hadde mye cravings før svangerskapet :wtf:
 
Gikk opp 2kg i begynnelsen bare i puppene... deretter gikk jeg ned igjen. Men siden da har jeg gått opp ca 2-3kg og er nå i uke 22. Veldig spent på fortsettelsen.

Jeg har mistet mye matlyst, spiser ikke like mye som før og føler heller ikke cravings. Og jeg hadde mye cravings før svangerskapet :wtf:

Jeg er litt motsatt. Aldri vært kvalm eller noe da, men føler jeg blir fortere sulten nå enn før. Samtidig merker jeg at jeg fortere får mageknip hvis jeg spiser for store porsjoner, så bør nok heller spise oftere og mindre..
 
Jeg er litt motsatt. Aldri vært kvalm eller noe da, men føler jeg blir fortere sulten nå enn før. Samtidig merker jeg at jeg fortere får mageknip hvis jeg spiser for store porsjoner, så bør nok heller spise oftere og mindre..

Lite men ofte, er vel egentlig det jeg har endt opp med også. Men det har aldri fungert for meg før. Så digg at det gjør det nå :)
 
jeg er 24 uker og har gått opp 10 kg ish. Men kan egentlig ikke forstå hvor de siste 4-5 kg har blitt av, haha!
De siste to ukene har jeg forsåvidt stått bom stille så kanskje det flater ut litt nå... For min egen del tenker jeg at å gå opp jevnt og trutt er langt bedre for kroppen og huden enn å plutselig gå opp 6-10 kilo i 3. trimester :hilarious: Og så må jeg jo si at jeg er kjempeheldig som kan trene nesten som normalt enda! Tung styre og løpe 8 km i skogen går fortsatt veldig fint og da skal jeg være veldig fornøyd altså :)

Må forøvrig bare påpeke at vekt og vektoppgang er så utrolig individuelt. Å sammenligne blir veldig unødvendig og bortkastet (bekymring) for mange. Nå beskylder jeg ingen her inne bare så det er sagt altså, men det er nok slik at for mange går det "sport" i å gå opp minst mulig hvilket er veldig uheldig. Så spis smart, ikke for mye, ikke for lite, vær fysisk aktiv og stress ned så spiller det liten rolle om du går opp 5 eller 20 kilo til slutt :)
 
jeg er 24 uker og har gått opp 10 kg ish. Men kan egentlig ikke forstå hvor de siste 4-5 kg har blitt av, haha!
De siste to ukene har jeg forsåvidt stått bom stille så kanskje det flater ut litt nå... For min egen del tenker jeg at å gå opp jevnt og trutt er langt bedre for kroppen og huden enn å plutselig gå opp 6-10 kilo i 3. trimester :hilarious: Og så må jeg jo si at jeg er kjempeheldig som kan trene nesten som normalt enda! Tung styre og løpe 8 km i skogen går fortsatt veldig fint og da skal jeg være veldig fornøyd altså :)

Må forøvrig bare påpeke at vekt og vektoppgang er så utrolig individuelt. Å sammenligne blir veldig unødvendig og bortkastet (bekymring) for mange. Nå beskylder jeg ingen her inne bare så det er sagt altså, men det er nok slik at for mange går det "sport" i å gå opp minst mulig hvilket er veldig uheldig. Så spis smart, ikke for mye, ikke for lite, vær fysisk aktiv og stress ned så spiller det liten rolle om du går opp 5 eller 20 kilo til slutt :)
Er veldig enig med deg! De aller fleste har også fått vite hva som regnes som anbefalt vektoppgang for dem. En person som er på veldig lav vekt før svangerskapet får jo anbefalt å gå opp mye mer enn ei som var overvektig før svangerskapet.

Jeg har fått beskjed om mellom 5 og 9 kg er greit for meg, så jeg krysser fingrene for at jeg klarer holde meg under 10kg vektoppgang, men det spørs jo også hvor mye vann i kroppen jeg får på slutten...
 
Jeg er 20 uker på vei og har kun gått ned 1 kg og blitt der. Ingen oppkast, men dårlig matlyst og blir fort mett. Men er overvektig fra før og masse å ta av og den lille i magen vokser fint:happy:.
 
Jeg har gått opp masse, det gjorde jeg sist også. Sist var jeg ikke på forum som dette, hadde andre gravide rundt meg eller hadde Instagram, så vekten brydde jeg meg lite om.
Værre nå som jeg får dyttet på meg «jeg gikk bare opp * kg og magen var vekke rett etter fødselen». Tenker at fokuset på den harde jobben den fantastiske kroppen vår gjør, har forsvunnet mellom alt kroppspress der det er om å gjøre å legge på seg minst mulig, ha liten mage, føde små babyer... Blir helt matt og sliten:bag:
Noen går opp mye, andre går opp lite.. Som jordmoren min sa «Det er ikke så nøye hva vekten viser, så lenge mammaen er sunn og frisk! men plutselig og stor vektoppgang kan tyde på at noe kanskje er galt. Derfor er det greit å veie de gravide. Det er dumt at vekten alene har fått så mye fokus» :blackeye:
 
Jeg har gått opp masse, det gjorde jeg sist også. Sist var jeg ikke på forum som dette, hadde andre gravide rundt meg eller hadde Instagram, så vekten brydde jeg meg lite om.
Værre nå som jeg får dyttet på meg «jeg gikk bare opp * kg og magen var vekke rett etter fødselen». Tenker at fokuset på den harde jobben den fantastiske kroppen vår gjør, har forsvunnet mellom alt kroppspress der det er om å gjøre å legge på seg minst mulig, ha liten mage, føde små babyer... Blir helt matt og sliten:bag:
Noen går opp mye, andre går opp lite.. Som jordmoren min sa «Det er ikke så nøye hva vekten viser, så lenge mammaen er sunn og frisk! men plutselig og stor vektoppgang kan tyde på at noe kanskje er galt. Derfor er det greit å veie de gravide. Det er dumt at vekten alene har fått så mye fokus» :blackeye:

Forstår godt hva du mener!

