Kjøp en babystol med base nå først, også kjøper dere en stol som varer til minst 23kg og 125 cm når babystolen er vokst ut. Feks Axkid One eller Besafe Strech. Vi har akkurat byttet til forovervendt stol på den eldste, og han blir straks 6 år. Sitter bakover til nå. MEN vi gjorde blemmen ved å kjøpe en stol som passet til babystolbasen mellom babystol og Axkid One. Hadde jeg tenkt over at de fleste bikker 18kg eller 110 cm før de burde snus forover, så hadde jeg kunnet spart meg det kjøpet :p
De stolene jeg nevner over kan vel med ekstra innlegg brukes fra nyfødt. Da har du bare 1 stol å forholde deg til, men den kan jo da ikke bæres med baby til og fra bilen. Litt avhengig av hvor mye du bruker bil, så er det egentlig mest praktisk med babystol de første 6-9 mnd før man bytter. Man må ikke ha den medt fancy babystolen som kan legges bakover utenom bil osv. vi har hatt en som gjør det godt i tester, men ikke med 100 funksjoner. Mine har stort sett våknet når vi stopper bilen likevel, eller dvs det gjelder den eldste - den yngste hylskreik konstant i bilstol de første 5-6 månedene. Så funksjoner som å legge ryggen ned eller kunne feste på vogn var liksom totalt unødvendig. Hun trengte bare å komme opp i bæresele så fort som mulig :hilarious:
Velg uansett en bilstol som har bestått Plus-testen så er dere good!
Vi har mest sannsynligvis landet på Maxi-Cosi Pebble Pro 360 som første bilstol hovedsakelig på grunn av basen med snu- og skyvefunksjon. Tenker da mest på ergonomien min og hankjønnet, da jeg har plaget rygg og skuldre fra mange år i idretten. Nå som bekkenet mitt er helt smadret i tillegg har jeg lite tro på at plagene forsvinner med en gang etter fødsel, så det er antakeligvis noe jeg må ta høyde for også post-fødsel. Takk for heads-up angående vekt og høyde! :)

B1 - 25+2

Det var enda godt jeg fikk ryddet skikkelig på søndag for allerede i dag kom lasset med mammaklærne jeg klikket hjem fra H&M. Det blir en god del i retur for jeg synes det er så vanskelig å treffe på størrelser som gravid og for å slippe hundre bestillinger og returer klikket jeg hjem alt som kunne tenkes å være aktuelt. Slipper hvertfall å gå naken fremover :gen014

Last edited:
B1 - 25+3

Etter gårsdagens to timers prøve-mange-klær-runde så sa bekkenet mitt fullstendig stopp. Som regel gir smertene seg etter en god natts søvn men i dag våknet jeg med nesten samme smerten jeg la meg med og jeg klarer så vidt å gå.

I går skulle jeg egentlig til kommunal jordmor her i Kongsvinger, men våknet til melding om avlyst time. I tillegg skal jordmoren her ut i permisjon noe som i praksis betyr at jeg ikke lenger har noen som kan følge meg opp resten av svangerskapet. Løsningen ble derfor å ‘melde flytting’ til svigers, slik at jeg nå vil få resten av oppfølgningen av svangerskapet i Lillestrøm kommune. Dette betyr 1t tog hver vei for å komme seg til og fra, men det gjør jeg med glede for en kan jo ikke akkurat si at jeg har hatt spesielt tett oppfølging så langt. Fikk avsatt en hel time nå førstkommende torsdag og det føles bra. Eneste ripen i lakken er at hannen ikke har anledning til å bli med, men det viktigste er at jeg får unnagjort 24-ukeskontrollen som burde vært gjort forrige uke.

