Vår første baby

Da var ultralyden overstått. Det var ganske antiklimatisk. Trodde vi skulle få høre hjertet, men hun tok utvendig ultralyd så da ble det ikke det. Er litt lei meg siden jeg har lest flere har som har fått gjort det :(

men alt så veldig bra ut. Hjertet banket og alt så fint ut så langt! Har avtalt ny UL 5.januar så da får vi se en litt mer baby, kanskje vite kjønnet og hvertfall høre hjertet slå :Heartred

Vedlegg

• 36C0F84F-DB0A-4A96-9643-31572E368452.jpeg
    36C0F84F-DB0A-4A96-9643-31572E368452.jpeg
    335,7 KB · Visninger: 137
Da var ultralyden overstått. Det var ganske antiklimatisk. Trodde vi skulle få høre hjertet, men hun tok utvendig ultralyd så da ble det ikke det. Er litt lei meg siden jeg har lest flere har som har fått gjort det :(

men alt så veldig bra ut. Hjertet banket og alt så fint ut så langt! Har avtalt ny UL 5.januar så da får vi se en litt mer baby, kanskje vite kjønnet og hvertfall høre hjertet slå :Heartred

Så bra at alt var fint! Litt rart at dere ikke fikk høre hjertelyden, vi gjorde det da vi var 7+3 og tok utvendig ultralyd. Men det viktigste er jo å vite at hjertet slår ❤️

Så bra at alt så fint ut:) Her fikk jeg ikke høre hjertelyd før på privat ul i uke 13. Hadde vel 2-3 stk før den tid og der fikk jeg bare se, ikke høre den. Aner ikke hvorfor. Tenkte kanskje det bare var sånn. Men du vet hvert fall at det slår:Heartred

Da var det på tide med en ny oppdatering :Heartred

Siste halvannen uken har vært bedre mtp kvalmen ettersom jeg startet med Postafen. På mandag var jeg både på jobb, og etter jobb ble det til og med en treningsøkt på meg. På treningssenteret! Det hadde jeg ikke sett for meg. Etter trening fikk jeg så mye matlyst at jeg ville kjøpe hele Coop.

Men så ble jeg bekymret for at jeg følte meg for bra. Og hva det kunne bety. Og at jeg helst skulle være sengeliggende med kvalme igjen fordi da vet jeg at det er et godt tegn på at babyen vokser.

Endte dermed opp med å godta at en kan ha både gode og dårlige dager, og at det er fint at ikke alle dager er dårlige. For et styr :hilarious:

Selv om jeg fremdeles kan oppleve både kvalme og uggen, sistnevnte kjenner jeg en del på - så er det trøttheten som har vært hovedsymptomet de siste dagene. Igår sov jeg stort sett på sofaen hele dagen. Til slutt tvang jeg meg ut på trening med mannen, og det var egentlig veldig greit.

Idag våknet jeg derimot så sulten at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Fikk heldigvis ned et rundstykke med eggerøre. Senere i kveld skal jeg ut noen timer på jobb, så da får jeg bare håpe at energinivået og kroppen klarer det :Heartred

Nå merker jeg at dette blir en lang oppdatering, men det får bare gå.

Idag er jeg i uke 9 (8+0) - og jeg kjenner jeg blir så glad for hver dag som går bra uten blødninger eller andre symptomer på SA. Enn så lenge har jeg ikke noe særlig med mage. På morgenen er den stort sett helt flat, men på kvelden kan jeg merke stor forskjell med at nedre del av magen (det jeg kaller poofen) - står mer ut, og jeg er i grunn ikke noe plaget med oppslåsthet.

Ellers får jeg noen bølger med tristhet inni mellom. Jeg går jo rundt som et dass hele tiden siden jeg ikke føler meg så bra, er hjemme stort sett hele dagen og er lite fresh selv om jeg prøver. Måtte derfor grine litt til mannen og si at jeg savnet meg selv. Han sa at han også savner at jeg er livlig, glad og full av energi, men at det bare er en mellomfase og at jeg kommer tilbake.

Jeg håper virkelig at den fasen kommer om noen uker, og jeg har troen siden formen har vært stigende. Men alt kan jo snu. Uansett, det var dagens lange lange oppdatering:smiley-angelic001

Kvalm, kvalm og atter kvalm..

I helgen har jeg virkelig fått kjenne på den stigende kvalmen. Men for å være ærlig så forventet jeg det siden jeg har hørt så mye om at det gjerne er verst i uke 9-11.

