Så fint at alt er bra og masse bevegelse i magen Kjenner meg veldig igjen i både det at mannen aldri får kjenne fordi hun stopper så fort han skal prøve, og halsbrann Ønsker deg en fin uke
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
25+0: Nervøs for legetime. Melde meg på yogakurs?
I dag er jeg 25 uker på vei, og jeg kan ikke tro at jeg om bare et par uker er i tredje trimester. De siste dagene har jeg bekymret meg litt etter en blødning forårsaket av samleie. Etter det har jeg kjent mindre bevegelser, men jeg tror det er fordi hun har lagt veldig langt nede i bekkenet. Nå har jeg kjent et par, så kjenner jeg klarer å puste litt mer ut.
Ellers har jeg siste måneden kjent veldig på at jeg ikke klarer å prestere på jobb. Jeg har konstant dårlig samvittighet over at jeg ikke klarer å prestere slik jeg vanligvis gjør, at ting tar lenger tid - samtidig som jeg føler meg ganske sliten. I går ville jeg nesten ta til tårene på kontoret da jeg satt og jobbet. Flere ganger ila uken føler jeg virkelig at jeg ikke har noe på jobb å gjøre. Imorgen skal jeg til legen - og selv om jeg skammer meg bare over tanken - skal jeg høre om mulighetene for gradert sykemelding. Min fastlege er også sykemeldt, så dette blir mitt første møte med en annen lege og jeg er veldig redd for at han skal dømme meg.
For å være helt ærlig føles det bare ut som et dilemma. Jeg føler gradert sykemelding i min jobb fungerer ganske dårlig, samtidig som det ikke er noe grunn for meg å være hundre prosent sykemeldt. Akkurat nå ser jeg bare ingen god løsning på det området. Kunne ønske jeg klarte å legge bort alle tankene, bekymringene for hva folk tenker om meg - og bare slappe av. Gjøre det som gir meg noe positivt og det kroppen trenger nå.
I dag fikk jeg opp en annonse for et yogakurs for gravide. Det varer i åtte uker, og jeg vurderer veldig å melde meg på. Jeg synes det er litt skummelt å delta på slike ting, men tror det hadde vært godt for meg å utvide komfortsonen litt - samtidig som det er en veldig fin aktivitet nå som kroppen blir tyngre. Må tenke litt på det.
Høres absolutt lurt ut å ta opp sykemelding. Forklar legen akkurat det du gjør her, så vil du nok bli hørt. Jeg slet med de samme tankene, men sykemelding hjalp meg virkelig og jeg fikk mye bedre dager da jeg ble gradert sykemeldt, og fullt sykemeldt fra rundt uke 30. Er veldig glad jeg ikke presset meg mer i alle fall, for nå som graviditeten er over kjenner jeg virkelig hvor tung den var! Føler meg for øvrig helt topp nå, en uke etter keisersnitt, har mye mindre plager og generelt mye mer overskudd, tross operasjon og nyfødt baby. Håper du får det slik også
Spennende med yogakurs, meld deg på!
27+0: Oppe og nede.
Om én uke er jeg offisielt i tredje trimester. Formen min er jo god, men de siste dagene har jeg hatt en liten nede-periode igjen. Det er tredje gangen det skjer i svangerskapet. Det er rett og slett noen dager hvor jeg bare føler meg ganske trist og har mye hormoner. Trist fordi jeg ikke føler jeg mestrer jobb, fordi jeg ikke klarer å trene som før svangerskapet, vekten går opp osv. Heldigvis klarer jeg å snu det. Mandag og tirsdag var veldig tunge dager, mens igår hadde jeg en grei dag på jobb. Deretter klarte jeg å gjennomføre en styrkeøkt.
Jeg har kjent mer på kvalme igjen de siste dagene. Ikke helt likt som første trimester hvor jeg er helt slått ut, men mer en følelse av å være uggen og bilsyk. Konstant. For å være ærlig stresser denne kvalmen meg en del. Var så slått ut av den i første trimester, og frykten min nå er at jeg skal bli sengeliggende de siste tre måneden på grunn av at kvalmen er tilbake
Men nå skal jeg ikke ta sorgene på forskudd her! Neste uke har jeg påskefri og da er det tid for kontroll hos jordmor. Uken etter skal jeg til legen, og prate litt om sykemelding videre. Nå har jeg vært 30 prosent sykemeldt i to uker, og det har til dels hjulpet - men jeg kjenner det ikke er optimalt.
Kort oppsummert - føler jeg stresser mer, og må jobbe mer på kortere tid. Fungerer dårlig å være mer gradert sykemeldt, samtidig som jeg ikke vil være hundre prosent sykemeldt. Vurderer derimot sistnevnte en liten stund bare for å se hvordan det får meg til å føle meg.
Jeg kjenner at jeg nå klarer å legge mer og mer bort skamfølelsen ved å sykemelde meg etterhvert som svangerskapet går mot slutten. Jeg vil virkelig ta vare på kroppen min disse siste ukene, og gjøre alt jeg kan for å føle meg uthvilt og klar for det nye tilskuddet som kommer Da ser jeg ikke verdien med å presse meg gjennom lange arbeidsdager etter netter med dårlig søvn, dager med lite energi, kvalme osv.