Vi venter fortsatt på svar på rhesusbestemmelsen til barnet og i dag er det to uker siden vi tok blodprøvene noe som betyr at svarene bør være rett rundt hjørnet. Håper jeg slipper et ‘positivt barn’ med tanke anti-D, men jeg tar det egentlig litt som det kommer. Det er ikke krise, det krever bare litt ekstra fra meg og oppfølgningen jeg får videre i forløpet :)

Last edited:
B1 - 25+4

Med min flaks er det vel ikke annet svar å forvente enn at jeg i dag fikk bekreftelse på at fosteret er rhesus positivt. Ettersom jeg er rhesus negativ så må jeg finne ut om kommunal JM eller om føden skal få æren av å gi meg anti-D i uke 28. Håper min nye JM er villig til å gjøre det for helt ærlig så begynner å bli litt lei av å hele tiden måtte fikse og trikse så godt jeg/vi kan for å finne ut av ting på egenhånd. I morgen er det forhåpentligvis oppstart på det som blir min oppfølging resten av svangerskapet :)

Last edited:
B1 - 25+5

I dag bar det av gårde til JM-time i Lillestrøm så det ble en reise på 5t pga tog som kun går en gang i timen. Da ble det over en times venting på tog noe som er litt kjedelig men definitiv verdt det. Vi fikk gått gjennom helsekortet på nytt og nøstet opp i litt rusk og rask som har blitt lagt på vent.

Urinprøven var helt fin og symfyse-fundus ble målt til 23 cm noe som er rett under den røde streken men absolutt innenfor. HR på 140. BT: 120/75. I tillegg fikk jeg oppsatt ny time 27. november (uke 28) og da skal jeg få satt anti-D slik at jeg slipper å stresse mer med hvem, hva, hvor jeg skal få satt den. Samtidig så lander hannens avspaseringsuke akkurat på min 28. svangerskapsuke så da har han mulighet til å være med. Samme dag skal vi også på ammekurs og 11. januar skal vi på fødselsforberedende kurs. Begge deler tilbys gratis i Lillestrøm. Jeg fikk med meg en haug av informasjonsbrosjyrer så en kan si at så langt så er svangerskapsoppfølging som natt og dag hvis en sammenligner Kongsvinger med Lillestrøm.

Jeg fikk også litt utløp for frustrasjon som har bygget seg opp over tid både når det gjelder svangerskapet men også livssituasjonen vår generelt (ensomheten ved å bo vekke fra alt og alle en kjenner), så det ble litt grining når det første hun spurte om hvordan jeg hadde det. Jeg er ikke en grinete person til vanlig så jeg ble litt sånn hæ skal jeg grine nå? :hilarious: Men som alltid det er noe godt med det å grine også - å få lettet litt på trykket.

På hjemturen svippet jeg opp til hannen på sykehuset og fikk satt påfyll av boostrix polio, så da er det kun anti-D x2 som gjenstår før jeg har tatt alle vaksiner jeg ønsker/må ta.

Last edited:
B1 - 25+6

I dag er jeg gangsperr i skinnleggene og bekkenet er mindre fornøyd men det er kanskje ikke så rart med over titusen skritt i går. Det er kanskje første gang siden jeg ble gravid at jeg har hatt såpass mange skritt på et døgn. Det som hvertfall er sikkert er at aktivitetsnivået mitt er drastisk endret det siste halve året, type halvert, så kroppen min er rett og slett ikke vant til å være i spesielt mye aktivitet lengre og det er litt kjipt :bored:

Vedlegg

• IMG_1614.jpeg
    IMG_1614.jpeg
    202,8 KB · Visninger: 42
  • IMG_1615.jpeg
    IMG_1615.jpeg
    330,4 KB · Visninger: 47
Last edited:
B1 - 26+0

Snart på vei inn i tredje trimester og i dag er første gangen jeg har gått ut døren med stram overdel slik at magen var synlig. Jeg er generelt lite fan av at det lyser av meg at jeg er gravid så jeg har både bevisst og ubevisst skjult magen godt frem til nå. I tillegg så blir det jo vanskeligere nå som den virkelig begynner å ta plass. Litt morsomt var det når vi troppet opp hos svigers i ettermiddag, for det første svigerfar gjør er å tappe meg på magen som et slags «godt jobba» typ som en gjør på hodet eller skulderen når en har gjort en god innsats. Hadde det vært noen diffuse bekjente eller tilfeldige jeg ikke vet hvor jeg har tipper jeg ikke det hadde falt i god jord hos meg, men det hele ble egentlig bare komisk.

Hannen fikk klipt seg og vi fikk endelig tak i lyspære til ovnen etter sikkert nærmere et år med mørklagt ovn. Vi har tydeligvis en ovn med lyspære som ikke er den mest vanlige, med andre ord er ikke den typen lyspære å oppdrive her i Kongsvinger. Vi måtte innom tre ulike kjeder på Strømmen før vi fikk tak i riktig type. Voksenlivet peaker.