Jeg vil si at jeg er minst like kvalm nå som for noen uker siden da jeg var sengeliggende, men kjenner terskelen for å ligge fulle dager i sengen igjen - er veldig høy. Idag bestemte jeg meg derimot for å ta en postafen ekstra, og ligge meg tidlig i sengen for å se en film.

Jeg er fortsatt 50 prosent sykemeldt, og har nylig fått forlenget i noen uker til. Det hjelper veldig, men i perioder (som nå) - skulle jeg gjerne vært fullt sykemeldt. Samtidig kan det bli litt kjedelig.

Det positive er jo at for hver dag som går, så er jeg en dag nærmere andre trimester og forhåpentligvis en bedre form. På torsdag er jeg i uke 10 (9+0), og det ser jeg veldig frem til. Tenk dere - tosifret!

Nå kom mannen med toast til sengen på meg, så da skal jeg spise den og snurre film <3

Kvalm, kvalm og atter kvalm..
I helgen har jeg virkelig fått kjenne på den stigende kvalmen. Men for å være ærlig så forventet jeg det siden jeg har hørt så mye om at det gjerne er verst i uke 9-11.

Jeg vil si at jeg er minst like kvalm nå som for noen uker siden da jeg var sengeliggende, men kjenner terskelen for å ligge fulle dager i sengen igjen - er veldig høy. Idag bestemte jeg meg derimot for å ta en postafen ekstra, og ligge meg tidlig i sengen for å se en film.

Jeg er fortsatt 50 prosent sykemeldt, og har nylig fått forlenget i noen uker til. Det hjelper veldig, men i perioder (som nå) - skulle jeg gjerne vært fullt sykemeldt. Samtidig kan det bli litt kjedelig.

Det positive er jo at for hver dag som går, så er jeg en dag nærmere andre trimester og forhåpentligvis en bedre form. På torsdag er jeg i uke 10 (9+0), og det ser jeg veldig frem til. Tenk dere - tosifret!

Nå kom mannen med toast til sengen på meg, så da skal jeg spise den og snurre film <3

Så kjekt å lese oppdatering fra deg :) selv om det er synd å høre at du fremdeles er dårlig! Noen har det jo sånn lenge, men for meg ble det mye bedre rundt uke 12 (husker ikke helt nøyaktig når). Håper du også blir bedre snart ❤️ Hvis det er noen trøst syns jeg ukene i graviditeten din har flydd, tenk at du allerede er i uke 10!

I dag begynte dagen med en grei form. Følte meg produktiv de timene jeg hadde på hjemmekontoret. La meg på sofaen i 13-tiden for å hvile litt, og der ble jeg de neste syv timene.

Fikk laget og spist middag, men ble så kvalm og sliten :hilarious: Imorgen er planen å dra noen timer på kontoret. Håper virkelig jeg får det til. Savner kollegaene mine noe fryktelig.

Ellers har jeg litt småpanikk idag. Har hatt litt mageknip, og merker at avføringen har blitt mye hardere selv om jeg går på do. Merker også at jeg har mer luft. Er ganske sikker på at mageknipen kommer på grunn av dette, men blir livredd for at det er smerter knyttet til SA.

Jeg er så lei av å være bekymret over å miste. Går ikke en dag uten å tenke på det. Får hjertet i halsen hver gang jeg skal tørke meg, og drømmer ofte om det. :confused:

Vil bare så gjerne at det skal gå bra, og at spiren klarer seg de neste ukene. Torsdag er jeg i uke ti, og da er to uker til uke 12 og tre uker til uke 13.

Imorgen er jeg i uke 10 (9+0), og jeg gleder meg veldig. På en måte føler jeg at tiden går fort, men samtidig føles det ut som at det går så sakte.

Skal på ny UL 5.januar. Da er jeg ifølge appen min i uke 14 (13+6). Gleder meg veldig til da, og håper jeg kan se en mer "fullverdig" baby som har det bra. Kanskje det også er mulig å få vite kjønnet.

