Veien til babydrømmen, etter 2 MA og en BO på rad. Gravid på nytt!

Jeg kjenner meg igjen i det at folk kommenterer magen! Absolutt alle jeg møter kommenterer hvor liten mage jeg har (er 33+3 i dag). Folk er sånn "Du er sikker på at det ikke er i desember du har termin, da?". En klarte til og med å spørre om jeg var sikker på at det ikke var en dverg inni der :angry4 Altså, hva er det med folk? Jeg pleier bare å si at hun skal fortsatt vokse i mange uker til, så jeg er glad magen ikke er sprekkeferdig allerede.

Det er bare litt kjipt fordi jeg synes magen min er kjempefin, og skulle heller ønske at folk kunne si noe fint istedenfor å kommentere hvor liten den er..

Nyt magen og den gode formen :Heartred
Å fy søren, hva folk klarer å si! :oops::mad: folk eier ikke folkeskikk!!

Tusen takk :Heartred Skal prøve å ikke la det irritere meg! På en måte er jeg veldig glad jeg ikke har kjempe stor mage allerede, siden jeg kjenner at det begynner å bli tyngre å snu seg i senga :hilarious:

Hei! Long time, no see! Dagene flyr og jeg er ikke så mye innom her lenger. Føler det er litt godt, for det kan bli veldig intens når det kun går i babyprat. Men det er på tide med en oppdatering nå syns jeg :)

GRAVIDOPPDATERING

Gravid: 27+2

Termin: 10.10.2022

Dager til termin: 91 dager

Kjønn: Jente :dummy1:

Trimester: Tredje! Noen steder står det at tredje trimester begynner uke 27+0, mens andre steder 28+0.

Graviditetsmnd: 7

Prosent gjennomført: 67,7%

Neste JM/legetime: Neste time er på Ahus, 20.juli, for tilvekstkontroll. Neste jordmortime er 26.juli.
Jeg tok glukosebelastningstest 20.juni og det viste seg dessverre at jeg hadde svangerskapsdiabetes! Hadde for høyt fastende blodsukker, men måtte allikevel drikke sukkervannet. Etter den var nivået fint nok til at jeg ikke ble henvist videre til sykehuset.

Ble et skikkelig slag i trynet må jeg innrømme! Selv om jeg selvfølgelig var forberedt på at jeg kunne ha det.
Men syns det hele var litt skummelt. Fikk resept av legen på målerutstyr, og i første omgang skulle jeg endre på kostholdet, og måle 4 ganger daglig i 2 uker for å se på verdiene mine. Hadde kun 2 målinger over hva man skal ha. Hvis man har 3 eller fler, blir man henvist til sykehuset.
Var hos jordmor på fredag(en annen enn min faste pga ferieavvikling) og hun så over målingene mine, og ville at jeg skulle måle enda 2 uker til før vi evt gjorde noe nytt. Syns helt ærlig det er litt slitsomt å måle seg 4 ganger daglig, og jeg er ikke noe fan av å stikke meg selv i fingeren :wtf: Men jeg gjør det selvfølgelig! Blir spennende å se hvordan målingene blir de neste uke og hva som skjer!

Ultralyd: Tilvekstkontroll på Ahus 20. juli. Gleder meg veldig til å se jenta vår igjen på ultralyd!! Alt for lenge siden sist. Håper virkelig at alt ser bra ut! Litt nervøs kjenner jeg.

Plager: Føler meg generelt i ganske god form fortsatt, heldigvis! Kjenner meg bare litt mer sliten i det siste. Hender jeg tar en dupp midt på dagen hvis jeg blir altfor trøtt.

Innkjøp: Siden siste oppdatering har vi kjøpt bedside crib! Og babybjørn vippestol! Dro og så på Troll bedside crib fordi det var 30% på Barnas hus. Syns den så veldig fin ut. Men i butikken fikk vi ikke ned den siden som skal tas ned, og vi fikk også hjelp av to butikkansatte som heller ikke fikk det til. Ikke veldig god reklame :hilarious: Hun i butikken sa også at den nye versjonen av denne bedsidecriben, ikke kan tas helt ned på siden, så da blir jo noe av poenget litt borte. Hun har den gamle varianten og var veldig fornøyd med den. De hadde en annen type i butikken, Yngre Tova bedside crib. Den virket helt grei, så da ble det den! Rimelig var den også. Koster til vanlig 1299, men var på kampanje til 799. Trodde vi. Det var skilt i butikken, men det var en utgått kampanje. Så hun slo først inn vanlig pris. Fikk ikke med meg dette, men det gjorde samboer. Så jeg gikk tlilbake og spurte, og joda, de hadde rett og slett glemt å ta bort kampanjeskiltet. Så da fikk vi den til 799 allikevel!:happy:

Så fant vi babybjørn vippestol som var på salg. Det var utgående farger på stoffet, så da fikk vi den hele 600 kr billigere! Veldig fornøyd med det siden den koster litt.

