Treningstråd ⭐

linesyn

Elsker forumet
Snøkrystallene2021❄️
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei dere, jeg prøver meg på en treningstråd jeg. Helsenorge anbefaler gravide kvinner å være aktiv i 30 minutter hver dag, og en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening gjennom uka. Hensikten med tråden er å kunne dele små og store treningsseire underveis i svangerskapet. Jeg tenker at vi kan bruke tråden til heiarop for deg som vil teste ut en gravidyoga-økt på YouTube, anbefalinger av styrkeøkter for gravide som du selv har testet ut, applaus fordi du gikk til og fra butikken eller beundring fordi du klarer å ta 5 pullups i 7. mnd. Tråden kan brukes til både å få tips og å gi tips, men like mye å få skryt og å gi skryt. Og hva med å inkludere tips om digge og sunne snacksalternativ, eller den aller feiteste kanelbolleoppskrifta som man bare må unne seg i ny og ne?

Jeg er riktignok gravid for første gang, så jeg aner ikke hvor dårlig jeg kommer til å føle meg og hvor umulig 30 minutter med aktivitet vil føles på et tidspunkt. Jeg vet også at jeg ofte blir rammet av vond vilje når det gjelder trening, og da vil en liten supportergjeng her inne komme godt med :Heartpink:dance008
 
Jeg har en svær labrador, og går gjennomsnittlig mellom 10-14 km hver dag. Spent på hvor lenge jeg vil kunne fortsette med det- forhåpentligvis lenge! Må vel få laga meg et lite styrkeprogram også. Jogging er uaktuelt, prøvde litt tidligere i vår, men knærna nekter. Heldigvis er det mye trening i tur og. Forøvrig bruker jeg "Helseoversikt"-appen, og gjør knipeøvelsene der hver dag- har fått tips om at det er lurt. Tar maks 5 minutter, og gjør det på sofaen om kvelden, så det er ganske enkelt å få gjort.
 
Jeg har en svær labrador, og går gjennomsnittlig mellom 10-14 km hver dag. Spent på hvor lenge jeg vil kunne fortsette med det- forhåpentligvis lenge! Må vel få laga meg et lite styrkeprogram også. Jogging er uaktuelt, prøvde litt tidligere i vår, men knærna nekter. Heldigvis er det mye trening i tur og. Forøvrig bruker jeg "Helseoversikt"-appen, og gjør knipeøvelsene der hver dag- har fått tips om at det er lurt. Tar maks 5 minutter, og gjør det på sofaen om kvelden, så det er ganske enkelt å få gjort.

10-14 km hver dag?! Det er jo et kjempegodt grunnlag da :woot: Og sikkert kjekt å ha en naturlig turkamerat ja :grommit

Helseoversikt-appen har jeg ikke hørt om, men den skal jeg laste ned. Takk for tips!
 
Jeg sprang halvmaraton igår. Første gang jeg har sprunget så langt, og jeg klarte det på under to timer! Veldig fornøyd med det i seg selv, ikke minst siden det bare jeg vet - at jeg faktisk er gravid! Det gikk bare godt. Håper på å fortsette med jogging og løping, men hvis det etterhvert ikke går skal jeg bli flinkere å trene styrke, og heller gå masse i fjell, skog og mark.
 
10-14 km hver dag?! Det er jo et kjempegodt grunnlag da :woot: Og sikkert kjekt å ha en naturlig turkamerat ja :grommit

Helseoversikt-appen har jeg ikke hørt om, men den skal jeg laste ned. Takk for tips!

Ja, det var veldig ok. Særlig den knipe-treninga, den ligger under verktøy. Kjekt at den teller for deg, og sier knip-pause-knip-pause etc.

Veldig greit med bikkje ja- MÅ ut, uansett vær. Og med en labrador så er det rein terapi- han er så utrolig happy hele tida uansett, og lever SÅ i nuet. Men, lurer på om han begynner å merke noe på meg, for igår skulle han plutselig passe veldig mye mer på meg når det kom folk på stien- mye mer enn han pleier!
 