Og altså.. misforstå meg rett. 5.januar er ikke så lenge til, men samtidig føles det bare ut som en evighet :dead: Jeg føler meg veldig heldig som kan ta meg råd til tidligere ultralyder. Hadde aldri klart å vente til uke 18..:Heartred

Foruten om det, er formen ganske varierende. I helgen og starten av uken var den ganske dårlig, men i dag føles kvalmen mer håndterbar ut. Men uggenheten er der, samtidig som jeg vet at jeg kan bli dårlig når som helst. Sultfølelsen min er også helt på bærtur. Kan føle meg stappmett i magen, men samtidig føle meg skrubbsulten? Også kan jeg spise når jeg er sulten, men bli veldig sulten ett par minutter senerelaughing6

Mannen min er verdens beste, men jeg ser at han kjeder seg mye om dagen. Før svangerskapet gikk vi begge på trening sammen, og var mye mer ute - mens nå er jeg hjemme stort sett hele dagen. Han går selvsagt på trening alene, men jeg merker at han savner å være med meg på samme måte som før. Det er tydelig at min dårlige form også påvirker han, selv om han tar så godt vare på meg som overhodet mulig.:Heartred

Derfor har vi planlagt en skikkelig date-dag imorgen. Krysser bare fingrene for at formen min ikke blir helt forferdelig, og planene går i dass:notworthy

En liten update :Heartred Uken startet ganske tungt med mye kvalme. Torsdag dro mannen og jeg på hotell, og kvalmen var faktisk ikke tilstede. Vi koste oss masse, spiste god mat og fikk kvalitetstid sammen. Fredag var jeg derimot helt slått ut. Sov i flere timer på sofaen, og brukte seks timer på å manne meg opp for å dra på butikken. I går var jeg noen timer på besøk, og på kvelden var jeg invitert på et lite julebord.

På ettermiddagen var jeg både trøtt, kvalm og helt ute av det. Men jeg endte opp med å gå, og jeg fikk vært noen timer. Det var veldig kjekt å komme meg litt ut og få flyttet fokuset.

Det føles ut som om jeg starter å få flere og flere dager der formen er grei eller god. Det er ganske deilig. Samtidig føler jeg trøttheten og tiltaksløsheten har blitt verre.. Altså herregud så lang tid det tar å legge på plass en maskin med klær. Og ikke for å snakke om når huset sist ble vasket. :hilarious:

Ellers sliter jeg veldig med kroppsbildet om dagen. Dette er noe jeg har slitt med i alle år, men jeg kjenner ekstra på det nå som vekten begynner å stige. Til nå har jeg gått opp ca 1 kg. Det stresser meg veldig, men samtidig har kostholdet og aktivitetsnivået vært helt elendig. Jeg har spist og drukket hva enn som har fristet pga kvalmen, og det har gjerne vært eplejuice, søte ting etc.

I tiden som kommer ønsker jeg å ha mer fokus på å drikke vann, bedre kosthold og prøve å øke aktivitetsnivået. Samtidig er det vanskelig å planlegge noe som helst når formen er så svingende.:dead:

Hei Freia!
Virker som vi har nokså like hverdager nå! Mye kvalme, men uten oppkast, tar postafen, 40-60% sykemeldt, resterende på hjemmekontor og føler meg som en dass:yuck: Litt nedstemt og håpløs stemning i hode og kropp. AKA: føler såå med deg! 11+2 her idag, og hadde jo et håp om at kvalmen kanskje ville avta litt denne uken, men foreløpig har den bare vært mer intens og vart hele dagen! Er nok et element av skuffelse i den håpløsheten også:shy:

Håper vi får det bedre snart, begge to!!:Heartred

Hei Freia!
Virker som vi har nokså like hverdager nå! Mye kvalme, men uten oppkast, tar postafen, 40-60% sykemeldt, resterende på hjemmekontor og føler meg som en dass:yuck: Litt nedstemt og håpløs stemning i hode og kropp. AKA: føler såå med deg! 11+2 her idag, og hadde jo et håp om at kvalmen kanskje ville avta litt denne uken, men foreløpig har den bare vært mer intens og vart hele dagen! Er nok et element av skuffelse i den håpløsheten også:shy:

Håper vi får det bedre snart, begge to!!:Heartred

Så kjekt at du besøker dagboken min :Heartred gøy å høre fra en som er ganske lik. Det gir jo mening at vi føler oss litt nedstemt når vi det føles som at vi ikke presterer der vi vanligvis ville. Håper at det blir bedre for oss begge ganske fort. Også er det jo viktig å huske på at det er veldig krevende å bygge et menneske fire start :love7 hvor lenge er du sykemeldt? Min sykemelding går i hovedsak ut 17.12 slik at jeg er tilbake i fullt den påløpende uken.

