Tid for ny oppdatering! Siste var da jeg var 14 uker på vei?? Tiden går plutselig fort! Nå er jeg over halvveis!
GRAVIDOPPDATERING
Gravid: 20+4
Termin: 10.10.2022
Dager til termin: 138 dager
Kjønn: Jente
Trimester: Andre
Graviditetsmnd: 6
Prosent gjennomført: 51,1%
Neste JM/legetime: Var hos jordmor i dag. Alt var fint igjen, heldigvis! Fint blodtrykk og ingen funn i urin. Hjertelyden til baby lå på rundt 150
Neste kontroll er i uke 25, da skal jeg først ha glukosebelastningstest, og deretter vanlig kontroll hos jordmor.
Ultralyd: Tilvekstkontroll på Ahus 20. juli. Skal få ekstra kontroll pga høy bmi og også sjekk av hvor morkaka ligger, da den ligger litt nærme åpningen.
Plager: Litt vond rygg nå og da. Har slitt med det før graviditeten også. Men har vært stabilt. Men er akkurat som jeg har en nerve i klem, for enkelte dager så stråler det fra rumpa og ned høyre ben.
Trøtt. Andpusten. Tyngre å gå i oppoverbakker
Innkjøp: Har kjøpt noen bodyer og bukser, og noen pysjer i litt forskjellige størrelser. Smekker, og sokker. Hadde litt klær fra før av fra de to første graviditetene da jeg mistet.
Har kjøpt noe mer etter vi fant ut at det blir jente, men ikke så mye. Det er sååå mye fint der ute! Men det koster og jeg vet at jeg får babyshower (skulle få de andre gangene men mistet, så jeg vet at jeg skal få denne gangen og denne gangen blir det jo noe av!
Rart å tenke på! Gleder meg veldig. Da regner jeg med at vi får litt tøy. Får sikkert arve litt av vennepar også, så prøver å ikke shoppe for mye
Har også måtte kjøpe ammeinnlegg, da jeg har begynt å lekke råmelk. Ikke mye i det hele tatt, men litt! Så greit å ha det
Utstyr så langt: Vogn (kjøpte andre gang jeg var gravid og dessverre mistet, brukt Stokke Trailz på Finn)
Arvet bilstolsete og isofix base av et vennepar av oss, og et babynest.
Utstyr som gjenstår: Nesten alt?
Har ikke helt oversikt over alt vi trenger ennå. Men jeg vil gjerne kjøpe en bedside crib. Tenker at jeg har lyst å finne noe i løpet av juli/august. Liker tanken på å ha det i hus. Har også tenkt til å kjøpe nattpose/sovepose til babyen. Heller heller mot å bruke det den første tiden, istedenfor dyne. Ønsker også å kjøpe Stokke badebalje!
Mage: Ingen "typisk" babymage som jeg hadde sett for meg at jeg skulle hatt nå, nå som jeg er over halvveis! Men, hva er en typisk babymage? Jo, den perfekte runde magen man ser "overalt". Har skjønt at man er sååå forskjellig. Det kommer etterhvert! Jordmor sa at mange ikke får en tydelig bump før uke 24/25. Og mange har også babyen langt bak. Alle er forskjellig! Men jeg ser jo at magen tydeligvis har blitt større. Jeg bruker ikke ofte tettsittende gensere, men når jeg gjør det, så ser man at magen er der. Bruker fortsatt vanlig jeans, med strikk i livet som jeg fester
Det funker så langt! Har kjøpt meg én gravidbukse, men den vider seg så veldig ut etter bare kort bruk, føler meg dessverre ikke vel i den. Kanskje jeg bruker den når jeg har kommet litt lenger på vei. Prøvde en annen gravidbukse, men den passa ikke og jeg orket ikke å prøve flere
Vektendring: Opp 6,7 kg. I utgangspunktet syns jeg ikke det er så mye. Men siden jeg har høy bmi, så skal man visst helst ikke gå opp mer enn 4-9 kg.
Så sånn sett blir jeg litt stressa! Men sånn er det. Jeg trener på spinning sykkel i gjennomsnitt 2 ganger i uka og spiser helt ok. Mer får jeg ikke gjort.
Medisiner: Har tatt albyl-e siden uke 4 og skal fortsette med det til uke 36. Bruker ogå klexane. Begynte med 1 sprøyte daglig fram til uke 13. Derette har jeg tatt 1 sprøyte, annenhver dag. Gynekologene jeg har gått til har sagt det er opp til meg, hvor lenge jeg ønsker å bruke de. Jeg syns det er veldig skummelt å slutte. Men har utfordret meg selv nå, og nå skal jeg la det gå to dager i mellom, før jeg tar sprøyte.
Aktivitet i magen: Ja? Usikker. Har følt siden uke 15 at det har vært "noe" inni der. Men ikke noe veldig tydelig aktivitet. Så har jeg kjent flere ganger at det har kjentes ut som hun snur seg inni der. Men ikke fått de tydelige sparkene som "alle" prater om. Men forrige uke, da jeg var 19+6, var jeg ganske sikker på at jeg kjente to tydelige spark til venstre, nedenfor navelen. Men det var det.
Ble så stressa og redd, da alle apper og nettsider skriver at man burde kunne kjenne aktivitet mellom uke 18-20. Så jeg fikk panikk på mandag og bare måtte bestille meg en ultralydtime.
Alt viste seg å være i skjønneste orden, og at det er rett rundt hjørnet før jeg burde kunne kjenne mer aktivitet. Jeg vet at det er veldig individuelt, men noen ganger tenker man bare ikke rasjonelt.... Graviditetet etter å ha mistet er sinnsykt tøft. Mye tøffere enn jeg hadde trodd.
Kynnere: Nei
Hodet festet: Nei
Barnerom: Nei. Blir nok ikke noe med det første. Vi ønsker å flytte, men ting er ikke klart for det ennå. Har et kontor som kan gjøres om til barnerom, men usikker på om vi gjør det når vi skal flytte. Men det blir dessverre ikke flytting før babyen kommer, det er det for liten tid til.
Matkick: Ikke noe spesielt.
Humør: For det meste bra. Men får av og til katastrofetanker og er usikker på om babyen lever eller ikke. Vanskelig når man ikke kjenner noe særlig til liv ennå. Lengter til jeg kjenner liv hver dag!
Sykehusbag: Nei
Tanker om fødsel: Både gleder og gruer meg.
Neste milepæl: Komme til uke 23/24. Da redder de babyen om den skulle bli født!