Vaksine gravid

Synes det er trist at noen har så lite tillit til helsevesenet..

Synes det er trist at noen har så lite tillit til helsevesenet..
Og ved å behandle skeptikerne så arrogant som helseledelsen gjør, vil tilliten være ytterligere svekket ved neste pandemi. Hadde de bare anerkjent at folks opplevelser av bivirkninger er reel, så hadde mye vært gjort. Flere ganger har de gått ut og tilbakevist hardt og kontant at dette skyldes ikke vaksinen. Istedenfor å si at vi vet ikke om dette skyldes vaksinen, men vi tar alle hendelser om meldte bivirkninger alvorlig og sjekker sakene så fort som mulig.
Hadde de bare gått ut og sagt at ja, denne vaksinen er foreløpig bare nødgodkjent, fordi det er det vi har rukket. Men foreløpige tall viser gode resultater, og vi sjekker hele tiden ut eventuelle bivirkninger. Hadde bare ikke Åvitsland gått ut å sagt at vaksinen er godt nok sjekket ut, vi har så mye data nå at vi vet den er trygg, så hadde kanskje andre ting han hadde sagt ikke mistet troverdigheten.
Hadde de bare gått ut og sagt at vi har forståelse for at noen mennesker er avventende til denne vaksinen, men vi håper at de vil komme frem til at det tryggeste for dem tross alt er vaksine fremfor sykdom. Hadde de bare anerkjent smittefaren også vaksinerte utgjør, og ikke lagt opp til at det er uvaksinerte sin feil at pandemien fortsetter og at helsevesenet er overbelastet.

Da hadde kanskje skeptikerne turt å vurdere vaksinen. Og vaksinerte som driter i smittervern (presiserer at det gjelder dem som driter i smittevern) hadde ikke gått rundt og trodd at de var helter bare fordi de var vaksinert og kan smitte folk med god samvittighet.

All den tid fullvaksinerte kan fortsatt bli smittet og gå rundt og smitte andre videre, er jeg ikke super-imponert over vaksinen på generelt grunnlag.

Men har nå personlig hoppet ned av gjerdet og fått min første dose pfizer i sist uke.
Jeg ble en tanke varm i kveldingen, og fikk vondt i armen på stikkstedet et par dager, men ellers ingen bivirkninger.
Nå håper jeg at jeg og baby er litt beskyttet framover, selv om jeg ikke er fullvaksinert ennå.
Jeg tenker å ta vaksine nr 2 når baby er født, da har det gått ca 8-9 uker etter den første.

Jeg tok første dose nå i går. Da jeg ble gravid var jo anbefalingen å se an smittetrykket der hvor du bodde, og det synes jeg var fornuftig. Her hvor jeg bor har det vært svært lite smitte, og jeg møter ikke mange gjennom jobb osv, men nå de siste 2 mnd har vi sett en nokså stør økning. Valgte derfor å vaksinere meg nå :happy: det har foreløpig gått veldig fint, kun litt øm i armen.

En medvirkende faktor til at jeg valgte å vaksinere meg litt sent i svangerskapet, er også at baby skal ha beskyttelse som nyfødt :happy:

Noen som har tatt tredje dose? Tok dose en og to i januar og februar, og finner ikke informasjon på om det anbefales eller ei. Tenker at jeg i utgangspunktet er positiv, men finner lite info om det så tar gjerne imot tips :-)

Noen som har tatt tredje dose? Tok dose en og to i januar og februar, og finner ikke informasjon på om det anbefales eller ei. Tenker at jeg i utgangspunktet er positiv, men finner lite info om det så tar gjerne imot tips :)
Helseoversikt (appen) hadde litt info angående 3. Dose :) jeg ble ikke så veldig mye klokere av det egentlig. Virker som at de ikke anbefaler alle gravide å ta dose 3, men at alle tilfeller bør vurderes individuelt i samråd med lege. Er jo ulikt når man ble fullvaksinert, hvor man bor, hva slags jobb man har, underliggende sykdommer osv. Tror nok jeg tar den om jeg får tilbud siden det er en stund siden jeg var fullvaksinert og at jeg har mange mennesker rundt meg på jobb.