Vi fikk også introdusert svigers for vogn- og bilstoljungelen og de ble mildt sagt paffe over hvor uendelig mange muligheter en har i dag. I går kveld klikket vi hjem Bellino Di Lusso, Bellino Avventura og Bellino Sicuro da de plutselig var på tilbud. Risikoen er bare at vognene og bilstolen er veldig nye på markedet (mars 2023), men håper de svarer til forventningene.

Det eneste vi mangler nå er egentlig madrass til sengen, nyfødtsete til Tripp trapp stolen, samt nattpose. Bleier, kremer og andre forbruksvarer gidder vi ikke å tenke på før vi er ganske nærme termin. Det har vi ikke plass til, samt at holdbarheten er snillere desto lenger vi venter med det. Tenker også at en finner ut underveis hva en behøver og ikke behøver :meh:

Last edited:
B1 - 26+1

I kveld fikk jeg svippet hannen på fly fra Gardermoen til Stavanger for kurs de neste fem dagene så da blir jeg gressenke den kommende uken. Det innebar jo også at jeg i dag har kjørt bil for første gang på lenge og akkurat det å kjøre bil er noe jeg har gjort minimalt av etter vi flyttet til Østlandet. Spesielt det siste halve året når formen har vært på bånn har jeg i stor grad prydet tittelen passasjerprinsesse. Et høydepunkt er dog at jeg i dag er 100 dager unna termin og herreminhatt det er rart å tenke på at jeg skal ploppe ut et levende menneske om to-tre måneders tid :bored:

Last edited:
B1 - 27(26+0)

Snart på vei inn i tredje trimester og i dag er første gangen jeg har gått ut døren med stram overdel slik at magen var synlig. Jeg er generelt lite fan av at det lyser av meg at jeg er gravid så jeg har både bevisst og ubevisst skjult magen godt frem til nå. I tillegg så blir det jo vanskeligere nå som den virkelig begynner å ta plass. Litt morsomt var det når vi troppet opp hos svigers i ettermiddag, for det første svigerfar gjør er å tappe meg på magen som et slags «godt jobba» typ som en gjør på hodet eller skulderen når en har gjort en god innsats. Hadde det vært noen diffuse bekjente eller tilfeldige jeg ikke vet hvor jeg har tipper jeg ikke det hadde falt i god jord hos meg, men det hele ble egentlig bare komisk.

Hannen fikk klipt seg og vi fikk endelig tak i lyspære til ovnen etter sikkert nærmere et år med mørklagt ovn. Vi har tydeligvis en ovn med lyspære som ikke er den mest vanlige, med andre ord er ikke den typen lyspære å oppdrive her i Kongsvinger. Vi måtte innom tre ulike kjeder på Strømmen før vi fant endelig fikk tak i riktig type. Voksenlivet peaker.

Vi fikk også introdusert svigers for vogn- og bilstoljungelen og de ble mildt sagt paffe over hvor uendelig mange muligheter en har i dag. I går kveld klikket vi hjem Bellino De Lusso, Bellino Avventura og Bellino Sicuro da de plutselig var på tilbud. Risikoen er bare at vognene og bilstolen er veldig nye på markedet (mars 2023), men håper de svarer til forventningene.

Det eneste vi mangler nå er egentlig madrass til sengen, nyfødtsete til Tripp trapp stolen, samt nattpose. Bleier, kremer og andre forbruksvarer gidder vi ikke å tenke på før vi er ganske nærme termin. Det har vi ikke plass til, samt at holdbarheten er snillere desto lenger vi venter med det. Tenker også at en finner ut underveis hva en behøver og ikke behøver :meh:
Har ingen kjennskap til dette merke med bilstoler og bilvogner, men med babystoler er det viktig at stolen får en helling på 45 grader, så det er ikke alle babybilstoler som passer alle biler, hvert fall ikke med base! Har dere sjekket dette ut på forhånd? Bare kjedelig hvis dere ikke kan bruke stolen fordi hellingen blir helt feil :banghead:

Har ingen kjennskap til dette merke med bilstoler og bilvogner, men med babystoler er det viktig at stolen får en helling på 45 grader, så det er ikke alle babybilstoler som passer alle biler, hvert fall ikke med base! Har dere sjekket dette ut på forhånd? Bare kjedelig hvis dere ikke kan bruke stolen fordi hellingen blir helt feil :banghead:
Jeg har mailet mye med Bellino når det angår mye forskjellig i forkant av kjøp nettopp fordi det er relativt nytt på markedet. I tillegg er det 100 dagers åpent kjøp (prøv først ombestem deg senere garanti), så her kommer ting til å bli sjekket i den minste detalj før de ev. tas i bruk (og tro meg når jeg sier at svigers og hannen kommer til å sjekke produktene ut med lupe) både når det gjelder vogn og bilstol. Foreldrene til hannen og hannen er pinlig nøyaktige når det kommer til alt. De er av typene som på detaljnivå leser tilstandsrapporter, har med tommerstokk, tar 100 bilder, søker opp hvor mye boligeier har i lån på bolig ol. før hver eneste visning de går på, så dersom det viser seg å være et dårlig kjøp blir det retur uten å tenke mer over det.

Vi har f.eks. malingsforbud/oppussingsforbud av svigers så lenge jeg er gravid og barna er små pga risikoen for løsemiddelskader, så det å male noe som helst er utelukket så lenge jeg er gravid og først aktuelt når barn(et/a) er noe eldre. Dvs. dersom vi ender opp med å kjøpe et hus med spygrønne vegger, så må vi leve med det i noen år fremover.

Vår konklusjon når det gjelder vogn og bilstol, som vi også har diskutert med ulike utsalgssteder som f.eks. Barnas Hus er at det er mange merker som går igjen i de ulike testene, samtidig vil man se ulike testvinnere ut i fra hva de tester og hvem som gjennomfører testene. Di Lusso har gjort det bra i de testene som har vært gjort så langt og minner mye om en kombinasjon av Emmaljunga og Bugaboo. Jeg har også mailet tekguide for å høre om de har planer om å teste Bellino sin bilstol i nærmere fremtid. Bellino sin bilstol minner mye om både Maxi-Cosi og Cybex :)

Last edited:
Jeg har mailet mye med Bellino når det angår mye forskjellig i forkant av kjøp nettopp fordi det er relativt nytt på markedet. I tillegg er det 100 dagers åpent kjøp (prøv først ombestem deg senere garanti), så her kommer ting til å bli sjekket i den minste detalj før de ev. tas i bruk (og tro meg når jeg sier at svigers og hannen kommer til å sjekke produktene ut med lupe) både når det gjelder vogn og bilstol. Foreldrene til hannen og hannen er pinlig nøyaktige når det kommer til alt. De er av typene som på detaljnivå leser tilstandsrapporter, har med tommerstokk, tar 100 bilder, søker opp hvor mye boligeier har i lån på bolig ol. før hver eneste visning de går på, så dersom det viser seg å være et dårlig kjøp blir det retur uten å tenke mer over det.

Vi har f.eks. malingsforbud/oppussingsforbud av svigers så lenge jeg er gravid og barna er små pga risikoen for løsemiddelskader, så det å male noe som helst er utelukket så lenge jeg er gravid og barn(et/a) er eldre. Dvs. dersom vi ender opp med å kjøpe et hus med spygrønne vegger, så må vi leve med det i noen år fremover.

Vår konklusjon når det gjelder vogn og bilstol, som vi også har diskutert med ulike utsalgssteder som f.eks. Barnas Hus er at det er mange merker som går igjen i de ulike testene, samtidig vil man se ulike testvinnere ut i fra hva de tester og hvem som gjennomfører testene. De Lusso har gjort det bra i de testene som har vært gjort så langt og minner mye om en kombinasjon av Emmaljunga og Bugaboo. Jeg har også mailet tekguide for å høre om de har planer om å teste Bellino sin bilstol i nærmere fremtid. Bellino sin bilstol minner mye om både Maxi-Cosi og Cybex :)

Høres ut som det blir godt sjekket da! Du må gi en update på hvordan det virker mår du får det siden det er så nytt :D
Det er som du påpeker en jungel å sette seg inn i, så det er ofte vanskelig å vite hva som er "rett" som Førstegangsgravid, men så lenge man har 45 grader på bilen så er mye gjort ❤️
Litt kjedelig med malingsforbud/oppussingsforbud da, selvom de er veldig søte som passer på!

