Treningstråd ⭐

Flere som løper/jogger enda? Jogga en runde på 5 km i går og kroppen føltes bra, bortsett fra litt vondter rundt symfysen(?).
Jogger noe fortsatt her også, men langt fra slik som over her :happy: Det er imponerende :)

med tredje svangerskapet på under 5 år og en dårlig start med betennelse i kne som ikke vil gi seg helt og stor kvalme i første trimester, så er all trening god trening nesten her :wtf: men får gått i raskt tempo, gått fjellturer med god oppakning og jogget litt (før kne og symfyse og noe stivhet i bekken bak) melder seg! Styrke går heldigvis stort sett fint, så lenge det er tobeinsøvelser :)

Fikk til gode løpeøkten lengre i sv.skap nr 2, så tydelig det er forskjell fra gang til gang :shifty:;)
 
  • Liker
Reactions: Wii
Jogger noe fortsatt her også, men langt fra slik som over her :happy: Det er imponerende :)

med tredje svangerskapet på under 5 år og en dårlig start med betennelse i kne som ikke vil gi seg helt og stor kvalme i første trimester, så er all trening god trening nesten her :wtf: men får gått i raskt tempo, gått fjellturer med god oppakning og jogget litt (før kne og symfyse og noe stivhet i bekken bak) melder seg! Styrke går heldigvis stort sett fint, så lenge det er tobeinsøvelser :)

Fikk til gode løpeøkten lengre i sv.skap nr 2, så tydelig det er forskjell fra gang til gang :shifty:;)

Tre svangerskap på kort tid tærer vel på kroppen ja! Synes det er veldig deilig å jogge og resten av kroppen føles bra, så det er synd hvis symfysevondt setter en stopper for det. Men, men er heldigvis bare for en kort periode:p
 
Av tøyeøvelser så gjør jeg bare helt enkel "vanlig" tøying av bakside -, innside lår, framside-, utside lår. Samt noen øvelser som går mer på sete + piriformis. Tøyer ikke hardt, men har en tendens til å bli "lukket" i bekken og stram i muskulaturen rundt hoftene. Tøyer gjerne litt dynamisk (press and release) og ikke statisk, da jeg føler jeg har bedre kontroll på hvor mye det tar da. Da jeg slet med symfyseverk etter fødsel sist, var jeg "redd" for å starte å tøye på muskulaturen rundt hofteleddet, da man kjenner at bekkenet har kjørt seg gjennom svangerskap og fødsel. Men da jeg først startet med mobilitetstrening kjente jeg hvor utrolig stiv jeg var, særlig innside /bakside lår og den dype hoftemusuklaturen (piriformis). Når jeg fikk kontroll på bevegeligheten slapp også verket/smertene. Det finnes sikkert mange grunner til å kjenne litt på bekkenverk gjennom svangerskap og etter fødsel, og jeg skal ikke si at styrke- og mobilitets-trening er veien å gå for alle. Men det hjalp meg forrige gang.

Av styrkeøvelser så bruker jeg mest de samme øvelsene som man får hos fysioterapaut dersom en plages med runners knee/løperkne. De øvelsene styrker setet og gir bedre hoftestabilitet. Eksempelvis:

- Ett bens knebøy (med eller uten vekter)
- Ryggliggende bekkenløft med strikk mellom knærne
- "Østers øvelse" (med strikk)
- Sideliggende benløft (med strikk)
- "Monstergange" med strikk eller sideutfall med strikk.

Er selvsagt nøye på å ikke gjøre noe som føles ubehagelig, eller "ukontrollert". Kjører gjerne mange repetisjoner, lett belastning og langsomme bevegelser, slik at øvelsen "tar" skikkelig uten å være for tung. Når det ikke lenger fungerer å ligge på rygg, tilpasser jeg øvelsen til en sideliggende eller stående variant.

Tusen takk for utfyllende svar igjen!! Flere av øvelsene du nevner er jeg kjent med fra før, siden jeg hadde en overbelastning i hofta i fjor. Da får jeg prøve å være flink å gjøre styrkeøvelser noen ganger i uka, er jo litt tiltak å gjøre det regelmessig:wacky:

Og det er utrolig imponerende at du løper så mange mil i uka, også når du er gravid!!
 
