B1 - 22+4

I dag klarte jeg å tvinge meg selv til å ikke sove lenger enn til 13-tiden for her er operasjon snu døgnrytme tilbake til normal iverksatt. Hannen kræsjet i sofaen etter middag og gjett om ikke jeg gjorde det også, så nå ligger jeg her og leker nattevakt for fjerde uken på rad :arghh:
 
Last edited:
B1 - 22+5

Du vet du er gravid når du må ut og handle gaviscontabletter, vaniljesaus og gelé :chicken:
 
Last edited:
B1 - 22+6

Endelig helg og hannen har fri helt til onsdag. På mandag venter to visninger i rekkehus for nå har vi begynt å se litt mer på det fremfor leilighet og på tirsdag venter rhesusbestemmelse og glukosebelastningstest :)
 
Last edited:
B1 - 23+0

23 uker og milepæl med tanke på overlevelse dersom jeg plutselig skulle finne på å føde nå. I dag har vi også fått sett spark utenpå magen og da ble det plutselig veldig mye mer ekte for min del :nailbiting:
 
Last edited:
B1 - 23+1

Plutselig antydning til kvalm igjen. Det liker jeg dårlig :depressed:
 
Last edited:
B1 - 23+2

Besteforeldrebesøk (hannens) og to visninger unnagjort. Rene maratonet å måtte kjøre en time hver vei. Ble 9 timer på farten og jeg ble i tillegg bilsyk x2. I morgen skal jeg ta blodprøver til rhesusbestemmelse ettersom jeg er A- og glukosebelastning. Jeg er ikke glad i søtt og er ofte hangry på morgenen så det kan bli gøy :stop:
 
Last edited:
B1 - 23+3

Etter mye om og men fikk vi landet nødvendige prøver på sykehuset. Det ble nesten rene ramaskriket når vi troppet opp på labben for da bioingeniørene fikk nyss i at jeg ikke har fått noen oppfølgning av lege med tanke på bestilling av nødvendige prøver i svangerskapet ble det fart i sakene. Problemet er at vi bor i en kommune uten en eneste kommunal jordmor og ettersom jeg ikke har fastlege her (men 10 timer unna på andre kanten av landet) så faller jeg litt mellom to stoler. Ettersom spesialisthelsetjenesten ikke er pliktet til å følge meg opp mtp kontroller så faller det på kommunehelsetjenesten, men de har som sagt ikke egen jordmor, så da faller det på fastlegen som jeg ikke kan gå til regelmessig pga avstanden. Så hvem faller ansvaret på da? Jeg har jo trossalt rett på helsehjelp. Jeg har egentlig ikke stresset så mye med det og kommer heller ikke til å gjøre det men ettersom jeg er A- var dagens rhesusbestemmelse relativt viktig. Hannen har etter beste evne bestilt de prøvene som jeg skal ta, men selvfølgelig er det ikke bare bare. Han jobber tross alt ikke med svangerskapsomsorg til vanlig da det ikke er hans område og da er det heller ikke lett å vite hvordan man skal gjøre ting og ikke minst hvordan man skal gjøre ting slik at det blir riktig.

Vi fikk uansett snakket med jordmor på sengepost og hun fikk orden på mye vi har forsøkt å finne ut av selv og fikk bekreftet at hannen egentlig har gjort det veldig bra mtp forutsetningene vi har hatt. Alle blodprøver som han har hatt myndighet til å bestille har han fått bestilt og jeg har fått tatt de prøver jeg skal ta, men tenk om vi ikke hadde hatt den «friheten» vi har til å ordne opp i mye av det på egenhånd. Skremmende. Spesielt dette med rheusbestemmelse.