Utstyr så langt: Vogn, bedsidecrib, vippestol, ammepute. Det er det jeg kommer på akkurat nå!

Utstyr som gjenstår: Babycall, nattpose/dyne. Usikker på hva jeg skal gå for. Har tenkt nattpose hele tiden, men det ser så koselig ut med dyne :joyful: bilstolpose, vognpose, badebalje, brystpumpe. Og sikkert en del småting!

Mage: Har fått litt mer mage siden sist! Men har flere ganger blitt sagt til at jeg ikke har stor mage. Kjenner jeg blir skikkelig lei meg over sånne kommentarer, spesielt siden jeg selv skulle ønske jeg hadde større og mer tydelig mage :( Skjønner at folk ikke mener det slemt, men hvorfor kommentere noe sånt? De tenker vel ikke... Har man ikke noe fint å si, så ikke si noe! Moren min hadde heller ikke stor mage, så mulig det bare er sånn:happy: Forrige fredag var jeg hos jordmor, og målte sf. Og målet var helt på gjennomsnittet!

Vektendring: Opp 7,1 kg og fornøyd med det. Blir spennende å se om jeg går mye opp siste delen nå. Håper selvfølgelig ikke det fordi jeg allerede har høy nok BMI!

Medisiner: Går fortsatt på Albyl-e og skal ta det til uke 36. Tar fortsatt klexane sprøyter, men har begynt å trappe ned. Har blitt fortalt at jeg ikke trenger å bruke det lenger, men jeg er redd for å slutte helt.

Aktivitet i magen: Ja! Hver dag heldigvis! Det er den beste følelsen i hele verden å kjenne hun sparke :Heartbigred Hun er fortsatt ikke helt "vill" inni der, som jeg ser mange beskriver. Men jeg kjenner hun hver dag og det er det eneste som betyr noe. Prøver å ikke sammenligne meg med andre! Jeg skal selv følge med på min egen baby sin aktivitet og spark. Har begynt å kjenne mer gjennom dagen den siste uka, og det er så deilig. Kjenner hun aller best når jeg ligger på siden og litt sånn halvveis på magen. Da sparker hun nesten alltid.

Kynnere: Nei

Hodet festet: Nei

Barnerom: Nei. Blir nok ikke noe med det første. Vi ønsker å flytte, men ting er ikke klart for det ennå. Har et kontor som kan gjøres om til barnerom, men usikker på om vi gjør det når vi skal flytte. Men det blir dessverre ikke flytting før babyen kommer, det er det for liten tid til.

Matkick: Ikke noe spesielt.

Humør: For det meste bra

Sykehusbag: Nei

Tanker om fødsel: Både gleder og gruer meg.

Neste milepæl: Usikker! Hver dag som går og alt er bra, er en bra dag :Heartred
Så koselig med oppdatering :love017

I går var vi på tilvekstkontroll og jeg var småspent og bittelitt nervøs!

Har ikke sett frøkna i magen på rundt 8/9 uker! Men siden hun er så stor nå, så så jeg ikke så mye på ultralyden :hilarious:

Men det viktigste, alt så fint ut!! :Heartred Etter alle målinger av hodeomkrets, lårbein og muligens magemål? Så er frøkna estimert til å veie ca. 1310 gram! Ligger på 25 percentilen. 50 er gjennomsnitt. Så bittelitt under, men allikevel så alt fint ut. Og helt normal mengde fostervann. Kjempe gode nyheter å få:happy: Morkaka ligger fortsatt veldig nære åpningen, men den ligger ikke over. Så blir spennende å se om den har flyttet seg noe fram til neste vekstkontroll som er om ca. 1 måned.
Termin er om 81 dager og jeg syns det går fort! Syns fortsatt det er veldig rart at jeg har en baby i magen. Det har liksom ikke helt gått opp for meg ennå? Samtidig som jeg handler inn de større tingene vi trenger, har gjort første vask med babyklær, så føles det helt uvirkelig. Jeg er så takknemlig for at dette skjer! :Heartbigred

I går var vi på tilvekstkontroll og jeg var småspent og bittelitt nervøs!