Jeg sprang halvmaraton igår. Første gang jeg har sprunget så langt, og jeg klarte det på under to timer! Veldig fornøyd med det i seg selv, ikke minst siden det bare jeg vet - at jeg faktisk er gravid! Det gikk bare godt. Håper på å fortsette med jogging og løping, men hvis det etterhvert ikke går skal jeg bli flinkere å trene styrke, og heller gå masse i fjell, skog og mark.

Wow! Det er imponerende! Men tur i litt ulendt/brattere terreng kan nok være godt alternativ etterhvert tror jeg.
 
Jeg løp mila i går! :) Trener vanligvis mye på senter - primært tung styrke. Skal kjøpe meg litt flere/tyngre kettlebells til hjemmebruk nå. Har heller ikke vært ordentlig gravid (mistet i uke 9), så er spent på hva jeg kommer til å dra på meg. Har i hvert fall planer om å fortsette styrketreningen, og løpe når jeg orker/vil. Har også en hund jeg går mye tur med :)
 
Jeg har også hund, hovedpri er at hunden får den treningen den trenger. Men skal prøve å løpe så lenge jeg klarer.
 
Har alltid likt å løpe men med turnusarbeid og barnehagebarn er det vanskelig å få det til merker jeg. Nå ryker håpet om et treningsrom til baby#2 så da må jeg virkelig sette inn giret :hilarious:. Enn så lenge prioriterer jeg sykkelturer med mini :happy:
 
Jeg har også hund, hovedpri er at hunden får den treningen den trenger. Men skal prøve å løpe så lenge jeg klarer.
Enig. Når jeg går tur med hunden er det på dens premisser. Vi stopper der han vil snuse, og tar det bare rolig. Hender han blir med på joggeturer også. :)
 
Jeg sprang halvmaraton igår. Første gang jeg har sprunget så langt, og jeg klarte det på under to timer! Veldig fornøyd med det i seg selv, ikke minst siden det bare jeg vet - at jeg faktisk er gravid! Det gikk bare godt. Håper på å fortsette med jogging og løping, men hvis det etterhvert ikke går skal jeg bli flinkere å trene styrke, og heller gå masse i fjell, skog og mark.

Jeg løp mila i går! :) Trener vanligvis mye på senter - primært tung styrke. Skal kjøpe meg litt flere/tyngre kettlebells til hjemmebruk nå. Har heller ikke vært ordentlig gravid (mistet i uke 9), så er spent på hva jeg kommer til å dra på meg. Har i hvert fall planer om å fortsette styrketreningen, og løpe når jeg orker/vil. Har også en hund jeg går mye tur med :)

Det er jo kjempeimponerende! :notworthy
 
2B30769A-6B15-43B0-80D8-D60D07C62418.jpeg
Fra dagens treningstur - 40 min jogging. Kjentes veldig bra - den eneste forskjellen fra pre graviditet er at puppene er så ømme at de gjør vondt når jeg løper, men bare i nedoverbakke da :laughing002

Prøver å holde pulsen under 85% av maks. Er pulsen noe dere andre tenker på, eller kjører dere på som normalt? :happy:
 
Har trent tung styrke i 5,6 år med fokus på fitness og etterhvert styrkeløft,trener enda som normalt da jeg har alt utstyr tilgjengelig samt jeg løper to tre ganger i uka 10 km! Enda går dette,så får jeg eller ta av litt kg på vektene etterhvert om det skulle være behov! Har vært vant til 5-6 styrkeøkter i uka med coach å matplan så er litt spent på hvordan dette blir etterhvert :hug007:talk017
 
Vis vedlegget 324697
Fra dagens treningstur - 40 min jogging. Kjentes veldig bra - den eneste forskjellen fra pre graviditet er at puppene er så ømme at de gjør vondt når jeg løper, men bare i nedoverbakke da :laughing002

Prøver å holde pulsen under 85% av maks. Er pulsen noe dere andre tenker på, eller kjører dere på som normalt? :happy:

leste at man burde gjøre som du sier. Så tenkte å ikke ta meg helt ut. Da jeg løp halvmaratonet lå pulsen min på litt over 170 stort sett da vi øket på etter vi var halvveis. Men jeg vet ikke hva makspulsen min er, og skal ikke prøve å finne det ut nå.
 
