Treningstråd ⭐

I dag ble det først trilletur på 10km og en fjelltur på cirka 5-6 km. Utrolig fornøgd med tanke på det kun er 1 uke til termin. :happy:
 
Vis vedlegget 324697
Fra dagens treningstur - 40 min jogging. Kjentes veldig bra - den eneste forskjellen fra pre graviditet er at puppene er så ømme at de gjør vondt når jeg løper, men bare i nedoverbakke da :laughing002

Prøver å holde pulsen under 85% av maks. Er pulsen noe dere andre tenker på, eller kjører dere på som normalt? :happy:
Omg!! Klarer du å jogge? Jeg er helt dau! Klarer gå tur da!
 
"Try hitting 10.000 steps a day" :p

F02D744C-7D4A-4207-ADDB-6277336A41A0.png

Jeg går jo faktisk litt mindre enn vanlig om dagen, siden jeg må ta mere pauser pga kvalmen, og så gjør jeg jo veldig lite etter jobb siden jeg er sååå sliten etter jobb nå :shy:
Men jeg husker når jeg hadde kontorjobb og to-tre timer reisevei til sammen, da var det jo faktisk vanskelig å nå 10.000 skritt til tider.

Men enn så lenge så aksepterer jeg at jeg er sliten etter jobb, og tar det ikke så tungt at jeg ikke orker å trene hver dag. :p
 
Endelig fått til flere gode treningsøkter denne uken, og kommet gjennom til fysioterapitime med et kne på fredag (ventet 4 uker på time...) :happy: håper det er starten på å kunne både gå og ( spesielt) løpe igjen uten vondter :yuck:
 
1 time styrke for hele kroppen i morres, og det gikk overraskende bra! Det eneste jeg merker er at jeg blir svimmel/uvel av å ligge på ryggen, noen som har merket det samme?
 
1 time styrke for hele kroppen i morres, og det gikk overraskende bra! Det eneste jeg merker er at jeg blir svimmel/uvel av å ligge på ryggen, noen som har merket det samme?

Merker ingenting av det! Men er det ikke noe med at man presser på en nerve når man ligger på ryggen? Men trodde kanskje det ikke var så tidlig i svangerskapet? :rolleyes:
 
Noen som planlegger å trene i dag? Fortell oss hva dere har planlagt!:smiley-bounce012

Personlig håper jeg å få til både en del kjerneøvelser og en gåtur i bratt terreng i dag :D
 
  • Liker
Reactions: Wii
Jeg har bare trent styrke hjemme og jogget ute før graviditeten. Har ikke trent på ukesvis nå.. Det jeg lurer på er om man kan trene som vanlig i starten av graviditeten? Har nemlig lest at man skal unngå en del øvelser (tror det gjaldt diverse mageøvelser) pga dette med delte magemuskler osv. Men dette gjelder vel et stykke ut i graviditeten eller?
 
Jeg har bare trent styrke hjemme og jogget ute før graviditeten. Har ikke trent på ukesvis nå.. Det jeg lurer på er om man kan trene som vanlig i starten av graviditeten? Har nemlig lest at man skal unngå en del øvelser (tror det gjaldt diverse mageøvelser) pga dette med delte magemuskler osv. Men dette gjelder vel et stykke ut i graviditeten eller?

Denne artikkelen synes jeg var nyttig å lese: https://forskning.no/spor-en-forske...vordan-skal-du-trene-nar-du-er-gravid/1563524
 
I dag har jeg investert i tredemølle på loftet! Etter lang tids inaktivitet og for mange kilo, håper jeg nå på en mer aktiv graviditet. Allerede unnagjort 30 min på mølla i dag, og hittil så er jeg veldig fornøyd! Nå legges det inn søk på manualer, så jeg får slengt inn litt styrke også i treninga :laughing002
 
I dag har jeg investert i tredemølle på loftet! Etter lang tids inaktivitet og for mange kilo, håper jeg nå på en mer aktiv graviditet. Allerede unnagjort 30 min på mølla i dag, og hittil så er jeg veldig fornøyd! Nå legges det inn søk på manualer, så jeg får slengt inn litt styrke også i treninga :laughing002

Imponerende - og smått misunnelig :happy: Her har treningen dabbet veldig av den siste uka dessverre, er mye jobb for tiden samt er uvel. Skal sette meg mål for at neste uke blir bedre :shy:
 
  • Liker
Reactions: Wii
Denne uka har det blitt mest tur og ikke så mye trening. Satser på en joggetur og litt styrke til uka:D Merker nå virkelig at jeg blir mer andpusten av å gå i bakker, 7+0:wtf:
 
Trener for å fortsette å være sterk og for de gode endorfinene! Fredag ble det ei CrossFit økt, i dag en kort kroppsvektøkt hjemme. Formen blir bedre etter jeg har beveget meg så håper å kunne holde på så lenge som mulig. 7uker på vei. :)
 
Noen andre som håper treningssentrene åpner igjen 15.juni? Har blitt noen hjemmeøkter med strikk og kettlebell, men nå er motivasjonen på bunn - lengter etter alt utstyret man kan velge i på senter. Ikke trent styrke siden 12.mai.. fått 10 000 skritt 3-4 dager i uken. I uke 30 nå, kjenner rygg og bakside lår trenger litt mer belastning før fødsel
 
Jeg har begynt å se på Fitness Diaries Sverige i håp om å få opp motivasjonen for å trene litt igjen.
Har blitt veldig lite trening i det siste.
Jeg håper treningssentrene åpner snart, jeg skulle egentlig begynne å trene med en venninne rett før coronautbruddet. Hadde vært fint å kunne begynne med det snart.
 