Har ikke sett frøkna i magen på rundt 8/9 uker! Men siden hun er så stor nå, så så jeg ikke så mye på ultralyden :hilarious:

Men det viktigste, alt så fint ut!! :Heartred Etter alle målinger av hodeomkrets, lårbein og muligens magemål? Så er frøkna estimert til å veie ca. 1310 gram! Ligger på 25 percentilen. 50 er gjennomsnitt. Så bittelitt under, men allikevel så alt fint ut. Og helt normal mengde fostervann. Kjempe gode nyheter å få:happy: Morkaka ligger fortsatt veldig nære åpningen, men den ligger ikke over. Så blir spennende å se om den har flyttet seg noe fram til neste vekstkontroll som er om ca. 1 måned.
Termin er om 81 dager og jeg syns det går fort! Syns fortsatt det er veldig rart at jeg har en baby i magen. Det har liksom ikke helt gått opp for meg ennå? Samtidig som jeg handler inn de større tingene vi trenger, har gjort første vask med babyklær, så føles det helt uvirkelig. Jeg er så takknemlig for at dette skjer! :Heartbigred
Så stas! Bra tilvekstkontrollen gikk fint :happy: Har ikke fulgt deg på veien, men måtte skumlese litt her i dagboken! Gratulerer så mye med å være kommet så langt med lille jenta :love017
Herlighet, skjønner det begynner å skjer noe med hormonene i den kroppen her når jeg gråter en skvett av noen vilt fremmedes gravidoppdatering. Høres helt magisk ut å få se lille på skjermen, og kunne handle inn til henne :Heartpink
Ser du skriver du har litt høy bmi fra før, og dessverre fikk svangerskapsdiabetes. Fikk du noen form for oppfølging fra tidlig av mtp. vek «kontroll» i svangerskapet? Har selv noe høy bmi, og kunne egentlig tenke meg en samtale med lege for å få litt hjelp til å ikke gå opp for mye.

Så stas! Bra tilvekstkontrollen gikk fint :happy: Har ikke fulgt deg på veien, men måtte skumlese litt her i dagboken! Gratulerer så mye med å være kommet så langt med lille jenta :love017
Herlighet, skjønner det begynner å skjer noe med hormonene i den kroppen her når jeg gråter en skvett av noen vilt fremmedes gravidoppdatering. Høres helt magisk ut å få se lille på skjermen, og kunne handle inn til henne :Heartpink
Ser du skriver du har litt høy bmi fra før, og dessverre fikk svangerskapsdiabetes. Fikk du noen form for oppfølging fra tidlig av mtp. vek «kontroll» i svangerskapet? Har selv noe høy bmi, og kunne egentlig tenke meg en samtale med lege for å få litt hjelp til å ikke gå opp for mye.
Tusen takk! :love7 :Heartred Så hyggelig at du har lest litt her i dagboken min! Og gratulerer så mye med graviditeten selv!! Så stas!:love7
Har ikke fått noen råd, noe hjelp, utenom at jordmor søkte om ekstra ultralyd/sjekk, kalt tilvekstkontroll på sykehuset man har fødeplass. Og det er kun uke 28 og 32 man får ekstra. Så føler ikke at jeg har fått noe ekstra hjelp i det hele tatt bortsett fra det! Spørs kanskje hvor høy bmi man har? Jeg vet ikke! Min var akkurat på 35 da jeg ble gravid. Og svangerskapsdiabetesen skjønner jeg lite av. Fikk beskjed om å måle blodsukkeret 4 ganger daglig, i to uker, for å se om jeg hadde 3 eller flere målinger som er høyere enn de skal være, og om jeg trenger insulin og mer hjelp, eller om det hjalp med kostholdet.
Hadde kun 2 målinger over de to første ukene. Så ble jeg bedt om å måle i to nye uker, og det er jeg ferdig med nå. Har hatt et veldig fint blodsukker (med litt utskeielser) og ingen målinger over denne gangen. Så antar jeg bare får beskjed om å passe på kostholdet frem til termin.
Vet ikke hva slags hjelp man kan få fra legen, men jeg har ikke hørt noe om det eller fått noe ekstra hjelp :shy:

Godt at det ikke har vært mange målinger over! Da kan det vel ikke defineres som svangerskapsdiabetes? :Heartblue
Så synd det ikke var noe veiledning på det med kosthold og vekt fra start, når det jo står «overalt» at de med bmi over 30 anbefales å ikke legge på seg mer enn 5-9vkg. Men ikke sikkert lege tar det opp av seg selv hvis det ikke er alvorlig fedme? :confused004
Jeg merker jo at jeg må spise oftere for å ikke bli kvalm allerede, da er det jo fort at man også spiser mer totalt på en dag enn man egentlig bør. Har selv en bmi på 32,8 nå (lå på 34,6 i januar, så noen små kilo ned). Tenkte ta det opp med legen på første timen der, den har jeg i uke 6+6, så får vi se :laughing002