Glukosebelastningen var heller ikke noe å si på 4,9 fastende og 7,3 etter to timer. Smaken var som forventet veldig søt men jeg var forberedt på at det skulle være mye verre enn det var. Egentlig som en veldig konsentrert smak av brus? Skal også begynne med jerntilskudd da jeg har servert en kraftig dose av jerndepoet mitt til fosteret for det hadde droppet fra 96 til 19 noe som egentlig er ganske fascinerende mtp at jeg har nesten ikke fått i meg annet enn rødt kjøtt de ukene jeg har fått i meg mat i det hele tatt for alt aent har bare fått meg til å rynke på nesen. Hb-en er i nedre sjiktet men ikke såpass lav at det kan defineres som anemi, så da konkluderte vi selv med at jeg like greit kan begynne å tygge på jerntilskudd kontra å utvikle anemi :)
 
Last edited:
B1 - 23+4

Lang dag hjemme da hannen har vært på møte i Oslo noe som innebærer 3 timers pendling med tog :wtf:
 
Last edited:
B1 - 23+5

I dag hadde jeg endelig kropp som spilte nok på lag til at jeg fikk vasket sengetøy, støvsugd hele leiligheten og laget middag klar til hannen kom hjem fra jobb :smiley-chores007
 
Last edited:
B1 - 23+6

Spratt optimistisk ut av sengen kl. 9 i dag morges og det er lenge siden. Spiste frokost hvorpå jeg selvfølgelig ble kvalm så måtte legge meg på sofaen og sove et par timer. Sånn går no dagan :gen045
 
Last edited:
B1 - 24+0

Nok en dørgende lang lørdag hjemme alene med hannen på jobb. Har begynt å sippe på laksantia for jeg er så forstoppet og har vært det i godt over en uke. Begynte i tillegg å ta jerntabletter på onsdag og det gjør ikke saken bedre :facepalm:
 
Last edited:
B1 - 24+1

I dag føles magen som en ballong på bristepunktet. Jeg er jo som nevnt forstoppet for tiden og laksantiaen gjør meg oppblåst så her er mye flatus og en tur og to på do. Nå tror jeg proppen har løsnet så får jeg bare supe i meg resten av lactulosen vedlikeholdsdose fremover. Ikke fan men heller daglig laksantia kontra verdenskrig på do hver dag fremover :dead:
 
Last edited:
B1 - 24+2

Plutselig vinter. Det begynte å snø når vi gikk å la oss i går kveld og det har snødd sammenhengende i over et døgn. Vi tenkte oss en tur på butikken for å plukke opp pakke med etterlengtede gravidtights men vi kom oss ikke opp bakken fra garasjen så da var det bare å rygge bilen pent på plass igjen :schocked028
 
Last edited:
B1 - 24+3

Bakt brød, mekket middag og begynt på regnbuegelé. Nå for tiden er det lefser og gelé som er det o store å spise, så for å gjøre det enda mer komplisert så har jeg satt i gang med å lage gelé i fire forskjellige farger som en slags regnbue. Fikk også hentet pakken i dag og endelig et par benklær som passer, er behagelige på og som kan brukes i offentligheten.

Jeg merker at jeg har veldig behov for at vi snart får flyttet på oss - vekk fra denne bedritne plassen vi bor på nå, for ensomheten spiser meg opp. Det som er verst er at det tærer sånn på humøret mitt og jeg liker ikke å være en jojo når det kommer til humør. Det er slitsomt både for meg og hannkjønnet :stop
 
Last edited:
B1 - 24+4

Tror jeg har vært forstoppet i over to uker og i dag var det next level vondt. Jeg er jo HAL-operert for 2,5 år siden og nå er det nesten sånn at det er såpass gale som det var før jeg ble operert. Det er altså så utrolig vondt å bæsje og det er så slitsomt å måtte forholde seg til at ingen av tiltakene jeg gjør fungerer. Nå er det fulldose med lactulose, movicol, laxoberal og knasking på dadler og rugsprø, i tillegg til henvisning til gastrokir for jeg kan bare ikke holde på slik i flere måneder og år til. Frustrert er bare fornavnet :smiley-angry003
 
Last edited:
B1 - 24+5

Influensavaksine tatt også har vi bestemt oss for å allikevel ta kikhostevaksinen neste torsdag. Jeg er vaksinert for 4,5 år siden men det er ikke fosteret og ettersom det etter mye diskusjon opp og ned i mente og det ikke skal være farlig hverken for meg eller barnet, så blir det vaksine slik at også barnet får antistoffer. Sistnevnte er hele årsaken til at jeg gidder ta den for jeg skal i teorien være beskyttet i en god stund til.