Nå er det tid for en liten utdatert. Og jeg all begynne med det beste først! Vi var jo på TUL 20.november, og jeg syntes jo det var litt antiklimatisk siden det kun varte i fem minutter, og det var jo egentlig ingenting annet å se enn et hjerte. Selvfølgelig hadde jeg jo egentlig ikke forventet mer enn det siden det var veldig tidlig, kg det var jo veldig fint å se at hjertet slo.

Men på mandag bekymret jeg meg veldig, og var veldig tankefull på om fosteret vokser som det skal. Onsdag dro jeg derfor på en ny TUL, og jeg ble helt satt ut. Lille spiren hadde vokst fra 0,9 cm til 3,24. Den sparket, slo og hoppet rundt i livmoren. Alt sp kjempe fint ut, og jeg ble så rørt. Jeg hadde aldri sett for meg at så mye hadde skjedd.

Jordmor målte meg til 9+6, som var helt nøyaktig for hva alle appene mine sier. Det var også kjekt å høre. Vi skal tilbake 5.januar. Da er jeg 13+6. Jordmor fortalte at de da tar en grundig sjekk av alt, og forhåpentligvis får vi vite kjønnet. Nå føles slt mer ekte ut!

Ellers har jeg snart gått opp 1,5 kilo, og det tuller veldig med kroppsbilde mitt. Jeg har jo heller ikke vært helt i form til å trene, så det har også påvirket kostholdet. Men formen er fortsatt stigende. Det går sakte, men sikkert riktig vei. Kjenner sjeldnere på den tunge kvalmen, og heller mer på trøtthet og uggenhet.

Nå gleder jeg meg til at gravidmagen kommer for ordentlig :wav

Vedlegg

• 1FEE6E49-EAF8-4091-8063-E6B9A5039465.jpeg
    1FEE6E49-EAF8-4091-8063-E6B9A5039465.jpeg
    333,2 KB · Visninger: 113
Har en veldig god følelse i meg om dagen. Kjenner at jeg sakte, men sikkert blir meg selv igjen. Forrige uke fikk jeg inn to treningsøkter på treningssenteret, en time med tennis og en tur på søndag.

Ellers har vi også bestilt vogn (!). Vet at det er veldig tidlig, men fant den vi ville ha på salg. Og dersom dette svangerskapet mot formodning skulle gå gale, vil vi uansett ha vogn klar. Det er i grunn ganske deilig å få unna noen av de store utgiftene. Det blir nok av dem i tiden fremover..

Jeg følger også med en del på Finn og Tise for å se om jeg finner noe brukt. Fant en pakke med klær i størrelse 56, så da er den også sikret.

Kan ikke vente til at lille skal vokse mer og mer i magen, og til slutt møte oss <3 Dersom alt er som det skal, får vi vite kjønnet 5.januar. Da er jeg 13+6!

Har en veldig god følelse i meg om dagen. Kjenner at jeg sakte, men sikkert blir meg selv igjen. Forrige uke fikk jeg inn to treningsøkter på treningssenteret, en time med tennis og en tur på søndag.

Ellers har vi også bestilt vogn (!). Vet at det er veldig tidlig, men fant den vi ville ha på salg. Og dersom dette svangerskapet mot formodning skulle gå gale, vil vi uansett ha vogn klar. Det er i grunn ganske deilig å få unna noen av de store utgiftene. Det blir nok av dem i tiden fremover..

Jeg følger også med en del på Finn og Tise for å se om jeg finner noe brukt. Fant en pakke med klær i størrelse 56, så da er den også sikret.

Kan ikke vente til at lille skal vokse mer og mer i magen, og til slutt møte oss <3 Dersom alt er som det skal, får vi vite kjønnet 5.januar. Da er jeg 13+6!

Så kjekt å høre at du er i bedre form! Det er bare så deilig når det løsner.

Hvilken vogn har dere valgt? Vi gikk for bugaboo fox 2, litt fordi vi fikk den brukt av et vennepar til veldig god pris. Fikk den faktisk i hus forrige helg! Ellers syns jeg emmaljunga nxt90 så veldig fristende ut.

Så kjekt å høre at du er i bedre form! Det er bare så deilig når det løsner.

Hvilken vogn har dere valgt? Vi gikk for bugaboo fox 2, litt fordi vi fikk den brukt av et vennepar til veldig god pris. Fikk den faktisk i hus forrige helg! Ellers syns jeg emmaljunga nxt90 så veldig fristende ut.