Jeg ble ferdig vaksinert med dose 1 + 2 i februar, så var heldig med den. Fikk da feber 1 døgn og en øm arm. Tok dose 3 i forrige uke, merket da ingenting bortsett fra at det var ømt på stikkstedet

Noen som har tatt tredje dose? Tok dose en og to i januar og februar, og finner ikke informasjon på om det anbefales eller ei. Tenker at jeg i utgangspunktet er positiv, men finner lite info om det så tar gjerne imot tips :)

https://www.fhi.no/nyheter/2021/gravide-bor-ta-to-doser-koronavaksine/

Hvis du scroller litt ned på denne siden har fhi skrevet om oppfriskningsdose til gravide helsepersonell. Syntes også som det er skrevet over her at det er litt vagt og opp til hver enkelt. Jeg er vaksinert på samme tid som deg og tok det opp med fastlegen min, som mente jeg også trolig ville få økt beskyttelse mot alvorlig sykdom ved 3. dose. Jeg hoppet derfor i det og tok den på mandag, ikke merket noe annet enn ømhet i armen i etterkant. Men kjenner så klart noe usikkerhet rundt det uvisse enda, men jeg veide risiko av vaksine opp mot økt risiko for å bli smittet resten av svangerskapet og usikkerheten rundt det. Har kjent en del på frykt for å bli smittet siste tiden med økende smitte i landet, kjenner derfor heldigvis lettelse ved å ha tatt vaksinen.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/gravide-bor-ta-to-doser-koronavaksine/

Hvis du scroller litt ned på denne siden har fhi skrevet om oppfriskningsdose til gravide helsepersonell. Syntes også som det er skrevet over her at det er litt vagt og opp til hver enkelt. Jeg er vaksinert på samme tid som deg og tok det opp med fastlegen min, som mente jeg også trolig ville få økt beskyttelse mot alvorlig sykdom ved 3. dose. Jeg hoppet derfor i det og tok den på mandag, ikke merket noe annet enn ømhet i armen i etterkant. Men kjenner så klart noe usikkerhet rundt det uvisse enda, men jeg veide risiko av vaksine opp mot økt risiko for å bli smittet resten av svangerskapet og usikkerheten rundt det. Har kjent en del på frykt for å bli smittet siste tiden med økende smitte i landet, kjenner derfor heldigvis lettelse ved å ha tatt vaksinen.

Takk for svar! Jeg synes de er veldig vage, men får høre med jordmor hva hun tenker. Jeg er nå 100% sykemeldt men en del smitte i lokalsamfunnet og barn i bhg, så jeg er i utgangspunktet positiv. Veldig redd for å få korona med komplikasjoner. Men skulle ønske de var litt tydeligere på hva de faktisk anbefaler...

Jeg ble ferdig vaksinert med dose 1 + 2 i februar, så var heldig med den. Fikk da feber 1 døgn og en øm arm. Tok dose 3 i forrige uke, merket da ingenting bortsett fra at det var ømt på stikkstedet

Takk for svar! Jeg hadde ingen bivirkninger sist, og hadde håpet at jeg skulle slippe denne problemstillingen :rolleyes: Hadde ingen bekymringer for å ta dose en eller to som gravid, men synes det er vanskelig med nummer tre når de er så vage. Jeg er 100% sykemeldt fra jobb som helsepersonell, men frykter jo å bli smittet andre steder. Godt å høre at du ikke har merket noe særlig :-)

Helseoversikt (appen) hadde litt info angående 3. Dose :) jeg ble ikke så veldig mye klokere av det egentlig. Virker som at de ikke anbefaler alle gravide å ta dose 3, men at alle tilfeller bør vurderes individuelt i samråd med lege. Er jo ulikt når man ble fullvaksinert, hvor man bor, hva slags jobb man har, underliggende sykdommer osv. Tror nok jeg tar den om jeg får tilbud siden det er en stund siden jeg var fullvaksinert og at jeg har mange mennesker rundt meg på jobb.