Tusen takk for utfyllende svar igjen!! Flere av øvelsene du nevner er jeg kjent med fra før, siden jeg hadde en overbelastning i hofta i fjor. Da får jeg prøve å være flink å gjøre styrkeøvelser noen ganger i uka, er jo litt tiltak å gjøre det regelmessig:wacky:

Og det er utrolig imponerende at du løper så mange mil i uka, også når du er gravid!!


Takk, jeg skal ikke si det går lett, for dagsformen er mer varierende enn som ikke-gravid. Er mer sensitiv for fart/intensitet enn for distanse/antall km nå. Så når jeg først er ute så spiller det ikke så stor rolle om jeg løper 7 eller 17 km, bare det går sakte nok. Men jeg var på "maraton-kjøret" før alle store løpemål for året ble avlyst grunnet Covid-19, og da ble det baby i stedet ;) Nå føler jeg at jeg er på en slags avvending og trapper ned treningen gradvis.

Etter forrige svangerskap synes jeg det var fantastisk gøy å jobbe med opptrening, følte at kroppen bare sugde til seg treningen og at jeg ble sterkere for hver eneste økt, til tross for amming og lite nattesøvn. Ble så imponert over kvinnekroppen og alt det den er i stand til. Håper å kjenne på den samme super-følelsen igjen, for det var utrolig digg! Tanken på den fasen gjør det også mer motiverende å "holde koken" selv om alt gradvis blir tyngre og kroppen sakte men sikkert er i endring. Jeg har en oppfatning av at det er enklere å tåle belastningen i opptreningsfasen om jeg klarer å opprettholde en viss treningsbelastning gjennom svangerskapet (så langt det lar seg gjøre).
 
Hei! Jeg var i en veldig god treningsperiode før graviditeten, så kom kvalmen og formen var megadårlig og nå har jeg ikke trent på tre måneder. Utrolig lei meg for det! Den siste uka har jeg gått turer i litt rask gange, 4-5 km. Har forsøkt å jogge, men det gjør vondt i bekkenet med en gang.. :( Noen som har forslag til fine aktiviteter (gjerne litt lavterskel) man kan gjøre som er litt mer enn gåtur? Samt noen styrketreningsøvelser som er fine for gravide? Ved forrige graviditet hadde jeg den treningsboka for gravide, men finner den dessverre ikke nå :(
 
Hei! Jeg var i en veldig god treningsperiode før graviditeten, så kom kvalmen og formen var megadårlig og nå har jeg ikke trent på tre måneder. Utrolig lei meg for det! Den siste uka har jeg gått turer i litt rask gange, 4-5 km. Har forsøkt å jogge, men det gjør vondt i bekkenet med en gang.. :( Noen som har forslag til fine aktiviteter (gjerne litt lavterskel) man kan gjøre som er litt mer enn gåtur? Samt noen styrketreningsøvelser som er fine for gravide? Ved forrige graviditet hadde jeg den treningsboka for gravide, men finner den dessverre ikke nå :(

Jeg tenker at det viktigste er å finne noe du trives med, og som er gjennomførbart i graviditeten. For meg er aktiviteter som inneholder frisk luft, kondisjonsbasert trening og gjerne fri natur det som gir meg mest. Jeg løper mye og er glad i det, men erfarte i forrige svangerskap at sykling også gikk veldig fint, selv helt på slutten. Måtte riktignok bytte sykkel med mannen min for å få en med kortere og lavere ansatt overrør for å sitte mer oppreist og konfortabelt. Dersom du trives på treningssenter vet jeg det er mange løpere som frir til elipse-maskin under graviditet for å skåne bekkenet. Når det gjelder styrketrening tenker jeg at en ikke skal gjøre trening som gravid mer komplisert enn det er. Så lenge en lytter til kroppen og bruker litt sunn fornuft så er det vanskelig å gjøre noe veldig galt. Jeg kjører stort sett de samme øvelsene som ved trening som ikke-gravid, men modifiserer enkelte øvelser pga. magen og stabiliteten i bekkenet. Men jeg driver ikke med hard styrketrening, kun "det jeg må" av skadeforebyggende øvelser for å tåle løpetreningen; stabilitet hofte/bekken, litt kjernemuskulatur og basis styrke ben.
 
