Veien til baby nr. 2 (med pcos).

CD 3

Vært hos legen nettopp. Han sa det at de lange syklusene kan være etter aborten. Og at det tar tid. Jeg tror ikke det siden andre pcos-plager er blitt værre den siste tiden også. Spesielt hårvekst rundt navelen, indre lår og overleppe. Vi ble enige om å forsøke metformin, skal ha 850 mg * 2, men han ba meg trappe opp og starte med en først. I tillegg sendte han henvisning til gyn med info om meg og spørsmål om videre opplegg. Så får vi se hva de sier etterhvert. Regner med det tar litt tid før det svaret kommer. Så da starter jeg opp med metformin i dag, så får vi se. Forventer masse bivirkninger, men skal begynne å ta det til det største måltidet (middag) så håper jeg at det ikke blir så ille.

Andre som bruker metformin? Hvilken dose bruker du og hvilke bivirkninger? :)
Start smått med metformin! Del gjerne tablettene i to og fordel de utover dagen, jeg ble skikkelig dårlig i magen. Så dårlig at jeg knapt nok rakk frem til toalettet... Noen sier det hjelper å ta tablettene midt i måltidet, jeg merket ingen forskjell på når jeg tok de. Jeg oppdaget glucophage etterhvert, og jeg tålte de bedre. Mange sier det samme, iflg google :) Det tok laaaaang tid, typ 3,5 år, men siste halvåret var jeg oppe i 3000mg daglig!
 
Start smått med metformin! Del gjerne tablettene i to og fordel de utover dagen, jeg ble skikkelig dårlig i magen. Så dårlig at jeg knapt nok rakk frem til toalettet... Noen sier det hjelper å ta tablettene midt i måltidet, jeg merket ingen forskjell på når jeg tok de. Jeg oppdaget glucophage etterhvert, og jeg tålte de bedre. Mange sier det samme, iflg google :) Det tok laaaaang tid, typ 3,5 år, men siste halvåret var jeg oppe i 3000mg daglig!
Begynte i dag. Virker som noen får myyye plager og noen nesten ingen. Så jeg prøver å begynne med en tbl foreløpig. Altså 850 mg. Tok den midt i middagen, ca kl 13. kjenner foreløpig ikke annet enn kanskje litt rumling i magen. Men spent på i natt/morgen. Vet ikke hvor lang tid etter inntak jeg kan forvente bivirkninger. Håper jeg er en som bare tåler det bra, men det skal vel godt gjøres.
 
Begynte i dag. Virker som noen får myyye plager og noen nesten ingen. Så jeg prøver å begynne med en tbl foreløpig. Altså 850 mg. Tok den midt i middagen, ca kl 13. kjenner foreløpig ikke annet enn kanskje litt rumling i magen. Men spent på i natt/morgen. Vet ikke hvor lang tid etter inntak jeg kan forvente bivirkninger. Håper jeg er en som bare tåler det bra, men det skal vel godt gjøres.
Nå er det lenge siden jeg startet opp på de, nesten fire år. Men jeg mener det tok et par dager. Spiser du lavkarbo er der litt mer skånsomt for magen, jeg reagerte veldig på sukker.
 
pp 8, CD 5

Der var TR ferdig for denne gang. Da begynner jakten på eggløsning. Enda lenge til mest sannsynlig.

Oppdatering i forhold til henvisning/forespørsel gyn: fikk et standardisert svar med viktighet av kosthold og trening, og vektnedgang. Greit at jeg ikke er tynn akkurat, men har jo allerede hatt en vektnedgang på 8-10 kg de siste 5 årene. Og klarer å holde meg stabilt her på 64-66 kg. De nevnte også metformin til de med bmi >25. jeg ligger på 26, og fikk metformin hos fastlegen så det er ok. I forhold til videre undersøkelser så gjøres ingenting før vi har prøvd i ett år uten å bli gravid, så det blir jo april neste år… og letrozol er ikke aktuelt før da, og da må i tillegg mannens sperm og tubene sjekkes. Men altså ingenting skal gjøres enda.

Så da håper jeg virkelig at metformin kan være nok til at eggløsningene kan komme til tettere. I natt kom bivirkningene litt med løs mage. Måtte stå opp kl 1 for å gå på do. Etter det var alt greit og har ikke kjent noe. Ny tbl til middag i kveld. Blir litt forskjellig tidspunkt nå siden jeg tar til middag, og middagstid varierer veldig. Så får vi se når det eventuelt går over, og jeg kan forsøke å trappe opp. Gyn skriver at jeg skal trappe sakte opp til 2-3000mg. Blir jo 1700 eller 2550 siden jeg har 850 mg tbl. Også kan det jo ta en god stund før det kanskje stabiliserer seg i tillegg. Vet ikke når jeg kan forvente å se noen effekt akkurat.
 