Godt at det ikke har vært mange målinger over! Da kan det vel ikke defineres som svangerskapsdiabetes? :Heartblue
Så synd det ikke var noe veiledning på det med kosthold og vekt fra start, når det jo står «overalt» at de med bmi over 30 anbefales å ikke legge på seg mer enn 5-9vkg. Men ikke sikkert lege tar det opp av seg selv hvis det ikke er alvorlig fedme? :confused004
Jeg merker jo at jeg må spise oftere for å ikke bli kvalm allerede, da er det jo fort at man også spiser mer totalt på en dag enn man egentlig bør. Har selv en bmi på 32,8 nå (lå på 34,6 i januar, så noen små kilo ned). Tenkte ta det opp med legen på første timen der, den har jeg i uke 6+6, så får vi se :laughing002
Det er det jeg er usikker på. Det sies visst at man har svangerskapsdiabetes, så fort man får målinger over aller første gang man tester. Så jeg får bare høre med jordmor om veien videre :happy:
Ja jeg vet, jeg har selv vært og er stressa over 5-9 kg vektoppgang! Jeg sa det til jordmor fra tidlig av, at jeg er klar over at det anbefales å ikke legge på seg mer enn max 9 kg. Men hun var ikke så nøye på akkurat tallet, utenom at man skal prøve å spise sunt og bevege seg det man klarer. Hittil har jeg gått opp ca. 7,5 kg, og det er visst i 3, trimester babyen legger på seg mest. Så det sier seg selv at jeg kommer til å gå opp mer! Men sånn er det bare. Så får jeg se hvor jeg ender opp. Fastlegen min vet hva BMI'en min er, men har aldri sagt noe på det :confused005
Jeg har hatt tider hvor jeg har vært mer sulten enn andre ganger. Så det går opp og ned hvor sulten jeg har vært og er. Jeg tenker man må bare spise når man er sulten, men prøve å kanskje velge de sunneste alternativene hvis det lar seg gjøre :hilarious:

Det er det jeg er usikker på. Det sies visst at man har svangerskapsdiabetes, så fort man får målinger over aller første gang man tester. Så jeg får bare høre med jordmor om veien videre :happy:
Ja jeg vet, jeg har selv vært og er stressa over 5-9 kg vektoppgang! Jeg sa det til jordmor fra tidlig av, at jeg er klar over at det anbefales å ikke legge på seg mer enn max 9 kg. Men hun var ikke så nøye på akkurat tallet, utenom at man skal prøve å spise sunt og bevege seg det man klarer. Hittil har jeg gått opp ca. 7,5 kg, og det er visst i 3, trimester babyen legger på seg mest. Så det sier seg selv at jeg kommer til å gå opp mer! Men sånn er det bare. Så får jeg se hvor jeg ender opp. Fastlegen min vet hva BMI'en min er, men har aldri sagt noe på det :confused005
Jeg har hatt tider hvor jeg har vært mer sulten enn andre ganger. Så det går opp og ned hvor sulten jeg har vært og er. Jeg tenker man må bare spise når man er sulten, men prøve å kanskje velge de sunneste alternativene hvis det lar seg gjøre :hilarious:
Høres jo egentlig ut som en fornuftig jordmor! At selve tallet ikke er så viktig, at å spise sunt og bevege seg litt er viktigere :happy: Man skal jo på ingen måter slanke seg, men ha litt ekstra fokus på å få i seg gode næringsstoffer for babyen sin del. Og det er heller ikke sunt å bli helt fanatisk på det, alt med måte. Også ser de det kanskje litt an og, hvor mye overvekt det egentlig er snakk om.

GRAVIDOPPDATERING

Gravid: 34+5

Dager til termin: 40 dager

Trimester: Tredje!

Graviditetsmnd: 9

Prosent gjennomført: 85,9%

Neste JM/legetime: Jordmortime om 12 dager.

Ultralyd: Tilvekstkontroll på Ahus om 14 dager! Alt var fint forrige gang (2 uker siden) estimert til å veie 1980 gram og lå på 25 percentilen. Normal fostervannsmengde og morkaka hadde beveget seg bakover, slik at jeg er klarert for vaginal fødsel.

Plager: Litt vondt i magen til tider (sånn normal vondt, ikke smerter) sikkert fordi lille presser på både her og der! Litt halsbrann til tider og leggkramper nå og da. Noen dager har jeg masse energi og føler meg ikke så gravid, andre dager er verre og føler meg veldig gravid :hilarious: Måler fortsatt blodsukkeret pga sv.diabetes. Har hatt for det meste fine målinger så langt, men har begynt å få oftere høye målinger. Det sa jordmor var veldig vanlig jo lenger ut i svangerskapet man kommer. Så hun har purret på time hos endokrinologisk avd. på Ahus, for sjekk der og snakk med sv.dia sykepleier regner jeg med. Vet at de som ikke klarer å kostregulere lenger, enten må begynne på insulin eller metformin. Så lenge mini har det bra, så begynner jeg på det som trengs! Insulin er stress ja, men bryr meg ikke om sprøyter lenger på samme måte som før pga all klexane jeg har gått på.