Bah. Må innse at løping må legges på hylla en stund fremover. Løping på CF økta i går og det fikk jeg kjenne på i korsryggen etterpå :( 12 + 4 på vei med tvillinger.
 
Flere som løper/jogger enda? Jogga en runde på 5 km i går og kroppen føltes bra, bortsett fra litt vondter rundt symfysen(?).
 
Flere som løper/jogger enda? Jogga en runde på 5 km i går og kroppen føltes bra, bortsett fra litt vondter rundt symfysen(?).

Jeg løper relativt mye, det gjorde jeg også i mitt første svangerskap. Ligger pdd. på mellom 80 - 90 km / uke, men regner med å trappe ned til rundt 70 km/uke fra uke 20. Jeg slet også litt med "symfyseverk" i forrige svangerskap, men har foreløpig ikke kjent noe på det nå. Slet også med symfyseverk under opptrening etter fødsel første gang. Min erfaring var at det ble bedre av litt lett tøying og mobilitetstrening av lyske og hofteledd, samt bekkenstabiliserende øvelser. Bare enkle øvelser for å få litt kontakt med proprioceptorene i musklene. Min opplevelse av løping i svangerskap er utelukkende god. Selv dager jeg føler meg ør og slapp når jeg går ut av døra, kommer jeg alltid inn fra tur og føler meg bedre. Men jeg trenger lenger tid på å "løpe meg inn" / varme opp og få kontroll på pulsen. Jeg er også mer sensitiv med hensyn til å få nok tid mellom siste måltid og trening. Er jeg veldig slapp og trøtt i det jeg skal ut, starter jeg heller økta med å gå litt. Veldig ofte vil jeg komme til hektene og finne en flytfart bare jeg kommer i gang.
 
Jeg løper relativt mye, det gjorde jeg også i mitt første svangerskap. Ligger pdd. på mellom 80 - 90 km / uke, men regner med å trappe ned til rundt 70 km/uke fra uke 20. Jeg slet også litt med "symfyseverk" i forrige svangerskap, men har foreløpig ikke kjent noe på det nå. Slet også med symfyseverk under opptrening etter fødsel første gang. Min erfaring var at det ble bedre av litt lett tøying og mobilitetstrening av lyske og hofteledd, samt bekkenstabiliserende øvelser. Bare enkle øvelser for å få litt kontakt med proprioceptorene i musklene. Min opplevelse av løping i svangerskap er utelukkende god. Selv dager jeg føler meg ør og slapp når jeg går ut av døra, kommer jeg alltid inn fra tur og føler meg bedre. Men jeg trenger lenger tid på å "løpe meg inn" / varme opp og få kontroll på pulsen. Jeg er også mer sensitiv med hensyn til å få nok tid mellom siste måltid og trening. Er jeg veldig slapp og trøtt i det jeg skal ut, starter jeg heller økta med å gå litt. Veldig ofte vil jeg komme til hektene og finne en flytfart bare jeg kommer i gang.

Tusen takk for utfyllende svar og tips! Hvilke øvelser for bekkenet gjør du mest?
 
Tusen takk for utfyllende svar og tips! Hvilke øvelser for bekkenet gjør du mest?

Av tøyeøvelser så gjør jeg bare helt enkel "vanlig" tøying av bakside -, innside lår, framside-, utside lår. Samt noen øvelser som går mer på sete + piriformis. Tøyer ikke hardt, men har en tendens til å bli "lukket" i bekken og stram i muskulaturen rundt hoftene. Tøyer gjerne litt dynamisk (press and release) og ikke statisk, da jeg føler jeg har bedre kontroll på hvor mye det tar da. Da jeg slet med symfyseverk etter fødsel sist, var jeg "redd" for å starte å tøye på muskulaturen rundt hofteleddet, da man kjenner at bekkenet har kjørt seg gjennom svangerskap og fødsel. Men da jeg først startet med mobilitetstrening kjente jeg hvor utrolig stiv jeg var, særlig innside /bakside lår og den dype hoftemusuklaturen (piriformis). Når jeg fikk kontroll på bevegeligheten slapp også verket/smertene. Det finnes sikkert mange grunner til å kjenne litt på bekkenverk gjennom svangerskap og etter fødsel, og jeg skal ikke si at styrke- og mobilitets-trening er veien å gå for alle. Men det hjalp meg forrige gang.

Av styrkeøvelser så bruker jeg mest de samme øvelsene som man får hos fysioterapaut dersom en plages med runners knee/løperkne. De øvelsene styrker setet og gir bedre hoftestabilitet. Eksempelvis:

- Ett bens knebøy (med eller uten vekter)
- Ryggliggende bekkenløft med strikk mellom knærne
- "Østers øvelse" (med strikk)
- Sideliggende benløft (med strikk)
- "Monstergange" med strikk eller sideutfall med strikk.

Er selvsagt nøye på å ikke gjøre noe som føles ubehagelig, eller "ukontrollert". Kjører gjerne mange repetisjoner, lett belastning og langsomme bevegelser, slik at øvelsen "tar" skikkelig uten å være for tung. Når det ikke lenger fungerer å ligge på rygg, tilpasser jeg øvelsen til en sideliggende eller stående variant.
 
Back
Topp