Hvordan går det med deg? :Heartpink
Hei :) det går bra ❤️ Har forsøkt opptrapping av metformin, og det gikk heller dårlig med mye kvalme og oppkast, så gikk ned igjen på dosen. Går veldig greit å ta bare én tbl så må forsøke opptrapping igjen snart.

Ellers venter jeg bare på eggløsning. Vet jo ikke når den er forventa egentlig så følger godt med. Bare cd 10 i dag, så enda ei stund til iallefall :)
 
Hei :) det går bra ❤️ Har forsøkt opptrapping av metformin, og det gikk heller dårlig med mye kvalme og oppkast, så gikk ned igjen på dosen. Går veldig greit å ta bare én tbl så må forsøke opptrapping igjen snart.

Ellers venter jeg bare på eggløsning. Vet jo ikke når den er forventa egentlig så følger godt med. Bare cd 10 i dag, så enda ei stund til iallefall :)
Det er godt :Heartpink
Kanskje greit å ikke øke dosen enda, hvis det fungerer bra med en tablett :)

Håper du slipper å vente veldig lenge på el! Gleder meg til å følge med videre:happy::Heartpink
 
CD 11

Skjer det noe her nå da? Skal eggløsning komme til normal tid for én gangs skyld? De to siste dagene har jeg iallefall hatt økt fertilt slim. Blankt, glatt og seigt. Liiitt hvitt kremete innblandet, men de siste to syklusene har jeg ikke hatt så mye eggehvite så tidlig. Det hadde vært fint om det gikk nå. Må vel begynne med eggløsningstester i dag da :)
 
CD 12

Wow. Er det sånn det føles og ha normal syklus? Positiv eltest i dag, eggehviteslim som normalt i et par/tre dager :) da blir det aksjelegging i dag og i morgen :D hadde også for 3 dager siden, men det va før slimet kom. Skulle gjerne hatt i går også, men typen var ikke hjemme. Så krysser vi fingrene :)

Tror ikke det var metformin som er skyld i normal syklus, men heller bare at pcos har uregelmessig, men også en normal inni mellom. Og kanskje litt mer stabilt etter aborten nå? Blir jo fjerde syklus etter den.
 

Vedlegg

  • 2204A139-2F49-4374-BDCC-BC362E69418B.jpeg
    2204A139-2F49-4374-BDCC-BC362E69418B.jpeg
    192,1 KB · Visninger: 76
CD 14, 1dpo

Regner med jeg er 1dpo i dag, siden tempen gikk opp. El-smerter i går tror jeg, med det som kjentes litt ut som sting i nedre høyre del av magen. Som jeg har skjønt det så kommer disse smertene etter selve eggløsningen fordi væske/blod kommer ut av folliklen sammen med egget og irriterer nærliggende nerver.

Er ganske fornøyd med aksjeleggingen denne runden også. Kjenner veldig på at jeg ikke stresser like mye denne gangen. Det har nok sammenheng med at syklusen var normal lengde. Jeg stresser mer når det er lenge mellom hver eggløsning og det blir så få sjanser. Vet jo selvsagt ikke hvordan neste blir, men akkurat nå føles det veldig greit :)

Og kanskje normal sykluslengde gjør at sjansen for en spire øker? :angelic:

9562C3F1-C17A-4E72-A2BE-315FE8424E27.jpeg
 
PP 8, CD 18, 5DPO

En kjapp liten oppdatering her dpo 5. har kjent mindre til murringer i livmor disse første dagene av syklus. Syns jeg har hatt mer tidligere. Kanskje på grunn av kortere syklus? I natt litt stikking/press kanskje. Vanskelig å sette ord på hva det føltes som. Tempen har også holdt seg relativt stabil i forhold til tidligere.

Har ingen følelse hverken for eller i mot denne gangen. Hvis det går så går det, hvis ikke så håper jeg bare neste syklus blir normal lengde også.

Litt ekstra spennende kanskje er at jeg ble gravid på PP 4 sist, og er PP 4 etter aborten nå.

72114A59-1A39-4035-ADFC-C70C474BE53F.jpeg
 
PP 8, CD 21, 8DPO

Yes, da var man så langt. Syns dagene går så sakte i dpo-land.

Hadde et lite dropp i tempen i går, 7dpo. Tempdropp har jeg hatt siden jeg begynte å tempe, så det behøver ikke bety noe da. Men generelt sett hatt en mer stabil temp i lutealfasen denne gangen enn tidligere. Trenger heller ikke bety noe, siden det er så stor forskjell på syklusene.

Av symptomer så er det ikke mye å legge til siden sist. Kjenner generelt veldig lite. Og igjen; trenger ikke bety noe som helst.