Innkjøp: Siden sist har vi kjøpt inn easygrow vognpose (fått av mamma :Heartred) stokke badekar, najell bæresjal, stokke newborn seat og naturebond. Tror det er det!

Utstyr så langt: Vogn, bedsidecrib, vippestol, ammepute, vognpose, badekar, bæresjal, newborn seat. Kjøpt dyne fra en venninne og kjøpt inn hennes første sengesett :love7 Naturebond, og masse ting fra apoteket.

Utstyr som gjenstår: Babycall, nattpose/ett sengesett til, bilstolpose, babygym, mulig jeg skal kjøpe meg silverette, men venter og ser hvordan ammingen går, nattlampe, hårbørste/kam og litt diverse.

Mage: Nå er magen der! Men fortsatt, siden sist og bare for ca 3 uker siden, fikk jeg høre at det ikke så ut som jeg var så langt på vei... Blir skikkelig lei meg av sånne kommentarer!! Men har også fått høre at jeg har fin mage og ser fin ut gravid fra venninner :Heartred:Heartred

Vektendring: Opp 9,8 kg. Lurer på hvor jeg ender!

Medisiner: Går fortsatt på Albyl-e og skal ta det til uke 36. Uroer meg veldig for hvordan ting skal gå når jeg slutter på pillene... Tenk hvis noe skjer? :arghh: Det skremmer meg skikkelig...

Aktivitet i magen: Ja! Hver dag heldigvis! Det har vært flere dager hvor hun har vært mer rolig enn andre dager, og jeg blir skikkelig redd. Har kun ringt èn gang til føden og fikk beskjed om å spise (hadde allerede gjort det) og ligge ned på venstre side og sette på musikk, gjerne rockemusikk, i 1 time og telle antall spark. Nå må lille bare holde ut litt til og komme ut til oss :Heartred Skjønner at man ikke blir noe mindre nervøs av å ha baby utenfor magen:dead:

Kynnere: Svært lite. Har kanskje kjent det noen ganger.

Hodet festet: Nei, men ved siste ultralyd og jordmortime, lå hodet ned.

Barnerom: Nei

Humør: For det meste bra.

Sykehusbag: Har begynt å pakke!

Neste milepæl: Fødsel :Heartred:happy:

------------
I dag er det 40 dager til termin og jeg er høygravid!! Tenk det! :woot::happy093
Siden sist har jeg også fått arrangert babyshower! Det var skikkelig etterlengta etter disse to tøffe årene! Det var så utrolig koselig og det var pyntet så fint for oss :dummy1::Heartred Heldige meg!! Fikk masse fint! En dag jeg ikke kommer til å glemme:love7

GRAVIDOPPDATERING

Gravid: 34+5

Dager til termin: 40 dager

Trimester: Tredje!

Graviditetsmnd: 9

Prosent gjennomført: 85,9%

Neste JM/legetime: Jordmortime om 12 dager.

Ultralyd: Tilvekstkontroll på Ahus om 14 dager! Alt var fint forrige gang (2 uker siden) estimert til å veie 1980 gram og lå på 25 percentilen. Normal fostervannsmengde og morkaka hadde beveget seg bakover, slik at jeg er klarert for vaginal fødsel.

Plager: Litt vondt i magen til tider (sånn normal vondt, ikke smerter) sikkert fordi lille presser på både her og der! Litt halsbrann til tider og leggkramper nå og da. Noen dager har jeg masse energi og føler meg ikke så gravid, andre dager er verre og føler meg veldig gravid :hilarious: Måler fortsatt blodsukkeret pga sv.diabetes. Har hatt for det meste fine målinger så langt, men har begynt å få oftere høye målinger. Det sa jordmor var veldig vanlig jo lenger ut i svangerskapet man kommer. Så hun har purret på time hos endokrinologisk avd. på Ahus, for sjekk der og snakk med sv.dia sykepleier regner jeg med. Vet at de som ikke klarer å kostregulere lenger, enten må begynne på insulin eller metformin. Så lenge mini har det bra, så begynner jeg på det som trengs! Insulin er stress ja, men bryr meg ikke om sprøyter lenger på samme måte som før pga all klexane jeg har gått på.

Innkjøp: Siden sist har vi kjøpt inn easygrow vognpose (fått av mamma :Heartred) stokke badekar, najell bæresjal, stokke newborn seat og naturebond. Tror det er det!

Utstyr så langt: Vogn, bedsidecrib, vippestol, ammepute, vognpose, badekar, bæresjal, newborn seat. Kjøpt dyne fra en venninne og kjøpt inn hennes første sengesett :love7 Naturebond, og masse ting fra apoteket.

Utstyr som gjenstår: Babycall, nattpose/ett sengesett til, bilstolpose, babygym, mulig jeg skal kjøpe meg silverette, men venter og ser hvordan ammingen går, nattlampe, hårbørste/kam og litt diverse.