Jeg skulle ta den pga jobb, men ble sykemeldt og ble brått usikker.. :arghh: Ender nok opp med å ta den, men får snakke med lege eller jordmor først :-)

Jeg skulle ta den pga jobb, men ble sykemeldt og ble brått usikker.. :arghh: Ender nok opp med å ta den, men får snakke med lege eller jordmor først :)
Ja, er ikke lett når det ikke er noen helt klare anbefalinger:(

Er veldig glad jeg er fullvaksinert nå som 12-åringen her har fått korona.. hadde vært mye mer redd for alvorlig sykdom om jeg ikke hadde tatt den.. Nå venter jeg i spenning på om flere i familien blir smittet

Synes det er litt skummelt å gå rundt å være gravid nå som det er mutasjoner og mer smitte igjen.

Hadde så inderlig håpet denne høsten at vi var litt ferdige med dette….. den gang ei :/ Det er liksom så kjipt å gå rundt å være redd for å omgås noe særlig andre. Spesielt nå som det er en del julebord, sosiale sammenkomster og julefeiring på trappene. Hadde det KUN vært meg hadde jeg liksom ikke vært like urolig. Flere som kjenner litt på det?

Jeg hadde blodpropp tidligere i år og etter mange samtaler med fastlegen ble det avklart at jeg gjorde lurt i å vente med vaksinen til januar (når baby er mer eller mindre garantert levedyktig). Nå i helgen ble jeg innlagt på sykehus på grunn av plutselige store blødninger som de ikke helt kunne fastslå årsaken til. Vaksinen ble tema der (de trodde blødningene kunne være bivirkning). Jeg ble da anbefalt å vente med vaksinen til etter baby er født.. For meg så er det vondt å høre alle som lekser opp om hvor egoistisk det er å ikke ta vaksinen og få slengt artikkel etter artikkel mot seg med tall som skal vise meg hvilken risiko jeg tar og hva jeg potensielt utsetter både baby og andre for. Jeg vet at det er flere i lignende situasjoner, så jeg skulle så inderlig ønske at det kunne tas høyde for at det ofte ligger mer bak folks valg enn det som kommer til syne og at valgene som tas blir respektert, uavhengig av om de er like som dine eller ikke.. Denne tiden er vanskelig for mange, spesielt for gravide som kan være litt ekstra sårbare, så det skader ikke å vise hverandre litt støtte og omsorg :Heartred

Jeg er tvillinggravid og har dermed et «risikosvangerskap». Jeg tok første dose i slutten av august og dose to 5 uker etter. Jeg fikk ingen bivirkninger annet enn litt ømhet på stikkstedet samme dag. Jeg tok også influensavaksinen i begynnelsen av november, ble litt snufsete og shabby dagen etter, men etter det har det gått fint. Det var mine erfaringer:happy:

Jeg valgte å ta første dose i andre trimester, og ventet med andre dose til nå i uke 30+0 i tredje trimester. Begrunnelsen min var god beskyttelse for baby ved fødsel, så ville ikke ta andre dose for tidlig. Så tok andre dosen på morningen i går. Første dosen kjente jeg ingenting av, annet enn litt ømhet i armen der jeg ble stukket. Andre dosen kjenner jeg foreløpig lite til, kanskje litt trøtt? Hehe, men hvem er ikke det i 3. trimester? :hilarious: Kjenner kanskje litt økt puls, slik jeg alltid pleier å kjenne når det er en infeksjon på gang i kroppen. Men altså, da er kropps-bevisstheten skrudd opp til max. Så hadde jeg ikke visst at jeg hadde fått vaksinen, så ville jeg nok ikke tenkt mer enn at jeg kanskje ikke har hatt den beste søvnkvaliteten i natt. Veldig lettet og glad for at jeg valgte å ta vaksinen, veide mye frem og tilbake i starten. Nå er det ute av verden for meg, jeg har gjort det jeg kan, og slipper å møte på fødestua med jordmødre som må ha på munnbind under fødselen pga meg. Det er faktisk sånne ting jeg kan synes er ubehagelig.:rolleyes: Og får jeg eller baby korona, så blir vi på en måte så syke som vi blir, da må jeg deale med det, men da kan jeg vite at jeg har gjort alt jeg kan. Gir meg ro.

Må jordmødrene ha munnbind når de tar imot babyer fra uvaksinerte?

Back
Topp