Vaksine gravid

Må jordmødrene ha munnbind når de tar imot babyer fra uvaksinerte?

Det vet jeg ikke sikkert, men det var fastlegen min som sa i høst at hun som helsepersonell var pålagt å ha på munnbind sammen med uvaksinerte, og ikke sammen med vaksinerte, så der og da tenkte jeg at det måtte gjelde ansatte på sykehuset også. For dette var også i en periode uten restriksjoner. Men ikke sikkert det stemmer altså. :) Det var jo jeg som begynte å se for meg det scenarioet for fødselen.

Det vet jeg ikke sikkert, men det var fastlegen min som sa i høst at hun som helsepersonell var pålagt å ha på munnbind sammen med uvaksinerte, og ikke sammen med vaksinerte, så der og da tenkte jeg at det måtte gjelde ansatte på sykehuset også. Og dette var i en periode uten restriksjoner. Men ikke sikkert det stemmer altså. :) Jeg som begynte å se for meg at det ble situasjonen.
Okey, skjønner :) Jeg er uvaksinert, men aldri opplevd at helsepersonell har munnbind. Derfor jeg lurte.. Kan jo være forskjell fra sted til sted og :dontknow
(Altså, jeg antar at de har munnbind fra nå av og i hele vinter uansett..)

Okey, skjønner :) Jeg er uvaksinert, men aldri opplevd at helsepersonell har munnbind. Derfor jeg lurte.. Kan jo være forskjell fra sted til sted og :dontknow
(Altså, jeg antar at de har munnbind fra nå av og i hele vinter uansett..)

Ja, det varierer nok fra sted til sted. :) Søkte litt etter informasjon nå, og så fra veilederen til Helsedirektoratet at feks så kan det: "innføres besøksbegrensninger for å beskytte spesielt sårbare pasienter som for eksempel uvaksinerte, kritisk syke og pasienter med nedsatt immunforsvar."

Så det kan jo tyde på at uvaksinerte blir behandlet som sårbar gruppe, og at helsepersonell derfor må ta mer hensyn rundt disse pasientene. Men så står det jo at dette er lokale tiltak man kan innføre, det vil jo også si at det ikke blir likt overalt. :) Hensynet til munnbind er nok det samme, for å beskytte uvaksinerte. Og ja, nå er det jo uansett munnbind på alle en stund fremover. :dead:

Ja, det varierer nok fra sted til sted. :) Søkte litt etter informasjon nå, og så fra veilederen til Helsedirektoratet at feks så kan det: "innføres besøksbegrensninger for å beskytte spesielt sårbare pasienter som for eksempel uvaksinerte, kritisk syke og pasienter med nedsatt immunforsvar."

Så det kan jo tyde på at uvaksinerte blir behandlet som sårbar gruppe, og at helsepersonell derfor må ta mer hensyn rundt disse pasientene. Men så står det jo at dette er lokale tiltak man kan innføre, det vil jo også si at det ikke blir likt overalt. :) Hensynet til munnbind er nok det samme, for å beskytte uvaksinerte. Og ja, nå er det jo uansett munnbind på alle en stund fremover. :dead:
Det er jo bra, synes jeg :) Da føler jo vi som er uvaksinerte oss ivaretatt og respektert :Heartred

Det er jo bra, synes jeg :) Da føler jo vi som er uvaksinerte oss ivaretatt og respektert :Heartred

Ja, er jo mange som av helsemessige årsaker/kritisk sykdom ikke kan ta vaksinen også, og som på grunn av samme sårbarhet også kan bli alvorlig syke av covid, så da er det jo viktig å skjerme på den måten man kan.

I dag har jeg tatt dose 3 av vaksinen :D føles veldig godt å være ekstra beskyttet!

Fikk tilbud om å ta 3. dose på jobb i dag, men det er for kort tid siden 2. dose, så blir nok ikke før etter fødsel her. Men sånnsett er det jo godt å vite at den forrige dosen fortsatt skal beskytte veldig bra :happy:

Var med jordmor i går, og vi diskuterte litt rundt det med å vaksinere seg sent i svangerskapet. Jeg var jo veldig usikker på om jeg skulle vaksinere meg under graviditet, og valgte å forholde meg til de tidlige rådene om å se an den lokale smittesituasjonen. I tillegg tenkte jeg det var en fordel å ta en eventuell vaksine sent i svangerskapet mtp å gi barnet beskyttelse i sine første levemåneder. I oktober/november begynte smitten å øke veldig her hvor vi bor, og jeg bestilte derfor time til vaksinasjon i slutten av november. Skal ta dose 2 rett over nyttår. Jordmor var helt enig i min vurdering, og at med den smittesituasjonen som har vært tidligere så var det smart å vente til sent i svangerskapet slik barnet også ble beskyttet lengst mulig. Og selvfølgelig at vaksinasjon var fornuftig nå når smitten har økt så drastisk her i byen (fra ca 0 til nesten 200 ukentlige tilfeller). Jeg skulle ikke ha dårlig samvittighet for å ikke ha vaksinert meg tidligere da smittesituasjonen her tross alt var tilnærmet null i sommer/tidlig høst :happy:

Back
Topp