Høres ut som det blir godt sjekket da! Du må gi en update på hvordan det virker mår du får det siden det er så nytt :D
Det er som du påpeker en jungel å sette seg inn i, så det er ofte vanskelig å vite hva som er "rett" som Førstegangsgravid, men så lenge man har 45 grader på bilen så er mye gjort ❤️
Litt kjedelig med malingsforbud/oppussingsforbud da, selvom de er veldig søte som passer på!

Ja det er virkelig viktig å holde tungen beint i munnen for det er fort gjort å trå feil og jeg har ikke lyst til å utsette noen for fare om det kan unngås, da tror jeg samvittigheten min hadde spist meg opp.

Egentlig så hater jeg at de har gitt oss malings- og oppussingsforbud fordi vi vil jo veldig gjerne gjøre det til vårt eget så fort som mulig og da helst inne barnet er født. Vi kan ikke fordra skrikende vegger, dvs. optimalt i våre øyne er hvite vegger i alle rom, men jeg skjønner jo samtidig at omtanken bak det har opphav i kunnskap.

Jeg er vokst opp i et mye mer liberalt hjem om det går an å si, så der er det nok en mye mer avslappet holdning til både maling og bilstolvalg type ‘det går sikkert fint’, men det å ta den risikoen er nå som jeg selv er voksen og selvstendig ikke verdt det på bekostning av hverken min egen ellers andres helse og sikkerhet uansett hvor mye jeg misliker spygrønne vegger :bookworm:

Ja det er virkelig viktig å holde tungen beint i munnen for det er fort gjort å trå feil og jeg har ikke lyst til å utsette noen for fare om det kan unngås, da tror jeg samvittigheten min hadde spist meg opp.

Egentlig så hater jeg at de har gitt oss malings- og oppussingsforbud fordi vi vil jo veldig gjerne gjøre det til vårt eget så fort som mulig og da helst inne barnet er født. Vi kan ikke fordra skrikende vegger, dvs. optimalt i våre øyne er hvite vegger i alle rom, men jeg skjønner jo samtidig at omtanken bak det har opphav i kunnskap.

Jeg er vokst opp i et mye mer liberalt hjem om det går an å si, så der er det nok en mye mer avslappet holdning til både maling og bilstolvalg type ‘det går sikkert fint’, men det å ta den risikoen er nå som jeg selv er voksen og selvstendig ikke verdt det på bekostning av hverken min egen ellers andres helse og sikkerhet uansett hvor mye jeg misliker spygrønne vegger :bookworm:

Det meste på markedet er bra idag, men er virkelig tungen rett i munnen ja :shy:

Det er ikke farlig å pusse opp/male under gravditeten;

Selv pussa vi opp 2 etg når jeg var gravid med frøkna, men spygrønne vegger gjør ikke stort annet enn at det kan være litt irriterende at det er en annen farge enn det dere kunne tenkt, heldigvis :hilarious:

Det meste på markedet er bra idag, men er virkelig tungen rett i munnen ja :shy:

Det er ikke farlig å pusse opp/male under gravditeten;

Selv pussa vi opp 2 etg når jeg var gravid med frøkna, men spygrønne vegger gjør ikke stort annet enn at det kan være litt irriterende at det er en annen farge enn det dere kunne tenkt, heldigvis :hilarious:

Det er ikke en gang vits for meg å prøve og argumentere for at det er ufarlig med litt malingsdunst en gang, for de har bestemt seg så slik blir det. De spytter inn en stor andel for at vi i det hele tatt skal kunne kjøpe egen bolig, samt at de har sprunget på visninger på vegne av oss i over et års tid, så orker ikke å gjøre meg «vrang» heller for de er virkelig gull verdt :bag:

Det er ikke en gang vits for meg å prøve og argumentere for at det er ufarlig med litt malingsdunst en gang, for de har bestemt seg så slik blir det. De spytter inn en stor andel for at vi i det hele tatt skal kunne kjøpe egen bolig, samt at de har sprunget på visninger på vegne av oss i over et års tid, så orker ikke å gjøre meg «vrang» heller for de er virkelig gull verdt :bag:

Neida, det er jo som sagt bare en farge! Nå har dere goood tid til å tenke på hvordan dere vil ha det da :shy: :hilarious:

B1 - 26+2

I dag har jeg gjort litt skole, da jeg etter planen skal få avlagt utsatte eksamener nå til våren. Det har jo blitt utsatt og utsatt grunnet sykdom av ulike årsaker men det hadde vært digg å fått dem unnagjort. Ellers leker jeg med tanken på å begynne på operasjonssykepleie til høsten, som jeg har studieplass på både ved HVL, OsloMet og Lovisenberg diakonale, men som jeg har fått utsatt grunnet graviditeten. Innerst inne vil jeg jo studere, men operasjonssykepleie er ikke drømmen, bare veldig praktisk og privatisteksamener er så drenerende kjedelig. Samtidig er jeg nødt til å få dem unnagjort dersom jeg skal kunne få studere noe realfagrettet som er det jeg egentlig vil - men så er spørsmålet går det med et lite barn, hva om jeg blir gravid igjen og ikke minst er det jo et stort økonomisk spørsmål. Vanskelig :pompus:

Last edited:
B1 - 26+3

Kom meg greit tidlig opp i dag men ble kvalm av lactulosen jeg tok før frokosten så da ble det en 3 timers strekk på sofaen. Våknet opp til at det var mørkt ute så den er litt kjip. Jeg er klar for at solen snur snart for det føles som det er mørkt hele tiden.

Bestilte hjem bokpakken til Filiokus ettersom jeg har kommet fram til at jeg ikke er særlig fornøyd med den første gravidboken jeg klikket hjem. Tenker det er greit å få fylt inn ting relativt fortløpende ettersom den berømte gravidhjernen har gjort sitt inntog. Jeg er blitt så glemsk at det nesten skremmer meg litt :inpain:

Last edited:
B1 - 26+4

Onsdag og dagen er nesten fortært noe som betyr at det da bare er en dag og to før hannen kommer hjem. På lørdag er det tre år siden vi møttes og vi har nesten ikke vært borte fra hverandre siden den gang da. Samtidig er vi vant med å være lenge fra hverandre i hverdagen på grunn av turnusjobbingen hans. Enda verre var det i tiden før vi flyttet østover hvor vi begge jobbet tredelt turnus. Jeg jobbet doble vakter stort sett hele tiden og hannen dekket mange vakanser grunnet underbemanning så for hans del var det dessverre mye tvunget jobbing. Vi så hverandre knapt i hverdagen og de timene vi hadde hjemme samtidig, ble stort sett brukt til å spise og sove.

Samtidig som det er kjedelig å være alene hjemme så er det jo sånn sett sikkert bare sunt å savne hverandre litt, dog er det ikke vanskelig å si at jeg ikke savner hverdagen som enslig. Hannen er jo min første og eneste kjæreste og jeg føler meg heldig som har ham.

På søndag fyller jeg 29 så dersom ikke denne kursuken sender hjem en trøtt han, så tenker vi oss ut og spise på lørdag. Det har vi ikke kunnet gjøre siden før jeg ble gravid, så det hadde vært gøy å få til :hug003

Last edited:
B1 - 26+5

Fikk sikret oss nyfødtsete til Tripp trapp stolen, sjokoladekalender til hannen (hadde egentlig bestemt oss for å droppe det i år men hannen er sjokoman - spesielt når det angår mørk sjokolade, men plutselig var den utsolgte kalenderen mulig å få tak i) og reisebag til barnevognen til snillere priser enn vanlig. Etter en rask gjennomgang av priser på ting jeg har kjøpt i løpet av høsten så virker det som vi har truffet bra på tilbudene da alle tilbudsprisene er dårligere enn tidligere i høst. Egentlig litt småkomisk at det skal være slik.

Barnevognene og bilstolen er kommet men de får vi ikke hentet før hannen har kommet seg hjemover. På lørdag tenker vi oss innom på Strømmen for de skal legge ned og selger alt i butikk til -20 %. Forhåpentligvis har de en madrass og sengetøy for det er egentlig det eneste vi mangler før vi er helt i mål.

I tillegg kom jeg over billetter til «Raske menn jubileumsshow», så da blir det middag og show på lørdag. I morgen kommer hannen endelig hjem og gjett om jeg gleder meg :gen014

Last edited:
Back
Topp