Mage: Nå er magen der! Men fortsatt, siden sist og bare for ca 3 uker siden, fikk jeg høre at det ikke så ut som jeg var så langt på vei... Blir skikkelig lei meg av sånne kommentarer!! Men har også fått høre at jeg har fin mage og ser fin ut gravid fra venninner :Heartred:Heartred

Vektendring: Opp 9,8 kg. Lurer på hvor jeg ender!

Medisiner: Går fortsatt på Albyl-e og skal ta det til uke 36. Uroer meg veldig for hvordan ting skal gå når jeg slutter på pillene... Tenk hvis noe skjer? :arghh: Det skremmer meg skikkelig...

Aktivitet i magen: Ja! Hver dag heldigvis! Det har vært flere dager hvor hun har vært mer rolig enn andre dager, og jeg blir skikkelig redd. Har kun ringt èn gang til føden og fikk beskjed om å spise (hadde allerede gjort det) og ligge ned på venstre side og sette på musikk, gjerne rockemusikk, i 1 time og telle antall spark. Nå må lille bare holde ut litt til og komme ut til oss :Heartred Skjønner at man ikke blir noe mindre nervøs av å ha baby utenfor magen:dead:

Kynnere: Svært lite. Har kanskje kjent det noen ganger.

Hodet festet: Nei, men ved siste ultralyd og jordmortime, lå hodet ned.

Barnerom: Nei

Humør: For det meste bra.

Sykehusbag: Har begynt å pakke!

Neste milepæl: Fødsel :Heartred:happy:

------------
I dag er det 40 dager til termin og jeg er høygravid!! Tenk det! :woot::happy093
Siden sist har jeg også fått arrangert babyshower! Det var skikkelig etterlengta etter disse to tøffe årene! Det var så utrolig koselig og det var pyntet så fint for oss :dummy1::Heartred Heldige meg!! Fikk masse fint! En dag jeg ikke kommer til å glemme:love7
Så koselig oppdatering ❤️ Snart er lille prinsessa her. Når som helst egentlig ❤️ Det blir så hyggelig!

Så koselig oppdatering ❤️ Snart er lille prinsessa her. Når som helst egentlig ❤️ Det blir så hyggelig!
Jaa, tenk det! :Heartred :happy093 Helt utrolig å tenke på!!:Heartred:woot:
Håper alt står bra til med dere! :love7

Jaa, tenk det! :Heartred :happy093 Helt utrolig å tenke på!!:Heartred:woot:
Håper alt står bra til med dere! :love7
Virkelig utrolig ❤️ For en avslutning på reisen.

Vi har det veldig bra. Merker at lillebror blir større og større. Storebror gleder seg veldig masse til å treffe han, og den gleden der trumfer nesten min egen glede ❤️❤️

37+3 og første dag i permisjon!

Dette er en stor dag for meg og føles spesiell :Heartred
Jeg har lengtet sånn etter dette, i disse snart to årene siden vi begynte å prøve. Og nå er dagen her. JEG er i mammapermisjon! Uvirkelig og utrolig gøy. Føler meg sååå takknemlig :love7

For halvannen uke siden, begynte jeg på laveste dose insulin pga svangerskapsdiabetesen. Fikk komme inn til en sykepleier på Ahus for å snakke om målingene jeg hadde gjort, etter å ha vært kostholdsregulert helt siden uke 24/25. De siste ukene så har jeg hatt fler høye blodsukkermålinger, noe som er ganske vanlig jo lenger ut i svangerskapet man kommer. Å ta insulin har vært null problem. Sprøytespissen er så liten og tynn i forhold til klexane. Kjenner ikke en gang at jeg stikker meg selv.
Forrige tilvekskontroll (36+4) viste at frøkna i magen fortsatt følger sin kurve helt på gjennomsnittet! Fortsatt på 25 percentilen. Alt så fint ut, fin mengde fostervann også :happy:
Fordi jeg har begynt med insulin, er det vanlig å bli igangsatt. Så neste tirsdag, 27.sept, skal jeg tilbake på Ahus for en ny vekstkontroll av baby, og snakk om igangsettelse :nailbiting: Slik jeg forstod det, så skal alt sjekkes, og har de kapasitet, så settes jeg i gang den dagen. Hvis ikke, så venter de litt. Men for meg forstod jeg det sånn at jeg mest sannsynlig blir satt i gang i løpet av neste uke en gang. Men, jeg vet at hvis det er mange fødsler og det er lite kapasitet og alt ser fint ut hos meg, så må jeg vente. Jeg liker best å ha litt kontroll, men nå har jeg ingen, og vet ikke hva som skjer.

