27+0: Oppe og nede.
Om én uke er jeg offisielt i tredje trimester. Formen min er jo god, men de siste dagene har jeg hatt en liten nede-periode igjen. Det er tredje gangen det skjer i svangerskapet. Det er rett og slett noen dager hvor jeg bare føler meg ganske trist og har mye hormoner. Trist fordi jeg ikke føler jeg mestrer jobb, fordi jeg ikke klarer å trene som før svangerskapet, vekten går opp osv. Heldigvis klarer jeg å snu det. Mandag og tirsdag var veldig tunge dager, mens igår hadde jeg en grei dag på jobb. Deretter klarte jeg å gjennomføre en styrkeøkt.
Jeg har kjent mer på kvalme igjen de siste dagene. Ikke helt likt som første trimester hvor jeg er helt slått ut, men mer en følelse av å være uggen og bilsyk. Konstant. For å være ærlig stresser denne kvalmen meg en del. Var så slått ut av den i første trimester, og frykten min nå er at jeg skal bli sengeliggende de siste tre måneden på grunn av at kvalmen er tilbake
Men nå skal jeg ikke ta sorgene på forskudd her! Neste uke har jeg påskefri og da er det tid for kontroll hos jordmor. Uken etter skal jeg til legen, og prate litt om sykemelding videre. Nå har jeg vært 30 prosent sykemeldt i to uker, og det har til dels hjulpet - men jeg kjenner det ikke er optimalt.
Kort oppsummert - føler jeg stresser mer, og må jobbe mer på kortere tid. Fungerer dårlig å være mer gradert sykemeldt, samtidig som jeg ikke vil være hundre prosent sykemeldt. Vurderer derimot sistnevnte en liten stund bare for å se hvordan det får meg til å føle meg.
Jeg kjenner at jeg nå klarer å legge mer og mer bort skamfølelsen ved å sykemelde meg etterhvert som svangerskapet går mot slutten. Jeg vil virkelig ta vare på kroppen min disse siste ukene, og gjøre alt jeg kan for å føle meg uthvilt og klar for det nye tilskuddet som kommer

Da ser jeg ikke verdien med å presse meg gjennom lange arbeidsdager etter netter med dårlig søvn, dager med lite energi, kvalme osv.