Jeg selv hadde kanskje latt meg stresse mer angående vektøkningen før, men nå kjenner jeg at det vil jeg ikke bekymre meg over. Mange jeg snakker med i hverdagen har jo lagt på seg ganske mye under svangerskap, men det forsvinner jo som oftest gradvis etter fødsel. Jeg la vel på meg det som kan kalles det øvre av hva som er «normalt», men jeg regner det som en normal del av det. Så lenge det ikke er snakk om helseskadelig eller ekstrem økning som gir risiko, så bør vi jo klare å se alle de positive sidene heller: det er jo faktisk fordi vi lager en ny liten person! <3
 
Jeg har gått opp masse, det gjorde jeg sist også. Sist var jeg ikke på forum som dette, hadde andre gravide rundt meg eller hadde Instagram, så vekten brydde jeg meg lite om.
Værre nå som jeg får dyttet på meg «jeg gikk bare opp * kg og magen var vekke rett etter fødselen». Tenker at fokuset på den harde jobben den fantastiske kroppen vår gjør, har forsvunnet mellom alt kroppspress der det er om å gjøre å legge på seg minst mulig, ha liten mage, føde små babyer... Blir helt matt og sliten:bag:
Noen går opp mye, andre går opp lite.. Som jordmoren min sa «Det er ikke så nøye hva vekten viser, så lenge mammaen er sunn og frisk! men plutselig og stor vektoppgang kan tyde på at noe kanskje er galt. Derfor er det greit å veie de gravide. Det er dumt at vekten alene har fått så mye fokus» :blackeye:

Skjønner godt hva du mener, og tråden var absolutt ikke ment som et sted for å «skryte» av lav vekt. Jeg har bare vært usikker på om det er normalt å gå opp lite i starten og, eller om det var grunn til bekymring. Har selv heller på ingen måte sultet meg eller slanket meg i dette - har spist som før og spiser når jeg er sulten.. Spiller ingen rolle hvor mye vekta blir til slutt så lenge den lille har det bra..egt fascinerende bare å se hvor forskjellig det kan være fra person til person som går gjennom dette..
 
Ned 8 kg fra startvekt, kanskje jeg ender opp der jeg var før forrige svangerskap :hilarious:
 
23+1 og opp 6.5 kilo...jada...holder nå #bluefreakinwhale :arghh:

Ca akkurat det samme som meg :p 23+3 og 6-7 kg ca :p blir litt sånn blæææ av at det har vært veldig mange kilo nå de siste ukene, men håper det stagnerer litt..
jeg endte jo ikke opp med sååå mange kilo til slutt sist, men jeg husker liksom ikke hvordan det fordelte seg.. (la vel på meg en 13-14 kg den gang)
 
Ca akkurat det samme som meg :p 23+3 og 6-7 kg ca :p blir litt sånn blæææ av at det har vært veldig mange kilo nå de siste ukene, men håper det stagnerer litt..
jeg endte jo ikke opp med sååå mange kilo til slutt sist, men jeg husker liksom ikke hvordan det fordelte seg.. (la vel på meg en 13-14 kg den gang)

Håper det ikke blir så latterlig mye, overlever hvis jeg får 13-14kg, men Bah, blåhvalfølelsen:shifty:
Fått en del vann i kroppen nå så idag var det plutselig 7 kilo...:grumpy: Liker å begynne å se gravid ut, men hater blåhvalfølelsen:hilarious:
 
Opp 7kg her nå, 26+3. Har fått skikkelig mage, men ser ut som armene og dobbelthake også har økt litt:arghh:
 
Vekta har ikke gått så mye opp, kanskje et par kilo (uke 24+), og det er greit siden jeg har en del for mye fra før!
Kommentarene på hvor stor jeg er og hvor stor jeg kommer til å bli derimot har ikke latt vente på seg.. (feks «Du er vel HELT sikker på at det bare er en?»)
Enkelte folk er noen ganger lite gjennomtenkte i hva de sier altså.. :thefinger
Får vel bare «gro litt tykkere hud» fremover:p:laughing002
 
Klager noen av dere helt seriøst over å ha gått opp ca halvparten av normal vektøkning når dere er ca halvveis?
Er målet å ikke gå opp i vekt i svangerskapet?

Jeg var ekstremt dårlig i ett av mine svangerskap, la på meg 40kg. DA er det grunn til å gremmes.
Ikke gå rundt å skam dere for å legge på dere som anbefalt, det er en grunn til at det er anbefalt å legge på seg.
 
Back
Topp