Fortsatt lite å melde på forstoppelsesfronten men har sikret meg xylocainspray og scheriproct så nå kan jeg i det minste sette meg ned uten at jeg føler at jeg skal krepere av smerter, så det er jo noe :shy:
 
Last edited:
B1 - 24+6

Endelig har hannen helgefri. I morgen skal vi en tur til sivilisasjonen for å prøve ring, plutselig var ‘forlovelsesringen’ på salg til halv pris og det passet jo ikke akkurat dårlig :smiley-angelic006
 
Last edited:
B1 - 25+0

I dag har vi på skikkelig dykket inn i bilstol- og barnevognjungelen og jeg ser mildt sagt ikke lyst på å finne veien ut med det første. Det er så mye å overveie og sammenligne opp og ned og jeg blir helt overveldet av alle valgene man har og skal ta hensyn til. Jeg tror jeg må ta minst en dag hvor jeg saumfarer og lager meg en oversikt i Excel for å i det hele tatt få en slags oversikt :bag:
 
Last edited:
B1 - 25+1

I dag har jeg endelig fått ryddet i inneboden og samtidig fått ryddet inn alt av babyutstyr vi har lagret rundtomkring i leiligheten. Nå var det såpass ille at det måtte tas og det gikk overraskende lett. Det tok bare alt for lang tid og jeg er ganske greit sliten. Fikk også prøvd på alle kjolene mine og av kanskje 30 kjoler endte jeg opp med én som passer. En hvit sommerkjole. Dermed er så og si hele normal-kropp-garderoben min nå pakket bort også venter jeg på litt nye gravidklær i posten for nå som magen virkelig begynner å bli stor, så har jeg så og si ingen singleter/t-skjorter som passer lenger og det er litt upraktisk når man skal ut av huset en gang i blant :rolleyes:
 
Last edited:
B1 - 26(25+0)

I dag har vi på skikkelig dykket inn i bilstol- og barnevognjungelen og jeg ser mildt sagt ikke lyst på å finne veien ut med det første. Det er så mye å overveie og sammenligne opp og ned og jeg blir helt overveldet av alle valgene man har og skal ta hensyn til. Jeg tror jeg må ta minst en dag hvor jeg saumfarer og lager meg en oversikt i Excel for å i det hele tatt få en slags oversikt :bag:

Kjøp en babystol med base nå først, også kjøper dere en stol som varer til minst 23kg og 125 cm når babystolen er vokst ut. Feks Axkid One eller Besafe Strech. Vi har akkurat byttet til forovervendt stol på den eldste, og han blir straks 6 år. Sitter bakover til nå. MEN vi gjorde blemmen ved å kjøpe en stol som passet til babystolbasen mellom babystol og Axkid One. Hadde jeg tenkt over at de fleste bikker 18kg eller 110 cm før de burde snus forover, så hadde jeg kunnet spart meg det kjøpet :p
De stolene jeg nevner over kan vel med ekstra innlegg brukes fra nyfødt. Da har du bare 1 stol å forholde deg til, men den kan jo da ikke bæres med baby til og fra bilen. Litt avhengig av hvor mye du bruker bil, så er det egentlig mest praktisk med babystol de første 6-9 mnd før man bytter. Man må ikke ha den medt fancy babystolen som kan legges bakover utenom bil osv. vi har hatt en som gjør det godt i tester, men ikke med 100 funksjoner. Mine har stort sett våknet når vi stopper bilen likevel, eller dvs det gjelder den eldste - den yngste hylskreik konstant i bilstol de første 5-6 månedene. Så funksjoner som å legge ryggen ned eller kunne feste på vogn var liksom totalt unødvendig. Hun trengte bare å komme opp i bæresele så fort som mulig :hilarious:
Velg uansett en bilstol som har bestått Plus-testen så er dere good!
 
Back
Topp