Vaksine gravid

Er det forresten noen gravide som har dødd av korona her i Norge?:bored:
Jeg tør ikke ta sjansen på å ta vaksine pga frykten for hvordan det kan påvirke babyen, nå, om et år eller etter fem år:Heartred
Husker de massevaksinerte barna i bhg under den første runden med svineinfluensaen... Min sønns bestevenn utviklet narkolepsi etter flere år, og sliter nå veldig, i en alder av 17år :(
Det skremte meg veldig....
(Det ble fastslått i 2013 at det var vaksinen som utløste det, og hun har fått erstatning.)
 
Tenker at det nå er kjempe fint at vi faktisk har fått et valg! Det er utrolig mye enklere å forholde seg til synes jeg. Nå er man hverken presset til det ene eller andre :)

Og så er nettopp dette valget opp til hver enkelt og det valget må respekteres. Vi kommer alle fra ulike bakgrunner og situasjoner som gjør at vi tar de valgene vi tar på ulike tidspunkt i livet.

Personlig skal jeg ta både covidvaksinen og influensavaksinen :)
 
Er det noe som har sett forskningsrapport som sier at det er trygt? Slik jeg har skjønt det går fhi ut fra noen veldig små uoffisielle studier når de gir dette rådet. Det er vel det eneste som er tilgjengelig.
 
Er det forresten noen gravide som har dødd av korona her i Norge?:bored:
Jeg tør ikke ta sjansen på å ta vaksine pga frykten for hvordan det kan påvirke babyen, nå, om et år eller etter fem år:Heartred
Husker de massevaksinerte barna i bhg under den første runden med svineinfluensaen... Min sønns bestevenn utviklet narkolepsi etter flere år, og sliter nå veldig, i en alder av 17år :(
Det skremte meg veldig....
(Det ble fastslått i 2013 at det var vaksinen som utløste det, og hun har fått erstatning.)
Det er akkurat samme argument jeg bruker for å ta vaksinen :p hvordan vil en runde med corona påvirke babyen, nå, om et år eller etter fem år? Personlig synes jeg det er mye mer skremmende, da vaksinen er mye mer kontrollert enn et dødelig virus i full mutasjon. Har dog forståelse for at andre synes vaksine er like/eller mer skremmende og er glad det er opp til at man kan følge egen magefølelse
 

Vedlegg

  • Screenshot_20210821-095149.jpg
    Screenshot_20210821-095149.jpg
    576,6 KB · Visninger: 7
Sannsynligheten er vel strengt tatt veldig mye større for tap av liv med koronasmitte enn vaksine? Det er jo en grunn til at man vaksinerer seg..
For unge friske mennesker er det vel så langt flere døde av vaksine enn av covid-19. riktignok ble az stoppet, men den var ansett som helt trygg frem til da, og en ukes tid etter dødsfallene. I resten av verden blir antall døde etter az ansett som et akseptabelt tap, men neppe for de pårørende til de døde.
Før det er noe jeg i det hele tatt vurderer vil jeg vite hva som fører til blødningsforstyrrelser, og tall på antall spontanaborter, dødfødsler og sykdom hos barn som ble utsatt for vaksine i svangerskapet.

Jeg dømmer ikke dem som tar vaksinen, den er anbefalt og totalt sett langt mindre dødelig enn sykdommen. Men jeg skulle også ønske at mitt ønske om ikke å ta den skulle bli respektert, og ikke forlanges forklart. Helseopplysninger er faktisk private, men i denne sammenhengen blir det forventet delt. Og da tenker jeg egentlig ikke på her inne, men ute i samfunnet.
 
For unge friske mennesker er det vel så langt flere døde av vaksine enn av covid-19. riktignok ble az stoppet, men den var ansett som helt trygg frem til da, og en ukes tid etter dødsfallene. I resten av verden blir antall døde etter az ansett som et akseptabelt tap, men neppe for de pårørende til de døde.
Før det er noe jeg i det hele tatt vurderer vil jeg vite hva som fører til blødningsforstyrrelser, og tall på antall spontanaborter, dødfødsler og sykdom hos barn som ble utsatt for vaksine i svangerskapet.

Jeg dømmer ikke dem som tar vaksinen, den er anbefalt og totalt sett langt mindre dødelig enn sykdommen. Men jeg skulle også ønske at mitt ønske om ikke å ta den skulle bli respektert, og ikke forlanges forklart. Helseopplysninger er faktisk private, men i denne sammenhengen blir det forventet delt. Og da tenker jeg egentlig ikke på her inne, men ute i samfunnet.
Det jeg har lest om dødelighet av vaksine og korona stemmer ikke med det du sier. Statistikken som er i Norge viser at korona er mer dødelig og de som har død etter vaksinering er i all hovedsak veldig gamle og syke der man ikke kan si at de har dødd _av_ vaksinen. Jeg har veldig vanskelig for å tro at offisiell data som hadde vist høyere dødelighet i vår gruppe ved vaksine enn koronasmitte ville gått fhi hus forbi når de vurderte anbefalingen.

jeg er enig i at man ikke skal trenge å forsvare valget sitt ute «blant folk» - derfor synes jeg det er befriende med en åpen diskusjon her hvor man er anonym og kan lufte både bekymring og egen vurdering. Men jeg er forberedt på å få spørsmål om valget mitt «der ute» og. Og mange oppfatter det jo som usolidarisk å ikke vaksinere seg, så det må man kanskje bare stå i om man går for det. Jeg kommer ikke til å åpne for kritikk til valget mitt andre plasser enn her. Folk kan mene det de vil, men jeg er ferdig diskutert her inne
 