Etter 4 dager mye alene med guttene pga planleggingsdager i bhg og helg, og derav lite tid til noe trening var det deilig å få inn ei økt i går i skogen! Bekkenet(? Vil jeg tro...?) er bedre enn det var for et par uker siden, og jeg kan røre meg mer igjen! :happy: I dag blir det ei yogaøkt ute i solen samt ei svømmeøkt øm jeg rekker det ;)
 
  • Liker
Reactions: Wii
Hei! Jeg var i en veldig god treningsperiode før graviditeten, så kom kvalmen og formen var megadårlig og nå har jeg ikke trent på tre måneder. Utrolig lei meg for det! Den siste uka har jeg gått turer i litt rask gange, 4-5 km. Har forsøkt å jogge, men det gjør vondt i bekkenet med en gang.. :( Noen som har forslag til fine aktiviteter (gjerne litt lavterskel) man kan gjøre som er litt mer enn gåtur? Samt noen styrketreningsøvelser som er fine for gravide? Ved forrige graviditet hadde jeg den treningsboka for gravide, men finner den dessverre ikke nå :(
Jeg prøver å gå minst ei mil om dagen, og lege og jordmor sier at gåing er blant den beste treninga gravide kan gjøre. Jeg prøver å legge inn noen økter der jeg går litt i oppoverbakke og hjelpes meg det blir tyngre og tyngre- enda jeg foreløpig ikke har lagt på meg noe!
 
:hungover:Av nysgjerrighet: etter Dagens treningsøkt i skogen med både rask gange, mye motbakke og noe jogging lurer jeg på hva dere andre trener i om dagen... :happy: hittil har alt det vanlige holdt, men nå er jeg oppe igjen på startvekt og med en mage som jeg føler påpeker at kiloene er langt høyere så begynner det meste å stramme noe ubehagelig! Særlig ved jogging og harde gåturer! jeg har én shorts som ikke strammer, men må nesten ha noe å bytte med, samt noe til kjøligere dager selvfølgelig :hungover:
Så, alle tips tas i mot med takk...

ps... varianten fra i dag fungerte halvveis, men etter det måtte jeg justere strikken ofte og det ble ikke behagelig, men det skulle jeg kanskje tenkt meg selv :dead::joyful:
 

Vedlegg

  • A1B89430-564B-4DA1-A31A-8D4BDED38464.jpeg
    A1B89430-564B-4DA1-A31A-8D4BDED38464.jpeg
    22,5 KB · Visninger: 25
:hungover:Av nysgjerrighet: etter Dagens treningsøkt i skogen med både rask gange, mye motbakke og noe jogging lurer jeg på hva dere andre trener i om dagen... :happy: hittil har alt det vanlige holdt, men nå er jeg oppe igjen på startvekt og med en mage som jeg føler påpeker at kiloene er langt høyere så begynner det meste å stramme noe ubehagelig! Særlig ved jogging og harde gåturer! jeg har én shorts som ikke strammer, men må nesten ha noe å bytte med, samt noe til kjøligere dager selvfølgelig :hungover:
Så, alle tips tas i mot med takk...

ps... varianten fra i dag fungerte halvveis, men etter det måtte jeg justere strikken ofte og det ble ikke behagelig, men det skulle jeg kanskje tenkt meg selv :dead::joyful:

Jeg bruker foreløpig bomullstights og yogabukser. Har ingen shorts som passer, så kan jo bli litt varmt da.
Har tenkt til å kjøpe meg to treningstights for gravide nå. :)
 
Jeg bruker foreløpig bomullstights og yogabukser. Har ingen shorts som passer, så kan jo bli litt varmt da.
Har tenkt til å kjøpe meg to treningstights for gravide nå. :)
Ja, akkurat nå er det minst mulig plagg for alle penga :dead::happy:
er så kjipt å kjøpe treningstights for gravide for å bruke noen mnd synes jeg, men det er kanskje det jeg må ut med...
har en Swix-skibukse jeg tror vil fungere hele veien, men ikke før det blir kaldere at den er aktuell :p
 
Ja, akkurat nå er det minst mulig plagg for alle penga :dead::happy:
er så kjipt å kjøpe treningstights for gravide for å bruke noen mnd synes jeg, men det er kanskje det jeg må ut med...
har en Swix-skibukse jeg tror vil fungere hele veien, men ikke før det blir kaldere at den er aktuell :p

Jeg er helt enig! Tenkte egentlig se om jeg finner en billig treningstights, og hvis ikke så fortsetter jeg bare med yogabuksene :happy:
 
Jeg har ikke trent ordentlig siden covid-19 kom og stengte treningssenteret. Kommer ikke i gang på egenhånd nå heller - så har faktisk meldt meg på en treningsgruppe for gravide. Får se hvordan det går, men ser for meg det vil være fint å trene sammen med noen i samme situasjon!
 
