Ett år etter fødsel - barnehagestart og familieforøkelse :Heartpink

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her. Dagene flyr, og tidligere i juli ble hun ett år. Det siste året har vært et voldsomt år. Kaotisk, trist, ensomt, fullt av latter og kjærlighet. Ett år hvor ektemannen min og jeg har blitt kjent med hverandre på en ny måte. Det har vært utallige timer med frustrasjon, gråt og sinne. Likevel ser jeg tilbake på det siste året som det mest meningsfulle året jeg har hatt så langt.

Datteren min er en solstråle. Hun har nettopp lært seg å gå, og hun elsker blåbær mer enn alt. Jeg skjønner hva man mener når man sier at hjertet er utenfor kroppen etter man har fått barn. Jeg kan ikke beskrive hvor mye glede (... og frustrasjon) hun gir meg og mannen min.

Snart begynner hun i barnehagen. Det tror jeg hun kommer til å trives veldig med. Hun er en energibombe, og trives godt rundt andre mennesker. Når det er sagt, gruer jeg meg jo en del. Barnehagestart betyr en helt ny hverdag med helt nye rutiner, og selv om jeg tror det kommer til å gå ganske greit for henne - er jeg jo redd for at tilvenningen går for fort. Heldigvis har mannen min permisjon i fire uker etter hun starter. Det betyr at hun får fire rolige uke i barnehagen, før hun skal starte for fullt i oktober. Det føles godt ut.

Et annet element ved barnehagestart, er at jeg sliter en del med voldsom forbi mot oppkast. Jeg går, og har gått, til psykolog i flere år - men det henger godt i. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å bli for meg, men jobber mye med å øve på å ta ting som det kommer. Jeg kan ikke gå rundt og konstant være redd for at hun skal få omgangssyke og kaste opp. Da blir det mange år til jeg kan senke skuldrene og slappe av.

Over til noe helt annet: familieforøkelse. Jeg er på ingen måte gravid, og har i grunn ingen planer om å bli det i nærmeste fremtid. Men tiden etter at datteren min ble født, var jeg ganske sikker på at jeg ikke ville ha et barn til. Jeg ville leve sammen oss tre. Ha bedre økonomi til å gjøre ting, mer tid og unngå å bli strekt i alle retninger. Det høres fortsatt fristende ut. Å slippe følelsen av å konstant drukne fordi man har flere barn, og alle krever sitt. Å unngå at man aldri føler at man strekker godt nok til, eller at man går på akkord med seg selv fordi alle andre krever sitt av deg.

Men så må jeg innrømme at jeg vil at hun skal få et søsken. Rett og slett fordi jeg vet hvor ensom jeg hadde vært hvis det ikke var for mine søsken. Og hvor ensom mannen min sin oppvekst hadde vært dersom han ikke hadde søsken. Så et barn til blir det nok på et tidspunkt. Spørsmålet er når..

For meg ville det vært et drømmescenario å ha termin rundt mars/april. Slippe å gå høygravid på sommeren, og at jeg kan få den biten unnagjort før våren kommer for fullt. Men mtp barnehagestart, får vi ikke det til å gå opp. Denne gangen har vi hatt 80 prosent permisjon, men det tror jeg ikke vi kan ta oss råd til ved neste barn. Ulønnet permisjon er heller ikke å foretrekker. Det går faktisk ikke, med mindre jeg klarer å spare opp flere månedslønner i buffer. Det er urealistisk.

Så for å få det til å klaffe med barnehage, blir det fort med termin i august-oktober en gang. Jeg vet jo at man ikke kan bestemme termin, og at det kan gå lang tid før man blir gravid - men dette er nå mine tanker per nå.

Også er det jo skummelt med ett barn til. Endringen parforholdet vårt har, og stadig er gjennom etter å ha fått et barn - er krevende. Lærerrik, men krevende og til tider vond. Hvordan blir det med enda ett barn?

Jeg er altså veldig delt. En del av meg vil vente til datteren min er 4-5 år. Samtidig vil jeg bare få det overstått. Bli ferdig med småbarnstiden så fort som mulig. Ja, det er koselig - men det er også krevende.

Vel, dette er jo ikke noe jeg strengt tatt trenger å finne ut av nå. Men jeg kjente behovet for å dele litt tanker. Denne dagboken var så god å ha da jeg prøvde å bli gravid, og ikke minst gjennom graviditeten. :Heartred

Kjekt å høre fra deg! Jeg tenkte faktisk på deg her en dag da jeg så en annen bruker med lignende brukernavn i en annen del av forumet. Utrolig at det har gått et år! Og spennende med barnehagestart og eventuelt prøving på søsken :) vi skal også ha barnehagestart snart, og jeg har en liten lillebror eller lillesøster i magen :)
 
Kjekt å høre fra deg! Jeg tenkte faktisk på deg her en dag da jeg så en annen bruker med lignende brukernavn i en annen del av forumet. Utrolig at det har gått et år! Og spennende med barnehagestart og eventuelt prøving på søsken :) vi skal også ha barnehagestart snart, og jeg har en liten lillebror eller lillesøster i magen :)

Skikkelig kjekt å høre fra deg! Du hjalp meg så masse gjennom graviditeten <3 Veldig koselig å høre at du er gravid igjen - gratulerer så masse! Hvordan er formen din?
 
Skikkelig kjekt å høre fra deg! Du hjalp meg så masse gjennom graviditeten <3 Veldig koselig å høre at du er gravid igjen - gratulerer så masse! Hvordan er formen din?