Så heldige dere var med et vognkupp! Emmaljunga nxt90 fristet her og, men vi endte opp med en pakke inkl bilsete med Britax Smile 3. Vi har ganske skrått bagasjerom, så må ha en vogn som tar litt mindre plass. Har avtalt med butikken (bestilte på nett) at vi får lov til å pakke den opp og teste den hjemme, og returnere den hvis vi ikke skulle bli fornøyd. Krysser derimot fingrene for at den er god nok! Liker at vognen har tre års garanti.

Så heldige dere var med et vognkupp! Emmaljunga nxt90 fristet her og, men vi endte opp med en pakke inkl bilsete med Britax Smile 3. Vi har ganske skrått bagasjerom, så må ha en vogn som tar litt mindre plass. Har avtalt med butikken (bestilte på nett) at vi får lov til å pakke den opp og teste den hjemme, og returnere den hvis vi ikke skulle bli fornøyd. Krysser derimot fingrene for at den er god nok! Liker at vognen har tre års garanti.

Greit med pakke da! Vi kjøpte bilstolen av samme vennepar, og da fikk vi med adapter til å sette den på vognen også. Veldig praktisk! Veldig greit å få prøvd i bilen :) vi har egentlig ikke sjekket noe særlig med hvordan vognen går i bilen, for vet at uansett hvilken vogn vi velger får vi et problem med å kombinere den med hundeburet (stor hund), haha.

Igår gikk vi pakken med vognen og bilsete. Kunne ikke akkurat la den stå i boksen frem til juli, så mannen og jeg monterte den. Den virker ganske god tips vårt tiltenkte bruk. Elsker hvor lett det er å ta av og bytte mellom liggende, sittedelen og bilsetet. Jeg tror det blir bra! Veldig digg å ha de dyreste enkelt innkjøpene unna veien. Er veldig takknemlig for å få oppleve det å få barn og å være gravid, med gode og trygge økonomiske rammer. Det er ikke en selvfølge i det hele tatt, og spesielt ikke når man er ung.

Utenom det så er formen fortsatt stigende, men varierende. Igår var en veldig god dag, men kommer meg ikke gjennom dagen uten en solid lur. Har også begynt å få veldig vondt i nedre rygg og bekkenet. Skal til legen neste uke så må huske å spørre litt om det.

Det skjedde forresten noe veldig gøy da jeg la meg igår. I flere uker har jo magen min sett veldig oppblåst ut, men igår kveld så jeg en skikkelig bump. Jeg ble helt satt ut, og begynte å grine. Det var så ufattelig koselig å se at «nå ser jeg at det skjer noe her. Nå ser jeg ikke bare oppblåst ut!!»:hilarious:

Og så må jeg ikke glemme at jeg nå er i uke 12 (11+1). Om fire usle uker er jeg altså i andre trimester :joyful::joyful::joyful:

:HeartredJeg føler at jeg har blitt mindre redd for å bli gravid nå som jeg snart har nådd 12 fulle uker. Formen er stigende, og jeg nyter det mer. Har mer ro i kroppen, føler meg veldig glad og rørt hver eneste dag for lille som vokser i kroppen :Heartred

Jeg har ikke våget å være ordentlig glad for at dette gikk på første forsøk, men snart tørr jeg å slippe jubelen løs. Føler meg så ekstremt heldig :love7 Blir veldig spennende å se hvilket kjønn det er. En del av meg føler at det er en jente, men samtidig forventer jeg en gutt :hilarious: Nå er det flertall av jenter i familien til både meg og mannen! Kjekt blir det uansett

Denne uken har jeg følt meg ufattelig tung, trist og tom. Det er nok av at jeg har vært mye hjemme den siste tiden på grunn av svangerskapskvalme, samtidig som at det nå er hjemmekontor. Jeg møter nesten ingen pga hjemmekontor, og har veldig begrenset sosial kontakt på fritiden på grunn av korona. Korona tar generelt livet av de fleste gleder, og jeg er vel ikke alene om å føle det.

Når arbeidsdagen er over, flytter jeg meg bort til sofaen og blir ufattelig demotivert og trøtt av at det allerede da er bekmørkt ute. Prøver så godt jeg kan å komme meg ut på en tur, men det er ikke alltid formen og bekkenet tillater det. I tillegg finner jeg ikke motivasjonen til å gå alene ute i mørket..

Jeg tror alle disse følelsene også fort blir forsterket av mer hormoner nå som jeg er gravid. Likevel er det utrolig kjipt å føle at jeg bare kan sitte og stirre inn i veggen hele dagen, uten å føle noe spesielt.

Nå ble dette veldig, veldig dystert her - men det er vel fort en del av reisen også.

Back
Topp