Usikker på når jeg har lyst å teste. Kanskje 10dpo, eller så venter jeg til 12 dpo (dagen før ikm). Kommer litt an på temp, og om det kommer noen symptomer som skulle tilsi at noe skjer. Har ikke så mange tester igjen, så blir nok siste gangen jeg tester med strips. Videre blir det å vente til ikm. Og kommer ikke den, så kan jeg kjøpe meg en ordentlig test. Tror jeg sparer på det i det lange løp. Spesielt siden jeg er kronisk med skyggestreker.

FA3AB715-5A2A-42BC-8563-794BF8072640.jpeg
 
9 dpo

tror det blir en test i morgen, 10 dpo. Har hatt en litt merkelig dag. Litt metallisk smak i munnen. Litt merkelig følelse i hele kroppen. Og nå på jobb (aftenvakt) er jeg skikkelig svimmel. Prøvd å spise og drikke, men har ikke gitt seg enda. Livmortappen har vært lav og litt hard de siste dagene. Nå ved sjekk så var den krøpet høyt opp igjen. Sånn som ved el.
Spennende, men tror ingenting før jeg ser en positiv test..
 
9 dpo

tror det blir en test i morgen, 10 dpo. Har hatt en litt merkelig dag. Litt metallisk smak i munnen. Litt merkelig følelse i hele kroppen. Og nå på jobb (aftenvakt) er jeg skikkelig svimmel. Prøvd å spise og drikke, men har ikke gitt seg enda. Livmortappen har vært lav og litt hard de siste dagene. Nå ved sjekk så var den krøpet høyt opp igjen. Sånn som ved el.
Spennende, men tror ingenting før jeg ser en positiv test..
Så spennende! Gleder meg til å se test i morgen❤️
 
10dpo

Negativ test i dag. Eller, den samme skyggestreken som jeg pleier å få kan jeg fortsatt skimte. Men enda veldig tidlig da. Ny test om 2 dager, siden jeg ikke har så mange tidligtester igjen.

Våknet i dag og var rød i ansiktet/kinnene. Det pleier jeg ikke å være. Er kanskje også litt mer øm i puppene. Men så lite st det fort kan være innbilning :hilarious: Og litt høyrere temp i dag, som også ikke er uvanlig for meg på slutten av syklus.
 

Vedlegg

  • 6821FBF6-42E7-4735-B9B6-2A8F754FA5EC.jpeg
    6821FBF6-42E7-4735-B9B6-2A8F754FA5EC.jpeg
    530,8 KB · Visninger: 94
  • C5754130-1F2C-4EFD-9120-6B13759EFFAA.jpeg
    C5754130-1F2C-4EFD-9120-6B13759EFFAA.jpeg
    658,5 KB · Visninger: 90
Fortsatt 10 dpo.
Var på toalettet nå nettopp. Og når jeg tørket meg var det lyserosa på papiret. Jeg pleier å spotte litt i forkant av mens, men bare 1-2 dager, og ofte brunt.

Er jo lov å håpe at det er en implantasjonsblødning :angelic: Tiden vil vise. Mest sannsynlig er det jo bare mensen som er i anmars. Hatt litt mer murring/menssmerter i dag. Men bare kort tid av gangen. Og plutselige stikk i livmor.
 
PP 8, CD 25, 12 dpo

denne morgenen startet med temping. Fikk håpet litt opp da tempen var enda litt høyere, og høyere enn den har vært 12 dpo siden jeg begynte å tempe.

Men så tok jeg test. Babyplan tidligtest. Og den var negativ den. Så da er det vel bare å vente på tanta da. Håper neste syklus blir like kort som denne.

1AF20210-08DA-475C-8207-9FDB2D14FACA.jpeg

081D4965-8A0A-4E97-AF3C-8C1ECB72E407.jpeg
 
IKM dagen

Nå skjer det noe rart her. Ikm i dag, den har kommet som en klokke 13 dpo siden jeg begynte å tracke. Men ikke i dag tydeligvis. For tempen sank ikke. Da er det et par scenarioer jeg ser for meg:

1. litt lengre lutealfase denne gangen. Kan jo variere med en dag, og det er visst normalt.

2. kjemisk, men ikke nok hcg til å få strek?

3. jeg er gravid, med sen implantasjon :nailbiting: tok selvfølgelig en test nå siden tr ikke kom. Metode tidligtest strips. Vet at de kanskje slår ut litt senere, men jeg kan sverge på at jeg skimter en slyggestrek. Og dette er eneste testen jeg til nå har tatt som ikke pleier å gi meg skygger.Legger ved bilde, selv om den er alt for svak til å synes ogjeg sikkert innbiller meg den:hilarious:


86651A02-B255-4481-B32A-B10787053039.jpeg

70379D7C-B304-4A80-87EF-1A4B98E05520.jpeg
 
Back
Topp