Det jeg har lest om dødelighet av vaksine og korona stemmer ikke med det du sier. Statistikken som er i Norge viser at korona er mer dødelig og de som har død etter vaksinering er i all hovedsak veldig gamle og syke der man ikke kan si at de har dødd _av_ vaksinen. Jeg har veldig vanskelig for å tro at offisiell data som hadde vist høyere dødelighet i vår gruppe ved vaksine enn koronasmitte ville gått fhi hus forbi når de vurderte anbefalingen.

jeg er enig i at man ikke skal trenge å forsvare valget sitt ute «blant folk» - derfor synes jeg det er befriende med en åpen diskusjon her hvor man er anonym og kan lufte både bekymring og egen vurdering. Men jeg er forberedt på å få spørsmål om valget mitt «der ute» og. Og mange oppfatter det jo som usolidarisk å ikke vaksinere seg, så det må man kanskje bare stå i om man går for det. Jeg kommer ikke til å åpne for kritikk til valget mitt andre plasser enn her. Folk kan mene det de vil, men jeg er ferdig diskutert her inne
Det var vel fire unge damer som døde etter AZ i Norge før den ble stoppet, ingen unge mennesker uten underforliggende sykdom har dødd av covid-19. Totalt sett er selvfølgelig sykdommen mer dødelig enn vaksinen, ellers ville vi ikke brukt vaksine. Men unge, friske mennesker dør ikke av sykdommen.
 
Det var vel fire unge damer som døde etter AZ i Norge før den ble stoppet, ingen unge mennesker uten underforliggende sykdom har dødd av covid-19. Totalt sett er selvfølgelig sykdommen mer dødelig enn vaksinen, ellers ville vi ikke brukt vaksine. Men unge, friske mennesker dør ikke av sykdommen.
Nå vurderer jeg veldig mange fler og mye mer relevante parameter en død når jeg gjør vurderingen (som jeg i begge tilfeller ser som ekstremt usannsynlig for min del) - kronisk utmattelse, tap av smakssans og nedsatt lungekapasitet er heller ikke noe jeg ønsker som trebarnsmor. Underliggende sykdommer eller feil kan vi dessuten alle ha uten å vite om det, i tillegg til at vi som gravide har høyere risiko for alvorlig forløp enn ikke-gravide. Skulle den brasilianske varianten plutselig bryte ut her kan det fort se verre ut da denne rammer gravide ekstra hardt. Og hva blir neste mutasjon? Jeg føler meg veldig mye tryggere beskyttet i alle fall - særlig etter å ha sett hvor kjip den sykdommen er med egne øyne. Og at jeg ikke aner i hvilken variant den kommer neste gang
 
Åja, jeg forholder meg til norske kilder og fhi. Der er det en anbefaling som fortsatt sier risikoen for gravid er liten med mindre man er i siste trimester. Men takk for kilde :angelic:
FHI anbefaler jo vaksinen på bakgrunn av at de anser at forskningsrapporter til nå sier at gravide med Korona har høyere risiko for komplikasjoner, høyest i tredje trimester, men høyere okke som enn ikke-gravide uansett. Ergo tryggere med. FHI baserer avgjørelsen sin på forskning fra andre land, lik den linket til over her, hvor det er vaksinert gravide i mange mnd.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-vaksineanbefaling-for-gravide/
 
Så fort anbefalingen kom tok jeg første vaksine på drop in her jeg bor på fredag
Jeg ser ingen grunn til å ikke stole på ambefalingen fra FHI og at de har et godt grunnlag for å anbefale vaksine til gravide nå - ellers er jeg helt sikker på at de ikke ville tatt den sjansen.

Men jeg forstår også dem som likevel er usikre.
Selv er jeg mer redd for hva følgende av en eventuelle coronainfeksjon kan være for både meg og fosteret (høy feber og alvorlig sykdom under svangerskap er jo IKKE bra for fosteret). Når selv en vanlig influensa anses som en risikofaktor, så er jeg ikke mindre bekymret for hvilken risiko corona kan utgjøre.
 
Oppdatert for de som skulle lure/ være i samme situasjon: jeg fikk innvilget svangerskapspenger fra nav ut svangerskapet. Jeg er lærer. Nå har jeg tatt første dose men venter med dose to. Da kan jeg tilbake en uke etter den:)
 
Jeg er fullvaksinert og veldig glad for den beslutningen :D Var tøffest å ta valget, etterpå føles det veldig bra. Føles godt ut å litt beskyttelse mot eventuelle alvorlige sykdomsforløp. :happy:
 
Jeg blir fullvaksinert neste uke :rolleyes: Var litt i tvil i starten, men etter anbefalingen som kom sist så føltes det riktig å ta vaksinen. Føler meg tryggere nå når jeg er ute blant folk!
 
Fullvaksinert i går:) Fikk morderna første dose og Pfhizer 2.dose. Ingen bivirkninger etter vaksine, kun litt øm i skulder som ved influensa vaksine:happy:
 
Endelig fullvaksinert! :D valgte Pfizer begge gangene :)
 
Jeg var motstander lenge, men er nå fullvaksinert. Valget ble tatt når jeg ikke hadde krav på sykemelding eller svangerskapspenger, og jeg trenger å være på jobb. Har nå gått 3 uker hjemme pga operasjon og kjenner det er godt meg skal på jobb til uken :angelic: om jeg skulle gått hjemme fra nå pluss permisjon og muligens ulønnet så tror jeg at lokket mitt hadde kokt over og sliti....
 
Back
Topp