Men uansett, ting nærmer seg veldig! I dag er det 3 uker igjen til termin, men jeg vet at frøkna kommer litt før. Uvirkelig, og veldig, veldig spennende! :Heartred:Heartred:Heartred

Å så spennende! Tenk, snart er hun her!

37+3 og første dag i permisjon!

Dette er en stor dag for meg og føles spesiell :Heartred
Jeg har lengtet sånn etter dette, i disse snart to årene siden vi begynte å prøve. Og nå er dagen her. JEG er i mammapermisjon! Uvirkelig og utrolig gøy. Føler meg sååå takknemlig :love7

For halvannen uke siden, begynte jeg på laveste dose insulin pga svangerskapsdiabetesen. Fikk komme inn til en sykepleier på Ahus for å snakke om målingene jeg hadde gjort, etter å ha vært kostholdsregulert helt siden uke 24/25. De siste ukene så har jeg hatt fler høye blodsukkermålinger, noe som er ganske vanlig jo lenger ut i svangerskapet man kommer. Å ta insulin har vært null problem. Sprøytespissen er så liten og tynn i forhold til klexane. Kjenner ikke en gang at jeg stikker meg selv.
Forrige tilvekskontroll (36+4) viste at frøkna i magen fortsatt følger sin kurve helt på gjennomsnittet! Fortsatt på 25 percentilen. Alt så fint ut, fin mengde fostervann også :happy:
Fordi jeg har begynt med insulin, er det vanlig å bli igangsatt. Så neste tirsdag, 27.sept, skal jeg tilbake på Ahus for en ny vekstkontroll av baby, og snakk om igangsettelse :nailbiting: Slik jeg forstod det, så skal alt sjekkes, og har de kapasitet, så settes jeg i gang den dagen. Hvis ikke, så venter de litt. Men for meg forstod jeg det sånn at jeg mest sannsynlig blir satt i gang i løpet av neste uke en gang. Men, jeg vet at hvis det er mange fødsler og det er lite kapasitet og alt ser fint ut hos meg, så må jeg vente. Jeg liker best å ha litt kontroll, men nå har jeg ingen, og vet ikke hva som skjer.

Men uansett, ting nærmer seg veldig! I dag er det 3 uker igjen til termin, men jeg vet at frøkna kommer litt før. Uvirkelig, og veldig, veldig spennende! :Heartred:Heartred:Heartred
Hurra, en ny stor milepæl! :D Skjønner at det må føles uvirkelig. Håper du får en nydelig permisjon, både før og etter at frøkna kommer :love017
Masse lykke til med kontroll (og mulig igangsettelse!) på tirsdag!! Følger spent med :Heartred

Hurra, en ny stor milepæl! :D Skjønner at det må føles uvirkelig. Håper du får en nydelig permisjon, både før og etter at frøkna kommer :love017
Masse lykke til med kontroll (og mulig igangsettelse!) på tirsdag!! Følger spent med :Heartred
Tusen takk, fine deg!! :Heartred Kommer en liten oppdatering straks!

38+5 og fortsatt gravid!

Var på kontroll i går på sykehuset, hvor planen var å ta ctg, få ultralyd og sjekk og deretter prating om igangsettelse.

Alt så fint ut på ultralyden, og det samme med ctg'en. Hadde litt høyt blodtrykk, men det hadde jeg forrige gang jeg var på kontroll også. Hadde en ekstra sjekk hos jordmor den samme uka, og da var blodtrykket fint igjen. De ville jeg skulle få en ekstra sjekk hos jordmor igjen, så dit skal jeg i dag. Er ikke bekymra for det, men absolutt greit å få sjekka en ekstra gang! Jeg er vel bare litt mer nervøs når jeg er på sykehuset, enn hos jordmor :nailbiting::joyful:

Anyway, siden alt var fint på kontrollen, så ble det heller ingen igangsettelse i går! Litt skuffa, men veldig forståelig. Det beste er jo selvfølgelig at alt så fint ut! Så jeg skal tilbake neste uke igjen, tirsdag, da vil jeg være 39+4. Planen da er igangsettelse, hvis de har kapasitet. Hvis ikke blir det evt onsdag. Men legen sa at det ganske sikkert blir neste uke uansett. Terminen min er mandag 10.oktober, så veldig mye før blir det uansett ikke!
Drømmen er jo at ting skjer av seg selv før en evt igangsettelse, eller at jeg er (mer) moden når jeg skal igangsettes. Har ikke blitt sjekket, så aner ikke hvordan det ligger an.

Så uansett, så nærmer ting seg veldig nå!! Veldig spennende og litt skummelt! Kan fortsatt ikke tro at jeg har kommet så langt, og at jeg snart skal treffe babyen vår! Uvirkelig og fantastisk :Heartred

Nå nærmer det seg! Så spennende!