Så fin en tråd. Blir gjerne med her.
Noen som har gode syrkeøvelser som styrker kjernemuskulatur og bekken?
Har ikke trengt noe spesielt med styrke fra før.

Går turer stort sett hver dag, og jogger intervaller innimellom.
Ligger på 183 i puls på det høyeste (under jogging). Er det for høyt?
 
Så fin en tråd. Blir gjerne med her.
Noen som har gode syrkeøvelser som styrker kjernemuskulatur og bekken?
Har ikke trengt noe spesielt med styrke fra før.

Går turer stort sett hver dag, og jogger intervaller innimellom.
Ligger på 183 i puls på det høyeste (under jogging). Er det for høyt?

Ja, også er det jo så mange spreke damer her, så dette tror jeg blir bra :happy: Jeg tar gjerne på meg å representere de middels spreke :laughing002

Når det kommer til intensitet så kan jeg jo egentlig ikke uttale meg, jeg er overhodet ingen ekspert, og av det lille jeg har gjort av research ser det ut til at rådene varierer litt. Det er en del kilder jeg anser som gode som nevner at at man burde ha «moderat intensitet» på treningen i graviditeten (https://nhi.no/familie/graviditet/s...erskap-gode-rad/graviditet-og-trening/?page=2, https://helsenorge.no/gravid/trening-graviditet-og-fodsel, https://forskning.no/spor-en-forske...vordan-skal-du-trene-nar-du-er-gravid/1563524). Samtidig sier de at om du har trent en del fra før då er det bare å fortsette som normalt. Jeg personlig følger enn så lenge prinsippet om at det ikke skal være altfor tungt for meg å snakke under treningen, det anser jeg som moderat :) Makspuls er jo individuelt også, 183 er høyt for noen, ikke for andre.
 
Jeg fant noen øvelser inn på Helseoverikt-appen som er for gravide, så tenkte jeg skulle prøve å lage et lite program og gjøre det 3 ganger i uka. I tillegg går jeg 10-12 km hver dag (sjekka statistikken i pulsklokka, og har gått 12-14 km daglig i gjennomsnitt siden coronaen "kom"- veldig fornøyd med det!) Gjør også knipeøvelsene på Helseoverikt hver eneste dag.
 
Jeg fant noen øvelser inn på Helseoverikt-appen som er for gravide, så tenkte jeg skulle prøve å lage et lite program og gjøre det 3 ganger i uka. I tillegg går jeg 10-12 km hver dag (sjekka statistikken i pulsklokka, og har gått 12-14 km daglig i gjennomsnitt siden coronaen "kom"- veldig fornøyd med det!) Gjør også knipeøvelsene på Helseoverikt hver eneste dag.

Del det veldig gjerne med oss om du føler for det :D
 
Vis vedlegget 324697
Fra dagens treningstur - 40 min jogging. Kjentes veldig bra - den eneste forskjellen fra pre graviditet er at puppene er så ømme at de gjør vondt når jeg løper, men bare i nedoverbakke da :laughing002

Prøver å holde pulsen under 85% av maks. Er pulsen noe dere andre tenker på, eller kjører dere på som normalt? :happy:
Jeg løp mila i dag, merker det er tyngre og at pulsen går rett opp i 185-190.. Puster og peser, men prøver å roe ned når jeg kjenner det blir i overkant. Synes det er vanskelig å roe ned når jeg er i drivet, haha..
 
Back
Topp