Jeg har ikke trent ordentlig siden covid-19 kom og stengte treningssenteret. Kommer ikke i gang på egenhånd nå heller - så har faktisk meldt meg på en treningsgruppe for gravide. Får se hvordan det går, men ser for meg det vil være fint å trene sammen med noen i samme situasjon!
Vanskelig når godt innarbeidede rutiner bor rokket ved..
gravidtrening er kanskje noe som kan fenge da :happy: jeg var med på detbinkommunens regi med førstemann og ble positivt overrasket over kvaliteten på tilbudet (inntil den faste ble sykmeldt og vikarer ble satt inn dessverre..) :) mye sosialt også, da jeg var nyinnflyttet i tillegg :happy: håper det kan fungere godt for deg :joyful:
 
Jeg kan bevege meg lite før bekkenet krangler, og det blir verre og verre. Husarbeid er heller ikke veldig lett :(

Men, jeg har mest lyst i hele verden til å bevege meg, og kroppen trenger det jo, så idag skal jeg begynne på trening for gravide! Tilrettelagt for bekkenplager. Gleder meg!​
 
Vanskelig når godt innarbeidede rutiner bor rokket ved..
gravidtrening er kanskje noe som kan fenge da :happy: jeg var med på detbinkommunens regi med førstemann og ble positivt overrasket over kvaliteten på tilbudet (inntil den faste ble sykmeldt og vikarer ble satt inn dessverre..) :) mye sosialt også, da jeg var nyinnflyttet i tillegg :happy: håper det kan fungere godt for deg :joyful:
Ja, merkelig hvor lett det er å bare «gjøre ingenting». Høres bra ut - dette er i regi av treningssenteret, stod at det var fysioterapeuter som skulle ha treningene. Får håpe flere melder seg på så det blir noe av :joyful:
 
Ja, merkelig hvor lett det er å bare «gjøre ingenting». Høres bra ut - dette er i regi av treningssenteret, stod at det var fysioterapeuter som skulle ha treningene. Får håpe flere melder seg på så det blir noe av :joyful:
Ja, det er jo det om man først kommer inn i sirkelen :dead::happy: Alt for fort gjort :D
Fysioterapauter som hadde her også :happy: Det er gull verdt, for da kan man faktisk huke tak i dem og spørre om tips og triks ift trening, bekken o.l underveis også om man føler de er flinke :)
Krysser fingrene for at det blir noe ;)
 
Sniker fra desember. Noen som får kynnere på trening? Jeg får noen kynnere på trening - de er ikke vonde og jeg må ikke stoppe opp. Blir liksom litt usikker på om det er OK eller ikke:wtf:
 
Sniker fra desember. Noen som får kynnere på trening? Jeg får noen kynnere på trening - de er ikke vonde og jeg må ikke stoppe opp. Blir liksom litt usikker på om det er OK eller ikke:wtf:
Jeg har ikke fått i dette svangerskapet, med vet jeg fikk i forrige under trening noen ganger! Men de var ikke kraftige, og ga seg så fort jeg stoppet opp, o.l, så stresset ikke med det, og det ble aldri noe problem!
Men, det finnes jo forskjellige kropper og grunnlag for ting og tang, så kan jo være verdt å spørre lege/jordmor om evt, for dèt er ikke jeg :joyful:
 
Hvordan går det med treningen deres? Jeg har tatt et steg ut av komfortsonen og deltatt på gravidyoga, selv om jeg aldri har prøvd yoga tidligere. Håpet er å lære noen teknikker for å bli mer bevisst på egen pust og avspenningsteknikker. Kanskje også lære noen nye mobilitetsøvelser for bekkenet. Har begynt å tenke litt mer på fødselen og hvordan jeg kan stille litt mer "forberedt" denne gang.

Ellers løper jeg fremdeles så og si hver dag og håper å kunne fortsette med det så lenge som mulig. Foreløpig kjennes det veldig bra ut.

Bekkenbunnsøvelser… tja. Jeg prøver å skjerpe meg sånn ca. hver mandag (ny uke - nye muligheter).
 
  • Liker
Reactions: Wii
Back
Topp