Hun er her!:love7:Heartred:Heartred:Heartred
Lille, perfekte frøkna mi er hele 11 dager gammel i dag! Jeg har rett og slett ikke hatt kapasitet eller ork til å komme inn her og skrive noe før nå! Ting går i ETT og jeg må forte meg å få skrevet ned litt om fødsel og frøkna, før hun våkner igjen :happy:
Jeg ble igangsatt tirsdag 4.oktober. Det ble satt inn en ballong kl 16.00. Fikk ganske kraftige "mensmurringer" av det. Og det var ubehagelig å sette inn! Fikk beskjed av legen at i verste fall så kan en igangsettelse drøye, slik at jeg kanskje ikke skulle føde før søndag, altså 5 hele dager til. Jeg ble innlagt og skulle bli der til det ble fødsel. Så jeg var forberedt på den lange tiden det kunne ta.

Ballongen kunne sitte i max 24 timer, før den evt ble fjernet. Det kunne også hende at jeg mistet den selv, og det var nettopp det som skjedde.
Natt til onsdag 5.oktober, kl 02, falt ballongen ut mens jeg var på do.
Morgenen etter fikk jeg min første modningspille kl 09. De sa det var liten sjans for at noe skulle skje etter kun 1 modningspille. Kl 13.15 fikk jeg min andre pille. Jeg hadde ikke merket noe til den, før jeg begynne å kjenne noe murringer rundt 17-tiden. Planen var at jeg enten skulle få en ny pille, eller så ville de ta vannet. De ville vente litt til for å se om det skjedde noe mer. Samboeren min kom på besøk i 18-tiden og allerede da hadde jeg begynt å få ganske vonde smerter. Det viste seg å være rier!
Kl var blitt rundt 20 og etter en sjekk av hvor mange cm jeg var, så fikk jeg beskjed om at jeg skulle på fødestua! Dette gikk da veldig fort syns jeg. Jeg hadde såpass hyppige rier nå at jeg ble kjørt i rullestol til fødeavdelingen og rommet jeg skulle føde på.

Jeg sa tidlig i fra at jeg ønsket epidural og at jeg måtte rekke å få den.
Det forsikret jordmoren meg om at det ikke var noe problem.
Etter litt kom anestesilegen for å sette epidural, og det var ikke et minutt for tidlig.
Hittil hadde jeg kun fått lystgass. Om den hjalp eller om det var placebo, er jeg ikke sikker på! Men det var en trygghet i å kunne bruke det.
Riene var ekstremt hyppige, og man må jo sitte stille når epiduralen settes. Det var skikkelig vanskelig! Hadde omtrent kun pause mellom riene på kanskje max 15 sekunder.
Det drøyde og drøyde med epiduralen, rett og slett fordi han ikke fikk til å sette den! Da fikk jeg litt småpanikk. Han prøvde 5 ganger, før overlegen ble tilkalt og skulle prøve. Også han slet veldig, og han måtte også prøve 5 ganger før han fikk det til! Det viste seg at ryggvirvlene mine var ganske tette, så det var vanskelig å få satt sprøyta.
Epiduralen syns jeg hadde en effekt i kanskje en times tid eller no, før det dabbet av og begynte å gjøre eeeekstremt vondt.
Tror kl var 23, da hadde jeg 6 cm åpning. En time senere hadde jeg 9. Og hun ble født 01.35! Torsdag 6.oktober :Heartred Så det gikk relativt fort!
Den smerten tror jeg aldri jeg kommer til å glemme. Å føde var mye vondere enn jeg hadde trodd! Jeg tror hele sykehuset hørte meg brøle for å si det sånn :hilarious:

Det var helt ubeskrivelig å få frøkna opp på brystet. Helt uvirkelig!! Og alt føles faktisk helt uvirkelig enda. Tenk at det gikk bra og tenk at jeg har født og er mamma! Det største i verden føles det ut som. Jeg er evig takknemlig og kommer alltid til å være det :Heartred Jeg kunne skrevet alt i enda mer detalj, men jeg rekker det rett og slett ikke.
Å bli mamma er noe helt annet enn jeg hadde trodd. Det er fantastisk og det er utrolig slitsomt. Døgnet har ikke nok timer! Alt tar så lang tid. Vi sliter med ammingen, noe som gjør at jeg pumper, og hun får morsmelkerstatning i tillegg. Vi bruker mye tid på dette og føler vel egentlig at vi ikke gjør annet for tiden. Vi får minimalt med søvn, og det er det tøffeste akkurat nå. Det tar virkelig tid å bli kjent med et nytt menneske og alle nye rutiner. Men, det er dette jeg har ønsket meg! Jeg vet at ting blir bedre når vi kommer inn i rutiner. Jeg er helt forelska i dette lille menneske som jeg har laget med samboeren min :Heartred
20221010_184259.jpg

Back
Topp