Ligger liitt foran deg i løypa, 16+3 idag, men syns det går litt treigt nå, jeg og
Er jo litt i limboland der man føler seg bedre, men ennå ikke kjenner babyen i magen. Men har nok som du sier også å gjøre med både begrenset sosial kontakt, og lite planer i nær fremtid å se frem til. Er ikke så mye som skjer sånn ellers, så man får mye tid til å gruble.. hjemme...
Når det kommer til milepæler er det jo mange nå fremover!! For min del sammenfaller noen av de, som jeg syns er litt kjedelig, men kan jo liste opp her det jeg ser frem mot hvertfall:
1. Kjenne liv (kjente liv første gang 16+4 sist, men nå har jeg morkake i front så mye mulig det lar vente på seg enda noen uker
)
2. Voksende mage - føler meg såå fin med gravidmagen, så gleder meg til den synes enda mer.
3. OUL
4. 20+1 - Halvveis! (Har OUL på 20+1 dagen, så de to sammenfaller
)
5. 24+0 - Om noe skulle skje etter dette vil helsevesenet gjøre alt for å redde babyen
6. 24+3 - Har første time hos jordmor (bare gått til legen til nå)
7. F.o.m. 24/25 - Bør kjenne etter og registrere liv i magen hver dag
8. 28+0/29+0 (informasjonakanalene strides) - Tredje trimester
9. 34+4 - Høygravid og hyppigere svangerskapskontroller
Og i tillegg til dette blir det jo bare mer og mer vårlig ute samtidig som ukene tikker fremover
Sist graviditet hadde jeg termin i mars, og nå to venninner med termin i mars! Sammenlikner også noe voldsomt med dem, og med forrige graviditet.. skal bli godt når vi er gjennom januar og februar og kan se mot påske og begynnelsen av tredje trimester
Ang dette med vekt, så skal man jo opp i vekt! Babyen veier noe, samt morkaka og fostervann osv. Økt blodvolum i kroppen også. Om du klarer, så forsøk å ikke tenke så mye på tallet på vekten. Ser egentlig mest på vekten som et kontrolltall for helsevesenet i disse månedene. Det som er viktig nå er at babyen har det bra og at du har det bra. Fokuser på å holde deg aktiv så lenge det kjennes bra i kroppen og bekkenet (!), og å spise variert, med litt utskeielser
. Alt med måte
Jeg gikk ned en kilo i kvalme-perioden, og har nå gått opp tre fra det.. så vil tro det er ganske normalt tall!