Så hyggelig å høre! ❤️ rart hva et forum kan bidra med. Det er veldig kjekt! Om jeg skal være ærlig har formen vært ganske dårlig og første trimester har vært hardt. Ekstrem trøtthet, oppkast og ettåring hjemme har vært tøft! Mannen har vært hjemme i permisjon med henne (hvis ikke hadde jeg ventet med å bli gravid), men har vært slitsomt å gå oppå hverandre i den situasjonen. Men nå begynner jeg å bli bedre og det er deilig!
 
Så hyggelig å høre! ❤️ rart hva et forum kan bidra med. Det er veldig kjekt! Om jeg skal være ærlig har formen vært ganske dårlig og første trimester har vært hardt. Ekstrem trøtthet, oppkast og ettåring hjemme har vært tøft! Mannen har vært hjemme i permisjon med henne (hvis ikke hadde jeg ventet med å bli gravid), men har vært slitsomt å gå oppå hverandre i den situasjonen. Men nå begynner jeg å bli bedre og det er deilig!

Uff, det høres tungt ut :( graviditet er ingen lek ❤️
 
Jeg får ikke fred fra tankene mine.

Tankene om familieforøkelse. De spinner og spinner. Jeg vil ha et barn til, men jeg vil ikke nå. Jeg orker ikke et nytt svangerskap og jeg orker ikke å ha permisjon igjen. Men jeg vil ha et barn til. Men jeg orker ikke ammingen, alle stormene og utviklingstrinnene. Jeg vil ha et barn til, men jeg aner ikke når jeg er klar.

Og hvis jeg ikke er klar nå, hvorfor får jeg ikke fred? Hvorfor må jeg gå rundt å tenke på dette hele tiden? Hvorfor klarer jeg ikke å legge fra meg disse tankene, og ta de opp igjen om en stund når jeg er klar? Jeg tror jeg vet hvorfor..

Denne gangen må vi time det med barnehagestart. Det vil si at jeg faktisk er nødt til å bli gravid ila høsten/vinteren i vår med termin sensommer/tidlig høst neste år. Hvis ikke må vi vente ett helt år, og det vil si termin først sensommer/høst 2025. Det er jeg redd kan føles veldig lenge til, selv om jeg vet at tiden går fort. Sensommer/høst 2025 vil datteren vår nesten være 3,5 år. Jeg vet jo at det er en grei aldersforskjell mellom dem, men det er så demotiverende å vite at jeg bikker 30 før jeg er ferdig med svangerskap, amming og drit.
 
Prøve på barn nummer to?
Neste gang vi får barn, må det være veldig bra timet med barnehagestart. Vi har ikke råd til flere måneder med ulønnet permisjon. Det betyr at hvis vi ønsker et barn til i år, så må jeg bli gravid nå. Akkurat nå har jeg eggløsning, og tankene har spinnet veldig den siste uken. Dette er vår siste sjanse til å prøve - forøvrig bare ett forsøk (lol) - hvis ikke må vi vente med å prøve igjen til oktober.

Jeg vil ha et barn til, men jeg gruer meg så ekstremt til et nytt svangerskap. En del av meg vil bare ha det overstått, mens en del av meg vil vente til neste mulige runde. En veldig stor del av meg, er sint for at man enda ikke har fått til rullerende barnehageoppstart. Det ser heller ikke ut som at det vil skje med det første.

Å bli gravid nå, føles for prematurt ut mtp at jeg ikke føler meg helt klar for hvor krevende svangerskapet kan bli. Å vente med å prøve til oktober, føles for lenge ut. Ingen av valgene føles rett.
 
Er dette måneden vi prøver?

Siden februar har jeg i grunn følt meg mer og mer klar for å prøve på barn nummer to. Jeg synes selvsagt det er skummelt. Vi har veldig gode rutiner, parforholdet er bra - og vi sørger for å være både sammen, men også å ha tid for oss selv. Vi gir og tar, ligger til rette for at vi skal ha det bra hver for oss - slik at vi har det bra sammen. Ting fungerer veldig godt.

I tillegg er det så deilig å ha kroppen min i fred. Å føle meg som meg selv, trene som jeg vil - sove greit. Selvfølgelig er det skummelt å rive opp i alt dette, men så er det bare for en periode.

Dessuten er ikke dette det skumleste en gang.. For termin i mars, vil gi barnehagetrøbbel. Vi er helt avhengige av å få barnehageplass før vi har krav på det.. Og det er et sjansespill.
 
Nå kan det skje!

Forrige prøveperiode med datteren vår, var intens. Det var EL-tester, og ligging nærmest daglig. Jeg stresset masse over å få det til å klaffe. Denne gangen har vi tatt det veldig rolig. Tenker det skal være ekstremt flaks hvis jeg blir gravid denne runden, haha. Ifølge appen min, har jeg EL idag. Etter sist svangerskap, har jeg derimot begynt å få en del smerter i forbindelse med EL. Det har jeg hatt både idag og igår. Vi har i grunn bare lagt to ganger denne uken. En gang tiiidlig i uken - som sikkert er alt for tidlig, men i og med at sædceller kan leve opp til syv dager, så er det jo i teorien mulig + i dag tidlig. Har veldig lite troen på at jeg blir gravid denne runden, og det går helt greit.

Vi stresser ikke med det. Meeeen når det er sagt, så synes jeg samleie når man prøver - blir så kunstig? Det blir jo mer "nå har jeg eggløsning, så vi burde kanskje ligge".
 
Back
Topp