Har du godt med puter, evt en gravidepute? Jeg var superavhengig av min for å sove. Anbefales om du ikke har. Jeg jobbet kun 40% siste trimesteret og brukte fritiden til å begynne å svømme fordi jeg verket sånn. Det hjalp enormt, så ville definitvt pushet på for å redusere arbeidet sånn at du får tid til å ta vare på kroppen. Det er gull verdt! Masse lykke til videre28+0 - Tredje trimester!!
Jeg kan ikke tro at jeg er i tredje trimester. På en måte har tiden fra september da jeg tok eggløsningtester - til tredje trimester nå i april, gått helt ekstremt fort. Samtidig som jeg til tider kan føle at tiden går for sakte, og at jeg er utålmodig for å møte henne.
Forrige update skrev jeg at jeg kjente litt mer på kvalme. Det gjør jeg fortsatt. Er ikke som i første trimester, men en uggen følelse. Som å være bilsyk. Det er litt strevsomt, men ikke på det nivået at jeg tar kvalmestillende igjen. Tror mer at det er et signal fra kroppen om at den trenger mer næring, vann og hvile.
Søvnen sliter jeg fortsatt med. Vanskelig å finne en komfortabel stilling når jeg legger meg, og ofte våkner jeg i 05-tiden uten å få sove igjen. På dette punktet tenker jeg derimot at det ikke er så mye annet å gjøre enn å sove når jeg klarer. Problemet er jo jobb da..
Jeg har påskeferie nå, men tirsdag etter påsken skal jeg til legen for å prate om hvordan det var å være sykemeldt 30 prosent. Jeg skal fortelle at det hjalp, men at det ikke føltes optimalt mtp at jeg stresser mer. Jeg tenker også at jeg skal fortelle om søvnen, og at jeg på en måte føler jeg ikke klarer å ha så mye annet fokus enn å ta vare på meg selv akkurat nå. Vi får se hva vi kommer frem til. Å jobbe mindre enn 70 prosent i min jobb funker derimot dårlig, så det å være mer gradert sykemeldt er ikke et alternativ.
Det er jo litt dumt, men jeg vil jo faktisk føle at jeg får gjort en jobb dersom jeg skal jobbe..
Takk for melding! Ja, jeg har gravidpute og den hjelper, men tror jeg bare må godta at søvnen blir litt mindre optimalHar du godt med puter, evt en gravidepute? Jeg var superavhengig av min for å sove. Anbefales om du ikke har. Jeg jobbet kun 40% siste trimesteret og brukte fritiden til å begynne å svømme fordi jeg verket sånn. Det hjalp enormt, så ville definitvt pushet på for å redusere arbeidet sånn at du får tid til å ta vare på kroppen. Det er gull verdt! Masse lykke til videre
30+5: Sykemelding, og ordentlig gravid
Etter å ha vært 50 prosent sykemeldt noen uker, ble jeg i dag hundre prosent. Jeg vet at det er det riktige for kroppen min som trenger mer hvile, men jeg er oppriktig bekymret over hvordan hodet vil takle det. Jeg før sp mye ut av å være på jobb mtp den psykiske helsen. Men jeg skal forsøke å være flink å aktivisere meg hjemme. Ha noen små oppgaver jeg kan gjøre, og ikke m8st forhåpentligvis øke den fysiske aktiviteten.
Foruten om det, synes jeg det er helt sykt at jeg har bikket uke 30! Torsdag er jeg allerede fire uker inn i fjerde trimester. Selv om dagene kan føles langsomme ut, blir jeg alltid satt ut når jeg ser tilbake på hvor fort tiden har gått. Jeg føler fortsatt jeg går og venter på å bli «ordentlig» gravid, men det er jeg jo. Så absolutt
Nå skal jeg sette meg ned og lage en liste over ting jeg kan gjøre for å forsøke og ha fine dager selv om det blir mye tid hjemme og alene. Det er jo ikke mer enn 68 dager til termin, og da er livet forandret for alltid. Så dette må jeg bare forsøke å nyte
Det høres lurt ut husker for min egen del at det gikk veeeldig fort etter uke 30! Snart er babyen din her hvis dagene blir lange kan det jo kanskje være kjekt å stikke innom jobb i blant? Det gjorde jeg, var da med på lunsj og hang litt rundt og var med i faglige diskusjoner og hørte hva folk drev på med osv. Og så gikk dagene hjemme overraskende bra også, for jeg ble mer og mer sliten og «trengte» mindre og mindre aktivitet
34+4: Murringer, murringer, murringer og mer av slimproppen
Herregud som det murrer! I dag har det vært voldsomt. Skikkelige mensensmerter. Fikk noen gode tak tidligere idag. Det er såpass at jeg blir litt satt ut av det, og de er ikke mulige å ignorere. Nå har det murret sånn i dag, at jeg kjenner det ned i lårene. Har også vært veeeeldig mange ganger på do idag (nr.2). Og det er nok tmi, men da jeg tisset nå nettopp kunne jeg kjenne en stor klump med slim. Var også mer slim på papiret. Det er noe heeelt annet enn den økte utfloden jeg har hatt tidligere i svangerskapet.
Har fått to tak på murringene nå den siste halvtimen, og jeg blir nesten skjelven av dem. Skal ta meg en varm dusj nå, forsøke å få litt søvn og så får vi se om dette betyr noe eller om det bare er kroppen som tuller.